Vilken försäkring hade ni tagit?

wipen
13 oktober 2016 · 13 Inlägg

Tjenare.

Ska köpa min första bil nu på söndag och undrar vilken försäkring ni hade rekommenderat.

Bilen som det handlar om har ett värde på runt 18 lök, 175hk, bra skick och jag är ung/bor i stan.

Entusiastförsäkring: 1600/år
Har garage.
Är mitt andra fordon (har motorcykel som primär, men vid snö och regn är det skönt).
Finns risk att jag kör över 1000mil/år (1k-mil är max...)

Billigaste halv:
8200kr.

Billigaste hel:
11400kr.

Det är en väldigt moddad bil från -94 som har ett betydligt högre värde än 18, men eftersom försäkringsbolagen går på originalvädert...

Tips mottags tacksamt smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 oktober 2016 · 17 488 Inlägg

wipen skrev:
Tjenare.

Ska köpa min första bil nu på söndag och undrar vilken försäkring ni hade rekommenderat.

Bilen som det handlar om har ett värde på runt 18 lök, 175hk, bra skick och jag är ung/bor i stan.

Entusiastförsäkring: 1600/år
Har garage.
Är mitt andra fordon (har motorcykel som primär, men vid snö och regn är det skönt).
Finns risk att jag kör över 1000mil/år (1k-mil är max...)

Billigaste halv:
8200kr.

Billigaste hel:
11400kr.

Det är en väldigt moddad bil från -94 som har ett betydligt högre värde än 18, men eftersom försäkringsbolagen går på originalvädert...

Tips mottags tacksamt smile

Ja, de gör de. Så om något händer med bilen så får du 18tkr för den vid eventuell inlösen. Vad som är nedlagt i bilen i form av "ej originalutrustning" så bryr de sig inte alls.

Ta en Trafikförsäkring.

Har du ringt till minst 3 olika bolag? Skiljer enormt mycket. OT men vi bytte F-bolag för en dryg månad sedan. Sparade mycket. Anlita helst bara större bolag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
13 oktober 2016 ·

Minst halv skulle jag tagit.  Så du har lite skydd om du nu värderar bilen högre. 

Välj bara bland de större bolagen och inget hittepå som finns idag.

turbodeath
13 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

bara o ringa runt lite o höra....ja halv är bra,men blir du skyldig vid en krock så ersätter dom bara motpartens bil....

döden kommer tillbaka
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Jag har kört i ÖVER 45 år utan att smälla och kan man köra mc...så kan man banne mig nog köra enbart med trafikförsäkring.
Men har man råd så helar man såklart.
Har alltid kört med enbart trafikförsäkring och kört/betett mig därefter.
Undrar vad de omnämnda hittepåbolagen tar i avgift egentligen..
Får ta o kolla upp det ifall man kan få det ÄNNU billigare. .smile

Senast redigerat av tommen1 (13 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 oktober 2016 · 17 488 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag har kört i ÖVER 45 år utan att smälla och kan man köra mc...så kan man banne mig nog köra enbart med trafikförsäkring.
Men har man råd så helar man såklart.
Har alltid kört med enbart trafikförsäkring och kört/betett mig därefter.
Undrar vad de omnämnda hittepåbolagen tar i avgift egentligen..
Får ta o kolla upp det ifall man kan få det ÄNNU billigare. .smile

Vi tog Folksam (från LF). Bor på landet, körkort i över 24 år.
Prius helförsäkring med vilt (tar bort självrisk), lånebil max 4 dygn. 2088:-
Yaris halv 2230:- (nej han visste inte heller varför...)
Villa & hem 492:- (inkl drulle & tandvård)
Ringde och tjatade i 2 dagar innan han gav med sig. "Nu har jag i princip bjudit på hemförsäkringen, slå till!) Jaja då....

Det lönar sig och leva rövare ibland.

OT: Sänkte elkostnaden på samma sett i våras. Den dök med +400 /per MÅNAD!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
13 oktober 2016 ·

tommen1 skrev:
Jag har kört i ÖVER 45 år utan att smälla och kan man köra mc...så kan man banne mig nog köra enbart med trafikförsäkring.
Men har man råd så helar man såklart.
Har alltid kört med enbart trafikförsäkring och kört/betett mig därefter.
Undrar vad de omnämnda hittepåbolagen tar i avgift egentligen..
Får ta o kolla upp det ifall man kan få det ÄNNU billigare. .smile

De var lite väl naivt.  Bara för du kan köra mc så betyder de inte att man är odödlig.  De var därför jag slutade pga de som trodde de var det.
Halv täcker ändå tex ruta, vilket kan vara skönt att kunna byta.

Hel är inte dyrt för en gubbe som dig som måste vara MINST 61 år gammal wink

marcus80 Sir
13 oktober 2016 · 935 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag har kört i ÖVER 45 år utan att smälla och kan man köra mc...så kan man banne mig nog köra enbart med trafikförsäkring.
Men har man råd så helar man såklart.
Har alltid kört med enbart trafikförsäkring och kört/betett mig därefter.
Undrar vad de omnämnda hittepåbolagen tar i avgift egentligen..
Får ta o kolla upp det ifall man kan få det ÄNNU billigare. .smile

En kompis kunde med köra mc, han dog när en älg klev upp på vägen så vet inte riktigt vad du syftar på där.

Angående din försäkring TS så ta det som känns bäst för dig.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Här långt nere  södern har vi inga älgar så DET missade jag..sad
Och såklart, kör man som en taxi eller busschaffis, så gäller helförsäkring, eller som en gammal gubbe som jag så väljer man det billigaste.

Senast redigerat av tommen1 (13 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
13 oktober 2016 ·

tommen1 skrev:
Här långt nere  södern har vi inga älgar så DET missade jag..sad
Och såklart, kör man som en taxi eller busschaffis, så gäller helförsäkring, eller som en gammal gubbe som jag så väljer man det billigaste.

Du måste bo i smygehuk då:p Ser älgar då och då i Norra delen av de södraste.    Jag har kört taxi men kör som en kärring men har hel ändå.  Har aldrig krockat men jag tar hellre de säkra före.  Fast kör man bara på söndagar så kan man ju ha trafik wink

Hamilton
14 oktober 2016 · 8 864 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag har kört i ÖVER 45 år utan att smälla och kan man köra mc...så kan man banne mig nog köra enbart med trafikförsäkring.
Men har man råd så helar man såklart.
Har alltid kört med enbart trafikförsäkring och kört/betett mig därefter.
Undrar vad de omnämnda hittepåbolagen tar i avgift egentligen..
Får ta o kolla upp det ifall man kan få det ÄNNU billigare. .smile

Halv, helförsäkring har man nog mest för att försäkra sig mot andra , hur duktig man själv anser sig vara har nog inget med vilken försäkring man bör välja.

Senast redigerat av Hamilton (14 oktober 2016)

Fotograf på tierpidag.se
MrPontus
14 oktober 2016 · 69 Inlägg

jag hade en massa dyra försäkringar förr, men det var mest pengar i sjön. kör trafik på allt nu.
men beror ju på om man har råd att mista hela värdet eller ej också.

att försäkringsbolagen endast skulle gå på "originalvärdet" stämmer inte helt, jag fick riktigt bra med pengar för en bil som blev stulen, just tack vare allt som var gjort på bilen, långt över vad en original hade varit värd

wipen
14 oktober 2016 · 13 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Ja, de gör de. Så om något händer med bilen så får du 18tkr för den vid eventuell inlösen. Vad som är nedlagt i bilen i form av "ej originalutrustning" så bryr de sig inte alls.

Ta en Trafikförsäkring.

Har du ringt till minst 3 olika bolag? Skiljer enormt mycket. OT men vi bytte F-bolag för en dryg månad sedan. Sparade mycket. Anlita helst bara större bolag.

Det är ett stort bolag som har de billigaste priserna som jag refererar till (25% rabatt för man har hemförsäkringen på samma ställe).

Men är sjukt osäker på om det är värt med trafik eller inte, jag kör ju med en del i samma ålder (en bra bit över laglig hastighet, hata mig inte för mycket, men tänker om 5 lök per år är värt att spara frän trafik > hel + självrisk om någon t.e.x skulle repa lacken hmm)

turbodeath skrev:
bara o ringa runt lite o höra....ja halv är bra,men blir du skyldig vid en krock så ersätter dom bara motpartens bil....

Ringt runt bland alla stora, det är de bästa jag kan få som ung + bo i stan. Funderar på om man kan ta halv och skylla på motparten vid eventuell krock orsakad av mig.
(Kört hoj i snart två år så tror jag aldrig kommer orsaka en krock då man vet riskerna, men finns ju en del idioter där ute som lär schylla ifrån sig).

tommen1 skrev:
Jag har kört i ÖVER 45 år utan att smälla och kan man köra mc...så kan man banne mig nog köra enbart med trafikförsäkring.
Men har man råd så helar man såklart.
Har alltid kört med enbart trafikförsäkring och kört/betett mig därefter.
Undrar vad de omnämnda hittepåbolagen tar i avgift egentligen..
Får ta o kolla upp det ifall man kan få det ÄNNU billigare. .smile

Kan enkelt köra hoj, men som mc förare vet man vilka idioter det finns i trafiken, så är osäker >.<

marcus80 skrev:
En kompis kunde med köra mc, han dog när en älg klev upp på vägen så vet inte riktigt vad du syftar på där.

Angående din försäkring TS så ta det som känns bäst för dig.

Grejen är ju att självklart hel känns bäst, men det är 5 lök per år mellan hel/trafik och kommer antagligen inte kunna köpa en ny bil (en ordentlig sådan iaf) om jag skulle bli av med allt, men samtidigt betalar jag nästan 12 lök + 3 lök i självrisk per år vilket är vad de värdesätter hela bilen till 😅🔫

tommen1 skrev:
Här långt nere  södern har vi inga älgar så DET missade jag..sad
Och såklart, kör man som en taxi eller busschaffis, så gäller helförsäkring, eller som en gammal gubbe som jag så väljer man det billigaste.

Lär bli lite idiot-körning, men inte hela tiden, vilket är de som gör mig osäker sad

MrPontus skrev:
jag hade en massa dyra försäkringar förr, men det var mest pengar i sjön. kör trafik på allt nu.
men beror ju på om man har råd att mista hela värdet eller ej också.

att försäkringsbolagen endast skulle gå på "originalvärdet" stämmer inte helt, jag fick riktigt bra med pengar för en bil som blev stulen, just tack vare allt som var gjort på bilen, långt över vad en original hade varit värd

Pratade med försäkringsbolaget och de sa att de bara ersätter originalvädert på bilen, men det kanske inte stämmer? Har förövrigt inga kvitton på alla mods förutom oändligt med bilder.

marcus80 Sir
14 oktober 2016 · 935 Inlägg

Jag har kompisar som krockat med älg i Skåne med. Är själv skåning från början men fick vett nog att lämna den delen.
Jag förstår hur du tänker, jag är också gammal och betalar inte mycket för försäkringar. Bara min yamaha r6 kostar mig hela 141kr/månad hel. Kanske skvallrar en del vad min gamla bil kostar mig. Men man får ta det i beaktning vad man behöver bilen till (och ge fan i idiotkörningar). Behöver du den till och från jobb? Kostar bilen under 20k i inköp, du har en inkomst som är stabil varje månad så hade jag resonerat så här: det billigaste alternativet pga skulle det skit sig så kan jag köpa en ny.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Mr_B
14 oktober 2016 · 330 Inlägg

En spontan fråga blir ju vad det är för entusiast försäkring. De har olika avtal, beroende på bolaget som står för den.
B!

mb_pucken
14 oktober 2016 · 5 087 Inlägg

Jag kör hel på mina fordon pga att det sällan är mycket dyrare än halv. Lätt och vara klantig. Har dock inte haft användning av det ännu.. kör som en gubbe med hatt men även den bäste kan misslyckas, dessutom kryllar det av idioter i trafiken. Dessutom har jag ej råd att köpa en likvärdig bil "direkt" om olyckan skulle vara framme.
Betalar förövrigt ca 5300kr helår för hel på mercan och 2200kr för min Micra. 2000mil/år.
28år, kille. Bor i liten stad.

Senast redigerat av mb_pucken (14 oktober 2016)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
spillolja
14 oktober 2016 · 4 026 Inlägg

En trafikförsäkring och bilkamera är det narturligaste valtet för TS

hel resp. halv  kostar ca  11,2 resp 8,4 tk   för en bil som är värd 18 tk
att beakta är självrisken ändå ligge på ca 2 tk för delkaskodelen  medan vagnskadesjälvrisken typiskt ligger runt 5-6 tk   tag mellanskillnaden mot enbart frafik på ett sparkonto så blir det kosing av det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
M123
14 oktober 2016 · 962 Inlägg

Spelar ingen roll hur kung man är bakom ratten när det finns dom i trafiken som kör rövare och skyller på andra.
Är man utan ögonvittnen och har svag bevisbörda är man rökt helt.
Bara skräp att ha allt annat än hel i mina ögon och av erfarenhet. Då är man inte värd mycket som kund, noll hjälp m.a.o från sitt bolag.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
xXSammy
15 oktober 2016 · 6 577 Inlägg

Skulle aldrig ta halvförsäkring på en bil från 94, trafik räcker.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang