Bränslechip b230f

macon
19 december 2016 · 14 Inlägg

Hej alla bilvänner!

Bränslechip till b230f lh2.4, vad är det dessa gör? Ställer dessa om spridartider eller tillåter mer bränsle i lambdaregleringen? Samt vad gör tändchipen förutom att höjja varvstoppet? smile

Bytte till V-kam och höjde tändningen 3 grader på min b230f lh2.4 och funderar nu på bränslechip, om det nu är värt att göra det dvs om de gör nån skillnad.

Med vänlig hälsning, Max

Fekzen
23 december 2016 · 181 Inlägg

Hallå hallå,

Dels sitter det en flödesbegränsare i bränslechipet så om man inte kopplart bort det mekaniskt så kommer den slå ifrån när man ställer på laddtrycket.
Sedan brukar man mappa bränslet baserat på vilka ändringar man gör så att säga. Om man nu bara ska köra högre laddtryck på en originalmotor kan det tex vara att man fetar en aning.
Varvstoppet sitter i bränslechipet.

Tändchipet mappar man oftast med snällare tändning just för att man ska kunna ladda mer. Du kan ladda uppåt runt 1 bar med original tändchip innan det faktiskt börjar bli risk för spikning. Dvs ladda inte mer än 1 bar utan att köra med tändchip är tipset.

Bara skicka mig PM för mer info kring det. Har gjort mängder av specialmappningar med dessa styrsystem genom åren smile

Mvh
Andreas

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Pontiac_firebird72
23 december 2016 · 1 158 Inlägg

Fekzen skrev:
Hallå hallå,

Dels sitter det en flödesbegränsare i bränslechipet så om man inte kopplart bort det mekaniskt så kommer den slå ifrån när man ställer på laddtrycket.
Sedan brukar man mappa bränslet baserat på vilka ändringar man gör så att säga. Om man nu bara ska köra högre laddtryck på en originalmotor kan det tex vara att man fetar en aning.
Varvstoppet sitter i bränslechipet.

Tändchipet mappar man oftast med snällare tändning just för att man ska kunna ladda mer. Du kan ladda uppåt runt 1 bar med original tändchip innan det faktiskt börjar bli risk för spikning. Dvs ladda inte mer än 1 bar utan att köra med tändchip är tipset.

Bara skicka mig PM för mer info kring det. Har gjort mängder av specialmappningar med dessa styrsystem genom åren smile

Mvh
Andreas

Blir jobbigt att ha laddtryck på en sugmotor. Mvh.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
klubbfors
25 december 2016 · 135 Inlägg

Som jag har förstått det så gör väl dessa chip inte så mycket egentligen, så som nästan alla chip till sugmotorer,- med vissa undantag förstås (Volvo 140 ->170hk t.ex).
Förmodligen så fetas mappen på lite, för det är vad som brukar göras med dessa chip.
De brukar inte ge någon egentlig noterbar effektökning som så, utan möjliggör snarare en renare gång vid byte till t.ex. en värre kamaxel, som i sin tur kan ge ett trevligare register.
V-kammen är ju en relativt snäll kam och borde därmed inte ha några problem med originalchipet!
Så jag anser att du kan lägga den där tusenlappen på bränsle istället, det får du nog ut mycket mer glädje av! smile

Fekzen
25 december 2016 · 181 Inlägg

Ah missade såklart att det inte var FT motorn det va tal om wink

Håller med gällande bränsle chipet , är inte så mkt att hämta där då de redan brukar gå lite fett.
Men de som har tändbox kan man iaf köra lite vassare tändning på och hämta lite effekt.

Mvh A

Senast redigerat av Fekzen (25 december 2016)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang