Planen är nu att få tag på nivåreglering till bilen så jag kan installera xenonen osv vet inte om eftermarknads e bra att ha, de är hälften så dyra om man köper från speedparts, jämfört med original. Och begagnade verkar vara svårt att få tag på.
Fyndade en uppsättning 17" Aero fälgar som jag tänkte ersätta mina fula vinterfälgar med. Blir jobbigt att köra med snygga 18" Dotz på sommaren sen sätta på originalfälgen jag har, så detta blir helt klart ett lyft
Om de inte går att putsa upp så tänker jag blästra och lacka om dem.
Har tittat lite på skroten hur inkopplingarna ser ut till nivåregleringen (xenon) och har även sett att det finns fästen på min bil då xenon var tillval på den.
Är det någon som vet vart kabeln till vänster tar vägen? (bakre nivåreglering) Om den försvinner in i karossen under mattan i inredningen eller längs med underredet? Jag kunde inte krypa längre in då det var fullt med olja på marken så kunde bara fota med telefonen för att se hur det ser ut.
Jag vet vart främre kopplas in osv men den bakre kunde jag inte riktigt följa.
Såhär ser det ut på min bil :
Bild 1 är där bakre nivågivare ska sitta. De 2 hålen, Och bild 1 är främre fästet där man ser pluggen
Passade på att byta olja innan mätaren slår om till 20k mil (bytte senast vid 18900 mil i somras) och tänkte försöka fortsätta byta 2 gånger om året. Mest för att jag inte har tid att göra PVC uppgraderingen men även för att försöka motverka sludge.
Har som tidigare nämnt haft lite läckage där vakuumpumpen sitter på automatbilar (på höger sida om motorkåpan) men nu när jag skulle byta filter märkte jag att det var väldigt mycket olja som runnit längs sidorna. Kolla underifrån..
Någon som vet vad det kan vara?
Bytte packningen i somras pga läckage men forfarande problem..
Skall ta och göra en service på min till veckan så kan kika på den då om jag kommer ihåg det.
Schysst! Du såg bilden ovan vilken jag menade? Vissa säger att den försvinner in bakom tanken men jag hade ej möjlighet att krypa under och kika
På 9-3an sitter givaren på vänster sida bak vid länkarmen. Inte säkert det är samma på 9-5, men borde vara liknande
Så långt är jag med! (inlägg #203) Men jag vet inte vart själva elkabeln ska gå. Det är den jag frågar efter! :p givarnas position har jag lyckats hitta men sen hur kabeln tar sig till motorrummet från bakre givaren är en bra fråga.
Främre går genom plåten till fjädringen så den är enkel. Den bakre är däremot lite klurig..
Men hursom så går kabeln efter tankningsröret och sedan över till vänster sida och in i karossen i en gummigenomföring precis framför/bredvid tanken.
Har tagit nå bilder som jag kan lägga upp om du behöver.
Ingen fara Norgren, riktigt snällt av dig
Jag kollade i wis och tolkade precis som du sa att den går där. Kabeln såg väldigt kort från det jag sett på google.
Tydligen går inte kablarna från lyktorna ihop med givarna utan de går till separata ställen som sedan "möts" och på så sätt snackar med varandra så att säga.
Sådär! Då fick jag efter nästan ett års jakt äntligen tag på en aero front!!
Plockade ytterligare ett par xenon så jag har på lager / säljer vidare eventuellt.
Den ska lackas i cosmic blue så småningom. Inte direkt prio ett nu under vintern men det kommer!
Fanns även en kenwood navi men bilen är från 05 så det passar inte min 02a. Bilen hade dessutom gått 35k så hade ingen lust att ge mig på att köpa något som kanske inte ens fungerar.
Någon som vet om man kan köra xenon konvertering i xenonlyktorna jag köpte?
Och på så vis behålla manuell justering?
Känner att nivåreglering blir för jobbigt att dra el till för att få grejerna att bli "original".
Jag vill inte konvertera i halogenlyktorna eftersom ljusbilden blir fel och bländar mötande. Tänkte köra på något konverterings-kit i projektorerna.
Om så är fallet så kan jag enkelt byta tillbaka till halogenlyktor inför besiktning.
Det är bara att smälla dit ett H7 xenonkit!
Funkar konvertera halogenlycktorna om man kör med lampor som heter h7r, dom är det inte samma spridning på i ljusbilden. Har själv haft det i trafiken i många år utan problem( har dock åkt på regbes en gång, dock med 8000k vanliga h7)
Men med xenonlycktan så kan man ju inte tro att bilen inte har det original så det är ju bäst!
Någon som vet om man kan köra xenon konvertering i xenonlyktorna jag köpte?
Och på så vis behålla manuell justering?
Känner att nivåreglering blir för jobbigt att dra el till för att få grejerna att bli "original".
Jag vill inte konvertera i halogenlyktorna eftersom ljusbilden blir fel och bländar mötande. Tänkte köra på något konverterings-kit i projektorerna.
Om så är fallet så kan jag enkelt byta tillbaka till halogenlyktor inför besiktning.
Det är bara att smälla dit ett H7 xenonkit!
Funkar konvertera halogenlycktorna om man kör med lampor som heter h7r, dom är det inte samma spridning på i ljusbilden. Har själv haft det i trafiken i många år utan problem( har dock åkt på regbes en gång, dock med 8000k vanliga h7)
Men med xenonlycktan så kan man ju inte tro att bilen inte har det original så det är ju bäst!
Alright skönt att höra! Precis det jag tänkte, tycker inte riktigt xenonkonvertering i en reflektor ser så jättebra ut..
Jag vill minnas att jag läst att 4000k (cool white) är bäst enligt vad folk säger på diverse forum. Så jag kommer att köra ett h7 xenonkit i projektorlyktorna i samband med utbyte av fronten.
Då ser det ut som original i och med att jag byter till original xenonlyktor. Men tänker jag rätt med manuell nivåreglering? Att jag bör kunna styra lampan som när jag har en vanlig h7 i reflektorn.
Plockar bort ballasterna i xenonlyktan i och med att ballaster ingår i de xenonkit man köper. Däremot får jag nog byta ut lite kabel inne i lyktan då sladden till h7 glödlampor inte ser likadana ut som sladden till d1s om jag minns rätt!
Någon som vet om man kan köra xenon konvertering i xenonlyktorna jag köpte?
Och på så vis behålla manuell justering?
Känner att nivåreglering blir för jobbigt att dra el till för att få grejerna att bli "original".
Jag vill inte konvertera i halogenlyktorna eftersom ljusbilden blir fel och bländar mötande. Tänkte köra på något konverterings-kit i projektorerna.
Om så är fallet så kan jag enkelt byta tillbaka till halogenlyktor inför besiktning.
Det är bara att smälla dit ett H7 xenonkit!
Funkar konvertera halogenlycktorna om man kör med lampor som heter h7r, dom är det inte samma spridning på i ljusbilden. Har själv haft det i trafiken i många år utan problem( har dock åkt på regbes en gång, dock med 8000k vanliga h7)
Men med xenonlycktan så kan man ju inte tro att bilen inte har det original så det är ju bäst!
Alright skönt att höra! Precis det jag tänkte, tycker inte riktigt xenonkonvertering i en reflektor ser så jättebra ut..
Jag vill minnas att jag läst att 4000k (cool white) är bäst enligt vad folk säger på diverse forum. Så jag kommer att köra ett h7 xenonkit i projektorlyktorna i samband med utbyte av fronten.
Då ser det ut som original i och med att jag byter till original xenonlyktor. Men tänker jag rätt med manuell nivåreglering? Att jag bör kunna styra lampan som när jag har en vanlig h7 i reflektorn.
Plockar bort ballasterna i xenonlyktan i och med att ballaster ingår i de xenonkit man köper. Däremot får jag nog byta ut lite kabel inne i lyktan då sladden till h7 glödlampor inte ser likadana ut som sladden till d1s om jag minns rätt!
Ja 4300k är absolut bäst ljus.
Angående nivåreglering så vet jag inte exakt hur det ser ut.