Symptom för svällande bromsslang?

VipMartie
6 november 2016 · 537 Inlägg

Hej!

Jag har en Outlander Turbo -06 där jag verkar ha problem med hårda inbromsningar.

Jag har uppgraderat med skivor och belägg från bromsmannen och även passat på byta ut alla oken och glidbultar. Har även bytt ut bromsoljan, med högre kokpunkt. Det är tyvärr rätt klena bromsar (storleksmässigt) för den tunga bilen... Har dessutom uppgraderat till 8,75" breda 18" fälgar med 235 sulor som bör nämnas.

Mitt problem är att jag har märkt, vid hårda inbromsningar, att bromsverkan når sin topp efter ett tag och står jag ännu hårdare på pedalen så kan jag få pedalen att sjunka ner en bit till men bromsverkan ökar inte. Därmed har jag inte lyckats ens kunna få ABS att gå igång på torr asfalt även om jag lägger hela mina 83kg på pedalen (givetvis med kopplingen intryckt).

Jag har ju fått bromsa så vid akuta fall när någon plötsligt har kört ut framför mig och jag har behövt få ner farten avsevärt och fort! Pedalen tar högst upp, som det ska göra vid helt nya bromsar och sjunker inte till botten. Jag upplever nästan fjädrande känsla vid akuta inbromsningarna sista biten där jag upplever att bromsverkan inte ökar. Pedalen är stum i botten när jag står still, så ingen luft i systemet...

Kan det vara bromsslangarna som sväller? De har trots allt suttit på bilen sedan ny och jag har funderat på stålomspunnet, men tänkte först höra vad ni har för reaktioner.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
ehedman
6 november 2016 · 1 966 Inlägg

Skulle behöva en närmare beskrivning om vad som sker när du stampar på pedalen...
Känns den svampig? Fjädrande? Sjunker den långsamt?

Jag antar att du redan gjort det, om inte så rengör och kläm på bromsslangarna, byt om du ser torrsprickor eller missfärgningar.

torsen
6 november 2016 · 7 233 Inlägg

Med gående motor bed någon trampa på bromspedalen så hårt det går och kolla/känn samtidigt på bromsslangarna om de får "blåsor".
Fenomenet du beskriver är inte ovanligt på frambromsen på MC.
Jag har själv bytt till stålomspunna bromsslangar på såväl MC som bil.
Fantastisk skillnad på MC´n.
På offroadbilar har jag mest bytt till stålomspunna bromsslangar för att jag var tvungen att förlänga samt att de håller bättre mot skogens stubbar m m.
Beställer man nya bromsslangar är prisskillnaden mellan vanliga och stålomspunna obetydlig.
Nipplarna och arbetskostnaden är största utgiften.

Jag har flera gånger anlitat Industripartner i Eskilstuna.
Tillverkar medan du väntar.
Medtag för säkerhets skull de gamla slangarna för att får rätt nipplar och önskad längd.

Mitt tips.

VipMartie
6 november 2016 · 537 Inlägg

Hej!

Tack för era svar!

ehedman>>> Vid vanlig körning och stillastående så är pedalen precis som den ska, det känns till och med finare än de andra bilarna jag har. Detta är min första tunga bil, annars har jag alltid haft lättare bilar. Jag skulle vilja minnas att pedalen stannar lite längre än halvvägs ner och sen när jag får panik över att snart träffa hindret och stämplar allt vad jag har så upplever jag att bromspedalen sjunker ner en cm till, fast med fjädrande känsla. Tyvärr händer inget mer med bromsverkan, som tar mer än nödvändigt vid normalt användande. Den sjunker inte långsamt som i ett läckage och bromsbehållaren är kvar på samma nivå, strax under MAX, som jag lämnade det. Tack, jag ska se över bromsslangarnas skick... Missfärgningar misstänker jag att du menar att något parti blir "ljusare" pga sträckningar/bristningar om slangen har svält?

torsen>>> Tack för tipset! Det ska jag faktiskt prova! Det finns stålomspunna till outlandern för ca 1000kr till alla fyra hjulen. Jag antar att jag har varit dumsnål... men plånboken var rätt tunn när jag bytte bromsarna, så jag får väl skylla på det. Jag får ta och beställa hem ett sånt inom kort.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
ehedman
7 november 2016 · 1 966 Inlägg

Hmm. När du säger att det är lite fjädrande så tyder det på att trycket i systemet är instabilt. Det kan till exempel vara luft (kompressibelt) i systemet, eller också som du är inne på att det kan vara bromsslangarna som inte orkar hålla tryck. Det skadar inte att lufta en extra gång och fick du en skvätt bromsvätska över sen du bytte så kostar det gratis dessutom.

Som svar på din fråga - ja, man borde kunna se ljusa områden/fläckar där en ev blåsa har uppstått.

VipMartie
7 november 2016 · 537 Inlägg

Tack, jag ska se över ljus fläckar och prova lufta lite till.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang