Volvo 142 Elkonvertering Elbil

Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Just nu ska alla komponenter kopplas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt på youtube. Instagram: ev_volvo142 . Hemsida: retroelectricdrive.se
Ev_volvo142
20 december 2023 · 639 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Snyggt med brädan, kolla bara så du har frigång till torkarmotorn m.m , har för mig det är trångt där?

Bra tanke där! Har inte ens tänkt så långt, ska kika när jag kommer hem igen hur det blir.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Hunted Jackass
21 december 2023 · 795 Inlägg

Hade varit grymt läckert med en "digital" lösning på hastighetsmätaren också, som reproducerar "tungan" osv. Men även kan visa en del matnyttig info som laddnivå, regen etc.

Den här kanske kan ge lite inspiration:
https://turbobricks.com/index.php?threa … it.368762/

Senast redigerat av Hunted (21 december 2023)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
zzr94092
21 december 2023 · 4 404 Inlägg

🤯🫡,helt otroligt!!!
https://turbobricks.com/index.php?threa … it.368762/

Senast redigerat av zzr94092 (21 december 2023)

doktorduett
21 december 2023 · 364 Inlägg

Inken skrev:
vad lärde du di i holland när du var där,

se kvälls bilderna från amsterdam 😍😁😁😁😁😁😁

Senast redigerat av doktorduett (21 december 2023)

Ev_volvo142
21 december 2023 · 639 Inlägg

Vad tycker ni är ett bra namn på företaget? Blir ett AB i januari, skylt ska upp på väggen, reklam ska ut och hemsida osv, men namnet, vad ska det heta? Jag vill gärna ha ett svenskt namn, men är inte helt främmande till ngt i engelska.. Vad tror vi?

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Wallander
22 december 2023 · 117 Inlägg

Ev_volvo142 skrev:
Vad tycker ni är ett bra namn på företaget? Blir ett AB i januari, skylt ska upp på väggen, reklam ska ut och hemsida osv, men namnet, vad ska det heta? Jag vill gärna ha ett svenskt namn, men är inte helt främmande till ngt i engelska.. Vad tror vi?

Jag personligen gillar de långa gamla företagsnamnen utan förkortningar, ex Ångpanneföreningen eller Svenska kullagerfabriken, så då blir det ju i det här fallet typ "Svenska elbilsverkstan AB", "Elbilsbyggaren Sverige AB"  eller kanske någonting med "Elkonvertering" i namnet. Elbilsverkstan nånting klingar väl ganska bra? smile

Oreggad Ruter Knekt
22 december 2023 · 668 Inlägg

Ev_volvo142 skrev:
Vad tycker ni är ett bra namn på företaget? Blir ett AB i januari, skylt ska upp på väggen, reklam ska ut och hemsida osv, men namnet, vad ska det heta? Jag vill gärna ha ett svenskt namn, men är inte helt främmande till ngt i engelska.. Vad tror vi?

Sett flera solel-monterare som, haft ex v. "Tierp solar" som AB-namn, ger en skön associativ känsla relaterat till ämnet. Det är viktigare än svenska eller engelska. Även om "solar" är helt klockrent i Sverige.

EV-Conver .... ? De flesta lär ju vara bekanta med alla dessa förkortningar nu för tiden, svinblink ska fånga intresset.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Inken
27 december 2023 · 526 Inlägg

såg i bilsport att 2 st saab 900 har byggt om till el,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
zzr94092
27 december 2023 · 4 404 Inlägg

Finns ett reportage om dom på YT...

Richard-R
28 december 2023 · 340 Inlägg

Duvetdet skrev:

Ev_volvo142 skrev:
Vad tycker ni är ett bra namn på företaget? Blir ett AB i januari, skylt ska upp på väggen, reklam ska ut och hemsida osv, men namnet, vad ska det heta? Jag vill gärna ha ett svenskt namn, men är inte helt främmande till ngt i engelska.. Vad tror vi?

Sett flera solel-monterare som, haft ex v. "Tierp solar" som AB-namn, ger en skön associativ känsla relaterat till ämnet. Det är viktigare än svenska eller engelska. Även om "solar" är helt klockrent i Sverige.

EV-Conver .... ? De flesta lär ju vara bekanta med alla dessa förkortningar nu för tiden, svinblink ska fånga intresset.

Att ha ortsnamn kan vara det osmartaste att ha anser jag, tänk om man flyttar till annan stad så har man redan skapat sig ett namn, kommer uppstå en del förrvirring för nya kunder

Ev_volvo142
29 december 2023 · 639 Inlägg

Inken skrev:
såg i bilsport att 2 st saab 900 har byggt om till el,

Följer det mesta som görs i Sverige, dom gjorde ett kanonjobb dom två, mycket svetsning men klart värt det när man ser resultatet på hur fina deras Saabar blev 👍

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Oreggad Ruter Knekt
29 december 2023 · 668 Inlägg

Richard-R skrev:

Duvetdet skrev:

Ev_volvo142 skrev:
Vad tycker ni är ett bra namn på företaget? Blir ett AB i januari, skylt ska upp på väggen, reklam ska ut och hemsida osv, men namnet, vad ska det heta? Jag vill gärna ha ett svenskt namn, men är inte helt främmande till ngt i engelska.. Vad tror vi?

Sett flera solel-monterare som, haft ex v. "Tierp solar" som AB-namn, ger en skön associativ känsla relaterat till ämnet. Det är viktigare än svenska eller engelska. Även om "solar" är helt klockrent i Sverige.

EV-Conver .... ? De flesta lär ju vara bekanta med alla dessa förkortningar nu för tiden, svinblink ska fånga intresset.

Att ha ortsnamn kan vara det osmartaste att ha anser jag, tänk om man flyttar till annan stad så har man redan skapat sig ett namn, kommer uppstå en del förrvirring för nya kunder

Nu syftade jag specifikt på solcell-installatörer. Dessa rör inte på sig så långt ifrån ursprungsorten, och har sin kundbas i ursprungsorten som jag förstår det.
TS marknad ämnar sträcka sig inom norden om jag förstår det rätt.
Om du läser vad jag skrev så förstår du bättre vad jag menade.

Senast redigerat av Duvetdet (29 december 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Inken
29 december 2023 · 526 Inlägg

mycke jobb å pengar för att få till de,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Noobnisse
3 januari · 181 Inlägg

Ev_volvo142 skrev:
Vad tycker ni är ett bra namn på företaget? Blir ett AB i januari, skylt ska upp på väggen, reklam ska ut och hemsida osv, men namnet, vad ska det heta? Jag vill gärna ha ett svenskt namn, men är inte helt främmande till ngt i engelska.. Vad tror vi?

Något som anspelar på att man ger äldre bilar nytt liv kanske?
Som exempel:
SparkaLiv i Bilen AB
Eko-Renässans
RetroEnergi AB
Gröna Hjul AB
Elvagnsmakarna
AndraChansen Elfordon


Engelska:
ReviveRide Innovations
WattWizards
DriveGreen Solutions
AmpedUp Autos
ElektrifyYourRide AB
GreenRetro Revamps

Superkul att du startar AB! Kommer följa!

Inken
3 januari · 526 Inlägg

ska de va långt eller kort namn

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Inken
3 januari · 526 Inlägg

ett namn ,, kanske , ELFOR.AB eller EL-FOR .AB  jag ska se om ja kommer på flere namn

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Ev_volvo142
7 januari · 639 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-7d5e9464ec96ba0fe5ad5f549ba1c738.jpg

Kopplar kablar för fullt, försöker få ihop vad som behöver va i lådan och vad som inte behöver va i lådan, mycket spagetti blir det. Strax klar med alla kopplingar, när det väl är klart så ska allt snyggas till och alla utgångar göras. Mycket arbete kring design och funktion ligger i denna låda, hur allt ska fungera och vad som ska styra vad osv. Eftersom det fortfarande inte är klart så tänker jag inte förklara vad alla delar gör riktigt en. Väntar på lite högspänningskontakter som borde komma snart tycker jag.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
7 januari · 639 Inlägg

Sen är det väl dags för ett nytt avsnitt på youtube, det kommer bli en filmning i mitten av januari, försöker hinna så mycket jag kan fram tills dess. Just nu är det så sjukt kallt här, -34 är det kallaste jag har uppmätt, blir ingen värme i garaget nästan 😅✌️ O just nu när det blir så lite tid i garaget blir det inte så mycket gjort heller.. Ond spiral 🌀

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
_Shadow_
8 januari · 345 Inlägg

Är namntävlingen kvar? 😁
•Electrifying
•Electroride
•AutoEV 🙂

Senast redigerat av _Shadow_ (8 januari )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Ev_volvo142
9 januari · 639 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Är namntävlingen kvar? 😁
•Electrifying
•Electroride
•AutoEV 🙂

Finns ett namn inskickat till Bolagsverket, borde få veta rätt snart om det blir godkänt eller ej. Sjukt svårt med namn tycker jag 😅

Sen om det va nån tävling vet jag inte 😅✌️

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang