Kamaxel, hjälp!!

Magnusson97
3 oktober 2016 · 8 Inlägg

Vad är det för kamaxel som är märkt med d55? Sitter i en B230 med förgasare. Någon som vet hur den ska stå? Håller på att renovera en motor och klantade till det... Var så inne i avskruvande av allt så jag glömde totalt bort att märka upp hur kammen och vevaxeln stod... inte så mycket mer att göra än att skaffa indikatorklocka och gradskiva för att nolla på det viset men då behöver jag ju veta hur kammen ska stå.
Några andra idéer på hur jag kan lösa de?

PerArne Mycke vill ha mer...
17 oktober 2016 · 611 Inlägg

Volvo B230? har aldrig hört talas om någon sån kam men standard i alla B230A motorer är en vanlig A-kamaxel, märkt i bakdelen av kamaxelns motsatta sida från kamrems drevet.

Om du monterar på kamdrevet på kamaxeln och läger den på plats i toppen så ska märkningen på drevet stå mot märkningen i plastskyddet bakom drevet, alltså rakt upp eller om man går efter en klocka så är det väl ungefär klockan 11 med tanke på att motorn lutar.

Har du inte drevet monterat på kamaxeln så se till att nockarna på cyl1 pekar uppåt åt varsitt håll och inte trycker ner på ventiltryckaren så ska du ha kamaxeln i rätt läge.

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang