Bränsletryck och AFR värde, frågor

citrouz
5 september 2016 · 168 Inlägg

Tja! Blivit en del inlägg idag hehe, men har man frågor så har man.

Volvo b230fk -97
Gröna 968 spridare
3'lmm
Original bränsletryck just nu
Vx3 kamaxel
lite annat smått som chip mm

Tänkte införskaffa mig en bredbandslambda och få koll på värdena eftersom större turbo ska på.
Har förstått att man vill ha ett värde på 14,7 AFR på tomg.ång men på fullast då? vart ska man ligga? 12-13?

Om bilen skulle gå magert vid fullast och jag behöver skaffa en BTR, ska jag ha en linjär eller progressiv?
Grejen är att jag vill ju ha lite mer soppa när laddet kommer så antar att en progressiv skulle va bra då jag ej har tillgång att mappa ordentligt på firma.

Och nu när vi är inne på progressiv, va inne på L-M-R och dom har en Malpassi 1:1,7. Kommer den inte gå för fett då? Förklara gärna detaljer, ser nu att det blev lite luddigt.

Senast redigerat av citrouz (5 september 2016)

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Turbotk
5 september 2016 · 73 Inlägg

Hej smile
Först hade jag monterat bredbandslambdan och sett va den visade, 14,7 kan du ligga på tomgång och när du crousa runt på vägarna. sen när du börjar belasta så kan du se så att den går fetare, 12,5 brukar jag lägga mig på så helt riktigt.

Toddemannen
5 september 2016 · 664 Inlägg

11-12 är mer vettigt att ligga på, annars är det för magert men det beror ju hur mycket du ska ladda också...!

Turbotk
5 september 2016 · 73 Inlägg

En enkelförklaring av bränsletrycksregulatorer är så här.
Du har just nu en linjär regulator på 3 bar. Så du har 3 bars tryck när du har 0bar i insuget(lägre på tomgång alltså). När du sen har 1bars laddtryck så kommer din regulator 1:1 ha 3bar+laddtrycket=4barsbränsletryck. Men spridarna kommer inte flöda mer för det för dina 4bar fick ju precis 1 bars mottryck på andra sidan spridarna wink

Köper du en progresive tex 1:1,7 så gångar du laddtrycket med 1,7 och då får du 3x1,7= 5,1bars tryck vid 1bars laddtryck.

Detta gav dig 4,1 bars tryckskillnad på spridarna istället för 3 bar vilket ger 17% mer bränsle vid 1 bar. Samma bränslemängd vid 0bar, men gå snålare på tomgång eftersom den är just progresive.

citrouz
5 september 2016 · 168 Inlägg

Turbotk skrev:
En enkelförklaring av bränsletrycksregulatorer är så här.
Du har just nu en linjär regulator på 3 bar. Så du har 3 bars tryck när du har 0bar i insuget(lägre på tomgång alltså). När du sen har 1bars laddtryck så kommer din regulator 1:1 ha 3bar+laddtrycket=4barsbränsletryck. Men spridarna kommer inte flöda mer för det för dina 4bar fick ju precis 1 bars mottryck på andra sidan spridarna wink

Köper du en progresive tex 1:1,7 så gångar du laddtrycket med 1,7 och då får du 3x1,7= 5,1bars tryck vid 1bars laddtryck.

Detta gav dig 4,1 bars tryckskillnad på spridarna istället för 3 bar vilket ger 17% mer bränsle vid 1 bar. Samma bränslemängd vid 0bar, men gå snålare på tomgång eftersom den är just progresive.

Hmm, jag har 968 och har hört att dom bottnar vid 3,8 bar i bränsletryck men också läst att man ska ställa grundtrycket på 3,8 med 968 så egentligen behöver jag inte ens köpa en ställbar Btr om jag ska ha 968or? Har lite orolig tomgång så antar att den kanske går lite magert just på tomgång men inte när jag gasar fullt

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Turbotk
5 september 2016 · 73 Inlägg

Bäst är att börja med koppla in en bredbandslamda, du kan koppla in den på samma ställe som orginal sitter, om du har en analog utgång på mätaren som du kan använda till bilens orginalsystem.

citrouz
5 september 2016 · 168 Inlägg

Turbotk skrev:
Bäst är att börja med koppla in en bredbandslamda, du kan koppla in den på samma ställe som orginal sitter, om du har en analog utgång på mätaren som du kan använda till bilens orginalsystem.

Bilen går inte orent eller något, den spikar inte heller men tänkte just på detta eftersom ny "större" turbo skall på. Har inte ekonomi till andra spridare men om jag ändå bottnar spridarna vid 0,8 i Laddtryck tror jag ej jag behöver bredbandslamda då jag ändå bara skulle kunna få bättre tomgång?

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang