Hjälp med S14 som inte vill varva över 3000-Limp mode?

Orange_Dragon
12 juni 2016 · 392 Inlägg

Halloj.

Behöver verkligen eran hjälp nu. Har fått problem med min Nissan s14.
Det började med att jag skulle köra hem bilen från vintervilan i våras. En tripp på ca 15 km.
Med bara 500 meter kvar hem börjar bilen plötsligt att hosta frusta spotta å hacka sig fram. Tryckte ner kopplingen å tomgången börjar fladdra väldigt häftigt upp och ner. Bilen dör och vill inte starta mer. Batteriet ger upp ganska omedelbart. Körde lugnt å fint hela vägen, ingen buskörning. Sista kilometerna i ca 30 km/h.   

Nu har bilen stått ett tag hemma men inte lagat sig självt wink
Den startar direkt med starthjälp, men det går inte att varva mer än 3000. Den bryter direkt vid 3000 och faller ner till tomgång. Motorlampan lyser konstant. Verkar gå jäkligt fett också.
Köpte en beggad lmm men det verkar inte göra nån nytta hmm
Verkar ju som att ECU:n gått in i nå limp mode eller safe mode eller nått. Men hur får jag bort det? testat med å bryta strömmen och även kopplat bort ecu:n. Men inget hjälper.

Snälla finns det nån som har nån idé om vad jag ska göra åt detta?

http://www.garaget.org/video/151704

MVH//Jonas

Senast redigerat av Orange_Dragon (12 juni 2016)

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
VoxTypeX Laddtryck :)
12 juni 2016 · 431 Inlägg

Läs ut felkoderna till att börja med, googla sedan vad de betyder, finns hur många sidor som helst. Man kan sitta och gissa hur länge som helst utan att de blir resultat av de. Du gör de via ECU på höger sida om där passagerarfötterna är om jag minns rätt.

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
Orange_Dragon
12 juni 2016 · 392 Inlägg

Hej. Jo googlat mig till det med, men min box saknar de rattar och vred som det står att man ska använda sig av hmm

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Rensvinf
12 juni 2016 · 528 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
Hej. Jo googlat mig till det med, men min box saknar de rattar och vred som det står att man ska använda sig av hmm

Har du möjlighet att ta den till verkstad då? De bör kunna ta fram felkoderna för någon hundring?

VoxTypeX Laddtryck :)
12 juni 2016 · 431 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
Hej. Jo googlat mig till det med, men min box saknar de rattar och vred som det står att man ska använda sig av hmm

Aha.. De va ju mindre optimalt. Testa med de vanliga enkla trixen till att börja med om du vill söka manuellt, testa koppla ut lmm och lambda för sig, kolla stift etc. Kan ju va något så enkelt som att de blivit för mycket fukt i tanken under vinterhalvåret (dock så tvivlar jag själv på de då jag antar att den stått i varmgarage eller liknande) som gör bilen tjurig, de hade dock inte förklarat varvtalsbegränsningen.

Ber om ursäkt att jag inte kan vara till mer hjälp. hmm

Edit: Jag kan lägga upp ditt klipp på ett internationellt forum och se om någon där kan ha någon idé om du tillåter de? Kan dock inte garantera någon vidare hjälp.

Senast redigerat av Kevolvo (12 juni 2016)

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
Orange_Dragon
13 juni 2016 · 392 Inlägg

Kevolvo skrev:

Orange_Dragon skrev:
Hej. Jo googlat mig till det med, men min box saknar de rattar och vred som det står att man ska använda sig av hmm

Aha.. De va ju mindre optimalt. Testa med de vanliga enkla trixen till att börja med om du vill söka manuellt, testa koppla ut lmm och lambda för sig, kolla stift etc. Kan ju va något så enkelt som att de blivit för mycket fukt i tanken under vinterhalvåret (dock så tvivlar jag själv på de då jag antar att den stått i varmgarage eller liknande) som gör bilen tjurig, de hade dock inte förklarat varvtalsbegränsningen.

Ber om ursäkt att jag inte kan vara till mer hjälp. hmm

Edit: Jag kan lägga upp ditt klipp på ett internationellt forum och se om någon där kan ha någon idé om du tillåter de? Kan dock inte garantera någon vidare hjälp.

Hehe ja jag vette tusan varför inte min box har dom vreden för?
Testat å rycka dessa kontakter men med oförändrat resultat. Händer liksom inget alls med varken varvtal eller gången på motorn när man rycker kablarna...
Åhå, ja det får du jättegärna göra om du vill. Hade varit grymt schysst smile

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Orange_Dragon
13 juni 2016 · 392 Inlägg

Rensvinf skrev:

Orange_Dragon skrev:
Hej. Jo googlat mig till det med, men min box saknar de rattar och vred som det står att man ska använda sig av hmm

Har du möjlighet att ta den till verkstad då? De bör kunna ta fram felkoderna för någon hundring?

Mjo, möjlighet finns väl, men eftersom man får fram dom genom att använda sig av de vred å rattar som finns bak på Ecu:n (som jag saknar?!?) så vet jag inte riktigt om det finns nått de kan göra... =/

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
VoxTypeX Laddtryck :)
13 juni 2016 · 431 Inlägg

Orange_Dragon skrev:

Kevolvo skrev:

Orange_Dragon skrev:
Hej. Jo googlat mig till det med, men min box saknar de rattar och vred som det står att man ska använda sig av hmm

Aha.. De va ju mindre optimalt. Testa med de vanliga enkla trixen till att börja med om du vill söka manuellt, testa koppla ut lmm och lambda för sig, kolla stift etc. Kan ju va något så enkelt som att de blivit för mycket fukt i tanken under vinterhalvåret (dock så tvivlar jag själv på de då jag antar att den stått i varmgarage eller liknande) som gör bilen tjurig, de hade dock inte förklarat varvtalsbegränsningen.

Ber om ursäkt att jag inte kan vara till mer hjälp. hmm

Edit: Jag kan lägga upp ditt klipp på ett internationellt forum och se om någon där kan ha någon idé om du tillåter de? Kan dock inte garantera någon vidare hjälp.

Hehe ja jag vette tusan varför inte min box har dom vreden för?
Testat å rycka dessa kontakter men med oförändrat resultat. Händer liksom inget alls med varken varvtal eller gången på motorn när man rycker kablarna...
Åhå, ja det får du jättegärna göra om du vill. Hade varit grymt schysst smile

Inga problem! Här har du länken om du vill kolla lite själv på eventuella svar: https://www.carthrottle.com/post/w3kbevl/

Nä lite konstigt att du inte har några vred eller liknande alls. Men jag hittade dessa trådar, du ska tydligen kolla felkoder via motorlampan på något sätt enligt länk 2? De hade ju isåfall förklarat varför du inte har ett vred och en LED lampa på ECU't. Länk 1: http://zilvia.net/f/showthread.php?t=99695 Länk 2: http://www.freshalloy.com/showthread.ph … R20DET-Ecu

Senast redigerat av Kevolvo (13 juni 2016)

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
Curse
13 juni 2016 · 686 Inlägg

dum fråga kanske. MEN har du kollat vacuumslangar o tryckslangar?

Mazda 6 "MPS" (2006)
Adder Adder
13 juni 2016 · 972 Inlägg

Felkoder får du via dörrkontakten.
Vet du tillvägagångssättet?

Limp mode låter väl tveksamt?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Orange_Dragon
14 juni 2016 · 392 Inlägg

Kevolvo skrev:

Orange_Dragon skrev:

Kevolvo skrev:

Aha.. De va ju mindre optimalt. Testa med de vanliga enkla trixen till att börja med om du vill söka manuellt, testa koppla ut lmm och lambda för sig, kolla stift etc. Kan ju va något så enkelt som att de blivit för mycket fukt i tanken under vinterhalvåret (dock så tvivlar jag själv på de då jag antar att den stått i varmgarage eller liknande) som gör bilen tjurig, de hade dock inte förklarat varvtalsbegränsningen.

Ber om ursäkt att jag inte kan vara till mer hjälp. hmm

Edit: Jag kan lägga upp ditt klipp på ett internationellt forum och se om någon där kan ha någon idé om du tillåter de? Kan dock inte garantera någon vidare hjälp.

Hehe ja jag vette tusan varför inte min box har dom vreden för?
Testat å rycka dessa kontakter men med oförändrat resultat. Händer liksom inget alls med varken varvtal eller gången på motorn när man rycker kablarna...
Åhå, ja det får du jättegärna göra om du vill. Hade varit grymt schysst smile

Inga problem! Här har du länken om du vill kolla lite själv på eventuella svar: https://www.carthrottle.com/post/w3kbevl/

Nä lite konstigt att du inte har några vred eller liknande alls. Men jag hittade dessa trådar, du ska tydligen kolla felkoder via motorlampan på något sätt enligt länk 2? De hade ju isåfall förklarat varför du inte har ett vred och en LED lampa på ECU't. Länk 1: http://zilvia.net/f/showthread.php?t=99695 Länk 2: http://www.freshalloy.com/showthread.ph … R20DET-Ecu

Å tack så mycket, ska kika vidare på det där få se om jag blir nå klokare.
Tack för all hjälp

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Orange_Dragon
14 juni 2016 · 392 Inlägg

Curse skrev:
dum fråga kanske. MEN har du kollat vacuumslangar o tryckslangar?

Nja, jag har kollat över allt med blotta ögat. Kännt å klämt på alla slangar å så. Men har inte trycktestat systemet dock.

Adder skrev:
Felkoder får du via dörrkontakten.
Vet du tillvägagångssättet?

Limp mode låter väl tveksamt?

Jasså det var som sjutton. Annorlunda tongue
Kan inte säga att jag vet hur man gör det nej.
Har du nå tips å idéer? smile

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Adder Adder
15 juni 2016 · 972 Inlägg

1. Öppna förardörren och vrid nyckeln till ignition.
2. Tryck in dörrknappen 5 ggr inom 6 sekunder. (alltså knappen som sitter på sidan och märker om dörren är öppen eller ej)
3. Airbaglampan ska nu blinka då du är i "diagnostic mode". Airbaglampan skall blinka "felkoder" i form av korta och långa intervaller.
4. Felkoder finns i verkstadsmanualen
5. Stäng av tändingen, slå på tändingen igen och tryck in dörrknappen 5 ggr inom 6 sek
6. Felloggen nollad.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Orange_Dragon
16 juni 2016 · 392 Inlägg

Adder skrev:
1. Öppna förardörren och vrid nyckeln till ignition.
2. Tryck in dörrknappen 5 ggr inom 6 sekunder. (alltså knappen som sitter på sidan och märker om dörren är öppen eller ej)
3. Airbaglampan ska nu blinka då du är i "diagnostic mode". Airbaglampan skall blinka "felkoder" i form av korta och långa intervaller.
4. Felkoder finns i verkstadsmanualen
5. Stäng av tändingen, slå på tändingen igen och tryck in dörrknappen 5 ggr inom 6 sek
6. Felloggen nollad.

Grymt tack så hemskt mycket. Ska iväg å skaffa ett nytt å fräscht batteri först sen ska jag testa detta.
Återkommer med resultat.

Tack igen för hjälpen smile

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Orange_Dragon
6 juli 2016 · 392 Inlägg

Halloj igen.

Jaha, tyvärr kan jag inte säga att det har varit nån framgångssaga för mig med bilen...
Börjat med att köpa ett nytt å fräscht batteri.
Köpt en bättre begagnad lmm och en ny lambdasond.
Ingen skillnad. Bilen startar å går men bryter vid 3000 rpm fortfarande.
Försökte kolla felkoder med dörrkontakten men fick aldrig airbag-lampan att lysa.
Plockar bort mätarhuset å inser att det inte sitter nån sockel med lampa i hålet för air-bagen. hmm
Lite googlande så hittar jag en bild som visar http://i19.photobucket.com/albums/b192/kidd8901/GaugeCluster/100_0677.jpg

Det är sockeln nere i vänstra hörnet med en svart å en röd kabel på som är till air-bagen.
Förskt å labba lite med en annan diod å kopplat lite kabel för å se om det vill lysa men icke...
Börjar bli lite trött på detta nu. Nån som har nå tips å idéer på vad jag kan gå vidare med?
Försöka leta upp en annan ECU och testa om problemet försvinner??

MVH/Jonas

Senast redigerat av Orange_Dragon (6 juli 2016)

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang