Rödblockare i bubbla..

zl1nk
17 november 2016 · 36 Inlägg

Tjena har kommit över en vw 1303s och undrar om någon har förslag på bra rödblockare (eller annan motor) att ha i den.. Helst så lite arbete som möjligt men inte för snålt med hästar.
Tack på förhand Gabbe smile

Utmarks-Loke
17 november 2016 · 5 840 Inlägg

Volkswagen 1,9d, tror till och med det finns adapterplatta att köpa. Vill man ha något häftigare är det subarus boxermotorer man brukar sätta i. Men bubblans växellåda tål ju inte så mycket vrid

zl1nk
17 november 2016 · 36 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Volkswagen 1,9d, tror till och med det finns adapterplatta att köpa. Vill man ha något häftigare är det subarus boxermotorer man brukar sätta i. Men bubblans växellåda tål ju inte så mycket vrid

Jaa det går ju allti ;P har du någon idé vart man kan köpa en adapterplattan? Nej jag har hört att dom rasar lätt ^^

tobbeh78 !
17 november 2016 · 543 Inlägg

finns färdiga vakel-kit till bubblorna smile

Trött och bitter?? javisst!
torsen
20 november 2016 · 7 238 Inlägg

Varför inte en Porschemotor?
De från Porschebilarna är svindyra.
Jag köpte, för ett antal år sedan, en Porsche 1600 cc industrimotor.
Bytte kamaxel och insugsrör + köpte förgasare på skroten.
Borde kanske ha bytt kolvar för att få lite högre kompressionsförhållande.
Hugg bort plåtarna mellan hjulhus och cylindrar.
Pumpa med en Portopower eller motsvarande  isär hjulhusen bortåt 10 cm(bakluckan går inte stänga).
Kapa ljuddämparen ungefär 10 cm (om jag minns rätt) på var sida. Passa på att "rensa" innuti.

Porsche industrimotorer har bl a funnits skördetröskor, portabla elverk, portabla vattenpumpar samt som stationära motorer.

Min Porsche 1600 cc motor kom från en tröska.

Porschemotorn var "Bolt on" på VW-växellådan.
Originalkopplingen höll endast en ½ timma.
Sen blev det en transporterkoppling.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang