Audi Coupe quattro 2.7T

Audi Coupe Quattro -93 som ska få ny motor och lite bättre väghållning. Budget projekt med inriktning på att lära sig Vems samtidigt.

MatsaBusen

  • 70 Följare
  • 24 316 Visningar
  • Uppdaterades senast 2017-11-27

#1
415 11

2016-06-08 22:21

Jaha det här började väl som vanligt med nåt i stil med att man hade för mycket ide'er o tid. nu e de väl bristvara på båda istället men har man börjat så måste man ju härda i!

Tyckte iallafall de vore gött o bygga något som inte alla har och kom över en coupe quattro 2.8 till rimligt pris i somras så varför inte trycka ner något som typ en dubbelturbo på 2.7l som härstammar från S4/A6

Tänkte som alla andra att de e väl lugnt bara sänka ner o köra lixom wink
Riktigt så enkelt passade det ju helt klart inte men nu när det på G iallafall.

Hämtade på trailer med trasig toppackning/packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-16b9b086582b1572064f98a62cc701ac.jpg

Bytte packningar och vinterkittade den tilltänkta vintervagnen
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3164e450cdd14b291e41a5fc2bb082b7.jpg

Körde med den ett tag när jag letade ny brukis men sen va de trevligare o åka nyare bil så ställde undan den här tills jag hittade lämplig donator.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-16e72a61c59d8fe930db58430fa0b779.jpg


Fanns lite att göra med motorn som gick lite sådär o va rätt skitig som synes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6e7ecf6793de0b1860b8e941ea487b18.jpg


Testmontera lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e8c634cc3caad84810e305248eb5f693.jpg

Montera med org grenrör och turbos va inte o tänka på tydligen. ville ju haft de paketet som de va men det sket sig så bara att börja spåna på annan lösning.


Började rensa lite bland elen och tvätta motorutrymmet efter mer än 20 år på vägarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-db5859993f0c47e4fb9e601d7ef29aa8.jpg

Motorn ilagd, här utan koppling då jag inte fått hem grejerna än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cc787c605f61f447e3689944c0c0e188.jpg


Kikar läget lite med kylare och de borde väl kunna lira.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-69890f2cf10b8ea23b3c49eaaa433764.jpg

Spånar på vart man kan få plats med turbosarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-37eb1811bebde6be995eff38d2ed6cdf.jpg

----platsen spikad och grenrör byggda efter mycket om o men!
Utrymme e de lite dåligt med så att säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-fb36cc2f0ad2aacdfd55af18511c27c9.jpg

Som ni kanske ser så är det inte kkk agg längre heller. dom va lite väl glappa tyckte jag så letade reda på ett par gamla Garrett agg polarn hade liggande istället. ska väl klara av aningen mer än org k03or.

Fick hem avgasbandagen och lndade grenrören i ett försök att hålla ner värmen under huven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a9ddc36422519f0fd3ca2b25c94e401d.jpg

Plockade isär, rengjorde och fixade till aggen och wastegatarna så det skulle passa med utgångar och att oljereturen blir åt rätt håll

Blev även ett par turbomössor av samma anledning. blir väl lite saker rätt nära aggen som inte riktigt e jätteförtjusta i värme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-58080f93e6d5c17fefcf0e0dc0fad264.jpg


Samtidigt som det har hänt lite under huven har jag plockat lite med hjulupphängningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f1539ce6bf9df72579b4b6e51ed3e22c.jpg

5bults nav från s2 bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-33597bffd3b79b8eb4f25308e48629ea.jpg

Fram omsvarvade s4 nav. men dåligt med bild på de i skrivande stund. inpressningen skiljer typ 1-2mm lr nåt från org s2 framnav iallafall.



Tvättat låda
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4d40b444c5f7c00728ff8d28b92cbc45.jpg

I nuläget så väntar jag på delar sedan ett par veckor tillbaka. nya ok bak som jag borde få i helgen och sen lite grejer till framvagnen och till motorn så jag kan komma vidare där också men som vanligt så finns det ju andra saker att göra bara att det e sånt som inte syns så väl att de händer något.


#2
8356 15

2016-06-08 22:32

Coolt, hade du inget å göra nu när 90n är klar? wink Hänger på...


Audi S2 avant "S-RS" (1993)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
#3
415 11

2016-06-09 17:47

hehe njao 90:n e väl aldrig klar, har massa jag vill göra med den egentligen men motivationen e ju inte direkt på topp där, ibland behöver man pilla med något annat för o få motivation att göra de där finliret.

Roligt att testa lite nytt o försöka få till det med ett eftermarknadssprut osv också.
Lågbudget med utvecklingsmöjlighet kan man väl kalla det! wink


#4
331 5

2016-06-13 22:20

hur kan man ha missat detta? ska givetvis följas.....

ps du ska inte sälja 90'n ;-)?


Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW M5 e39 (1999)
Jaguar XJ6 "jaggen" (1992)
#5
415 11

2016-06-14 22:45

Haha ja det har ju inte varit offentligt särskilt länge så kan ju bero på de wink
Allt e till salu för rätt pris som man brukar säga. rätt pris i de här fallet e rätt högt eftersom dom börjat skjuta i höjden rätt så duktigt i standardutförande.

Ska försöka komma till verkstaden några timmar i helgen men de e ju lite mycket annat nu som ska hinnas med helt klart.


#6
415 11

2016-06-17 23:52

Så här ser det ut bak då i runda slängar just nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5457afe9d97f82a492bf8f9707de7420.jpg

Fick tag i oken bak förra helgen så de fick vara lite i elektrolytbadet, brukar köra de först så det går snabbare att blästra av grejerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-dcc642c40d1a9612b97eebf48bf1e4b8.jpg

Letade Dp fläns lite var stans men de utan framgång så fick de laserskäras av lokala firman.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1b92cb1004af20cf8ab400a34d4b7cbf.jpg

Fick äntligen hem paket jag beställde i mitten av maj med lite smått o gott.
Här har vi ny kortare drivrem eftersom jag fimpat AC, lyckades gissa rätt längd på första försöket så de va jag lite smånöjd över wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ce2e7592c14583d4462f29832445c4b9.jpg

Sen började jag lite där fram då. monterade ihop fjäderbenen och fortsatte med bromsar osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-48061dba0484de3e3c6289c07a1ceb59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8c7c4eb2d610f52c1a52d36ab102a2de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-77bf3d5929ca2475f45082c61ccee9b9.jpg


Blir nog rätt bra de där. shimsade ut ok-hållarna lite då oken inte riktigt var i centrum av skivan vilket dom fortfarande inte e till 100% men de borde duga nu.

De va allt som hände i verkstaden den här helgen för imorrn är det gatebil som gäller.


#7
36 1

2016-06-18 17:33

MatsaBusen skrev:
Så här ser det ut bak då i runda slängar just nu
http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5457afe9d97f82a492bf8f9707de7420.jpg

Fick tag i oken bak förra helgen så de fick vara lite i elektrolytbadet, brukar köra de först så det går snabbare att blästra av grejerna.
http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-dcc642c40d1a9612b97eebf48bf1e4b8.jpg

Letade Dp fläns lite var stans men de utan framgång så fick de laserskäras av lokala firman.
http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1b92cb1004af20cf8ab400a34d4b7cbf.jpg

Fick äntligen hem paket jag beställde i mitten av maj med lite smått o gott.
Här har vi ny kortare drivrem eftersom jag fimpat AC, lyckades gissa rätt längd på första försöket så de va jag lite smånöjd över wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ce2e7592c14583d4462f29832445c4b9.jpg

Sen började jag lite där fram då. monterade ihop fjäderbenen och fortsatte med bromsar osv.
http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-48061dba0484de3e3c6289c07a1ceb59.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8c7c4eb2d610f52c1a52d36ab102a2de.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-77bf3d5929ca2475f45082c61ccee9b9.jpg


Blir nog rätt bra de där. shimsade ut ok-hållarna lite då oken inte riktigt var i centrum av skivan vilket dom fortfarande inte e till 100% men de borde duga nu.

De va allt som hände i verkstaden den här helgen för imorrn är det gatebil som gäller.

Följer smile

Kul med 2.7 T i en B4 , faktiskt inte sett den setupen innan,kan inte vara jättevanligt??


#8
415 11

2016-06-18 20:51

Välkommen och trevligt att höra!

Ja de va det som var lite meningen att bygga nåt som man inte ser var dag riktigt.
Finns ju säkert en del folk som gjort förr men vad jag hittat så e de typ en ryss o 2/3st på andra sidan pölen. Tyskarna själva e ju rätt så duktiga med o stoppa ner motorer där dom inte hör hemma så de lär väl testat också även om inte jag hittat det.


#9
8356 15

2016-06-18 21:12

Är det Audi orginalfälgar du har? 17 eller 18"?


Audi S2 avant "S-RS" (1993)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
#10
415 11

2016-06-18 21:25

Ja de har jag för mig att de e, 17" BBS och dom härstammar nog från C5an, har ju inte haft nere bilen på marken med dom hjulen så inte riktigt säker på att ET blir bra.

Edit.
8D0601025R ska dom heta 7.5" och ha et 43 wink

Senast redigerat av MatsaBusen (2016-06-18 21:29)


#11
8356 15

2016-06-18 21:32

MatsaBusen skrev:
Ja de har jag för mig att de e, 17" BBS och dom härstammar nog från C5an, har ju inte haft nere bilen på marken med dom hjulen så inte riktigt säker på att ET blir bra.

Edit.
8D0601025R ska dom heta 7.5" och ha et 43 wink

Okej, dom är inte så vanliga. Om det är 38 orginal på Coupén, så bör du nog behöva ha lite spacers för att det ska bli riktigt snyggt.


Audi S2 avant "S-RS" (1993)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
#12
415 11

2016-06-18 21:36

Jo de e mycket möjligt, tog bara fram de jag hade liggande 5x112 för o se hur det blev o att allt passade.
Kan ju finnas behov av att kunna rulla undan bilen nån gång även om den inte hunnit bli färdig o så.
Men de e ju också en av de stora fördelarna med att ha bytt till 5 bult att utbudet på fälgar är så grymt mycket större och samtidigt billigare smile


#13
8356 15

2016-06-18 23:12

Jo det har jag allt märkt sen ja bytte bort caben. Finns sjukt mycket snygga fälgar som är möjliga att stoppa dit på S2an. Hittade man något till caben så, så hade ju alla andra likadana...


Audi S2 avant "S-RS" (1993)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
#14
415 11

2016-07-03 20:35

Inte hänt några mängder här då det varit fullt upp med annat men i korta drag så har det väl hänt lite iallafall.

Bromsarna fram är färdiga för luftning med nya slang och rör.
Bromsarna bak är färdiga med undantag för att slangarna behöver bytas. högra handbromsvajern va inte jättevacker heller men den funkar nog ett tag till.

Växellänkage, kardan, drivaxlar osv monterat igen.

Närmst nu ligger väl att bygga downpipe tror jag och försöka kika lite på olja/vatten till turbona.

Edit.
Allt blir ju bättre med bilder wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e1c5eecc90ede6b19bffeedd59e379e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-538cfd418456260acc8d0bfe9ba5955a.jpg

Kunde ju inte med att sprinten och fjädern såg lite halvrisiga ut så blev lackade fjädrar och ett försök med förzinkad sprint. hoppas på att zinkningen håller vettigt så får det bli det med fler saker framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f01d3696ab00dfa599a50d1f13254e59.jpg

Senast redigerat av MatsaBusen (2016-07-03 20:39)


#15
36 1

2016-07-04 05:58

Några framsteg?

Lite nyfiken: Är tanken att starta motorn med orignial styrbox? hur funkar det med kodade nycklar till rätt tändningslås osv? och var inte donatorbilen automat? hur funkar det isf med tändlägespunkter/givare med manuell låda? samt om du  behåller org styrbox hur läser du ut ev felkoder?

Eller blir det eftermarknads sprut direkt?

bara lite nyfiken:)

Senast redigerat av znabb (2016-07-04 05:59)


#16
415 11

2016-07-04 19:06

Nja de blir till helgen som tidigast, går på semester på fredag så tanken e att det ska hända lite mer framöver snart.

Orkar inte dalta med org system just nu utan det kommer bli vems direkt.
Tyvärr gör de väl att man får lite jobbigare att regga framöver men en sak i taget.


#17
8356 15

2016-07-04 21:42

Det blir väl lite lättare om du reggar med E85 samtidigt eller?


Audi S2 avant "S-RS" (1993)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
#18
279 5

2016-07-05 10:39

Putteliten skrev:
Det blir väl lite lättare om du reggar med E85 samtidigt eller?

Precis vad jag tänkte skriva. Reggar du med e85 så får du byta sprut


#19
415 11

2016-07-05 18:28

Jo så e de ju, jag vill inte riktigt köra E85 dock om jag ska va ärlig med alla dom extrakostnaderna, olika kvalitet osv.
vill köra bensin men de kanske blir att man måste köra e85 vid reggning iallafall


#20
415 11

2016-07-26 20:21

Veckorna går och den här bilen har inte fått allt för mycket uppmärksamhet om jag ska vara ärlig.

Ställde ner bilen på backen för att kunna börja bygga lite downpipes o så.
kom fram till att vattengrenröret krocka lite skapligt med styrstaget på höger sida, får lämna bort de till en polare som e duktig med tigen o få den anslutningen flyttad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-caf8d9489688a28508bf8e0327bbea71.jpg

Hade faktiskt ute bilen o gav den lite luft om än utrullad för hand i regnet men ändå!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5a7970ef94a9c06d95b4ea709a116783.jpg

Början på downpipe nr1
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7370b95ea059aa66f204070888d92e15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-14dc83ca8c22b4e2510ed6c43b5d3019.jpg

Och nr 2
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3934f0448317b8302742eb461c87bb8c.jpg

Avgaset blir ju lite trångt o så, iomed att placeringen av turbon är så pass högt på högersidan så måste jag ju gå över styrstagen o inte under som det gör på org V6an. 


Fixat det sista på bromsarna bak idag med nya slang. men ville passa på att byta alla luftningsnipplar innan jag luftar de sista.

Borde bli lite mer gjort i veckan men det återstår väl att se.


Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon