Peugeot 308 1.6 BlueHDi SW (120hk) års 2016/ hur ska oljan se ut

Audi_allroad
2 augusti 2016 · 79 Inlägg

Hej har en fråga vet inte om någon kan svara på men jag köpte mig en Peugeot 308 1.6 BlueHDi SW (120hk) årsmodell 2016 för en vecka sedan och idag nu på kvällen efter jag kört den slog det till i huvudet undra hur oljan är i bilen.

Men lång saga kort så kollade jag oljan och såg att oljan är hellt genomskinlig:s

Så min fråga är ska den vara så?

Min erfarenhet säger att på disslar ska den vara svart men det hära var mera som att den inte har någon olja.

Eller ska den vara så just för BlueHDi modellerna?

Senast redigerat av Peugeot508 (2 augusti 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 augusti 2016 · 14 042 Inlägg

Peugeot508 skrev:
Hej har en fråga vet inte om någon kan svara på men jag köpte mig en Peugeot 308 1.6 BlueHDi SW (120hk) årsmodell 2016 för en vecka sedan och idag nu på kvällen efter jag kört den slog det till i huvudet undra hur oljan är i bilen.

Men lång saga kort så kollade jag oljan och såg att oljan är hellt genomskinlig:s

Så min fråga är ska den vara så?

Min erfarenhet säger att på disslar ska den vara svart men det hära var mera som att den inte har någon olja.

Eller ska den vara så just för BlueHDi modellerna?

Om oljan i en ny bil efter en vecka är svart då är det nog ett allvarligt fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Audi_allroad
2 augusti 2016 · 79 Inlägg

Okej så med andra ord så är detta normalt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 augusti 2016 · 14 042 Inlägg

Peugeot508 skrev:
Okej så med andra ord så är detta normalt?

Så ser jag det iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
3 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

"Normalt" i en diesel med några år på nacken blir oljan svart "direkt" efter ett byte. Det har i sin tur att göra med sot som finns i motorn.

I en helt ny motor bör det inte, oavsett om man så hade teknik från 80-talet, finnas vidare mycket sotpartiklar, så det är således som Vettemannen skriver nog helt i sin ordning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang