6736
Sök

Automatväxellåda RÖD lampa nissan micra

2 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
nissan micra 1.3
1999
ca 10000 mil
automat

Som sagt. har ägt den i 2 år och den har gått finfint. perfekt andra bil..

för ca 1 vecka sedan tändes en röd lampa CVT står det i den som lådan är en cvt låda.

Jag kollade då oljenivån i lådan via mätstickan och nivån var strax under MIN.
Så jag köpte olja på mekonomen via reg nr , och fyllde upp.

körde en kortare sträcka och lampan var släckt. dan efter körde min fru en lite längre bit och då tändes lampan igen!

jag kollade nivån den var ok något över MAX tillåmed, kanske kan det ha med det att göra?

nån som har nån ide?

blir ju dyrt å lämna in för felsökning då den inte e värd speciellt mycket.

mvh Danne

Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2016
Min tanke är att det kan vara bra att åtminstone börja med rätt mängd olja i lådan.

Vet inte om din låda skiljer sig något specifikt, men annars brukar det vara något i stil med;

Låt oljan i lådan nå "XX grader", kontrollera nivån, gå igenom alla växellägen och stanna på varje ett par sekunder (med foten på bromsen; stillastående då ja), kolla nivån igen, fyll på om det behövs, gör om samma procedur och kontrollera nivån igen innan oljetempen når "XX grader".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 Inlägg
10 augusti 2016
Trådstartare
kan nog ligga nått i det.
med tanke på att varningslampan tändes efter ca 2 mil när min fru kört, då har den hunnit bli varm?
jag körde bara ett par 100 meter efter att jag hällt i olja och då tandes den inte

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2016
daniel123 skrev:
kan nog ligga nått i det.
med tanke på att varningslampan tändes efter ca 2 mil när min fru kört, då har den hunnit bli varm?
jag körde bara ett par 100 meter efter att jag hällt i olja och då tandes den inte

Det är ingen omöjlighet alls faktiskt (beror ju på volym och annat).

På en CVT i en Audi kollar man ju från 35 grader. Vid 50 grader är oljan "för varm" (den har expanderat för mycket) och man får börja om s.a.s. . Så det är inte alls otänkbart.

Borde väl gå att hitta exakt hur du ska göra på nätet eller i en verkstadshandbok (så bra att det har skrivits i serviceboken är det väl inte), alternativt in och prata med en verkstad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök