Hur ska jag bära mig åt för att bli fordonstekniker?

dumfrog
6 november 2016 · 88 Inlägg

Hej!

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har snart gått ett år på civilingenjörsprogrammet (byggteknik) men börjar känna att jag har valt fel väg i livet. Jag vill bli bilmek.

Hur ska jag gå till väga? Jag har god van av att meka med bilar hemma, men att ha trimmat skiten ur en rödblockare är ju inte meriterande när jag ska söka jobb på en vanlig bilverkstad. Jag har hittat en del tjänster men alla kräver att man har gått fordonstekniskt gymnasium... Det kan jag ju inte göra... Gå om gymnasiet när jag redan gått ut ett "bättre", eller ja,  iallafall ett svårare program med bra betyg känns konstigt. Kollade eftergymnasiala utbildningar på YH men hittade ingenting i närheten. Bor i södra Dalarna.

Vad ska jag göra? Jag har alltid sett bilar som en hobby men jag börjar mer och mer inse att jag vill arbeta med det på heltid.. Det är min passion! Jag är mycket teknisk, har byggt bilar, datorer, mopeder och motorcyklar sen barnsben, har mycket god datorvana, körkort, stark arbetsvilja och bra servicevana.

Mina svagheter är att jag inte är så bekant med moderna datorsystem, system för att läsa ut felkoder och lagra serviceprotokoll etc, men jag vet att jag kan lära mig bara jag får chansen.

Tack för svar som kan leda mig till en utbildning inom fordonsteknik och ett jobb!

Senast redigerat av dumfrog (6 november 2016)

dumfrog
6 november 2016 · 88 Inlägg

Ingen som har någon idé?

Brådhis * Voff voff *
7 november 2016 · 10 280 Inlägg

Min första tanke är, går det inte att kombinera detta? Finns det inte något inom fordonsindustrin där du kan få använda din utbildning och få utlopp för din passion?

Eller kan du starta något eget? Ett företag där du gör just ovanstående? Finns det någon del på bilarna, kanske på gamla bilar, som du kan antingen utveckla eller renovera?

Försök tänka utanför boxen och se vad du kan åstadkomma.

Om det nu inte är så att du prompt måste få byta fastrostade glidpinnar på gamla 940:is... ;-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
IceEyes Varningar: För många..
7 november 2016 · 2 552 Inlägg

Edströmska i Västerås har eller har i alla fall haft en fordonsteknisk utbildning på eftergymnasial nivå. Den borde du kunna söka till om den fortfarande arrangeras.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
dumfrog
25 december 2016 · 88 Inlägg

Hej,


Liten bump på den här tråden.

Om du har hamnat i samma sits som jag och googlat fram den här tråden; Ge upp.
Det finns INGENTING med personbilstekniker i Dalarna med omedelbar omnejd.

Jag gick dörr till dörr på privatägda verkstäder och lyckades få provanställning på en liten verkstad, och det har ju gått bra hittills. Försöker jobba så mycket jag kan. Visa framfötterna. Fick börja med att skifta däck byta olja etc och får göra mer och mer hela tiden.
Känner du att du vill ta en ny väg i livet; synd om dig för det finns ingenting för oss "häruppe".

Bara att försöka få jobb hos en privat aktör och slita häcken av dig ihopp om att få stanna eller ett rekommendationsbrev.

Ska tilläggas att jag faktiskt sökte en komvux utbildning till Lastbilsreparatör/Servicetekniker i Karlstad, men det gick inte vägen. Hade bra betyg men eftersom jag inte är skriven i Karlstad så var min ansökan tvungen att bekostas av min hemkommun, och ja... Det hade dom ju inte råd med.

65000kr skulle det kosta. Det hade de fått tillbaka efter max 5-6 år efter att jag hade fått jobb.
Dåligt tycker jag.

Senast redigerat av dumfrog (25 december 2016)

SportPilot Ubåtsingenjör
25 december 2016 · 7 232 Inlägg

Intressant vändning du tog... från civ.ing till bilmeck

mitt råd hade varit att byta utbildning från byggnadsteknik till tex maskinteknik eller ind.ek och efter det försökt få ett jobb inom fordonsindustrin

just nu sitter jag i en sits som är precis motsatsen till din ( nåväl jobbar idag som cnc operatör och inte meck längre, men ändå), då jag endast har matte b så planerar jag att gå ett basår och sedan en civ.ing

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jesper328
31 december 2016 · 2 374 Inlägg

Dra iväg till någon verkstad och be om praktik blir nog det bästa om du inte är beredd att flytta till en annan stad för utbildning.
Gjorde själv det med förhoppningen att kunna få ett jobb inom fordonsindustrin.
Blev däremot tjafs efter ett par veckor och jag fick lämna...Blev att jobba kassa jobb istället där man knappt kunde somna på kvällen eller stiga upp på morgonen p.g.a ångesten.

Hoppade på en utbildning på ett år för att bli bilmek istället här i Örebro.
Har man intresset, goda kunskaper, och lite jävlar anamma så går det att få ut något från denna kurs och få ett bra jobb.
Education Group i Örebro om du överväger att flytta någonstans, de har massa annat roligt man kan bli också.

Up the RA
Djo
31 december 2016 · 10 157 Inlägg

Jag säger grattis att du funnit jobb som bilmek för det finns fan knappt några jobb inom det i Dalarna jag är utbildad bilmekaniker och finner inga jobb sen att branschen skriker efter folk är lögn det är fullt vi är för många säger alla verkstäder.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
spillolja
31 december 2016 · 4 026 Inlägg

dumfrog skrev:
Mina svagheter är att jag inte är så bekant med moderna datorsystem, system för att läsa ut felkoder och lagra serviceprotokoll etc, men jag vet att jag kan lära mig bara jag får chansen.

Du har ju tillräckligt med datakunskaper för att skriva detta inlägg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
31 december 2016 ·

Djo skrev:
Jag säger grattis att du funnit jobb som bilmek för det finns fan knappt några jobb inom det i Dalarna jag är utbildad bilmekaniker och finner inga jobb sen att branschen skriker efter folk är lögn det är fullt vi är för många säger alla verkstäder.

Vilken skillnad gentemot här i Södermanland där jag senaste året blivit headhuntad och erbjuden arbete på en auktoriserad märkesverkstad, en märkes/allbilverkstad samt en plåt/lackfirma som bilskadereparatör. Jag har tackat vänligen men bestämt nej till de tre då jag redan har ett trevligt och personligt utvecklande utmanande arbete som dessutom är både lyft och kemikaliefritt. Flytta nedåt så kan ni få slita sönder kroppen som bilmekaniker.

Utmarks-Loke
31 december 2016 · 5 841 Inlägg

dumfrog skrev:
Jag gick dörr till dörr på privatägda verkstäder och lyckades få provanställning på en liten verkstad, och det har ju gått bra hittills. Försöker jobba så mycket jag kan. Visa framfötterna. Fick börja med att skifta däck byta olja etc och får göra mer och mer hela tiden.
Känner du att du vill ta en ny väg i livet; synd om dig för det finns ingenting för oss "häruppe".

Bara att försöka få jobb hos en privat aktör och slita häcken av dig ihopp om att få stanna eller ett rekommendationsbrev.

Perfekt, det är så det "skall" fungera. Vill man in i en bransch man inte är utbildad för är det exakt så som du har gjort man skall göra. Ligg nu i och lär dig och gör dig oumbärlig så kan du snart börja ställa motkrav eller gå vidare till någon annan verkstad om du vill. Nu får du den ovärderliga erfarenheten, nu byggs ditt yrkesmässiga värde snabbt upp. Det är mycket bättre än någon KY-utbildning.

Djo
31 december 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:
Jag säger grattis att du funnit jobb som bilmek för det finns fan knappt några jobb inom det i Dalarna jag är utbildad bilmekaniker och finner inga jobb sen att branschen skriker efter folk är lögn det är fullt vi är för många säger alla verkstäder.

Vilken skillnad gentemot här i Södermanland där jag senaste året blivit headhuntad och erbjuden arbete på en auktoriserad märkesverkstad, en märkes/allbilverkstad samt en plåt/lackfirma som bilskadereparatör. Jag har tackat vänligen men bestämt nej till de tre då jag redan har ett trevligt och personligt utvecklande utmanande arbete som dessutom är både lyft och kemikaliefritt. Flytta nedåt så kan ni få slita sönder kroppen som bilmekaniker.

Ja du ser så det kan vara.

Kan ej flytta för det finns ingen ekonomi till sådant.

Alltså det är ett jäkla slit jobb men kollar jag efter andra jobb krävs annan utbildning eller certifikat eller körkort.

Får man fråga vad du jobbar med ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
31 december 2016 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:
Jag säger grattis att du funnit jobb som bilmek för det finns fan knappt några jobb inom det i Dalarna jag är utbildad bilmekaniker och finner inga jobb sen att branschen skriker efter folk är lögn det är fullt vi är för många säger alla verkstäder.

Vilken skillnad gentemot här i Södermanland där jag senaste året blivit headhuntad och erbjuden arbete på en auktoriserad märkesverkstad, en märkes/allbilverkstad samt en plåt/lackfirma som bilskadereparatör. Jag har tackat vänligen men bestämt nej till de tre då jag redan har ett trevligt och personligt utvecklande utmanande arbete som dessutom är både lyft och kemikaliefritt. Flytta nedåt så kan ni få slita sönder kroppen som bilmekaniker.

Ja du ser så det kan vara.

Kan ej flytta för det finns ingen ekonomi till sådant.

Alltså det är ett jäkla slit jobb men kollar jag efter andra jobb krävs annan utbildning eller certifikat eller körkort.

Får man fråga vad du jobbar med ?

Det var trist att möjligheterna inte finns.

Tungt arbete speciellt vid däckbytarsäsong.

Jag arbetar med riktad utbildning. Jag vill inte på ett offentligt forum precisera mig mer än så.

Djo
31 december 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:
Vilken skillnad gentemot här i Södermanland där jag senaste året blivit headhuntad och erbjuden arbete på en auktoriserad märkesverkstad, en märkes/allbilverkstad samt en plåt/lackfirma som bilskadereparatör. Jag har tackat vänligen men bestämt nej till de tre då jag redan har ett trevligt och personligt utvecklande utmanande arbete som dessutom är både lyft och kemikaliefritt. Flytta nedåt så kan ni få slita sönder kroppen som bilmekaniker.

Ja du ser så det kan vara.

Kan ej flytta för det finns ingen ekonomi till sådant.

Alltså det är ett jäkla slit jobb men kollar jag efter andra jobb krävs annan utbildning eller certifikat eller körkort.

Får man fråga vad du jobbar med ?

Det var trist att möjligheterna inte finns.

Tungt arbete speciellt vid däckbytarsäsong.

Jag arbetar med riktad utbildning. Jag vill inte på ett offentligt forum precisera mig mer än så.

Jo lite så samtidigt är det bra att bo hemma när man varken har inkomst eller bidrag att klara sig på, har sista åren jobbat varje sommar sparat pengar och sen levt på det till våren  igen.

Jo tack kört två däcksäsonger på däckverkstad varken kropp eller syke är på topp efter det det är 200 rakt in i kaklet jämnt.

Okej säger mig inte så mycket men jag förstår och accepterar det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Spid
31 december 2016 · 13 Inlägg

Skit i bilmek. Du kan ju dock givetvis jobba med teknisk utveckling som ingenjör istället, det tycker jag låter som din väg i livet på det lilla jag läser nu.

Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
31 december 2016 · 159 Inlägg

Önskar man hade de drivet du har! Mekat bilar hela mitt liv. Farsan hade bilverkstad väg i väg med hemmet. Så började tidigt. Drömmen var ju bilmek, sakt o gjort gick fordonsteknisk . Skruvade o pillade som aldrig förr dag som natt. Efter skolan löd 8 månaders arbetslöshet,tillslut fick jag praktik via arbetsförmedlingen på bilverkstad jobbade mellan 8 o 12 timmar om dagen i 9 månader även röda dagar o jour. Det sög musten i att skruva bil på fritiden. För 16500kr i månaden ink jouravgift och övertid. Sedan ville inte arbetsförmedlingen va med längre o arbetsgivaren tvingade mig uppsägning från min sida. Svidade om till verkstadstekniker på jungheinrich truckar i 5,5 år numera servicetekniker på fält och har fortfarande inte återhämtat intresset för bilar. Gör bara det absolut mest nödvändiga nu. Så se till om du vill jobba på mindre verkstad att dom är seriösa och går efter avtalen med facken annars är man rökt! Och idagens läge är det fan inte lätt att ta sig in på okända marker. Det jag hör från vissa är "-Det är ju fan omöjligt att hitta bra meckar!" Men dom vill inte lägga ut annonser för det blir för mycket "löst folk"  sry om det blev för offtopic

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
Muttley
1 januari 2017 ·

Djo skrev:
Jag säger grattis att du funnit jobb som bilmek för det finns fan knappt några jobb inom det i Dalarna jag är utbildad bilmekaniker och finner inga jobb sen att branschen skriker efter folk är lögn det är fullt vi är för många säger alla verkstäder.

Så sa de även här nere i syd smile
Men när man var klar med utbildningen så fanns de på riktigt inga jobb trots bra betyg.  Tror faktiskt inte någon i den klassen jag gick jobbar med bilar idag.
Jag jobbade med de i ca 3 månader samlat så de var en dyr utbildning smile    Men har likväl haft jobb hela tiden sen jag gick ut och har haft frivillig arbetslöshet ett par månader totalt för de varit skönt mellan varven.
Längsta ofrivilliga uppehåll höll ungefär i 4 veckor så var man på de igen.

Om jag hade gjort om valet om att läsa till "personbilstekniker" idag så är svaret blankt nej. Hade gått något ingenjörs liknande eller mer givande.

Ge inte upp om du vill jobba med det. Kolla alla mindre ute i skogarna.   Hade du bott närmre Malung hade jag kunnat tipsa om en verkstad (vet ej om han håller igång länge till dock)

simlar
1 januari 2017 · 5 526 Inlägg

dumfrog skrev:
Hej!

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har snart gått ett år på civilingenjörsprogrammet (byggteknik) men börjar känna att jag har valt fel väg i livet. Jag vill bli bilmek.

Hur ska jag gå till väga? Jag har god van av att meka med bilar hemma, men att ha trimmat skiten ur en rödblockare är ju inte meriterande när jag ska söka jobb på en vanlig bilverkstad. Jag har hittat en del tjänster men alla kräver att man har gått fordonstekniskt gymnasium... Det kan jag ju inte göra... Gå om gymnasiet när jag redan gått ut ett "bättre", eller ja,  iallafall ett svårare program med bra betyg känns konstigt. Kollade eftergymnasiala utbildningar på YH men hittade ingenting i närheten. Bor i södra Dalarna.

Vad ska jag göra? Jag har alltid sett bilar som en hobby men jag börjar mer och mer inse att jag vill arbeta med det på heltid.. Det är min passion! Jag är mycket teknisk, har byggt bilar, datorer, mopeder och motorcyklar sen barnsben, har mycket god datorvana, körkort, stark arbetsvilja och bra servicevana.

Mina svagheter är att jag inte är så bekant med moderna datorsystem, system för att läsa ut felkoder och lagra serviceprotokoll etc, men jag vet att jag kan lära mig bara jag får chansen.

Tack för svar som kan leda mig till en utbildning inom fordonsteknik och ett jobb!

Känner igen mig starkt i din berättelse så kan dela med mig hur jag gick till väga och hur det har gått för mig.

Gick teknikprogrammet på gymnasiet, redan i slutet av årskurs 2 kände jag att man skulle valt fordons istället.
Gick färdigt gymnasiet, sökte in på maskinteknik civilingenjör, kändes ej rätt så bytte till bilsystemteknik högskoleingenjör men trivdes ej med att endast hålla på med bilgrejjer i teorin och klarade ej av matematik och fysik-kurserna så hoppade av efter 1år.

Efter det så flyttade jag hem igen med inga pengar på banken och 60k i studieskuld för en utbildning som ej gav något hmm
Skrev in mig på arbetsförmedlingen i "Ungdomsgarantin" (3k/mån, hade ej tillräckligt med anställningstid i ryggen för att få A-kassa) och aktivt sökte alla jobb i länet som var antingen fordonsmeck eller reservdelsförsäljning.
Lyckades ej få någon anställning så efter 6mån på AF skickade dom mig på vuxenutbildning till Lastbilsmeck på Utbnildning Nord i Övertorneå, och hade som tur var pendlingsavstånd så fick milersättning av AF istället för traktamente och behöva bo i ett sunkigt studentrum.
Efter 9mån hade jag examen som Lastbilsmekaniker och 3veckor efter avslutad utbildning fick jag anställning som Personbilsmekaniker på VW-verkstad.

Har nu jobbat 11mån som VW-meckare och trivs riktigt bra med arbetet, duglig inkomst, varierande arbete och tack vare mitt stora bilintresse och kunskaper från både hemmameck, vuxenutbildning och högskoleutbildning så har jag avancerat snabbt i företaget som mekaniker.
I början var det mest servicar jag fick göra, fick sen svårare och svårare jobb och får nu nästan enbart felsökningar och har tillsammans med chefen kommit fram till att jag ska bli Master Technician (vilket tar ca 5-8år beroende på hur mycket kurser som hinns med per år).

Så om du är villig att bo på annan ort under ca 1års tid så är det inte några större bekymmer att få en examen som fordonsmekaniker via arbetsförmedlingen.

Är du så pass ung att du hamnar i AFs Ungdomsgaranti och ej är behörig för att få A-kassa så är bidraget 3k/mån + traktamente på ca 2k/mån ifall du ej bor inom pendlingsavstånd. Om du bor inom pendlingsavstånd är ersättning 18,50kr/mil med 600kr i självkostnad och gränsen för pendling går runt 7-8mil enkel resa, har du längre än så godkänner ej AF ersättning för dagspendling utan man blir då tvingad att bo i studentrum på orten.
Studentrum på UtbNord kostar runt 2k/mån, misstänker att det är ungefär samma priser för boende på andra vuxenutbildningar runtom landet.
En hemresa tur och retur per månad via billigaste färdsättet ingår. Bor man inom samma län kan man få milersättning för att köra egen bil tur och retur en gång per månad.

Hoppas detta hjälper dig att bestämma hur du ska göra med utbildningar för att få anställning inom det yrket du är intresserad av smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Djo
1 januari 2017 · 10 157 Inlägg

tkd_rille skrev:

Djo skrev:
Jag säger grattis att du funnit jobb som bilmek för det finns fan knappt några jobb inom det i Dalarna jag är utbildad bilmekaniker och finner inga jobb sen att branschen skriker efter folk är lögn det är fullt vi är för många säger alla verkstäder.

Så sa de även här nere i syd smile
Men när man var klar med utbildningen så fanns de på riktigt inga jobb trots bra betyg.  Tror faktiskt inte någon i den klassen jag gick jobbar med bilar idag.
Jag jobbade med de i ca 3 månader samlat så de var en dyr utbildning smile    Men har likväl haft jobb hela tiden sen jag gick ut och har haft frivillig arbetslöshet ett par månader totalt för de varit skönt mellan varven.
Längsta ofrivilliga uppehåll höll ungefär i 4 veckor så var man på de igen.

Om jag hade gjort om valet om att läsa till "personbilstekniker" idag så är svaret blankt nej. Hade gått något ingenjörs liknande eller mer givande.

Ge inte upp om du vill jobba med det. Kolla alla mindre ute i skogarna.   Hade du bott närmre Malung hade jag kunnat tipsa om en verkstad (vet ej om han håller igång länge till dock)

Ja du ser då är det inte bara här.

Alltså jag vet inte vad jag vill men bilmek är det jag kan så känns som det är väl där man kommer hamna.

Som längst var jag arbetslös 11 månader så nej det var ingen hitt alls.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
1 januari 2017 ·

Djo skrev:

tkd_rille skrev:

Djo skrev:
Jag säger grattis att du funnit jobb som bilmek för det finns fan knappt några jobb inom det i Dalarna jag är utbildad bilmekaniker och finner inga jobb sen att branschen skriker efter folk är lögn det är fullt vi är för många säger alla verkstäder.

Så sa de även här nere i syd smile
Men när man var klar med utbildningen så fanns de på riktigt inga jobb trots bra betyg.  Tror faktiskt inte någon i den klassen jag gick jobbar med bilar idag.
Jag jobbade med de i ca 3 månader samlat så de var en dyr utbildning smile    Men har likväl haft jobb hela tiden sen jag gick ut och har haft frivillig arbetslöshet ett par månader totalt för de varit skönt mellan varven.
Längsta ofrivilliga uppehåll höll ungefär i 4 veckor så var man på de igen.

Om jag hade gjort om valet om att läsa till "personbilstekniker" idag så är svaret blankt nej. Hade gått något ingenjörs liknande eller mer givande.

Ge inte upp om du vill jobba med det. Kolla alla mindre ute i skogarna.   Hade du bott närmre Malung hade jag kunnat tipsa om en verkstad (vet ej om han håller igång länge till dock)

Ja du ser då är det inte bara här.

Alltså jag vet inte vad jag vill men bilmek är det jag kan så känns som det är väl där man kommer hamna.

Som längst var jag arbetslös 11 månader så nej det var ingen hitt alls.

Nej de är väl ungefär samma överallt smile   Jag sökte på varenda verkstad inkl bilelektriska och övriga fordonsinriktade jobb.   Men de flesta påpekade erfarenhet på runt 10 år och att de inte ville ha en färsk från skolan.    Egentligen glad över de idag smile

Men med fordonsteknisk bakgrund kan man ju ta de flesta industriarbeten eller praktiska. Jag har jobbat som svetsare, montör och linearbetare och även på spritfabrik :p   Så de finns ju möjligheter ändå.

Men är mycket besviken på skolornas lögner och svek.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang