4770
Sök

Lackfråga 2k+1k+2k

Cupra_
28 december 2016
Hej!

Ska fixa lite rost/galvsläpp på en bil.

Jag har köpt 1k färg från en lackfirma och 2k klarlack, so far so good.
Men jag kommer slipa plåtrent och måste därför grunda.
Spontant känner jag att 2k epoxigrund vore bra..

Frågan är:
Kan jag köra 2k epoxigrund, följt av 1k metallicfärg, följt av 2k klarlack?
Jag tänker främst på om det finns någon risk att de reagerar med varandra så att det reser sig eller liknande? Grund och klarlack är från samma tillverkare, färgen är blandad av lackeringsfirman.

Har självklart frågat dem, men fick ett lite otydligt svar och jag har vissa dåliga tidigare erfarenheter..

10 165 Inlägg
28 december 2016
Det kan gå bra och kan gå dåligt men tycker faktiskt dom du köpt all färg av borde kunna svara på frågan (för vet inte dom kan inte vi veta)

men personligen har jag aldrig haft problem att blanda 1k och 2k dom gånger jag gjort det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
28 december 2016
Djo skrev:
Det kan gå bra och kan gå dåligt men tycker faktiskt dom du köpt all färg av borde kunna svara på frågan (för vet inte dom kan inte vi veta)

men personligen har jag aldrig haft problem att blanda 1k och 2k dom gånger jag gjort det.

Svaret jag fick var väl: Det borde gå bra så länge grunden är ordentligt torr.
Då gällde det 2k epoxigrund. De har även en 2k grundfiller som skall tåla lösningsmedel, så jag funderar på om det kanske kan vara lämpligare.

Jag har tidigare målat 1k färg, sedan på med 2k klarlack utan problem. Däremot skulle jag en gång måla på 1k färg på 2k klarlack, och då krullade lacken ihop sig, därav att jag undrar..

Vettemannen
28 december 2016
Deception skrev:
Djo skrev:

Då gällde det 2k epoxigrund. De har även en 2k grundfiller som skall tåla lösningsmedel, så jag funderar på om det kanske kan vara lämpligare.

Jag har tidigare målat 1k färg, sedan på med 2k klarlack utan problem. Däremot skulle jag en gång måla på 1k färg på 2k klarlack, och då krullade lacken ihop sig, därav att jag undrar..

Hur det än är så det bästa tror jag är att fråga på lackfirma/billacksäljställe.

/Benny

10 165 Inlägg
28 december 2016
Deception skrev:
Djo skrev:

Då hade jag följt deras råd helt klart smile

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 413 Inlägg
28 december 2016
Jag har haft väldiga problem när 1k har blandas med 2k tongue  Speciellt när det gäller 2k klarlack ovanpå 1k färg.

Brukar själv vara väldigt försiktig med detta nu för tiden....kör gärna 1k eller 2k rakt genom.   

Tycker dock att du ska köra på en 1k grundfärg eftersom du ska börja med en 1k bas smile

Detta är ett hett tips när det gäller 1k grund.  http://www.tipro.se/sv/artiklar/valspar … 400ml.html

Cupra_
28 december 2016
Nybergrobin skrev:
Jag har haft väldiga problem när 1k har blandas med 2k tongue  Speciellt när det gäller 2k klarlack ovanpå 1k färg.

Brukar själv vara väldigt försiktig med detta nu för tiden....kör gärna 1k eller 2k rakt genom.   

Tycker dock att du ska köra på en 1k grundfärg eftersom du ska börja med en 1k bas smile

Detta är ett hett tips när det gäller 1k grund.  http://www.tipro.se/sv/artiklar/valspar … 400ml.html

2k ovanpå 1k har jag som sagt aldrig haft problem med bara man har låtit det torka ordentligt...

Ger 1k grund lika bra rostskydd som 2k verkligen? Vill få till ett så hållbart resultat som möjligt..

Cupra_
28 december 2016
Kom på att om jag istället för lösningsmedelbaserad färg kör med vattenbaserad, så borde ju det kunna funka bättre.

Alltså 2k epoxigrund, vattenbaserad färg, och 2k klarlack?

Då borde ju inte färgen kunna lösa upp grunden, och klarlacken som är 2k borde ju funka på färgen, då det är vattenbaserat de flesta lackerare kör idag.. Dessutom får man ju då ett skikt av vattenbaserat mellan de två elakare lagren.. Men det kanske blir pannkaka ändå?
Senast redigerat av Deception (28 december 2016)

10 165 Inlägg
29 december 2016
Vet inte om du som hobby fixare kan köra med dagens vattenbaserade färger tror dom kräver lackbox med riktig värme för att fungera.

Cupra_
29 december 2016
Vaddå? Jag har ju en byggfläkt wink

Haha nä men kanske går bra med den lösningsbaserade så länge man dimmar på de första lagren lite försiktigt..

10 165 Inlägg
29 december 2016
Deception skrev:
Vaddå? Jag har ju en byggfläkt wink

Haha nä men kanske går bra med den lösningsbaserade så länge man dimmar på de första lagren lite försiktigt..

Köp en bra grund av samma firma du köpt resten som dom vet kommer fungera bra ihop hade jag gjort smile

6 597 Inlägg
29 december 2016
Hej!
Vattenbaserade färger (alltså proffslacker som billackerare använder , acryl) skulle jag inte rekommendera för oss lackamatörer. Problemet är lång torktid och att man inte kan slipa dem om det runnit då de är "sega".

Vanlig en-komponets acryllack som säljs av de flesta  billackerare/specialfirmor går utmärkt att lackas över med 2-komp klaralack , alla fall de lacker jag använt. Som vanligt gäller att pröva innan man lackar något större.

Jag använder 2-komp grundfärg, 2-komp sprutspackel, 2-komp lack och 2-komp klarlack. Alla av olika tillverkare!

Cupra_
29 december 2016
jaka54 skrev:
Vanlig en-komponets acryllack som säljs av de flesta  billackerare/specialfirmor går utmärkt att lackas över med 2-komp klaralack , alla fall de lacker jag använt. Som vanligt gäller att pröva innan man lackar något större.

Jag använder 2-komp grundfärg, 2-komp sprutspackel, 2-komp lack och 2-komp klarlack. Alla av olika tillverkare!

Där ser man...

Problemet är att jag ska ju lacka metallic.
Firman jag handlar på har ingen 2k metallicfärg, utan de rekommenderar att man målar över den med 2k klarlack. Färgen går bara att få lösningsmedelbaserad eller vattenbaserad.
Solida färger har de dock i 2k såklart.

Så som de rekommenderade mig är det alltså, 2k epoxigrund sedan på med den lösningsbaserade färgen, följt av 2k klarlack.. Jag är mest orolig för att lösningsmedlet ska lösa upp epoxigrunden. Att lacka 2k lack ovanpå 1k färg har jag aldrig haft några problem med.

Vettemannen
29 december 2016
TS, det är inte tvåskiktslack du pratar om? Man lägger på basen som blir matt sedan blandar man 2k klarlack och lägger på och då får lacken lyster och djup. Har för mig att basen är 1k.

/Benny

Cupra_
29 december 2016
Vettemannen skrev:
TS, det är inte tvåskiktslack du pratar om? Man lägger på basen som blir matt sedan blandar man 2k klarlack och lägger på och då får lacken lyster och djup. Har för mig att basen är 1k.

/Benny

Ja precis, det låter som det kan stämma. Lackade min vinge på det viset.
Då var det dock plastgrund först, sedan metallicfärg ("matt") följt av 2k klarlack.

Nu blir det ju på plåt så jag behöver en vettig grund och blev rekommenderad 2k epoxigrund av firman.

Vettemannen
29 december 2016
Deception skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Då var det dock plastgrund först, sedan metallicfärg ("matt") följt av 2k klarlack.

Nu blir det ju på plåt så jag behöver en vettig grund och blev rekommenderad 2k epoxigrund av firman.

Det låter inte helt fel att lägga 2k epoxi på plåt. Sedan kan det kanske bli plast och kanske en filler innan lacken, jag vet ju inte hur plåten ser ut. När vi lackade Vanen la vi först det gråa fältet som torkade fort, sedan maskerade vi det och la resten. Efter det blev det 2k klarlack på hela bilen.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (29 december 2016)

Cupra_
29 december 2016
Vettemannen skrev:
Deception skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Det låter inte helt fel att lägga 2k epoxi på plåt. Sedan kan det kanske bli plast och kanske en filler innan lacken, jag vet ju inte hur plåten ser ut.

/Benny

Alltså det är ju längst ned, på insidan av dörrarna.
Planen är att slipa plåtrent (bara ytrost och galvsläpp än så länge), ev gå på med rostätare, sedan 2k grund, nytt karosserikitt längs dubbelvikningen, färg och sedan 2k klarlack. Så har jag tänkt göra. Jag har provslipat där det såg som värst ut och det går att få fram slät plåt utan hål/porer.
Lite grovslipat på bilden..
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-49af3ad141f600daee52d1818ab38d4b.jpg
Senast redigerat av Deception (29 december 2016)

Vettemannen
29 december 2016
Deception skrev:
Vettemannen skrev:
Deception skrev:

Det låter inte helt fel att lägga 2k epoxi på plåt. Sedan kan det kanske bli plast och kanske en filler innan lacken, jag vet ju inte hur plåten ser ut.

/Benny

Alltså det är ju längst ned, på insidan av dörrarna.
Planen är att slipa plåtrent (bara ytrost och galvsläpp än så länge), ev gå på med rostätare, sedan 2k grund, nytt karosserikitt längs dubbelvikningen, färg och sedan 2k klarlack. Så har jag tänkt göra. Jag har provslipat där det såg som värst ut och det går att få fram slät plåt utan hål/porer.
Lite grovslipat på bilden..
http://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-49af3ad141f600daee52d1818ab38d4b.jpg

Jag tror nog att du kan göra som du beskriver att du tänker göra.

/Benny

Cupra_
29 december 2016
Ja jag tror inte att det är ett jättedåligt tillvägagångssätt, men är mest orolig för att det ska resa sig eller "krulla" ihop sig..
Enligt färgfirman så ska det funka bara man låter varje steg torka ordentligt.. Men jag blev lite osäker med lösningsbaserad färg på 2k..

Vettemannen
29 december 2016
Deception skrev:
Ja jag tror inte att det är ett jättedåligt tillvägagångssätt, men är mest orolig för att det ska resa sig eller "krulla" ihop sig..
Enligt färgfirman så ska det funka bara man låter varje steg torka ordentligt.. Men jag blev lite osäker med lösningsbaserad färg på 2k..

Fan va rostig den har blivit på 5 år. Men jag tror att ditt koncept ska funka.

/Benny

Sök