2345
Sök

Demontera Italien areo sköldar (Saab900ng)

658 Inlägg
23 september 2016
Trådstartare
Rost vb hund attans lite bubblor skall fixa det så snabbt som möjligt. Men hur komma åt detta? Jag har en Italien areo och det är original sköldar på dörrar o bak på min coupe. Vill inte förstöra den där listen heller. Vet nån hur man får bort dessa eller i alla fall släppa på skölden så jag kan komma åt kika under där. Man ser ju aldrig dessa så vill inte förstöra det yttre men vill ju heller inte rosten skall sprida sig till en för övrigt helt rostfri 900ng.
HJÄLP please

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t3 … 5027_o.jpg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t3 … 3124_o.jpg

4 545 Inlägg
23 september 2016
ser ju ut som en "hemmagjord" skarv av rutlim?

658 Inlägg
23 september 2016
Trådstartare
Jag har ingen aning vad o hur bara att det är rost där o det jag frågade var hur man demonterar sköldarna. Vad är rutlim för nåt?
Hmm jag fick kjolen sköldarna och front och baken lackat förra sommaren o dom fixade rosten som var där då men eftersom dom inte visste hur man skulle eller brydde sig om att få bort skölden som det kallas från italy tillverkningen så har dom försökt antar jag. Och dom har då oxå lackat med allt på plats därav listerna har lite silverfärg där i kant. Ja det är originallisten som har spruckit o gått bort nån bit här o där tyvärr. Det är sköldar som sattes dit från Italien tillverkningen för att skulle bli säljare som Aero i italien. Så dessa går knappast att få tag på antar jag o jag har hört med Saab här i stan o dom kan inte hjälpa mig med det där. Japp bilen är totalt rostfri den har fått tectylbehandling genom alla åren när den kommit hit till sverige 2008 och ingen anmärkning på besiktning och dom har ju gått genom bilen på svensk bilvård innan behandling för återkommande besök. Kjolarna sidorna e original men inte fronten o baken det är eftermarknad. Men sidokjolarna gifte in sig bra med resten.
Senast redigerat av Fear38 (23 september 2016)

658 Inlägg
23 september 2016
Trådstartare
har fått massa fakta om det där o den e import o det finns i papperen från italien om detta som följt med bilen att dom använde detta för ett säljartrick för att få den mer intressant i Italien

658 Inlägg
23 september 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Ingen hjälp, men...Katastrofal passform på fronten och bakre kofångaren. Bort med skiten o sätt dit original eller prylar med bra/bättre passform? Gällande rosten så är det en hel del rost, man ser även att det har "missats" med underarbetet. Sköldarna lär sitta på samma sätt som på "icke Italien modeller med liknande sköldar", eller så har du gått på en "fuling" o blivit lurad, dvs sköldarna är eftermarknad de med o sitter fast med nåt "starkt o bra lim", typ Sikaflex? Isf blir det kämpigt att få bort de. Jag skulle slita bort skiten o göra jobbet grundligt, bli inte förvånad om du hittar mer rost...

den r kollad varje år av svensk bilvård o detta år så var det detta den fick anmärkning på i deras besiktnings test som dom har

658 Inlägg
23 september 2016
Trådstartare
min bil går som turbolös i mina papper står det 92 hk   wink

658 Inlägg
23 september 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Kolla med dessa Saab-tokar, de lär kunna hjälpa, eller stjälpa dig...

jag e med där o försöker men de e svårt hitta nån där som vet detta oxå tyvärr

7 642 Inlägg
24 september 2016
zzr94092 skrev:
ser ju ut som en "hemmagjord" skarv av rutlim?

Anser samma sak.
Har aldrig på någon bil sett att "bumprarna" är limmade till karossen.
På mina "moderna" bilar med "plastbumpers" är det en springa på några mm så man, om man så önskar, kan spruta in och rengöra.

Påminner om nåtat båtdäck. Kanske samma material?

smile

5 148 Inlägg
25 september 2016
Helt klart någon form utav limm eller karosserikitt :-) bara skära bort och lacka om :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

10 164 Inlägg
25 september 2016
Ser helt klart limmat ut och hade du nyss fått den lackerad lär jag undra vart för den där lacken ser extremt grov ut iallafall på bilderna ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

658 Inlägg
25 september 2016
Trådstartare
Men jag sa ju att dom har försökt lagat rosten där sen om dom har fuskat det är väl kan hända så...... dom vågade inte plocka bort det där för dom visste inte hur det satt. Det har vart bra men sen kom det opp igen o dom varnade för det oxå när det var klart. Dom sa att det var svårt o komma åt där om sköldarna satt kvar på plats o jag vågade inte ta bort dom sälv för jag har försökt o få nån klarhet i hur dom sitter. mn jag får mest råd om hur lagningen rosten är... hur som hellst nu är det rost där enkelt och jag min fråga var hur får man bort sköldarna. och listerna dom finns då på andra italien aero oxå så håll er gärna till ämnet istället i denna  tråd tack. Jag lät dom lacka delarna på plats för att jag hade varken tid eller nånstans o vara o skruva bort allting.
Senast redigerat av Fear38 (25 september 2016)

10 164 Inlägg
26 september 2016
Fear38 skrev:
Men jag sa ju att dom har försökt lagat rosten där sen om dom har fuskat det är väl kan hända så...... dom vågade inte plocka bort det där för dom visste inte hur det satt. Det har vart bra men sen kom det opp igen o dom varnade för det oxå när det var klart. Dom sa att det var svårt o komma åt där om sköldarna satt kvar på plats o jag vågade inte ta bort dom sälv för jag har försökt o få nån klarhet i hur dom sitter. mn jag får mest råd om hur lagningen rosten är... hur som hellst nu är det rost där enkelt och jag min fråga var hur får man bort sköldarna. och listerna dom finns då på andra italien aero oxå så håll er gärna till ämnet istället i denna  tråd tack. Jag lät dom lacka delarna på plats för att jag hade varken tid eller nånstans o vara o skruva bort allting.

Om du plockar bort inredningen borde du kunna se om det finns några fästen tex clips tycker jag det är det ända jag kan hjälpa till med på den fronten.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök