Fordon - personbilsteknik ?

tobi
26 januari 2007 · 562 Inlägg

vulture skrev:
Och var får tobi att tro att spelis, kille på 15 år, skulle ha problem med killjargongen...? wink
*tror du rört ihop det med TheBabes liknande tråd om en tjej på fordon... wink *

För övrigt tycker jag att tobi har bra synpunkter.

// Ellen

hehe.. jo men det va några "mesar" som inte tålde vissa skämt man drog om vissa osv osv det va så jag menade å tack för att folk håller med mig big_smile

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
tobi
26 januari 2007 · 562 Inlägg

Founder skrev:
Jag har sett många som skriver att vissa gymnasielinjer kan leda till utveckling av fordon eller teknik m.m.... GLÖM DET!!! INGEN firma idag anställer någon som bara läst gymnasiet för att jobba med teknisk utveckling. Gymnasiet är en grundutbildning, inget annat, kom ihåg det... Gymnasiet är en biljett till vuxenlivet och absolut inte någon språngbräda för karriär. Det kommer senare när man läst 3-4 år i högskola.

och hur många är det som känar enormt mycke pga att dom valt högskola? inte så många ändå.. många sitter där med värdens utbilning å får inge rikigt bra jobb (även fast dom har värdelns utbilning)

å jag vet några på mitt jobb som är tekniker som har fått allt via gymnasiet sedan då fått erfarenhet via jobb (en av dom är bland dom bästa i svergie innom det området vi jobbar med)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
Mange_900
26 januari 2007 · 93 Inlägg

Det viktigaste är ju inte hur mycket man tjänar på ett jobb, utan man måste ju trivas med det.  Samma gäller ju utbildning.
Jag jobbar som servicetekniker och lagar bensinpumpar och terminaler på bensinstationer.
Jag har endast gymnasie utbildning. har flera kompisar som läst högskola mm som inte kommer upp i de lönerna som vi har och sedan har de ju lite studielån mm
Men jag hade absolut inte jobbat kvar med detta om jag inte trivdes, lönen är enligt mej det som kommer i andra hand.

nixon89 klabbarpan
26 januari 2007 · 3 041 Inlägg

Du ska inte gå efter löner och annat tjafs, du ska gå efter det du verkligen gillar. Jag går personbilteknik på kattegattgymnasiet år 2.
Jag trivs satan, och älskar att få skruva. Gå efter vad du verkligen känner för, inte efter någon jäkla lapp som bara visar en massaa siffror!

Lycka till med ditt val

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
John87 Stolt Volvoägare
26 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Mange_900 skrev:
Det viktigaste är ju inte hur mycket man tjänar på ett jobb, utan man måste ju trivas med det.  Samma gäller ju utbildning.
Jag jobbar som servicetekniker och lagar bensinpumpar och terminaler på bensinstationer.
Jag har endast gymnasie utbildning. har flera kompisar som läst högskola mm som inte kommer upp i de lönerna som vi har och sedan har de ju lite studielån mm
Men jag hade absolut inte jobbat kvar med detta om jag inte trivdes, lönen är enligt mej det som kommer i andra hand.

Kan inte hålla med mer!

... skriver inget mer. Du sa ALLT jag tänkte på tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Spelis
28 januari 2007 · 1 926 Inlägg

tack för alla svar smile Men finns det ingen mekaniker här inne som kan säga ungefär hur mycket pengar dom får kvar i handen efter hyra räkningar osv ?

Annars, finns det ingen som har något annat tips om liknande jobb ? så länge det har runt fordon o göra så trivs jag.. smile

Founder
28 januari 2007 · 1 414 Inlägg

Spelis skrev:
tack för alla svar smile Men finns det ingen mekaniker här inne som kan säga ungefär hur mycket pengar dom får kvar i handen efter hyra räkningar osv ?

Annars, finns det ingen som har något annat tips om liknande jobb ? så länge det har runt fordon o göra så trivs jag.. smile

Flygplansmekaniker kanske? Dom tjänar i alla fall grymt mycket bättre än bilmekar och har lite bättre arbetstrygghet... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Turbofredrik Mekaniker
28 januari 2007 · 5 Inlägg

jobbar som bil mekaniker. och tycker jag har ett höjdens jobb. och tjänar så jag klarar mig. jobbat som de i 1,5 år ca två olika stälen dock både på märkesverksta å nu på en mindre alla verkstad

Volvo Power
Spelis
28 januari 2007 · 1 926 Inlägg

Founder skrev:

Spelis skrev:
tack för alla svar smile Men finns det ingen mekaniker här inne som kan säga ungefär hur mycket pengar dom får kvar i handen efter hyra räkningar osv ?

Annars, finns det ingen som har något annat tips om liknande jobb ? så länge det har runt fordon o göra så trivs jag.. smile

Flygplansmekaniker kanske? Dom tjänar i alla fall grymt mycket bättre än bilmekar och har lite bättre arbetstrygghet... smile

Jo jag har snackar med syvon om detta, men han mumlade nånting att det kanske skulle läggas ner :S
Och så snacka han om att det skulle vara rätt svårt att komma in på den inriktningen.. sad men man kan ju alltid försöka.

Senast redigerat av Spelis (28 januari 2007)

Founder
28 januari 2007 · 1 414 Inlägg

Spelis skrev:

Founder skrev:

Spelis skrev:
tack för alla svar smile Men finns det ingen mekaniker här inne som kan säga ungefär hur mycket pengar dom får kvar i handen efter hyra räkningar osv ?

Annars, finns det ingen som har något annat tips om liknande jobb ? så länge det har runt fordon o göra så trivs jag.. smile

Flygplansmekaniker kanske? Dom tjänar i alla fall grymt mycket bättre än bilmekar och har lite bättre arbetstrygghet... smile

Jo jag har snackar med syvon om detta, men han sa att dom kanske skulle lägga ner det :S
Och så snacka han om att det skulle vara rätt svårt att komma in på den inriktningen.. sad men man kan ju alltid försöka.

Hittade detta på AMS:

Flygmekanikerprogrammet bygger på att man gått första året på fordons- eller elprogrammet. Årskurserna 2 och 3 innehåller, förutom kärnämnena, flygtekniska ämnen. Både teori och praktik ingår. Efter godkänd utbildning och påföljande praktik kan man ansöka om JAR-licens, kategori A. Detta utgör grunden för att kunna arbeta som mekaniker med flygunderhåll.

Flygteknikerutbildningen är en två terminer lång påbyggnad på flygmekanikerprogrammet. Det finns även en kvot för övriga likvärdiga sökanden. Utbildningen fördjupar kunskaperna inom flygteknik och ger grunden för ett större ansvar. Efter godkänd utbildning och praktiktid kan man ansöka om JAR-licens enligt kategori B1 (mekanik) och/eller B2 (avionik).

Inom komvux finns f n ettåriga påbyggnadsutbildningar i flygteknik.

Vidareutbildning i olika flygplanstyper anordnas av arbetsgivaren.

Inom högskolan finns några ingenjörsutbildningar där man kan välja inriktning mot flygteknik. Vid högskolan i Västerås och Tekniska Universitetet i Luleå finns exempelvis högskoleingenjörsutbildning på Flygteknikprogrammet, 120 poäng (3 år). Förutom grundläggande behörighet krävs särskild behörighet i matematik, fysik och kemi.

Kontrollera antagningskraven för den utbildning som du är intresserad av.

En treårig ingenjörsutbildning med inriktning mot flygteknik finns även vid Skandinaviens Flygtekniska Akademi i Karlsborg som är en fristående skola.

Exempel på utbildningar:
Flygmotormekanikerutbildning, Komvux, Västerås
Flygtekniker, Komvux, Nyköping
Flygtekniker, Komvux, Linköping
Flygtekniker, Komvux, Västerås
Flygtekniker, Komvux, Luleå
Fordonsprogrammet, Gymnasieskolan, Flera kommuner
FP inriktning flygteknik, Gymnasieskolan, Flera kommuner
LG Avionik, Gymnasieskolan, Uppsala
LGR Flygplatspersonal, Gymnasieskolan, Västerås

Här finns mer info om du vill veta:
http://afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHa … 49643D3933

Senast redigerat av Founder (28 januari 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Spelis
28 januari 2007 · 1 926 Inlägg

Founder skrev:

Spelis skrev:

Founder skrev:

Flygplansmekaniker kanske? Dom tjänar i alla fall grymt mycket bättre än bilmekar och har lite bättre arbetstrygghet... smile

Jo jag har snackar med syvon om detta, men han sa att dom kanske skulle lägga ner det :S
Och så snacka han om att det skulle vara rätt svårt att komma in på den inriktningen.. sad men man kan ju alltid försöka.

Hittade detta på AMS:

Flygmekanikerprogrammet bygger på att man gått första året på fordons- eller elprogrammet. Årskurserna 2 och 3 innehåller, förutom kärnämnena, flygtekniska ämnen. Både teori och praktik ingår. Efter godkänd utbildning och påföljande praktik kan man ansöka om JAR-licens, kategori A. Detta utgör grunden för att kunna arbeta som mekaniker med flygunderhåll.

Flygteknikerutbildningen är en två terminer lång påbyggnad på flygmekanikerprogrammet. Det finns även en kvot för övriga likvärdiga sökanden. Utbildningen fördjupar kunskaperna inom flygteknik och ger grunden för ett större ansvar. Efter godkänd utbildning och praktiktid kan man ansöka om JAR-licens enligt kategori B1 (mekanik) och/eller B2 (avionik).

Inom komvux finns f n ettåriga påbyggnadsutbildningar i flygteknik.

Vidareutbildning i olika flygplanstyper anordnas av arbetsgivaren.

Inom högskolan finns några ingenjörsutbildningar där man kan välja inriktning mot flygteknik. Vid högskolan i Västerås och Tekniska Universitetet i Luleå finns exempelvis högskoleingenjörsutbildning på Flygteknikprogrammet, 120 poäng (3 år). Förutom grundläggande behörighet krävs särskild behörighet i matematik, fysik och kemi.

Kontrollera antagningskraven för den utbildning som du är intresserad av.

En treårig ingenjörsutbildning med inriktning mot flygteknik finns även vid Skandinaviens Flygtekniska Akademi i Karlsborg som är en fristående skola.

Exempel på utbildningar:
Flygmotormekanikerutbildning, Komvux, Västerås
Flygtekniker, Komvux, Nyköping
Flygtekniker, Komvux, Linköping
Flygtekniker, Komvux, Västerås
Flygtekniker, Komvux, Luleå
Fordonsprogrammet, Gymnasieskolan, Flera kommuner
FP inriktning flygteknik, Gymnasieskolan, Flera kommuner
LG Avionik, Gymnasieskolan, Uppsala
LGR Flygplatspersonal, Gymnasieskolan, Västerås

Här finns mer info om du vill veta:
http://afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHa … 49643D3933

thnx founder smile Och alla andra hjälpvilliga här på garaget.

Founder
28 januari 2007 · 1 414 Inlägg

Spelis skrev:

Founder skrev:

Spelis skrev:

Jo jag har snackar med syvon om detta, men han sa att dom kanske skulle lägga ner det :S
Och så snacka han om att det skulle vara rätt svårt att komma in på den inriktningen.. sad men man kan ju alltid försöka.

(plockade bort lite)

thnx founder smile Och alla andra hjälpvilliga här på garaget.

Om du inte blir nån mekaniker så kan du alltid bli pilot wink då kan jag hjälpa dig mer än så smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Och appropå frågan "hur mycket pengar har ni kvar när allt är betalt" så är den nog närmast omöjlig att svara på.
Vi har barn - det har nog inte du?
Vi har hus - det kanske du också har snart, men hur man lägger upp sina lån och vad man har för driftskostnader påverkar rätt mycket vad det kostar. Kan landa på mellan cirka 1500 per månad och 15 000, liksom.
Räknas telefoni in i boende? Sophämtning, sotning, vedinköp, elräkning... Arbetsresor?
När man som vi bor ute i skogen och behöver två bruksbilar - är det då hobby eller nödvändiga utgifter?
Du får nog utgå från lönen och själv räkna på vad du skulle ha för utgifter i ditt liv, för att få en ekonomisk uppfattning. smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Spelis
12 februari 2007 · 1 926 Inlägg

Hej igen alla gorgare.. har kollat runt lite på ams efter något jag kanske kan tyckas vara intresserad av och fick upp bilskadereperatöd ( plåtslagare )

det verkar också vara intressant. tänkte höra lite vad ni har för åsikter just på plåtslagare..

vilket är bäst tror ni ? plåtslagare eller mekaniker ? för och nackdelar på båda ?

Länk till plåtslagare : http://afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHa … 726B656E2F

Spelis
12 februari 2007 · 1 926 Inlägg

ingen med åsiker om det ?

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
12 februari 2007 · 2 258 Inlägg

Plåtisar har jag ingen erfarenhet av.
Däremot såg jag idag, vilket jag också nämnt i Founders tråd med flygbilder, att det finns gymnasial flygteknikerutbildning i Lidköping. Är du från Karskoga är det väl inte mer än 10-12 mil ner dit.

Således finns en sådan utbildning även på De La Gardiegymnasiet i Lidköping om du är intresserad. Den startade i höstas.

Flyttade själv till Lidköping för att gå på gymnasiet (kommerfrån ett ställe mellan Gullspång och Mariestad och kunde inte pendla) och jag hade klasskamrater från hela landet.

Du har ju också varianten med anläggningsmaskiner, mekaniker på lastmaskiner, traktorer, skogsmaskiner och liknande. Brukar i alla fall sökas emellanåt här i trakterna har jag sett.

// Ellen smile

Senast redigerat av vulture (12 februari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Volvofreak89 Volvo Nörd
13 februari 2007 · 85 Inlägg

Hähä nä ja går PB i Arlöv andra året trivs riktigt bra big_smile gött som fan att aldrig ha läxa har väl haft typ 4 läxor eller nåt på 2 år nu :p plus att när vi börja 2an så börja vi va ute Torsda, Freda på praktik och Måndan har vi Svenska sen åker man hem å pillar me epan å flikkvänen ;D sen på Tisdan har vi Samhälle å Idrott sen hem igen å Onsdan en hel dag i verkstan e ju guld värt big_smile Så vill du bli mekare och inte jobba ihjäl dig i skolan så välj en Fordons linje !

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D
Volvo V90 "R-design" (2018)
Spelis
26 februari 2007 · 1 926 Inlägg

740_mannen skrev:
Hähä nä ja går PB i Arlöv andra året trivs riktigt bra big_smile gött som fan att aldrig ha läxa har väl haft typ 4 läxor eller nåt på 2 år nu :p plus att när vi börja 2an så börja vi va ute Torsda, Freda på praktik och Måndan har vi Svenska sen åker man hem å pillar me epan å flikkvänen ;D sen på Tisdan har vi Samhälle å Idrott sen hem igen å Onsdan en hel dag i verkstan e ju guld värt big_smile Så vill du bli mekare och inte jobba ihjäl dig i skolan så välj en Fordons linje !

ojdå, 4 läxor på två år var inte mycket.. Nu i slutet av 9an har jag läxor över huvudet..
Annars lät ju veckorna för dig rätt sköna.. Här i stan skulle det vara mest teori första året och andra lite mer i verkstaden, 3:dje året skulle nästan bara vara praktiskt...

Thony_mannen
26 februari 2007 · 263 Inlägg

Minns själv när man gick fordons programmet! Soft tid i skolan det, hade ju knappt nåt att få i läxa, Vi fick bara skruva hela tiden, fast det va ju det man ville oxå big_smile hehe

Volvo-Real-Power!
Spelis
26 februari 2007 · 1 926 Inlägg

Hehe, jo skruva vill man väl när man går den linjen.. haha tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang