Byte ifrån Garret T25 till mitsubishi td04-HL T16

Castwebb
5 september 2016 · 116 Inlägg

Hej! Jag tänkte byta min T25 original snurra mot en Mitsubishi TD04-HL 16T och jag vet inte hur det blir med min steg 3 programvara som jag har nu. Kommer det fungera med den turbon också eller måste jag mappa om igen? Sen till hårdvaruinstallationen vad behöver jag utöver turbon och grenrör för att det skall fungera?

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137630/137630-5c2cafcd1c1287b35131c26f0c3382bf.jpg[/img]

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
citrouz
5 september 2016 · 168 Inlägg

bra fråga!

Nu vet jag inte exakt, har en nyare saab. Men hur ser det ut med downpipe? Kanske behlver bytas/moddas.
Angående ''steg3'' vart har du mappat den? Vissa mappar om den för en bråkdel av priset om du går till samma företag när du byt någon hårdvara, så kolla upp det. En ''bättre'' turbo skall ju ge mer verkningsgrad vid lägre ladd-tryck, antingen så byter du turbon och gasar eller smyger till trimföretaget wink

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Castwebb
5 september 2016 · 116 Inlägg

citrouz skrev:
bra fråga!

Nu vet jag inte exakt, har en nyare saab. Men hur ser det ut med downpipe? Kanske behlver bytas/moddas.
Angående ''steg3'' vart har du mappat den? Vissa mappar om den för en bråkdel av priset om du går till samma företag när du byt någon hårdvara, så kolla upp det. En ''bättre'' turbo skall ju ge mer verkningsgrad vid lägre ladd-tryck, antingen så byter du turbon och gasar eller smyger till trimföretaget wink

Jag har ett 3" hela vägen som jag har svetsat själv så kan ju lätt göra om det om det inte passar. Det är Rolf Uhr på Nordic Performance som har mappat min steg 3 box. Turbon som jag vill byta till kommer ifrån en bil jag köpte som var gjord för bana som jag plockar delar ifrån och hittade då denna turbon som nog inte är mer än 1 max 2 år för den ser helt ny ut. Jag byter all hårdvara själv och moddar det jag behöver göra. Skall göra om ett original grenrör till extraktorgrenrör nu.
Men frågan är om jag måste mappa om för den nya turbon eftersom T25:an har ett max tryck på 2bar och mitsubishin är på 1,5bar. Så om deni är mappad för T25 på 2bar så kan jag inte köra med td04 på 2bar för då blir den inte långlivad gissar jag på.

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Dr_struts
5 september 2016 · 1 861 Inlägg

Nordic säljer konverteringen du behöver för att få på rören, du behöver annan programvara med nya turbon smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Castwebb
6 september 2016 · 116 Inlägg

Dr_struts skrev:
Nordic säljer konverteringen du behöver för att få på rören, du behöver annan programvara med nya turbon smile

Vad är det för konvertering för rören? Vad är det som behövs?
Är det någon som har programvaran för steg 3 med td04 16T?

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Dr_struts
6 september 2016 · 1 861 Inlägg

Castwebb skrev:

Dr_struts skrev:
Nordic säljer konverteringen du behöver för att få på rören, du behöver annan programvara med nya turbon smile

Vad är det för konvertering för rören? Vad är det som behövs?
Är det någon som har programvaran för steg 3 med td04 16T?

Andra rör så man behöver antingen byta dom eller ha banjo bultar som omvandlar det.

Prata med Nordic så får du både bultar och programvara smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang