Svarte_Orm skrev:
Invändig motortvätt kanske kan vara aktuellt? Det är ett ämne som man häller i motoroljan och som löser upp de där oljeresterna
Håller med Svarte_Orm.
Börja med en eller två invändiga motortvättar.
Förr i tiden, på den gamla goda tiden, när oljorna inte var så goda som dagens oljor är, så gjorde man regelbundet en invändig motortvätt i samband med olje- och filterbytet.
Den gamla oljan tappades ur.
En blandning av 50/50 motorolja/fotogen fylldes på.
Motorn startades upp och kördes varm utan belastning några minuter.
Blandningen tappades ur och oljefiltret byttes samt ny olja fylldes på.
Vet inte om den "huskuren" är tillämplig i dag.
Men den blir nog billigare än att låta en verkstad "skölja" motorn.
Ser man att "blandningen" är starkt förorenad kan man göra om "huskuren" flera gånger.
Men byt inte filter förens den slutliga olja fylls på.
Vi har haft några BMW i familjen och har dålig erfarenhet av att lyftare, kamnockar, vipparmar och kedjor har begränsad livslängd - trots regelbundna byten av kvalitetsoljor.
Även Mercedes har (haft) samma "sjuka" på vissa äldre motorer.
För bortåt 15 år sedan tog Philipssons ungefär 35.000:- för att, på en fyrcylindrig motor, byta kamaxel + samtliga lyftare + transmissionen(kedja, drev, sträckare), kamaxel, vipparmar och lyftare).
För min bil behövdes 3 "renoveringar=ovanstående operation" under 37.500 mil.
Tur det var tjänstebil.
För att, ursäkta, fortsätta lite of topic så minns jag från tiden jag arbetade med MOPAR att taxibilar, utan oljebyten på flera tusen mil, kunde vara renare invändigt än privatkörda bilar trots att taxibilarna körts mer än 30.000 mil och privatbilarna endast körts en tiondel.
I privatbilarna kunde oljetråget ha en centimeter tjock beläggning av något som liknande lera. Medans taxibilarna blev plåtrena och fina på trågets botten.
Så det är inte enbart oljebytena som spelar roll på sikt.
Taxibilarnas motorer utsattes mycket sällan för kallstarter, som är alla bilmotorers dödsfiende.
Ursäkta mycket o t.