Audi allroad 2005 tdi problem luftfjädring

andheex11
22 november 2016 · 50 Inlägg

Gula lampan som indikerar fel på luftfjädring blinkande på instrumentpanel gällande, det slutade efter cirka 20 sekunder efter att man startade bilen (antar att bilen gick upp i läget), lämnade sedan in bilen till verkstad, tog de 2 veckor innan han kunde kolla bilen och då lyste lampan utan att blinka och framvagnen lyfte sig inte, va nere och kollade på den idag och framvagnen ser ut som den säckat ihop, har 2 frågor 
1. Kan ja köra bilen till besiktningen ? behöver få reda på vad som är felet
2. som sagt den gick ju upp i läge innan inlämning så borde ju inte vara något stort fel kan ja tycka utan att veta, finns det nått trix man kan prova ?...tänkte om man höjde bilen utan att aktivera domkrafts läget eller något liknande ?

Soulman
22 november 2016 · 1 271 Inlägg

Du behöver läsa ur felkoder. Det kan vara fel på lägesgivare, bälgar, slangar eller kompressorn. Ibland räcket det med att göra en ny grundinställning. Bilen går att köra med står på ändlägena i botten så det blir en bumpig färd.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
DJchaoz
23 november 2016 · 181 Inlägg

Hej.
Exakt vad som är fel på din bil kan jag ju inte säga. Men min syster har haft en 2.7t allroad och där åkte framvagnen ner efter ett dygns parkering. Lite googlande var vi skulle kolla, så spruta vi leakspray på ställen.
http://www.air-suspension-shop.com/Audi … -4F0616013 denna var boven. Byta den och kompressor när vi ändå höll på. Blev kanon och gick snabbare att byta läge. Om shopen är billigast det vet jag inte, men har bra med saker. Sakerna kom hem på 2 dagar och inga problem.

Tips baserad på personliga problem med bilen..

Med vänlig hälsning Kent

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
andheex11
23 november 2016 · 50 Inlägg

Kanon tack för svar!...antar att man får felkoder på besiktningen ? Annars blir det väl att åka till märkesverkstad och köra en koll

Soulman
23 november 2016 · 1 271 Inlägg

andheex11 skrev:
Kanon tack för svar!...antar att man får felkoder på besiktningen ? Annars blir det väl att åka till märkesverkstad och köra en koll

Felkoder för detta inget besiktningen bryr sig om tror jag, men de lär ha synpunkter på att bilen inte fjädrar och din ljudbild lär vara för låg. 

Var bor du?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
andheex11
23 november 2016 · 50 Inlägg

Soulman skrev:

andheex11 skrev:
Kanon tack för svar!...antar att man får felkoder på besiktningen ? Annars blir det väl att åka till märkesverkstad och köra en koll

Felkoder för detta inget besiktningen bryr sig om tror jag, men de lär ha synpunkter på att bilen inte fjädrar och din ljudbild lär vara för låg. 

Var bor du?

Bor i åmål

Soulman
23 november 2016 · 1 271 Inlägg

Soulman skrev:

andheex11 skrev:
Kanon tack för svar!...antar att man får felkoder på besiktningen ? Annars blir det väl att åka till märkesverkstad och köra en koll

Felkoder för detta inget besiktningen bryr sig om tror jag, men de lär ha synpunkter på att bilen inte fjädrar och din ljudbild lär vara för låg. 

Var bor du?

Lite för långt bort från Stockholm för att kunna hjälpa dig.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
andheex11
25 november 2016 · 50 Inlägg

Detta hela löste sig på ett otroligt konstigt sätt, åkte in till besiktningen 1 mil, kommer in med framvagnen riktigt lågt, kvinnan som kollar bilen ser ju att ljusen står konstigt så ja förklarar direkt att luftbälgen v f är kass...hon sätter sig i bilen och kör upp på bromsrullarna för att kolla så bilen inte tar i...sedan när den inte gjorde de så kommer jag från mitt telefonsamtal och plötsligt så har bilen gått tillbaka till utgångsläge och varningslampan slutat lysa....fick ingen anmärkning heller

Soulman
25 november 2016 · 1 271 Inlägg

andheex11 skrev:
Detta hela löste sig på ett otroligt konstigt sätt, åkte in till besiktningen 1 mil, kommer in med framvagnen riktigt lågt, kvinnan som kollar bilen ser ju att ljusen står konstigt så ja förklarar direkt att luftbälgen v f är kass...hon sätter sig i bilen och kör upp på bromsrullarna för att kolla så bilen inte tar i...sedan när den inte gjorde de så kommer jag från mitt telefonsamtal och plötsligt så har bilen gått tillbaka till utgångsläge och varningslampan slutat lysa....fick ingen anmärkning heller

Inget konstigt alls antagligen. Förmodligen hade någon av nivågivarna fastnat och gav fel signal till styrenheten. Det är den typen av information som kommer fram när man läser ur felkoder med ett vettigt verktyg.
När det händer igen vet du nu hur du kan påbörja en enkel felsökning.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang