Saab 9-5 tändningslås, kan ej vrida nyckel.

20 Inlägg
Skrivet 29 juni 2016 · Inlägg av trådskaparen #1

Tjo,

Jag inser att det finns massa trådar om detta, men det blir lätt rörigt och jag blir osäker på vad som gäller.

Min far har alltså en Saab 9-5 -98 och tändningslåset kärvar, som det tydligen ofta gör. Jag har tagit ur låscylindern och rengjort osv, men det hjälper inte. Man får sitta och trixa med nyckeln en halvtimme ibland för att få upp det.

Så... Det bästa är att köpa ny låscylinder tänker jag? Eller ännu hellre en från skroten. Men då blir det väl problem med RFID på nya nyckeln? Och det är här jag blir förvirrad. Hur bör jag göra med pappas bil?

* Voff voff * · 4 285 Inlägg
Skrivet 30 juni 2016 #2

Hakan_B skrev:
Tjo,

Jag inser att det finns massa trådar om detta, men det blir lätt rörigt och jag blir osäker på vad som gäller.

Min far har alltså en Saab 9-5 -98 och tändningslåset kärvar, som det tydligen ofta gör. Jag har tagit ur låscylindern och rengjort osv, men det hjälper inte. Man får sitta och trixa med nyckeln en halvtimme ibland för att få upp det.

Så... Det bästa är att köpa ny låscylinder tänker jag? Eller ännu hellre en från skroten. Men då blir det väl problem med RFID på nya nyckeln? Och det är här jag blir förvirrad. Hur bör jag göra med pappas bil?

Smuts nere i det urbota korkat placerade tändningslåset. In med en massa 5-56 eller liknande och rucka sedan nyckeln fram och tillbaka tills alla saker hamnat rätt där inne så ska du se att den startar sen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Jag ska hjälpa dig.. · 2 736 Inlägg
Skrivet 30 juni 2016 #3

Jag hade samma problem med min corolla och plockade ut de felaktiga 3 stiften av totalt 8 med tillhörande fjäder.
Dessa 3 var brutna och detta tillsammans med fjädrarna som då hamnade snett ,ställde till eländet med att vrida om nyckeln. Man får passa sig lite när man plockar ur allt bara..det är ju somsagt lite fjäderbelastat..
Nu går min nyckel runt lätt som en plätt och detta hände för ca 4 år sedan och går fortfarande bra.
Kostnaden 0:- kr om man lyckas få ut cylindern, men köpa ny blir väl några tusen, om man inte orkar klabba med det.

Senast redigerat av tommen1 (30 juni 2016)

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
602 Inlägg
Skrivet 30 juni 2016 #4

Brådhis skrev:

Hakan_B skrev:
Tjo,

Jag inser att det finns massa trådar om detta, men det blir lätt rörigt och jag blir osäker på vad som gäller.

Min far har alltså en Saab 9-5 -98 och tändningslåset kärvar, som det tydligen ofta gör. Jag har tagit ur låscylindern och rengjort osv, men det hjälper inte. Man får sitta och trixa med nyckeln en halvtimme ibland för att få upp det.

Så... Det bästa är att köpa ny låscylinder tänker jag? Eller ännu hellre en från skroten. Men då blir det väl problem med RFID på nya nyckeln? Och det är här jag blir förvirrad. Hur bör jag göra med pappas bil?

Smuts nere i det urbota korkat placerade tändningslåset. In med en massa 5-56 eller liknande och rucka sedan nyckeln fram och tillbaka tills alla saker hamnat rätt där inne så ska du se att den startar sen.

//Brådhis

Nej inget 5-56 då sabbar man bara låset helt. De absolut bästa är att köpa nytt tändlås.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 736 Inlägg
Skrivet 30 juni 2016 #5

Duh..Det blir inte billigt till en 20 år gammal bil, att köpa ett NYTT lås alltså...
Då är min eminenta lösning mycket billigare om man nu inte har tummen mitt i näven d v s..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
602 Inlägg
Skrivet 30 juni 2016 #6

tommen1 skrev:
Duh..Det blir inte billigt till en 20 år gammal bil, att köpa ett NYTT lås alltså...
Då är min eminenta lösning mycket billigare om man nu inte har tummen mitt i näven d v s..

Kostar runt 1000kr för nytt tändlås.. inte så farligt dyrt.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 736 Inlägg
Skrivet 30 juni 2016 #7

Gratis eller 1000:-, bara te å välja då..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
* Voff voff * · 4 285 Inlägg
Skrivet 2 juli 2016 #8

AeroMackan skrev:

Brådhis skrev:

Hakan_B skrev:
Tjo,

Jag inser att det finns massa trådar om detta, men det blir lätt rörigt och jag blir osäker på vad som gäller.

Min far har alltså en Saab 9-5 -98 och tändningslåset kärvar, som det tydligen ofta gör. Jag har tagit ur låscylindern och rengjort osv, men det hjälper inte. Man får sitta och trixa med nyckeln en halvtimme ibland för att få upp det.

Så... Det bästa är att köpa ny låscylinder tänker jag? Eller ännu hellre en från skroten. Men då blir det väl problem med RFID på nya nyckeln? Och det är här jag blir förvirrad. Hur bör jag göra med pappas bil?

Smuts nere i det urbota korkat placerade tändningslåset. In med en massa 5-56 eller liknande och rucka sedan nyckeln fram och tillbaka tills alla saker hamnat rätt där inne så ska du se att den startar sen.

//Brådhis

Nej inget 5-56 då sabbar man bara låset helt. De absolut bästa är att köpa nytt tändlås.

Om låset ändå är trasigt och man behöver använda bilen spelar det knappast någon roll...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Forummoderator · 7 247 Inlägg
Skrivet 3 juli 2016 #9

Brådhis skrev:

AeroMackan skrev:

Brådhis skrev:

Smuts nere i det urbota korkat placerade tändningslåset. In med en massa 5-56 eller liknande och rucka sedan nyckeln fram och tillbaka tills alla saker hamnat rätt där inne så ska du se att den startar sen.

//Brådhis

Nej inget 5-56 då sabbar man bara låset helt. De absolut bästa är att köpa nytt tändlås.

Om låset ändå är trasigt och man behöver använda bilen spelar det knappast någon roll...

//Brådhis

5-56 etc kan sabba elektroniken som sköter immobilizern. Faktiskt inte att rekommendera på en "ny" bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
* Voff voff * · 4 285 Inlägg
Skrivet 3 juli 2016 #10

caromania skrev:

Brådhis skrev:

AeroMackan skrev:

Nej inget 5-56 då sabbar man bara låset helt. De absolut bästa är att köpa nytt tändlås.

Om låset ändå är trasigt och man behöver använda bilen spelar det knappast någon roll...

//Brådhis

5-56 etc kan sabba elektroniken som sköter immobilizern. Faktiskt inte att rekommendera på en "ny" bil.

Hur då? Elektroniken utgörs av en antennring inkapslad i plast ovanför tändningslåset, är man orolig kan man ta loss den och lägga åt sidan medan man sprutar in 5-56...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
20 Inlägg
Skrivet 5 juli 2016 · Inlägg av trådskaparen #11

Lyckades lösa det till slut. Det hjälpte inte att ta isär och rengöra dom yttre delarna och dra ut fjädern osv. Tog isär den helt och rengjorde allting, var mkt skit i själva cylindern. det var också bara 3 låsvillor som åkte ner som dom skulle, så jag plockade bort alla andra, nu funkar det fint. Tack för hjälpen!

Jag ska hjälpa dig.. · 2 736 Inlägg
Skrivet 6 juli 2016 #12

Ja,sedär,så ska man göra !
Inte fasiken slänger man onödiga tusenlappar på en bil om man kan fixa det själv !lol

Senast redigerat av tommen1 (6 juli 2016)

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
1 Inlägg
Skrivet 16 april #13

jag har samma problem som du hur får man loss villorna? eller ja hur får man isär själva cylindern så man kommer åt villorna? jag har fått isär det så långt!


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang