Förbjuda diesel & gamla bilar?

Devola Avstängd
10 december 2016 · 19 Inlägg

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/stors … ieselbilar

Även i Sverige har ett förbud för dieseldrivna fordon i stadskärnorna diskuterats.
I veckan förslog till exempel Transportstyrelsen att nya miljözoner införs i städerna. Detta skulle i sin tur innebära att man kan ställa krav på exakt vilka fordon som får köra in i städerna. 
Enligt förslaget är det kommunerna som ska bestämma när och var bestämmelserna om miljözoner ska tillämpas och utredningen har nu överlämnats till näringsdepartementet.
Gamla bilar som inte uppfyller ställda miljökrav kan komma att förbjudas i svenska städer enligt ett nytt förslag från Transportstyrelsen.

http://teknikensvarld.se/gamla-bilar-ka … er-360416/

För länge sedan kom jag på att de som bränns inne i bilar och bilar som brinner (utan det nya med huliganer) handlar om bensindrivna, så jag försökt att köpa dieslar sedan dess. TSV bekräftade. De är dessutom snålare.

Påmindes om det nyligen när den fina polisen Elin i 112 åkte på en bilbrand ute på vägen och fasade för att någon satt kvar i bilen, "då kan det vara bråttom".
Men den hade självantänt under körning och killen hann ut chockad.

I Tyskland tyckte man att nya dieslar är så rena så de skattebefriades.
Nu är de tydligen smutsiga igen men är snålare och säkrare.

Dessutom vill man förbjuda gamla bilar, trots att de körs väldigt lite.

Galenskaperna att förbjuda dubbdäck på vissa gator är dumt nog?
(När de dubbfria är farligare)

Low
10 december 2016 · 3 296 Inlägg

om 50-60år är jag med på det.:-)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 december 2016 · 4 917 Inlägg

Galenskaperna BARA fortsätter..
Vad blir nästa?

Senast redigerat av tommen1 (10 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
10 december 2016 · 9 296 Inlägg

Det är ju inte så enkelt som att Transportstyrelsen beslutar att förbjuda saker, utan först ska det lämnas in motion från någon köpt riksdagsledamot i Riksdagen, och sedan ska den få bifall. En ganska krånglig process som tar tid. Jämför med den i dagarna avslagna motionen om glesare besiktning. Marknaden styr  ganska friskt det som beslutas i Riksdagen oavsett vad den intervjuade ministern säger, så ett totalt förbud mot dieselbilar på riksnivå är nog ganska långt borta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cupra_
10 december 2016 ·

Larv som någon miljömupp kommit på..
Självklart är miljön viktig, men även om hela Sverige skulle stå still i ett år skulle det knappast påverka de globala miljöeffekterna nämnvärt..

Dessutom är det ett självlösande problem då elbilarna är på frammarsch och både bensin och dieselbilar blir allt snålare.

Som vanligt är det billigare att, ursäkta ordvalet, pissa på privatpersoner än att bygga en bättre infrastruktur och beskatta storföretagen av rädsla för att de ska flytta utomlands.. Precis som dubbdäcksförbudet. Sopa gatorna oftare så sjunker partikelhalterna, men det kostar pengar.

spillolja
10 december 2016 · 4 014 Inlägg

Svenska bilister ska inte pungslås bara för att stockholmarna tvingas andas avgaser,
vi behöver ´differentierade drivmedelskatter så man styr att  biodiesel, biobensin och Etanol säljs på dom mer tätbefolkade områderna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mr_B
10 december 2016 · 330 Inlägg

Det är dessutom helt onödigt att förbjuda fordon baserat på motortyp. Låt oss tanka helt förnyelsebara bränslen, och förbjud de fordon som producerar mest mikroskopiska partiklar i stället. Fast det är ju inte lika kul, man vill ju att folk ska åka buss, tåg, båt och flyg...

IceEyes Varningar: För många..
10 december 2016 · 2 552 Inlägg

Tycker vi kan förbjuda Transportstyrelsen istället.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Djo
10 december 2016 · 10 157 Inlägg

IceEyes skrev:
Tycker vi kan förbjuda Transportstyrelsen istället.

Jag klubbar det förslaget !!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
10 december 2016 ·

Jag har inget emot förslaget alls. För de kommer inte drabba mig överhuvudtaget wink
Ska jag in i en stadskärna så tar jag mer än gärna kollektivtrafiken.  Vilket har funkat till 95% för mig senaste åren.  De finns bara en förbenad glugg på en viss bro men de går inte beskylla kollektivtrafiken alls för det.

Evildan
11 december 2016 ·

Devola skrev:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/storstader-forbjuder-dieselbilar

Även i Sverige har ett förbud för dieseldrivna fordon i stadskärnorna diskuterats.
I veckan förslog till exempel Transportstyrelsen att nya miljözoner införs i städerna. Detta skulle i sin tur innebära att man kan ställa krav på exakt vilka fordon som får köra in i städerna. 
Enligt förslaget är det kommunerna som ska bestämma när och var bestämmelserna om miljözoner ska tillämpas och utredningen har nu överlämnats till näringsdepartementet.
Gamla bilar som inte uppfyller ställda miljökrav kan komma att förbjudas i svenska städer enligt ett nytt förslag från Transportstyrelsen.

http://teknikensvarld.se/gamla-bilar-ka … er-360416/

För länge sedan kom jag på att de som bränns inne i bilar och bilar som brinner (utan det nya med huliganer) handlar om bensindrivna, så jag försökt att köpa dieslar sedan dess. TSV bekräftade. De är dessutom snålare.

Påmindes om det nyligen när den fina polisen Elin i 112 åkte på en bilbrand ute på vägen och fasade för att någon satt kvar i bilen, "då kan det vara bråttom".
Men den hade självantänt under körning och killen hann ut chockad.

I Tyskland tyckte man att nya dieslar är så rena så de skattebefriades.
Nu är de tydligen smutsiga igen men är snålare och säkrare.

Dessutom vill man förbjuda gamla bilar, trots att de körs väldigt lite.

Galenskaperna att förbjuda dubbdäck på vissa gator är dumt nog?
(När de dubbfria är farligare)

På vilket vis anser du att dubbfria däck är farligare?

Cupra_
11 december 2016 ·

Frågan var inte ställd till mig, men det är ju bevisat att du har sämre fäste på ren is med dubbfritt än med dubb.

Däremot funkar dubbfritt kalas på snö och asfalt..

Evildan
11 december 2016 ·

Deception skrev:
Frågan var inte ställd till mig, men det är ju bevisat att du har sämre fäste på ren is med dubbfritt än med dubb.

Däremot funkar dubbfritt kalas på snö och asfalt..

Jo på ren is om likvärdiga däck jämförs, inte ngt kinaskitdubbat och ett premiumdubbfritt.
På övriga underlag är i regel dubbfria bättre pga bättre mönsterrensning.
Vilka underlag har vi oftast och hur sällan åker vi på glansis.
Inväntar Rory/Automan/Devola...

Djo
11 december 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Deception skrev:
Frågan var inte ställd till mig, men det är ju bevisat att du har sämre fäste på ren is med dubbfritt än med dubb.

Däremot funkar dubbfritt kalas på snö och asfalt..

Jo på ren is om likvärdiga däck jämförs, inte ngt kinaskitdubbat och ett premiumdubbfritt.
På övriga underlag är i regel dubbfria bättre pga bättre mönsterrensning.
Vilka underlag har vi oftast och hur sällan åker vi på glansis.
Inväntar Rory/Automan/Devola...

Åkt många gånger då det varit is på vägarna och dubb däcken knappt biter skulle inte vilja göra om dessa moment utan dubben i det kan då jag säga.
Men vist åker man mycket på asfalt innan snön kommer det gör man samtidigt så när snön kommit så kan vi låta det vara snö att ploga salta fram ren barbacke på vägarna är idioti finns inget bättre än en fin snöväg att åka på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
11 december 2016 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Deception skrev:
Frågan var inte ställd till mig, men det är ju bevisat att du har sämre fäste på ren is med dubbfritt än med dubb.

Däremot funkar dubbfritt kalas på snö och asfalt..

Jo på ren is om likvärdiga däck jämförs, inte ngt kinaskitdubbat och ett premiumdubbfritt.
På övriga underlag är i regel dubbfria bättre pga bättre mönsterrensning.
Vilka underlag har vi oftast och hur sällan åker vi på glansis.
Inväntar Rory/Automan/Devola...

Åkt många gånger då det varit is på vägarna och dubb däcken knappt biter skulle inte vilja göra om dessa moment utan dubben i det kan då jag säga.
Men vist åker man mycket på asfalt innan snön kommer det gör man samtidigt så när snön kommit så kan vi låta det vara snö att ploga salta fram ren barbacke på vägarna är idioti finns inget bättre än en fin snöväg att åka på.

Jag har omvänd erfarenhet med dubbade Michelin kontra odubbade Fulda Montero, bägge nya för säsongen och monterade på identiska V70 II D5 2008 geartronic.
Bilen med dubbade fastnade och jag tog mig enkelt fram med dubbfritt på samma ställe.
Körde då TAXI och hade hämtning av 8 personer utanför Nyköping.
Men generellt är dubbade bättre på glansis, om än marginellt beroende på tillverkare.

Muttley
11 december 2016 ·

Evildan skrev:

Deception skrev:
Frågan var inte ställd till mig, men det är ju bevisat att du har sämre fäste på ren is med dubbfritt än med dubb.

Däremot funkar dubbfritt kalas på snö och asfalt..

Jo på ren is om likvärdiga däck jämförs, inte ngt kinaskitdubbat och ett premiumdubbfritt.
På övriga underlag är i regel dubbfria bättre pga bättre mönsterrensning.
Vilka underlag har vi oftast och hur sällan åker vi på glansis.
Inväntar Rory/Automan/Devola...

Beror ju på var du bor wink   I Skåne kör jag utan tvekan på dubb då vi normalt har is fram till nyår. Sen kanske i januari kommer de någon dag med snö sen i februari kommer de mesta.

I år har vi haft 2-3 dagar med snö.  Väldigt många dagar med is på morgonkvisten.  Folk körde med sommardäck likväl.

Djo
11 december 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Jo på ren is om likvärdiga däck jämförs, inte ngt kinaskitdubbat och ett premiumdubbfritt.
På övriga underlag är i regel dubbfria bättre pga bättre mönsterrensning.
Vilka underlag har vi oftast och hur sällan åker vi på glansis.
Inväntar Rory/Automan/Devola...

Åkt många gånger då det varit is på vägarna och dubb däcken knappt biter skulle inte vilja göra om dessa moment utan dubben i det kan då jag säga.
Men vist åker man mycket på asfalt innan snön kommer det gör man samtidigt så när snön kommit så kan vi låta det vara snö att ploga salta fram ren barbacke på vägarna är idioti finns inget bättre än en fin snöväg att åka på.

Jag har omvänd erfarenhet med dubbade Michelin kontra odubbade Fulda Montero, bägge nya för säsongen och monterade på identiska V70 II D5 2008 geartronic.
Bilen med dubbade fastnade och jag tog mig enkelt fram med dubbfritt på samma ställe.
Körde då TAXI och hade hämtning av 8 personer utanför Nyköping.
Men generellt är dubbade bättre på glansis, om än marginellt beroende på tillverkare.

Ja ibland är dubbfritt bra smile Men då vägarna kräver dubbdäck det är då man behöver dubben och ja hellre åka med dubb i onödan än att inte ha dom då dom verkligen behövs wink

Var iväg en vända upp i området med v70in och vände på en icke plogad plan och ja det var snö upp till grillen men den grävde sig fram helt otroligt nog smile där spelade nog dubbens vara ingen roll alls så vist är det så.

Sen kan jag erkänna att om det finns någon plogad isbana i närheten (händer ibland) så åker jag gärna ut där och kör för det är grymt roligt (och då kan dubb vara rätt bra wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Devola Avstängd
14 december 2016 · 19 Inlägg

Igår såg vi i TV hur bilar gled på isen, dubbfria förstås och borde inte få köra då.
Verkar inte klokt med dessa risker för att några få gator har partiklar man ev. inte blir sjuk av.

Man verkar inte heller ha tänkt på att gammelbilar körs väldigt lite, gamla jänkare ex. bara på sommaren.

Eller att bensinbilar brinner mer.

Evildan
14 december 2016 ·

Devola skrev:
Igår såg vi i TV hur bilar gled på isen, dubbfria förstås och borde inte få köra då.
Verkar inte klokt med dessa risker för att några få gator har partiklar man ev. inte blir sjuk av.

Man verkar inte heller ha tänkt på att gammelbilar körs väldigt lite, gamla jänkare ex. bara på sommaren.

Eller att bensinbilar brinner mer.

Återigen, hur anser du att friktionsdäck är farligare?
Vill endast ha svar från TS, "Devola" ingen annan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 december 2016 · 17 376 Inlägg

TS: köpte du diesel för att bensinare kan börja brinna? Lite väl och ta i va? Då får man ju även bryta strömmen hemma när man går ut av samma orsak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang