Förbjuda diesel & gamla bilar?

Muttley
17 december 2016 ·

Devola skrev:

tkd_rille skrev:

Devola skrev:

Vem har 50 liter av det rent?

Smart.
Men hur många bilar brinner på riktigt i en olycka om du sitter fast?  De måste nästan vara på promillenivå.
Och om du lever i hopp om att en diesel skulle vara säkrare pga antändning så lever du nog i en falsk säkerhet.  Du kan läsa om lastbilar som börjar brinna med.

Du kan släcka en cigarett i bensin så de är inte så farligt som du tror.   De är gasen som är de farliga i sammanhanget.

Eftersom spolarvätskan sitter till 99% fram så är de den som tar smällen och gnistrar de till så har du din brand som startar där smile

Ang dubbdäck eller inte så är de ditt omdöme som spelar in.   Jag har själv kört xx antal tusen mil på friktion i yrkestrafik och har hör och häpna bara åkt av 2 gånger i gånghastighet. helt utan skador med.
Men i dem fallen hade inte dubb gjort de ett dugg bättre.

Ja så jag kör både bensin och diesel men när jag byter bil tar jag en diesel om det finns av det jag vill ha.
TSV bekräftade att dieslar är säkrare och folk är mer rädda för bensin, där det räcker med en gnista, diesel vill ha tryck.

Är folk verkligen mer rädda för bensin?   Av alla jag känner (vilket kanske inte är supermånga men en hel del) så har ingen av de någonsin nämnt att de väljer bort bensin pga brandrisk smile   Så tror inte folk är rädda för det.
Jag valde diesel nu senast pga låg förbrukning och låg skatt och inget behov av en bil som är snabb.   Min 90 hk dieselsnurra funkar alldeles utmärkt vid säkra omkörningar med smile
Men jag hade inte tvekat att köpa en bensinare igen med låg förbrukning och låg skatt.

Devola Avstängd
18 december 2016 · 19 Inlägg

caromania skrev:
Mycket av det du säger kan vara principiellt korrekt. Dubbdäck kan vara något bättre på glansis, bensinbilar kan vara mer lättantändliga. Att gå med broddar är bättre än att gå utan. Men hur ser du på orsakerna till dubbdäcksförbuden i städer då? Partikeltätheten ska ju enligt samma statistiska tänkande öka vilket leder till dokumenterad ökning av cancerfall. Och jag kan tycka att med den typen av argument som du själv har mot bensinbilar, baserat på väldigt få om inte ett enskilt fall av brand, så borde du se till den cancerrisk du utsätter andra för.

Välkommen tillbaka förresten.

Det tvistas om vilka däck som är bäst ang. partiklar och man kan inte riskera hela riket för ett fåtal gator där man inte måste bo.

Devola Avstängd
18 december 2016 · 19 Inlägg

Evildan skrev:
Med tanke på riskerna i trafiken behövs förutom brandunderlaget vid bilval även ett underlag på vilka bilar som inte är driftsäkra då det vid motorstopp är betydligt högre risk att bli överkörd än att bilen ska ha fattat eld innan.
Vilka däck får man oftare punktering på, dubbade, dubbfria, vilket märke och modell då även punktering är vanligare förekommande än bilbrand.
Vet vi vilka märken av bilbatterier som är mindre benägna att gå sönder, ty då återigen blir bilen stående och även det sker oftare än bilbrand.

TAATAAHTAAAHHH
Hur skall TS lösa dessa problem, följ nästa avsnitt av professor Drövels hemlig...ehh Outsiders.

Fast ämnet är egentligen förbud emot alla gamla och dieslar.

Devola Avstängd
18 december 2016 · 19 Inlägg

Djo skrev:

caromania skrev:
Mycket av det du säger kan vara principiellt korrekt. Dubbdäck kan vara något bättre på glansis, bensinbilar kan vara mer lättantändliga. Att gå med broddar är bättre än att gå utan. Men hur ser du på orsakerna till dubbdäcksförbuden i städer då? Partikeltätheten ska ju enligt samma statistiska tänkande öka vilket leder till dokumenterad ökning av cancerfall. Och jag kan tycka att med den typen av argument som du själv har mot bensinbilar, baserat på väldigt få om inte ett enskilt fall av brand, så borde du se till den cancerrisk du utsätter andra för.

Välkommen tillbaka förresten.

Javars då borde dieselbilar förbjudas på samma gator också då dieselns utsläpp är cancer framkallande.

De nya var så gröna i Tyskland att de skattebfriades.

Devola Avstängd
18 december 2016 · 19 Inlägg

tkd_rille skrev:

Devola skrev:

tkd_rille skrev:

Smart.
Men hur många bilar brinner på riktigt i en olycka om du sitter fast?  De måste nästan vara på promillenivå.
Och om du lever i hopp om att en diesel skulle vara säkrare pga antändning så lever du nog i en falsk säkerhet.  Du kan läsa om lastbilar som börjar brinna med.

Du kan släcka en cigarett i bensin så de är inte så farligt som du tror.   De är gasen som är de farliga i sammanhanget.

Eftersom spolarvätskan sitter till 99% fram så är de den som tar smällen och gnistrar de till så har du din brand som startar där smile

Ang dubbdäck eller inte så är de ditt omdöme som spelar in.   Jag har själv kört xx antal tusen mil på friktion i yrkestrafik och har hör och häpna bara åkt av 2 gånger i gånghastighet. helt utan skador med.
Men i dem fallen hade inte dubb gjort de ett dugg bättre.

Ja så jag kör både bensin och diesel men när jag byter bil tar jag en diesel om det finns av det jag vill ha.
TSV bekräftade att dieslar är säkrare och folk är mer rädda för bensin, där det räcker med en gnista, diesel vill ha tryck.

Är folk verkligen mer rädda för bensin?   Av alla jag känner (vilket kanske inte är supermånga men en hel del) så har ingen av de någonsin nämnt att de väljer bort bensin pga brandrisk smile   Så tror inte folk är rädda för det.
Jag valde diesel nu senast pga låg förbrukning och låg skatt och inget behov av en bil som är snabb.   Min 90 hk dieselsnurra funkar alldeles utmärkt vid säkra omkörningar med smile
Men jag hade inte tvekat att köpa en bensinare igen med låg förbrukning och låg skatt.

Läckande bensin är inte populärt

chrizz Administratör
18 december 2016 · 11 783 Inlägg

Devola skrev:

tkd_rille skrev:

Devola skrev:

Ja så jag kör både bensin och diesel men när jag byter bil tar jag en diesel om det finns av det jag vill ha.
TSV bekräftade att dieslar är säkrare och folk är mer rädda för bensin, där det räcker med en gnista, diesel vill ha tryck.

Är folk verkligen mer rädda för bensin?   Av alla jag känner (vilket kanske inte är supermånga men en hel del) så har ingen av de någonsin nämnt att de väljer bort bensin pga brandrisk smile   Så tror inte folk är rädda för det.
Jag valde diesel nu senast pga låg förbrukning och låg skatt och inget behov av en bil som är snabb.   Min 90 hk dieselsnurra funkar alldeles utmärkt vid säkra omkörningar med smile
Men jag hade inte tvekat att köpa en bensinare igen med låg förbrukning och låg skatt.

Läckande bensin är inte populärt

Prova multicitat eller klippa och klistra lite istället för så korta svar på varje inlägg löpande efter varandra.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Evildan
18 december 2016 ·

Devola skrev:

Evildan skrev:
Med tanke på riskerna i trafiken behövs förutom brandunderlaget vid bilval även ett underlag på vilka bilar som inte är driftsäkra då det vid motorstopp är betydligt högre risk att bli överkörd än att bilen ska ha fattat eld innan.
Vilka däck får man oftare punktering på, dubbade, dubbfria, vilket märke och modell då även punktering är vanligare förekommande än bilbrand.
Vet vi vilka märken av bilbatterier som är mindre benägna att gå sönder, ty då återigen blir bilen stående och även det sker oftare än bilbrand.

TAATAAHTAAAHHH
Hur skall TS lösa dessa problem, följ nästa avsnitt av professor Drövels hemlig...ehh Outsiders.

Fast ämnet är egentligen förbud emot alla gamla och dieslar.

Vissa gamla borde nog förbjudas i trafiken och på forum.
Det jag försöker belysa är att det finns andra ting kring bilägandet som genererar större risker än de ändock ovanliga bilbränderna att nojja över och att du kanske behöver se över även de fordonsdetaljerna först för din säkerhets skull.

Det dör enligt undersökningar fler av dubbdäckspartiklarna än det dör folk av dubbfria däck.
Med ett gott omdöme behöver det inte påverka alls med eller utan dubb.
Däremot oavsett omdöme drabbas gemene man av partiklarna för andas är ju faktiskt ett nödvändigt ont.
Jag vidhåller att dubbfritt är vägen att gå och TS behöver se över samtliga större risker kring sitt bilägande för att slippa nojja över de mest triviala ting kring detta.
Finns det för övrigt statistik vilka bilar som är mest lättantändliga? Hur ser det ut för exempelvis Renault Mégane Scenic, Opel Combo och Volksvagen Golf Mk1? Vet någon? Vet TS om han rullar runt i rena brandbomberna? Hur skall detta lösas?
Jo köp en gasbil likt min, förse den med premiumfriktionsdäck och svagt blandad spolarvätska så är det så säkert det kan bli ur transportsynpunkt för sedan finns det en mängd andra punkter kring det vardagliga livet som säkerligen behöver ses över men det passar nog bättre under ditt konto på familjeliv.

Senast redigerat av Evildan (18 december 2016)

NR
18 december 2016 · 59 Inlägg

NR skrev:
dubbat eller dubbfritt
Är det  fler dödsolyckor med dubbfritt

Djo
18 december 2016 · 10 157 Inlägg

Devola skrev:

Djo skrev:

caromania skrev:
Mycket av det du säger kan vara principiellt korrekt. Dubbdäck kan vara något bättre på glansis, bensinbilar kan vara mer lättantändliga. Att gå med broddar är bättre än att gå utan. Men hur ser du på orsakerna till dubbdäcksförbuden i städer då? Partikeltätheten ska ju enligt samma statistiska tänkande öka vilket leder till dokumenterad ökning av cancerfall. Och jag kan tycka att med den typen av argument som du själv har mot bensinbilar, baserat på väldigt få om inte ett enskilt fall av brand, så borde du se till den cancerrisk du utsätter andra för.

Välkommen tillbaka förresten.

Javars då borde dieselbilar förbjudas på samma gator också då dieselns utsläpp är cancer framkallande.

De nya var så gröna i Tyskland att de skattebfriades.

I Frankrike har dom haft samma diesel hysteri som Sverige har nu. Just nu har Frankrike jätte problem pga dieseln utsläpp och ska försöka få bort diesel bilarna helst helt och hållet.

Kanske dom kan påstås vara miljövänligare men dom är fortfarande cancer framkallande och dieseln är mycket "smutsigare än bensinen"

Googla om du inte tror mig finns hur mycket som helst om detta att läsa.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
18 december 2016 ·

Devola skrev:

tkd_rille skrev:

Devola skrev:

Ja så jag kör både bensin och diesel men när jag byter bil tar jag en diesel om det finns av det jag vill ha.
TSV bekräftade att dieslar är säkrare och folk är mer rädda för bensin, där det räcker med en gnista, diesel vill ha tryck.

Är folk verkligen mer rädda för bensin?   Av alla jag känner (vilket kanske inte är supermånga men en hel del) så har ingen av de någonsin nämnt att de väljer bort bensin pga brandrisk smile   Så tror inte folk är rädda för det.
Jag valde diesel nu senast pga låg förbrukning och låg skatt och inget behov av en bil som är snabb.   Min 90 hk dieselsnurra funkar alldeles utmärkt vid säkra omkörningar med smile
Men jag hade inte tvekat att köpa en bensinare igen med låg förbrukning och låg skatt.

Läckande bensin är inte populärt

De är väl inte populärt med läckande diesel gas eller batterier för den delen heller.  Har man läckande bil om man köpt nytt så är de fel de håller jag med om.
En annan sak jag håller med om är att du bör hålla dig ifrån fordon som går på motor för din egna säkerhet.   Du överdriver som många gör i dagens läge.

caromania Forummoderator
18 december 2016 · 9 296 Inlägg

Diesel är mycket sämre för miljön vid läckage etc. Man brukar säga att en droppe diesel förstör 10.000 liter färskvatten.

Ang brand: jag tror att det redan i en tidigare tråd med samma frågeställning av en före detta användare som nickade Automan efterfrågades källa på hur många bilbränder (edit: med dödlig utgång pga innebränd) det faktiskt sker i Sverige på ett år i samband med krock. Vet någon? Finns statistik på detta?

Not: TSV finns inte.

Senast redigerat av caromania (18 december 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2016 · 17 473 Inlägg

caromania skrev:
Diesel är mycket sämre för miljön vid läckage etc. Man brukar säga att en droppe diesel förstör 10.000 liter färskvatten.

Ang brand: jag tror att det redan i en tidigare tråd med samma frågeställning av en före detta användare som nickade Automan efterfrågades källa på hur många bilbränder (edit: med dödlig utgång pga innebränd) det faktiskt sker i Sverige på ett år i samband med krock. Vet någon? Finns statistik på detta?

Not: TSV finns inte.

Ja den juvelen! Hade inte alla pingvinerna i poolen den mannen. Fast är man nojjig över om bilen kan börja brinna så har man säkert andra problem med. Allt från mobilladdare till TV som står på stand-by. Brinner gör de ju bevisligen ibland. Bilen är nog det minsta problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Devola Avstängd
20 december 2016 · 19 Inlägg

Snart är det Jul så man måste tänka på annat än hJul. Återkommer asap.

Evildan
20 december 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:
Diesel är mycket sämre för miljön vid läckage etc. Man brukar säga att en droppe diesel förstör 10.000 liter färskvatten.

Ang brand: jag tror att det redan i en tidigare tråd med samma frågeställning av en före detta användare som nickade Automan efterfrågades källa på hur många bilbränder (edit: med dödlig utgång pga innebränd) det faktiskt sker i Sverige på ett år i samband med krock. Vet någon? Finns statistik på detta?

Not: TSV finns inte.

Ja den juvelen! Hade inte alla pingvinerna i poolen den mannen. Fast är man nojjig över om bilen kan börja brinna så har man säkert andra problem med. Allt från mobilladdare till TV som står på stand-by. Brinner gör de ju bevisligen ibland. Bilen är nog det minsta problemet.

Ska stekas, inte rökas!
Jag undrar hur det vardagliga  (om vi kan kalla det så) ^^ livet ser ut för en individ med sådana fruktansvärda problem kring de mest -vardagliga- ting.
Jag, med den mångåriga erfarenhet jag har från att arbetat inom omsorgen med vuxenskadade (gamla pundare) har aldrig stött på dess like ens inom den "sfären". 😨

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang