VW passat 1.4 TSI problem att starta

pumin
12 december 2016 · 5 Inlägg

Hej,
Efter ett motorbyte så har passaten svårt att starta, den är en 09a som gått 20k~, nya motorn runt samma.

Problemet är att den står och tuggar på startmotorn, ibland går den igång efter 10-20 sec ibland kan den gå tills man ger upp.
Bilen har inga modifikationer utan är helt original.

Testade även att låta den stå och gå 1 timme när den startade, för att se om den startar lättare när den är varm men var samma sak, stod och tuggade tills den väl startade.

Oljelampan börjar ibland blinka, vilket jag inte tycker är konstigt då den inte får upp något oljetryck under start, men är inga problem när den väl startar.
Har kollat koder(fanns inga relaterade till det) och lite olika parametrar som gasen för och se om den tappar tryck vilket den inte verkar göra.
Dock när man drar på tändningen så låter det som att den trycksätter systemet, osäker på om det ska vara så då jag köpte den efter motorn havererat.


Mina tankar går på dålig startmotor eller något sånt men tänkte om någon har nå tips om vart man ska börja leta, behöver få klart bilen så fort som möjligt.
Har ställt in spjällhuset med delphi då den gick dåligt vid första starten, efter den gick den ganska okej men som sagt svårstartad.

spillolja
12 december 2016 · 4 025 Inlägg

Rent sporadiskt, den finns en förpump i tanken, m,an kan geom att slå på tändningen lyssa så den inte för missljud, annasr skulle det kunna vara tempgivaren som spökar (NTC-motständ 2,2 kohm)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
12 december 2016 · 5 525 Inlägg

Har du uppdaterat motorstyrdonet?
Det rekommenderas att göra vid motorbyte.

Du har inga felkoder?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
pumin
12 december 2016 · 5 Inlägg

spillolja skrev:
Rent sporadiskt, den finns en förpump i tanken, m,an kan geom att slå på tändningen lyssa så den inte för missljud, annasr skulle det kunna vara tempgivaren som spökar (NTC-motständ 2,2 kohm)

Finns inga andra missljud från pumpen förutom att den trycksätts, om man tar in och ut nyckeln direkt efter den "trycksatt" så gör den samma sak igen, vilket får mig att tro att det inte är något läckage.
Yttertempgivaren är ej inkopplad(har testat med), sitter på fronten som ej är monterad än, den ger dock rätt tempratur (kollat med delphi).
Om du inte menar någon annan temp givare, den till kylarvätskan funkar iaf, har inga andra felkoder på några givare.

simlar skrev:
Har du uppdaterat motorstyrdonet?
Det rekommenderas att göra vid motorbyte.

Du har inga felkoder?

Har tyvärr inte gjort det, verkar som man behöver VAG-COM vilket jag inte har tillgång till, finns det några andra knep om iaf nollställa?
Men om den har startat så borde väl den starta igen?
Hade köpt ditt resonemang om den inte startat efter motorbytet, men kanske har fel?

Anledningen till motorbytet var att kolven i cylinder 3 försökte rymma ut genom blocket smile

Har haft lite blandade koder, raderade koderna för några dagar sen och inga kom tillbaka (förutom blinkers etc då dom är urkopplade), motorn har dock inte startat sen dess men skrev ner dom ...

Kod:
Bensin (CDGA - Motronic - MT/AT)
DTC Beskrivning
P0071 - Omgivningstemperaturgivare, områdes/prestanda problem
- Permanent
P0071 - Omgivningstemperaturgivare, områdes/prestanda problem
- Permanent
P1335 - Vridmomentsövervakning 2, motor; gränsvärde överskridet
- Intermittent
P0106 - Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem
- Permanent
P305A - Okänd felkod

Dessa fanns när jag köpte bilen:

Kod:
Bensin (CDGA - Motronic - MT/AT)
DTC Beskrivning
P3361 - Feltändningsdetektering
- Permanent
P3364 - Cylinder 3, feltändning detekterad
- Permanent
P0106 - Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem
- Permanent
spillolja
12 december 2016 · 4 025 Inlägg

CDGA  är det möjligen en Gaswagen ?
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
12 december 2016 · 5 525 Inlägg

pumin skrev:
Har tyvärr inte gjort det, verkar som man behöver VAG-COM vilket jag inte har tillgång till, finns det några andra knep om iaf nollställa?
Men om den har startat så borde väl den starta igen?
Hade köpt ditt resonemang om den inte startat efter motorbytet, men kanske har fel?

Anledningen till motorbytet var att kolven i cylinder 3 försökte rymma ut genom blocket smile

Har haft lite blandade koder, raderade koderna för några dagar sen och inga kom tillbaka (förutom blinkers etc då dom är urkopplade), motorn har dock inte startat sen dess men skrev ner dom ...

Kod:
Bensin (CDGA - Motronic - MT/AT)
DTC Beskrivning
P0071 - Omgivningstemperaturgivare, områdes/prestanda problem
- Permanent
P0071 - Omgivningstemperaturgivare, områdes/prestanda problem
- Permanent
P1335 - Vridmomentsövervakning 2, motor; gränsvärde överskridet
- Intermittent
P0106 - Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem
- Permanent
P305A - Okänd felkod

Dessa fanns när jag köpte bilen:

Kod:
Bensin (CDGA - Motronic - MT/AT)
DTC Beskrivning
P3361 - Feltändningsdetektering
- Permanent
P3364 - Cylinder 3, feltändning detekterad
- Permanent
P0106 - Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem
- Permanent

Har bytt några motorer på jobbet och alla har startat och gått men dom har allihop varit tvungna att uppdateras motorstyrdonet på efter för att dom ska gå som dom ska.
Vet ej om det går med vag-com, använder enbart odis på jobbet.
I värsta fall får du lämna in bilen för uppdatering av motorstyrdon, lär kosta runt en tusenlapp.


Omgivningstemp bör vara yttertempsensorn så det lär inte vara något att bry sig om.

Däremot insugningstryck och vridmomentsövervakning är ju indikatorer på vad som kan fela.
Insugningstryck permanent tyder antingen på trasig givare eller kabelbrott, och utan den kan motorn bli svårstartad och gå dåligt.

P305A är misständningar om jag inte minns fel, finns TPI att om denna kod kommer vid motorbyte måste motorstyrdonet uppdateras, fått den på alla bilar jag bytt motor på.
Tändsmotorlampan om du varvar över 3000 rpm?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
pumin
12 december 2016 · 5 Inlägg

spillolja skrev:
CDGA  är det möjligen en Gaswagen ?
smile

Stämmer bra det, kanske inte skrev det tillräckligt tydligt :>

simlar skrev:

pumin skrev:
Har tyvärr inte gjort det, verkar som man behöver VAG-COM vilket jag inte har tillgång till, finns det några andra knep om iaf nollställa?
Men om den har startat så borde väl den starta igen?
Hade köpt ditt resonemang om den inte startat efter motorbytet, men kanske har fel?

Anledningen till motorbytet var att kolven i cylinder 3 försökte rymma ut genom blocket smile

Har haft lite blandade koder, raderade koderna för några dagar sen och inga kom tillbaka (förutom blinkers etc då dom är urkopplade), motorn har dock inte startat sen dess men skrev ner dom ...

Kod:
Bensin (CDGA - Motronic - MT/AT)
DTC Beskrivning
P0071 - Omgivningstemperaturgivare, områdes/prestanda problem
- Permanent
P0071 - Omgivningstemperaturgivare, områdes/prestanda problem
- Permanent
P1335 - Vridmomentsövervakning 2, motor; gränsvärde överskridet
- Intermittent
P0106 - Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem
- Permanent
P305A - Okänd felkod

Dessa fanns när jag köpte bilen:

Kod:
Bensin (CDGA - Motronic - MT/AT)
DTC Beskrivning
P3361 - Feltändningsdetektering
- Permanent
P3364 - Cylinder 3, feltändning detekterad
- Permanent
P0106 - Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem
- Permanent

Har bytt några motorer på jobbet och alla har startat och gått men dom har allihop varit tvungna att uppdateras motorstyrdonet på efter för att dom ska gå som dom ska.
Vet ej om det går med vag-com, använder enbart odis på jobbet.
I värsta fall får du lämna in bilen för uppdatering av motorstyrdon, lär kosta runt en tusenlapp.


Omgivningstemp bör vara yttertempsensorn så det lär inte vara något att bry sig om.

Däremot insugningstryck och vridmomentsövervakning är ju indikatorer på vad som kan fela.
Insugningstryck permanent tyder antingen på trasig givare eller kabelbrott, och utan den kan motorn bli svårstartad och gå dåligt.

P305A är misständningar om jag inte minns fel, finns TPI att om denna kod kommer vid motorbyte måste motorstyrdonet uppdateras, fått den på alla bilar jag bytt motor på.
Tändsmotorlampan om du varvar över 3000 rpm?

Där hade vi lite bra info smile
Får kolla om jag ser några skador på kablarna eller mäta givarna.
Sökte på den felkoden men hittade inget, inte ens på ros tech~

Ingen motorlampa tänds / blinkar när jag varvar.
Får se om jag kan hitta någon i närheten som kan uppdatera styrdonet och se om det hjälper.

//Edit
Kan det funka med en kina tillverkad odis / vag.com?
Eller behöver man vara uppkopplad mot VW?
Blir ju lite problem att få dit bilen då den inte alltid startar och känns små drygt att lägga ut 1-3k på bärgning till VW sedan 1k för att dom ska uppdatera.

Senast redigerat av pumin (12 december 2016)

spillolja
12 december 2016 · 4 025 Inlägg

Vid motorbyte ska man inte behöva göra något särkilt, om så är det möjligen gasspjällhuset som ska grundjusteras, evt. åsså  bränslepumpen i tanken  (nyare åsrmodell förprogrammerad, äldre kärror gamla 1,6 Fsi tom. 04-05 har tryckreglerad lågtrycksdel)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pumin
12 december 2016 · 5 Inlägg

spillolja skrev:
Vid motorbyte ska man inte behöva göra något särkilt, om så är det möjligen gasspjällhuset som ska grundjusteras, evt. åsså  bränslepumpen i tanken  (nyare åsrmodell förprogrammerad, äldre kärror gamla 1,6 Fsi tom. 04-05 har tryckreglerad lågtrycksdel)

Men gäller det samma gasbilarna?
Hittade heller inget så körde bara på, ställde in gasspjället som gick utan problem bilen startade efter ett tag på tändningen och gick bra.
Men kan köpa att den behöver programmeras, har även ngn felkod om rattvinkelgivare som behöver ställas in.

Frågan är ju bara om man kan göra det via en vag com eller odis från kina, eller om dom behöver kopplas upp mot VW.
Behöver ju inte det nyaste antar jag, bara man kan starta upp den så kan man ju åka till VW för att få det nyaste när den går att starta.

spillolja
12 december 2016 · 4 025 Inlägg

För att grundjustera gasspjället (detta har inte att göra med att det är en gasbil)  så ska  man kunna göra det med VAG-com, ingen uppkoppling till VW behövs

evt. kan denna info vara till hjälp:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … _%28TBA%29

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pumin
12 december 2016 · 5 Inlägg

spillolja skrev:
För att grundjustera gasspjället (detta har inte att göra med att det är en gasbil)  så ska  man kunna göra det med VAG-com, ingen uppkoppling till VW behövs

evt. kan denna info vara till hjälp:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … _%28TBA%29

Spjällhuset är redan justerat, pratade om motorstyrdonet som diskuterades ovan.

Pingeboy
24 juni 2021 · 3 Inlägg

Sorry att jag väcker en gammal tråd, men jag har liknande fel och undrar om någon löste problemet?
// Björn

Utmarks-Loke
24 juni 2021 · 5 836 Inlägg

Om moderna bensinbilar är trögstartade när de är kalla kan det vara högtryckspumpen som är dålig och tar god tid på sig att bygga upp tryck. Vid varmstart har de fortfarande en del tryck kvar och startar snabbare. Förekommer bland annat på VAG.

Pingeboy
25 juni 2021 · 3 Inlägg

Min bil är lika svårstartad oavsett om den är kall eller varm, och oavsett bränsle.
Jag kan köra med startmotorn i 30 sekunder och får någon enstaka hostning, och tillslut kan den starta.
Jag har provat ta bort kontakterna vid gasventilen i motorrummet för att se om det hjälpte men inte alls.
Igår lyckades jag starta och körde den varm, och då märkte jag att kylarslangarna är kalla, både till värmepaketet och kylaren fram.
Någon som har tips vad mer man kan testa?
Jag har VCDS men är inte så van användare..

Senast redigerat av Pingeboy (25 juni 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang