Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 255 650 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Cassius Hobbymekaniker
21 maj 2018 · 470 Inlägg

Mantan är lite för bred ja.. Det funkar dock om du inte har för låg ET på fälgarna (tror det diffar 4cm taget ur huvet mot A-axeln)

Det går som du säger flytta över diffen dock. Och det går göra på två sätt, antingen flyttar du Bara diffen. Men då får du skaffa en distansring till kronhjulet och schimsa in diffen i sidled.

Eller så flyttar du hela utväxlingen inkl pinjong, då får du byta pinjonglager och knäckhylsan med (difflagrena bör bytas oavsett), och schimsa in diffen. Då får du 3.44 istället för 3.67, det kan säkert passa din turbomotor rätt bra, eftersom du har ganska bra vrid brukar ofta numeriskt lägre utväxlingar kännas bättre eftersom motorn får jobba mer på vridet. Sänker varvtalet en aning vid landsvägskörning med.

Sen finns det en variant till i och för sig.. Korta axelrören på Manta axeln och använda drivaxlarna från A-axeln. Då slipper du schimsningen i alla fall smile

Oavsett så är dom här axlarna inte särskilt lätta att få tag på idag, och det är inte ofta jag ser dom för under 5000 längre.. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
13 juni 2018 · 365 Inlägg

Hejsan Svejsan alla glada... Hoppas ni njuter av sommaren!
Passa på nu... för snart vänder det å sen är det för sent...  big_smile

Har nu rullat på i närmare 170 mil med den lilla blå... smile

Har varit iväg på ett par kvälls-bilträffar samt en och annan glass-ätar-tur.  smile

Funkar ju fint. Dock har turbon blivit sämre och sämre... ryker rejält blått nu när den får stå på tomgång ett tag, samt att den även ryker blårök när man kör på lågt varvtal, och man känner ju doften av oljerök när man kör med nedvevade rutor...

Får väl se till att beställa ett nytt turboaggregat innan det rasar någonstans långt hemifrån. HaHaHa.

Plockade bort avgasröret i veckan och byggde ett nytt lite mer seriöst system i 2,5 tum hela vägen.
Två ljuddämpare och det låter alldeles lagom.
Struntade dessutom i att montera katalysatorn på det nya systemet.
Ja usch vilken miljöbov jag är... Fy skäms på mig... roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4a461458ca66c0c35603e3ccef885512.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b75abe9ceb8a2701ad8689fab1886da3.jpg



Plockade även bort den väldigt tilltäppta luftrenaren/luftburken till förmån för ett öppet luftfilter.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e76652d7df7bf73c479fcba15b0fbdf9.jpg

Nu kan ju plötsligen motorn andas på ett normalt sett... smile

Å så låter han ju inte som en jädra symaskin längre...  smile



Hittade ett par gammaldags varselljus på Tradera. 


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-aa0c17627795196f564c0c6030a8b08d.jpg


Dom fick komma på plats under stötfångaren där fram.
Jag tror dom gör sig bra där...?


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d1f316ec5e6368d8e68e34e01a338532.jpg


smile  smile

Amazon_123GT Driifter;)
13 juni 2018 · 1 630 Inlägg

Blir snyggt med varselljus

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
closer
13 juni 2018 · 79 Inlägg

Så jäkla kul att se! Håller själv på att renovera min kadett så sakta. Du inspirerar. smile

Cassius Hobbymekaniker
14 juni 2018 · 470 Inlägg

Dubbelkolla så inte vevhusventen är tilltäpt eller fungerar dåligt. Är den strypt får du ett mottryck där som kan göra att turbon ryker! Så måste inte vara turbon, även om det inte är ovanligt med slitna packboxar på lite äldre aggregat smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
14 juni 2018 · 365 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Blir snyggt med varselljus

Tack... Jag var lite osäker på hur det skulle se ut...  smile


closer skrev:
Så jäkla kul att se! Håller själv på att renovera min kadett så sakta. Du inspirerar. smile

Tack. Kul att höra att man kan inspirera någon...  smile


Cassius skrev:
Dubbelkolla så inte vevhusventen är tilltäpt eller fungerar dåligt. Är den strypt får du ett mottryck där som kan göra att turbon ryker! Så måste inte vara turbon, även om det inte är ovanligt med slitna packboxar på lite äldre aggregat smile

Ja jag funderade också på vevhusventilationen ett tag, men den är ju mer eller mindre ansluten på samma sätt som original så det borde inte vara den som är problemet, och tilltäppt är den absolut inte.

Original anslutning i bakkant på motorn mellan ventilkåpa och vevhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-872be58b8e8bfef8c733b0c07e0d82fc.jpg

Samt en anslutning i framkant mellan ventilkåpan och inloppsröret, möjligen att den anslutningen in i inloppsröret är typ 2 mm mindre än original... men borde ju inte göra något kan jag tycka... Original sitter ju anslutningen dock typ 25 cm längre bort från turbinhuset, men det borde ju inte heller ha någon betydelse...?? 

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4d571fc34b56d9a6e83a394b8d6cd5cb.jpg


Jag var ju och vred och vände en del på turbinhuset i samband med ombyggnationen av motorfästet, och jag var väl kanske inte speciellt försiktig där och då, misstänker att jag kanske ställde till något då... smile

.

Senast redigerat av eastereverybodybay (14 juni 2018)

Cassius Hobbymekaniker
14 juni 2018 · 470 Inlägg

Ja de ser ju vettigt ut, och du kör väl inte med så mycke högre ladd än original i alla fall?

Oavsett värt att kolla på innan man byter turbon, turbon kostar ju en del men en check av vevhusventen är gratis smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
14 juni 2018 · 365 Inlägg

Cassius skrev:
Ja de ser ju vettigt ut, och du kör väl inte med så mycke högre ladd än original i alla fall?

Oavsett värt att kolla på innan man byter turbon, turbon kostar ju en del men en check av vevhusventen är gratis smile

Laddtrycket är ju original... än så länge... smile
Ja turbon är ju lite tråkigt dyr... så man får ju försöka utesluta andra saker innan man handlar...

Biljäveln har ju passerat hundratusen kronors sträcket nu... det börjar kännas som att det kanske borde vara stopp snart för denna så kallade kapitalförstöring... roll    smile

Cassius Hobbymekaniker
14 juni 2018 · 470 Inlägg

Har den!? De har inte min ännu big_smile Har du lämnat bort för hellackering eller liknande som gjort att det dragit iväg?

Jag menar... Min bil har rejäl custom bromsuppsättning runt om, ombyggd bakvagn med Volvo 1030 med aluklump och lamelldiff, getrag 265 låda, Audi V8, torrsumpsmörjning, ny kuggstång och en hel hög med andra specialdelar. Har ett sett ITB's liggande hemma med. Den kommer passera 100k men jag är inte där än smile Kanske ligger runt 80-85 just nu smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
15 juni 2018 · 365 Inlägg

Cassius skrev:
Har den!? De har inte min ännu big_smile Har du lämnat bort för hellackering eller liknande som gjort att det dragit iväg?

Jag menar... Min bil har rejäl custom bromsuppsättning runt om, ombyggd bakvagn med Volvo 1030 med aluklump och lamelldiff, getrag 265 låda, Audi V8, torrsumpsmörjning, ny kuggstång och en hel hög med andra specialdelar. Har ett sett ITB's liggande hemma med. Den kommer passera 100k men jag är inte där än smile Kanske ligger runt 80-85 just nu smile

Lackeringen på lackfirma kostade bara 7000, men mitt förarbete kostade runt 8500 kr.

Alla småköp man gör av småprylar gör att det drar iväg...   smile

Men egentligen borde man inte tänka på saken... Om hundra år är det ändå glömt och förlåtet...  smile

closer
15 juni 2018 · 79 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Cassius skrev:
Har den!? De har inte min ännu big_smile Har du lämnat bort för hellackering eller liknande som gjort att det dragit iväg?

Jag menar... Min bil har rejäl custom bromsuppsättning runt om, ombyggd bakvagn med Volvo 1030 med aluklump och lamelldiff, getrag 265 låda, Audi V8, torrsumpsmörjning, ny kuggstång och en hel hög med andra specialdelar. Har ett sett ITB's liggande hemma med. Den kommer passera 100k men jag är inte där än smile Kanske ligger runt 80-85 just nu smile

Lackeringen på lackfirma kostade bara 7000, men mitt förarbete kostade runt 8500 kr.

Alla småköp man gör av småprylar gör att det drar iväg...   smile

Men egentligen borde man inte tänka på saken... Om hundra år är det ändå glömt och förlåtet...  smile

Klok som en bok! smile

eastereverybodybay
15 juli 2018 · 365 Inlägg

Hej hopp!

Hoppas ni har en underbar sommar å inte fryser allt för mycket...  big_smile


Fick för mig att byta turbo... Det gick ju knappt att köra med bilen längre, ryker mer å mer blårök på tomgång och vid körning på låga varvtal, man skäms ju bakom ratten när det bolmar blått ur avgasröret... roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cbd0b0e6633db5a1f70b458d944d162b.jpg


Hoppas att jag inte var dumsnål nu igen,  köpte nämligen en kinaturbo på ebay för 4600 kr inkl frakt.
En ny Borg-Warner ligger på strax över 10k.

En utbytesrenovering kan man ju visserligen köpa för 6000 kr hos svenska turboföretag, men jag gissar att dom flesta av dessa företag använder kinatillverkat när dom renoverar.


Tänkte ju att den där turbon smäller jag ju dit på två timmar efter jobbet på fredagen,  Jo tjena!  smile
Fick demontera både rattstången och bromsservo med huvudbromscylindern.
Tog ju typ 17-18 timmar innan fanskapet satt på plats... sad Men nu verkar det funka utan blårök.  smile smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2eb190ecc9a37001eaae40bfefcbe667.jpg

Ölandstur...   smile




Har för övrigt köpt fyra nya extraljus i äldre klassisk stil. Kromade 5,5 tums.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-16105ff7e985e3aba6401e659ad15423.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-efd14b25c77620bac21541d51d77da8a.jpg

Stod med borrmaskinen i handen och skulle montera dom...  Men det tar emot lite att borra fyra hål i den fina stötfångaren... Hmm... sad 


Sen var de det där med ny modern EU-reg.skylt på gammal bil...
Drog dit den nya skylten där bak...
Å fan vet.... Det ser nog trots allt bättre ut med en ny skylt än en gammal...  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4a654161afa2b1536fef70a72d54499f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b78779ad905061be0957bd06b956a0f2.jpg



Ha de!

Senast redigerat av eastereverybodybay (15 juli 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 juli 2018 · 14 048 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Hej hopp!

Hoppas ni har en underbar sommar å inte fryser allt för mycket...  big_smile


Fick för mig att byta turbo... Det gick ju knappt att köra med bilen längre, ryker mer å mer blårök på tomgång och vid körning på låga varvtal, man skäms ju bakom ratten när det bolmar blått ur avgasröret... roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cbd0b0e6633db5a1f70b458d944d162b.jpg


Hoppas att jag inte varv dumsnål nu igen,  köpte nämligen en kinaturbo på ebay för 4600 kr inkl frakt.
En ny Borg-Warner ligger på strax över 10k.

En utbytesrenovering kan man ju visserligen köpa för 6000 kr hos svenska turboföretag, men jag gissar att dom flesta av dessa företag använder kinatillverkat när dom renoverar.


Tänkte ju att den där turbon smäller jag ju dit på två timmar efter jobbet på fredagen,  Jo tjena!  smile
Fick demontera både rattstången och bromsservo med huvudbromscylindern.
Tog ju typ 17-18 timmar innan fanskapet satt på plats... sad Men nu verkar det funka utan blårök.  smile smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2eb190ecc9a37001eaae40bfefcbe667.jpg

Ölandstur...   smile




Har för övrigt köpt fyra nya extraljus i äldre klassisk stil. Kromade 5,5 tums.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-16105ff7e985e3aba6401e659ad15423.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-efd14b25c77620bac21541d51d77da8a.jpg

Stod med borrmaskinen i handen och skulle montera dom...  Men det tar emot lite att borra fyra hål i den fina stötfångaren... Hmm... sad 


Sen var de det där med ny modern EU-reg.skylt på gammal bil...
Drog dit den nya skylten där bak...
Å fan vet.... Det ser nog trots allt bättre ut med en ny skylt än en gammal...  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4a654161afa2b1536fef70a72d54499f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b78779ad905061be0957bd06b956a0f2.jpg



Ha de!

Det blir nog jättebra med dessa fina kromade extraljus, passar nog väldigt bra på denna bil. Synd bara att du inte får de små skyltarna, de skulle också passa väldigt bra på bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Dr_No
16 juli 2018 · 549 Inlägg

Du får bygga ett fäste som inte syns. Om jag inte minns fel så fanns det ett fäste för 4 extraljus som monterades i stötfångarfästena och bestod av ett rör som låg strax ovanför kofångaren på det sättet slapp man borra hål i kofångaren. Jo jag hade ett sådant på min 1987 big_smile. Det kanske finns kvar någonstans t.om.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
28 juli 2018 · 365 Inlägg

Det fick bli fyra borrhål i stötfångaren...

Kändes väl kanske inte jättebra att borra i den...  Men nu är det gjort...  smile

Extraljusen passar som hand i handske.  smile
Tycker det blev snyggt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a30acd00a768c3021a3847180d74baec.jpg







Sitter å funderar på om man vågar ge sig ut på en lång roadtrip med Kadutten i slutet av augusti... ?

Ned genom Tyskland, Tjeckien - Prag, till Wien, sen Alperna ett par dagar, kanske en sväng över Stelvio Pass i Italien och sen norrut igen genom Schweiz för att stanna till där å glo på lite Bergrennen i Oberhallau den 25-26:e.

Är dock inte helt säker ännu på att jag kan lita på Pärlan... roll  hmm

Senast redigerat av eastereverybodybay (28 juli 2018)

Dr_No
29 juli 2018 · 549 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Det fick bli fyra borrhål i stötfångaren...

Kändes väl kanske inte jättebra att borra i den...  Men nu är det gjort...  smile

Extraljusen passar som hand i handske.  smile
Tycker det blev snyggt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a30acd00a768c3021a3847180d74baec.jpg







Sitter å funderar på om man vågar ge sig ut på en lång roadtrip med Kadutten i slutet av augusti... ?

Ned genom Tyskland, Tjeckien - Prag, till Wien, sen Alperna ett par dagar, kanske en sväng över Stelvio Pass i Italien och sen norrut igen genom Schweiz för att stanna till där å glo på lite Bergrennen i Oberhallau den 25-26:e.

Är dock inte helt säker ännu på att jag kan lita på Pärlan... roll  hmm

Det är klart du skall åka och vi vill ha rapporter under resans gång med bilder och berättelser. Helst i realtid big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
29 juli 2018 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Det är klart du skall åka och vi vill ha rapporter under resans gång med bilder och berättelser. Helst i realtid big_smile

Hehehe.. Ja, jag ska nog grubbla ett tag till...
Vad som helst kan ju hända med en gammal bil. Man vet aldrig...  smile


Häromveckan sprack en kylarslang och dränerande kylsystemet på tre sekunder ute på motorvägen...  Var ju visserligen en gammal slang som nu är utbytt mot en ny.... smile

Men jobbigt å krångligt blir det ju om liknande saker händer 150 mil hemifrån...  smile roll

Senast redigerat av eastereverybodybay (29 juli 2018)

Power-krille
29 juli 2018 · 672 Inlägg

Använd den som brukis ett tag så hittar du (bilen) på det som behövs fixas smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2018 · 14 048 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Det fick bli fyra borrhål i stötfångaren...

Kändes väl kanske inte jättebra att borra i den...  Men nu är det gjort...  smile

Extraljusen passar som hand i handske.  smile
Tycker det blev snyggt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a30acd00a768c3021a3847180d74baec.jpg







Sitter å funderar på om man vågar ge sig ut på en lång roadtrip med Kadutten i slutet av augusti... ?

Ned genom Tyskland, Tjeckien - Prag, till Wien, sen Alperna ett par dagar, kanske en sväng över Stelvio Pass i Italien och sen norrut igen genom Schweiz för att stanna till där å glo på lite Bergrennen i Oberhallau den 25-26:e.

Är dock inte helt säker ännu på att jag kan lita på Pärlan... roll  hmm

Det vore kul om du ville göra dagliga reportage från en sån där roadtrip. Men det förutsätter ju att du kan lita på bilen, annars blir det inge kul. Jäklar va tjusigt det blev med extraljusen by the way!! smile

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (29 juli 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eastereverybodybay
29 juli 2018 · 365 Inlägg

Power-krille skrev:
Använd den som brukis ett tag så hittar du (bilen) på det som behövs fixas smile

Jo. Precis så....Kör faktiskt med den varje dag nu till och från jobbet... smile
Betydligt roligare än att köra tråkig diesel kombi...  big_smile big_smile


Vettemannen skrev:
Det vore kul om du ville göra dagliga reportage från en sån där roadtrip. Men det förutsätter ju att du kan lita på bilen, annars blir det inge kul. Jäklar va tjusigt det blev med extraljusen by the way!! smile

Tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-18d61a449af98d6ec64158339f719726.jpg



Ja egentligen borde man ju vänta till våren... då man kanske känner mer tillit till bilen...

Egentligen är det väl det där med "Bergrennen" som är själva målet med resan... och "Bergrennen" lär ju köras där nere även till nästa vår... i både tyskland, Österrike å Schweiz.   smile


https://www.youtube.com/watch?v=HVxG7QSmK74



smile smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (29 juli 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang