Vibrationer i en Volvo 945 ftt -98

Tobias-k
4 augusti 2016 · 65 Inlägg

Tjenare

Har vart å köpt en 945a ftt 98a som vibrerar vid gaspådrag.
Har testat att stå på tomgång osv, men det är endast vid gaspådrag som det börjar vibrera i hela bilen.

Den är trimmad med ett vikingchip i bränsleboxen och uppställt ladd på 0,85.

det vibrerar i princip hela tiden.

Någon som vet/har någon humm om vad det kan vara?

Tack på förhand

/tobbe

Senast redigerat av Tobias-k (4 augusti 2016)

Polaren
4 augusti 2016 · 352 Inlägg

Kardan axeln kanske?
Hur pass kraftiga är vibrationerna?

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Tobias-k
4 augusti 2016 · 65 Inlägg

Polaren skrev:
Kardan axeln kanske?
Hur pass kraftiga är vibrationerna?

Hm kan så vara, jag har en bakaxel liggandes, som jag tänkt att man kanske ska byta, men då det är vibrationer o inte knackande så tror jag inte det är den.

Alltså svårt att förklara, men verkligen hela bilen skakar, det känns nästan som om att du sitter i en massage stol när man sitter i förarsätet

Polaren
4 augusti 2016 · 352 Inlägg

Blir kraftigare vibrationer i samband med högre hastighet..?
Gissar starkt på kardanen. En bult eller bussningar som inte är med längre, kardanen börjar då självsvänga och skapa kraftiga vibrationer.

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Tobias-k
4 augusti 2016 · 65 Inlägg

Polaren skrev:
Blir kraftigare vibrationer i samband med högre hastighet..?
Gissar starkt på kardanen. En bult eller bussningar som inte är med längre, kardanen börjar då självsvänga och skapa kraftiga vibrationer.

Precis så,
Vibrationerna börjar runt 15km/h och ökar mer och mer desto snabbare jag kör!
Aldrig varit o pillat med kardanen, men är den svårbytt?
Sitter det inte en annan kardan på min andra bakaxel som jag har liggandes?

jaka54
4 augusti 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Eftersom du har så kraftiga vibrationer så måste det vara en grej med stor massa som åstadkommer detta, dch en trolig orsak är kardan! Lutar åt att det är kardanlager/gummiupphängning...eller att knutkorsen inte sitter fast ordentligt i kardan...
När du ändå håller på...Byt gummiupphängning till motor(2st) och växellåda(1st).

Tobias-k
4 augusti 2016 · 65 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Eftersom du har så kraftiga vibrationer så måste det vara en grej med stor massa som åstadkommer detta, dch en trolig orsak är kardan! Lutar åt att det är kardanlager/gummiupphängning...eller att knutkorsen inte sitter fast ordentligt i kardan...
När du ändå håller på...Byt gummiupphängning till motor(2st) och växellåda(1st).

Börjar också tro att det är något med kardanen, men sitter det inte en kardan på den andra bakaxeln jag har?
Kommer nog ta in hjälp vid bytet då jag inte känner mig förberedd att göra något sådant själv.
Men tänkte mest på ifall det inte finns en kardan på bakaxeln jag har så slipper jag leta nytt?

Polaren
4 augusti 2016 · 352 Inlägg

Googla "kardanaxel" så vet du vart på bilen du ska leta. Det är sannolikt inget fel på din kardan men det som sitter runt så att säga. Ryck o slit lite i den och se om du kan hitta något/några glapp någonstans.

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Tobias-k
4 augusti 2016 · 65 Inlägg

Polaren skrev:
Googla "kardanaxel" så vet du vart på bilen du ska leta. Det är sannolikt inget fel på din kardan men det som sitter runt så att säga. Ryck o slit lite i den och se om du kan hitta något/några glapp någonstans.

Visstfan, och den sitter bak vid bakaxeln?

Aronson
4 augusti 2016 · 914 Inlägg

Det är det ledade röret mellan växellåda och bakaxel.

TobbeTT
4 augusti 2016 · 948 Inlägg

Troligtvis stödlagret som håller kardanen eller hardyskivan mellan kardan och växellådan som är dålig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang