Diesel elle bensin?

Twoodblue Snygg
23 december 2016 · 113 Inlägg

Hej,

Jag åker mellan 1300-1700 mil per år och har 20 km till jobbet enkel resa.
Är det värt att satsa på en disel då?
Vi ska snart flytta (inom 6 månader) och då blir det 40km till jobbet enkel resa, om vi inte blir varslade.
Antar att diselvärmare är ett måste inför vintern? Är det samma sak som motorvärmare?

Hur bra är det med diselbil?
Ge gärna lite historier om egna erfarenheter!

Tack!

AB8 Mr
23 december 2016 · 35 Inlägg

Diesel är för mig billig transport. Generellt om du köper en bil som är från 2008 eller nyare så sparar du pengar med diesel. Bensinare inbjuder till mer aktiv körning.
Dieselvärmare värmer bilen med diesel, motorvärmare med el. Pendling mer än 50km per dag skulle jag välja diesel, trots "tråkigheten"
Man kan även köpa en diesel som e kul (6cyl)

Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
Djo
23 december 2016 · 10 157 Inlägg

När ni flyttar och du kommer köra 8 mil per dag i ren pendling fram och tillbaks så ja då tycker jag faktiskt diesel kan vara värt att börja tänka på.

Men om det finns risk för att bli varslad hade jag väntat med bilköp tills du vet hur framtiden ser ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
spillolja
23 december 2016 · 4 020 Inlägg

Om man skaffa en VW Audi med Fsi,Tsi alt. Tfsi spis så behöver man ingen diesel

smile

Senast redigerat av spillolja (23 december 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
23 december 2016 ·

spillolja skrev:
Om man skaffa en VW Audi med Fsi,Tsi alt. Tfsi spis så behöver man ingen diesel

smile

Man behöver en bil till då VAG-skrotet står på verkstaden.

Evildan
23 december 2016 ·

Twoodblue skrev:
Hej,

Jag åker mellan 1300-1700 mil per år och har 20 km till jobbet enkel resa.
Är det värt att satsa på en disel då?
Vi ska snart flytta (inom 6 månader) och då blir det 40km till jobbet enkel resa, om vi inte blir varslade.
Antar att diselvärmare är ett måste inför vintern? Är det samma sak som motorvärmare?

Hur bra är det med diselbil?
Ge gärna lite historier om egna erfarenheter!

Tack!

Budget?
Övriga krav?

spillolja
23 december 2016 · 4 020 Inlägg

Evildan skrev:
Man behöver en bil till då VAG-skrotet står på verkstaden.

min Golf har stått på verkstad 2 ggr  sedan den köptes  för 4 år sedan och över 8000 averkade mil

Rostskyddsbehandling och framvagnsinställning

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Twoodblue Snygg
23 december 2016 · 113 Inlägg

AB8 skrev:
Diesel är för mig billig transport. Generellt om du köper en bil som är från 2008 eller nyare så sparar du pengar med diesel. Bensinare inbjuder till mer aktiv körning.
Dieselvärmare värmer bilen med diesel, motorvärmare med el. Pendling mer än 50km per dag skulle jag välja diesel, trots "tråkigheten"
Man kan även köpa en diesel som e kul (6cyl)

Tack för ditt svar och god jul smile

Twoodblue Snygg
23 december 2016 · 113 Inlägg

Djo skrev:
När ni flyttar och du kommer köra 8 mil per dag i ren pendling fram och tillbaks så ja då tycker jag faktiskt diesel kan vara värt att börja tänka på.

Men om det finns risk för att bli varslad hade jag väntat med bilköp tills du vet hur framtiden ser ut.

Kanoners, ja, det var jag inne på också, tack för infon  och God Jul smile

Twoodblue Snygg
23 december 2016 · 113 Inlägg

spillolja skrev:
Om man skaffa en VW Audi med Fsi,Tsi alt. Tfsi spis så behöver man ingen diesel

smile

Har en fsi 04 idag, men tycker den drar mycket, sen krånglar nox-sensorn med.  Har du erfarenhet av nyare fsi:er? -10 och frammåt

God jul till dig också smile

Twoodblue Snygg
23 december 2016 · 113 Inlägg

Evildan skrev:

Twoodblue skrev:
Hej,

Jag åker mellan 1300-1700 mil per år och har 20 km till jobbet enkel resa.
Är det värt att satsa på en disel då?
Vi ska snart flytta (inom 6 månader) och då blir det 40km till jobbet enkel resa, om vi inte blir varslade.
Antar att diselvärmare är ett måste inför vintern? Är det samma sak som motorvärmare?

Hur bra är det med diselbil?
Ge gärna lite historier om egna erfarenheter!

Tack!

Budget?
Övriga krav?

från -09
Runt 80- 100.000 kr

Billig drift och skatt.

Volvo, Bmw, VW eller Volvo, Kan tänka mig Toyota också, ev skoda också.

Kombi, drag, kamkedja, Farthållare, lätt att underhålla själv (meka). Billiga delar.

Muttley
23 december 2016 ·

spillolja skrev:

Evildan skrev:
Man behöver en bil till då VAG-skrotet står på verkstaden.

min Golf har stått på verkstad 2 ggr  sedan den köptes  för 4 år sedan och över 8000 averkade mil

Rostskyddsbehandling och framvagnsinställning

smile

Vi fick passater 2012 tsi ecofuel. Notera att vi skötte den exemplariskt med service och övrig skötsel. Vi var 2 st som delade den och kollegan var extremt noggrann och försiktig.
Jag körde den sen den var fabriksny till 2015-07 och då hade vi fixat;
1. Kabelstammen till gastankarna
2. knappen till bagaget
3. 2-3 st hjulinställningar (blev aldrig bra)
4. Ny motor
5. Ny växellåda
6. De var något mer men har glömt det.


Men till topic.
Jag köpte diesel i oktober och mer än halverade mina utgifter jämfört med volvo s70 jag hade innan.  Pendlar ca 4mil enkelresa.
Mycket nöjd med min 90hästars.   Har ingen värmare dock på min men vi får knappt kallt i Skåne.
Hade däremot en värmare på en v70 diesel jag körde med i taxi och den var rätt go och ha när de var kallt då de var ett par år de var riktig vinter smile

Jag själv tittade efter miljödiesel dvs låg skatt och låg förbrukning.

Senast redigerat av tkd_rille (23 december 2016)

eastereverybodybay
24 december 2016 · 362 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag själv tittade efter miljödiesel dvs låg skatt och låg förbrukning.

Ja ska man köpa dieselbil så kan det nog vara en god idé att titta på bilar som är så "miljövänliga" som möjligt.

Om lite mer än ett år (2018) så ska väl regeringen instifta sitt Bonus-Malus system för fordonsskatt, vilket förmodligen innebär att många dieselbilar med Euro 4 och Euro 5 kommer att få KRAFTIGT höjd fordonsskatt.

Det finns ju rykten om typ 8000-12000 kr i årlig framtida fordonsskatt för en vanlig Volvo V70 D5.

Sinnessjukt om det nu blir så. sad

IceEyes Varningar: För många..
24 december 2016 · 2 552 Inlägg

Twoodblue skrev:

Evildan skrev:

Twoodblue skrev:
Hej,

Jag åker mellan 1300-1700 mil per år och har 20 km till jobbet enkel resa.
Är det värt att satsa på en disel då?
Vi ska snart flytta (inom 6 månader) och då blir det 40km till jobbet enkel resa, om vi inte blir varslade.
Antar att diselvärmare är ett måste inför vintern? Är det samma sak som motorvärmare?

Hur bra är det med diselbil?
Ge gärna lite historier om egna erfarenheter!

Tack!

Budget?
Övriga krav?

från -09
Runt 80- 100.000 kr

Billig drift och skatt.

Volvo, Bmw, VW eller Volvo, Kan tänka mig Toyota också, ev skoda också.

Kombi, drag, kamkedja, Farthållare, lätt att underhålla själv (meka). Billiga delar.

Toyota Prius all the way.  Världens bästa bil wink

Senast redigerat av IceEyes (24 december 2016)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
spillolja
24 december 2016 · 4 020 Inlägg

Twoodblue skrev:
Har en fsi 04 idag, men tycker den drar mycket, sen krånglar nox-sensorn med.  Har du erfarenhet av nyare fsi:er? -10 och frammåt

God jul till dig också smile

den jag har är en 09:a tillverkad 08   den har inte den beryktade Nox-givaren  smile  men däremot dubbla lamdasonder sad    motorkod CAXA

den har aldrig någonsin dragit över 0.7 Liter/milen , går att klämma under 0,5 liter /milen vid ytterst varsam landsvägskörning, rekordet är 0,43 L/milen   
motorn är jämfört med 1,6 Fsi  byggd för 95 oktan

det förutsätter att den inte körs på spriten E85

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
24 december 2016 · 6 569 Inlägg

Twoodblue skrev:
Hej,

Jag åker mellan 1300-1700 mil per år och har 20 km till jobbet enkel resa.
Är det värt att satsa på en disel då?
Vi ska snart flytta (inom 6 månader) och då blir det 40km till jobbet enkel resa, om vi inte blir varslade.
Antar att diselvärmare är ett måste inför vintern? Är det samma sak som motorvärmare?

Hur bra är det med diselbil?
Ge gärna lite historier om egna erfarenheter!

Tack!

Vänta lite först.

Dieselvärmare är inte ett måste, jag har ingen i min Mondeo 07a och den ger bra värme i kupén ändå. Den har PTC element som förvärmer så jag får värme i kupén mer eller mindre direkt vid start smile
Snittar 0.55 landsväg. Skatt på 3800 som är uppdelat.

Har du möjlighet att använda motorvärmare är det bra, både hoppa in i en varmbil på morgonen och sliter mindre på motorn vid kallstarter.

De/Dem
Muttley
24 december 2016 ·

eastereverybodybay skrev:

tkd_rille skrev:
Jag själv tittade efter miljödiesel dvs låg skatt och låg förbrukning.

Ja ska man köpa dieselbil så kan det nog vara en god idé att titta på bilar som är så "miljövänliga" som möjligt.

Om lite mer än ett år (2018) så ska väl regeringen instifta sitt Bonus-Malus system för fordonsskatt, vilket förmodligen innebär att många dieselbilar med Euro 4 och Euro 5 kommer att få KRAFTIGT höjd fordonsskatt.

Det finns ju rykten om typ 8000-12000 kr i årlig framtida fordonsskatt för en vanlig Volvo V70 D5.

Sinnessjukt om det nu blir så. sad

Men v70 D5 06-08 låg väl på ca 6500 kr i årskatt ?   De är ju inte miljödieslar heller smile
Återstår och se vad min kommer stiga till isåfall, i dagsläget kostar den 1311 kr per år.    Om de blir onödigt dyrt för en diesel i framtiden kommer jag inte köpa helt ny som planen var, utan kommer då sikta på elen.

Djo
24 december 2016 · 10 157 Inlägg

Twoodblue skrev:

Djo skrev:
När ni flyttar och du kommer köra 8 mil per dag i ren pendling fram och tillbaks så ja då tycker jag faktiskt diesel kan vara värt att börja tänka på.

Men om det finns risk för att bli varslad hade jag väntat med bilköp tills du vet hur framtiden ser ut.

Kanoners, ja, det var jag inne på också, tack för infon  och God Jul smile

God Jul på dig med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Nordicawd
24 december 2016 · 46 Inlägg

Varför inte en citroen ds5?  Mkt bil för pengarna och är rätt snygga och drar 0.6 vid blandad körning

Niklas1987 NO
26 december 2016 · 2 182 Inlägg

Ja du, 8 mil 5 dar i veckan är 40 mil
40 mil 4 veckor i månaden är 160 mil
160 mil på 12 månader är 1920 mil per år endast till å från jobbet

Diesel eller snål bensinare skulle jag valt, verkar som du vill ha en större bil?  Volvo,BMW etc
Skulle en mindre diesel duga? I Golf klassen kanske?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang