2241
Sök

Volvo 945 Classic "Track day"

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.

587 503 Visningar
Uppdaterades senast 6 juni
2 257 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#401
Sitter ingen avtappningsplugg o botten på bakaxeln. Eller har jag missat något? Har aldrig mekat med 940 axel.


10 164 Inlägg
3 januari 2017
#402
InTheWhite skrev:
Sitter ingen avtappningsplugg o botten på bakaxeln. Eller har jag missat något? Har aldrig mekat med 940 axel.

Borde vara som på volvo 240 (där alla missat det också utom jag typ wink ) Nedersta skruven till kåpan agerar även avtappnings plugg.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#403
Ofan! Det visste jag faktiskt inte, eller så har jag glömt!? Är fan över tjugo år sedan jag mekade bakaxel.


10 164 Inlägg
3 januari 2017
#404
InTheWhite skrev:
Ofan! Det visste jag faktiskt inte, eller så har jag glömt!? Är fan över tjugo år sedan jag mekade bakaxel.

Tycker det borde vara samma på 940 (vet på ett 240 forum hade en som jobbat som volvo mek och haft hur många 240is som helst han hade totalt missat det också wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#405
Borde ju vara samma då ja tycker jag? Ska testa när jag skall byta olja på vinterbilen. Tack för tipset! smile


358 Inlägg
3 januari 2017
#406
Finns väl risk för läckage sen om packningen inte tätar igen? Jag har också alltid sugit ut oljan.


2 257 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#407
Jo den risken finns ju. Brukar ju vara svårt att få det tätt igen om man oroar en gammal packning.

Dom på Volvoverkstaden här suger ut oljan, åtminstone gjorde dom så förr.
Senast redigerat av InTheWhite (3 januari 2017)


10 164 Inlägg
3 januari 2017
#408
Equium skrev:
Finns väl risk för läckage sen om packningen inte tätar igen? Jag har också alltid sugit ut oljan.

Nej ingen fara Volvo har ju byggt det så och det är bara en skruv och har man någon gång haft loss en kåpa vet man hur bra dom sitter fast så nej ser inte någon risk.

Om 940 har damm som 240 vet jag ju inte men dom axel klumparna ska ju vara samma.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#409
Ja och skulle det jäklas har jag en extra packning på hyllan så.

Får som sagt helt enkelt prova på vinterkärran. smile


10 164 Inlägg
3 januari 2017
#410
InTheWhite skrev:
Ja och skulle det jäklas har jag en extra packning på hyllan så.

Får som sagt helt enkelt prova på vinterkärran. smile

Ja det är bara och prova smile

Märkte på 240in att det inte ens sitter en vanlig pakning utan använde pakning på tub rakt av och det funkade fint smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
#411
Det är så jäkla längesedan jag körde 240 (sent -80 tidigt -90 tal) så jag minns fan inte hur det såg ut. tongue
Men på 940 är det i alla fall vanlig packning till kåpan. smile


10 164 Inlägg
4 januari 2017
#412
InTheWhite skrev:
Det är så jäkla längesedan jag körde 240 (sent -80 tidigt -90 tal) så jag minns fan inte hur det såg ut. tongue
Men på 940 är det i alla fall vanlig packning till kåpan. smile

92 och 93 bakaxlar jag talar om där satt det ingen vanlig packning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#413
Såg nu att do88 tillverkat slangpaket även till oljekylaren, så det fick givetvis beställas! big_smile
Beställde även rostfria slangklämmor till dom.

http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-74 … ylare.html

http://www.do88.se/sv/artiklar/slangkla … it167.html


10 164 Inlägg
5 januari 2017
#414
Kommer bli snyggt det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#415
Man ser inte så mycket av dom slangarna då dom sitter nere vid oljefiltret, men det är inte fel att byta dom då original brukar bli hårda och kan börja läcka med tiden. smile


10 164 Inlägg
5 januari 2017
#416
InTheWhite skrev:
Man ser inte så mycket av dom slangarna då dom sitter nere vid oljefiltret, men det är inte fel att byta dom då original brukar bli hårda och kan börja läcka med tiden. smile

Nej må så vara men det blir mer enhetligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#417
Absolut, och mina slangar har ju suttit i en del år nu, så inte fel att byta. smile


2 257 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#419
Hehe! Nja, dom enda skruvarna som varit lite rostiga var dom som höll plasten ovanför kylarpaketet, men dom är bytta för länge sedan. wink


2 257 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
#420
Brukar ha lite taskigt CO värde på besiktningen, om än inom gränsen. Tänkte därför testa denna produkten från Tripak. Har inte några större förväntningar, men är ändå nyfiken på om det funkar så bra som dom skriver.

http://www.tripak.se/bensin-booster/



Sök