BMW E39 - Funkar den som daglig bil?

IceEyes Varningar: För många..
31 december 2016 · 2 552 Inlägg

Frågar du "kunskapseliten" här så är det bara Toyota som håller, men frånsett dessa (strunta i dessa) så är E39 ett bra val med fin kördynamik och bra tillförlitlighet smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
NIzmO Ollikkala Racing
31 december 2016 · 1 724 Inlägg

En e39 i vettigt skick går väl att bruka till vettiga pengar utan att lägga 12.000:- per år i reparationer men om du väljer v8 kommer du lite närmare chansen att dom siffrorna blir verklighet wink .

Haha jösses 12k per år, tror inte min och närmsta familjens bilpark på ca: 6 bilar (som rullar regelbundet) kommer i närheten under dom senaste 3 åren totalt.

Senast redigerat av NIzmO (31 december 2016)

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
panda666
31 december 2016 · 4 250 Inlägg

lol alla måste vara fulla här inne så här dags, alla måste ha missat att siffran 12 är en random siffra som jag kom med, så ingen sparar lite pengar här varje månad till ifall nått skiter sig? säg tex bilfan? det var bara en siffra, (clam your tits). Man kan säkert gå ett helt år utan att bilfan kräver nån rep alls. och sen ett annat år kan nått paja. men definitivt nånting varje år kan ja påstå på så gamla bilar. Du lägger undan pengar varje månad som ja sa men behöver alltså inte kosta exakt 12k per år på rep.


Trams raderat.

Med vänlig hälsning mod.

caromania Forummoderator
31 december 2016 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
. men definitivt nånting varje år kan ja påstå på så gamla bilar.

Nej, absolut inte. Frekvensen på reparationer och kostnaden för dem är betydligt lägre än så och jag skulle påstå är så för de flesta bilar med lite högre pålitlighetsindex.
---
(edit, tröttnat)

Senast redigerat av caromania (31 december 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
31 december 2016 · 5 111 Inlägg

Jag har ägnat varenda dag i två veckors tid åt att skruva i min japanska bil nu, så jag kan rekommendera en sådan i stället, de går som bekant aldrig sönder. smile

(Eftersom tråden redan spårat och jag gett ett vettigt svar för cirka 93219 inlägg sedan.........)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
31 december 2016 · 26 161 Inlägg

Så.
Har raderat en jäkla massa i den här tråden nu. Håll den ren. Inga påhopp från någon.

Gott nytt år!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
caromania Forummoderator
31 december 2016 · 9 296 Inlägg

Mack skrev:
Så.
Har raderat en jäkla massa i den här tråden nu. Håll den ren. Inga påhopp från någon.

Gott nytt år!

Ja det vore trevligt att slippa påhopp, även i framtiden.

Gott nytt år även till dig Mack! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nordicawd
1 januari 2017 · 46 Inlägg

Jag har en v70R med 320 hk och awd och inköpet var lite drygt 45 000 kr och inga lån

Lagt ner ca 30k på styling o ljud i han

Nu till de roliga att äga

Parkering ca 150-250 kr i månaden
Service 300 kr
Skatt 250 kr
Bensin 3-4000 kr
Repration 400 kr
Försäkring 400 kr 

Då är du uppe i 5000 kr bara för den ska rulla och du kanske ska tänka på en annan bil ? Gissa du har en inkomst på 20k ungefär och hyra på minst 7-8

Hade jag varit du hade jag väntat ett tag istället och spara ihop 20-30 till och lägga på en liten bil från -12 ungefär då skatten på dem är 1000 kr / år och drar en halvliter milen

Annars Opel corsa från 04 ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2017 · 17 509 Inlägg

Lilla mamma körde E39 i några år. förutom komplett "kylpaket" så gick den fint. Tror inte hon lyckades komma över 100 km/h någon gång.

Vad jag vill säga är att kör man försiktigt och lovar att hålla örnkoll på tempmätaren så går den fint. Tonårsvåld så dör den snart.

Självklart är en annan bil ett bättre val alla dagar i veckan, men det var väl inte frågan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nordicawd
1 januari 2017 · 46 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Lilla mamma körde E39 i några år. förutom komplett "kylpaket" så gick den fint. Tror inte hon lyckades komma över 100 km/h någon gång.

Vad jag vill säga är att kör man försiktigt och lovar att hålla örnkoll på tempmätaren så går den fint. Tonårsvåld så dör den snart.

Självklart är en annan bil ett bättre val alla dagar i veckan, men det var väl inte frågan.

Jag hade en e39 530d . Dom är bekväma ser helt okej ut ur modern synvinkel .

Den tvärdog efter 2000v men om man körde lugnt var de inga problem smile annars toppenbil förutsatt man inte hittar en buskörd med många ägare varav de flesta under 25

540 däremot är rätt hårt körd men de flesta ungdomar väljer lilla 6an av nån anledning för o svina sönder

Kika även på 735 eller 740 med . Mycket grymmare komfort o nästan samma pris om inte lägre

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2017 · 17 509 Inlägg

Nordicawd skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Lilla mamma körde E39 i några år. förutom komplett "kylpaket" så gick den fint. Tror inte hon lyckades komma över 100 km/h någon gång.

Vad jag vill säga är att kör man försiktigt och lovar att hålla örnkoll på tempmätaren så går den fint. Tonårsvåld så dör den snart.

Självklart är en annan bil ett bättre val alla dagar i veckan, men det var väl inte frågan.

Jag hade en e39 530d . Dom är bekväma ser helt okej ut ur modern synvinkel .

Den tvärdog efter 2000v men om man körde lugnt var de inga problem smile annars toppenbil förutsatt man inte hittar en buskörd med många ägare varav de flesta under 25

540 däremot är rätt hårt körd men de flesta ungdomar väljer lilla 6an av nån anledning för o svina sönder

Kika även på 735 eller 740 med . Mycket grymmare komfort o nästan samma pris om inte lägre

Gamla 740 har jag haft. Inget man kör sönder första dagen. Åttan gillar automaten för den tillåter inte varvtal "utanför ramarna". Panzerwagen.

730 med lilla åttan är tröttare än en Prius...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 januari 2017 · 4 250 Inlägg

är nyfiken på vad ts görsmile har han kollat på nån bil på mellandagarna? javvist e39 kan vara ett bra val men som sagt dom är gamla nu och kanske kommer börja paja, men vilken gammal bil är inte det nu?

vad finns det för andra alternativ för samma peng till ts?

panda666
1 januari 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Nordicawd skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Lilla mamma körde E39 i några år. förutom komplett "kylpaket" så gick den fint. Tror inte hon lyckades komma över 100 km/h någon gång.

Vad jag vill säga är att kör man försiktigt och lovar att hålla örnkoll på tempmätaren så går den fint. Tonårsvåld så dör den snart.

Självklart är en annan bil ett bättre val alla dagar i veckan, men det var väl inte frågan.

Jag hade en e39 530d . Dom är bekväma ser helt okej ut ur modern synvinkel .

Den tvärdog efter 2000v men om man körde lugnt var de inga problem smile annars toppenbil förutsatt man inte hittar en buskörd med många ägare varav de flesta under 25

540 däremot är rätt hårt körd men de flesta ungdomar väljer lilla 6an av nån anledning för o svina sönder

Kika även på 735 eller 740 med . Mycket grymmare komfort o nästan samma pris om inte lägre

Gamla 740 har jag haft. Inget man kör sönder första dagen. Åttan gillar automaten för den tillåter inte varvtal "utanför ramarna". Panzerwagen.

730 med lilla åttan är tröttare än en Prius...

hade totalt missat att det fanns 730^^ trodde det fanns 728 som lägst, och de gamla lilla v8an säger. ären jätte trött? tror de stog 8.3sec på autopower iaf.

men tycker att 7 serien e aldeless för feta för min smak, känns lite för stora?  5 serien kan kännas stor för vissa, tycker sj att 5 serie är aldeless perfekt o sportig med m paket.

Evildan
1 januari 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Nordicawd skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Lilla mamma körde E39 i några år. förutom komplett "kylpaket" så gick den fint. Tror inte hon lyckades komma över 100 km/h någon gång.

Vad jag vill säga är att kör man försiktigt och lovar att hålla örnkoll på tempmätaren så går den fint. Tonårsvåld så dör den snart.

Självklart är en annan bil ett bättre val alla dagar i veckan, men det var väl inte frågan.

Jag hade en e39 530d . Dom är bekväma ser helt okej ut ur modern synvinkel .

Den tvärdog efter 2000v men om man körde lugnt var de inga problem smile annars toppenbil förutsatt man inte hittar en buskörd med många ägare varav de flesta under 25

540 däremot är rätt hårt körd men de flesta ungdomar väljer lilla 6an av nån anledning för o svina sönder

Kika även på 735 eller 740 med . Mycket grymmare komfort o nästan samma pris om inte lägre

Gamla 740 har jag haft. Inget man kör sönder första dagen. Åttan gillar automaten för den tillåter inte varvtal "utanför ramarna". Panzerwagen.

730 med lilla åttan är tröttare än en Prius...

-94 730ia 0-100 9.7s 218hk 3l V8, 1825kg
-04 1.5 HSD 0-100 10.9s 111hk 1.5l 4cyl, 1400kg.
Lite skrattretande är det allt i mitt tycke med ett sportigt premiumship som är i princip jämnslö med en hälften så klen miljöbil med jämnbördiga innerutrymmen och bagage.
Visst skiljer annat dom åt jag såg enbart till dom bristande fartresurserna hos de bägge slöhinkarna. Har ägt en e38 med 3l V8 trött hlvte men man åkte hyfsat bekvämt i den och tur var väl det för det tog ju tid att ta sig till önskad adress. 728 ska vi inte ens tala om.

Nordicawd
1 januari 2017 · 46 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Nordicawd skrev:

Jag hade en e39 530d . Dom är bekväma ser helt okej ut ur modern synvinkel .

Den tvärdog efter 2000v men om man körde lugnt var de inga problem smile annars toppenbil förutsatt man inte hittar en buskörd med många ägare varav de flesta under 25

540 däremot är rätt hårt körd men de flesta ungdomar väljer lilla 6an av nån anledning för o svina sönder

Kika även på 735 eller 740 med . Mycket grymmare komfort o nästan samma pris om inte lägre

Gamla 740 har jag haft. Inget man kör sönder första dagen. Åttan gillar automaten för den tillåter inte varvtal "utanför ramarna". Panzerwagen.

730 med lilla åttan är tröttare än en Prius...

hade totalt missat att det fanns 730^^ trodde det fanns 728 som lägst, och de gamla lilla v8an säger. ären jätte trött? tror de stog 8.3sec på autopower iaf.

men tycker att 7 serien e aldeless för feta för min smak, känns lite för stora?  5 serien kan kännas stor för vissa, tycker sj att 5 serie är aldeless perfekt o sportig med m paket.

Åk o prova . Det är mitt råd

En IAL är ca 5.1 m så kan va lite jobbigare o få in ett normalsize garage det är väl de

Det är samma pris på en e39 och en e38 och en e38 är en bil som är maskulin , mer status eller vad man kallar de men jämnför de brevid varandra

En liten detalj när folk säger en v8 drar mer . Ja säger bullshit om man kör som folk . Min gamla drog 0.9 vid blandad körning

Nä men seriöst om du tänker på en e39 så välj en med automat don är inte lika misshandlade som manuella och undvik 520 så gott de går för 150 hk flyttar på röven o thats it och 23-25 har samma motor med lite strypning . 28 är lite större och har 193 hk . 40 motor har 286 hk samt värsting 50 300 hk på 12 cylindrar

Joakim-S Hobby Fotograf
1 januari 2017 · 650 Inlägg

Mitt råd är att hoppa av e39 tåget innan du ångrar dig stor! Har haft en e39 540 automat, sålde den för 3-4 år sen och har fortfarande mardrömmar om den bilen.. vill inte äns prata om det längre.

Kompisen till mig hade en e38 740 som det också bara var problem med, el problem, kylarproblem osv.

Min frus bror hade en e39 525i som starade lite när den ville, man kunde inte alltid låsa upp bilen, shoppingluckan öppnade sig ibland när den ville (även när man körde), MASSOR av el problem...

Nja min syn av e39/e38 är inget vidare tyvärr.. vilket är synd för när dom fungerar så är dom sköna bilar.
Men mitt råd står kvar, köp nått annat!

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
panda666
2 januari 2017 · 4 250 Inlägg

ProXem skrev:
Mitt råd är att hoppa av e39 tåget innan du ångrar dig stor! Har haft en e39 540 automat, sålde den för 3-4 år sen och har fortfarande mardrömmar om den bilen.. vill inte äns prata om det längre.

Kompisen till mig hade en e38 740 som det också bara var problem med, el problem, kylarproblem osv.

Min frus bror hade en e39 525i som starade lite när den ville, man kunde inte alltid låsa upp bilen, shoppingluckan öppnade sig ibland när den ville (även när man körde), MASSOR av el problem...

Nja min syn av e39/e38 är inget vidare tyvärr.. vilket är synd för när dom fungerar så är dom sköna bilar.
Men mitt råd står kvar, köp nått annat!

Mvh Joakim

ledsen att höra, lät inte så trevligt, får man fråga vad du hade för problem med 540?
kedjan? kylaren paja såklart. nått mer? ja v8orna kan vara jobbiga. var o kollade på en 535 e39 innan ja köpte 530 och motorn lät som en diesel så..

Joakim-S Hobby Fotograf
2 januari 2017 · 650 Inlägg

panda666 skrev:

ProXem skrev:
Mitt råd är att hoppa av e39 tåget innan du ångrar dig stor! Har haft en e39 540 automat, sålde den för 3-4 år sen och har fortfarande mardrömmar om den bilen.. vill inte äns prata om det längre.

Kompisen till mig hade en e38 740 som det också bara var problem med, el problem, kylarproblem osv.

Min frus bror hade en e39 525i som starade lite när den ville, man kunde inte alltid låsa upp bilen, shoppingluckan öppnade sig ibland när den ville (även när man körde), MASSOR av el problem...

Nja min syn av e39/e38 är inget vidare tyvärr.. vilket är synd för när dom fungerar så är dom sköna bilar.
Men mitt råd står kvar, köp nått annat!

Mvh Joakim

ledsen att höra, lät inte så trevligt, får man fråga vad du hade för problem med 540?
kedjan? kylaren paja såklart. nått mer? ja v8orna kan vara jobbiga. var o kollade på en 535 e39 innan ja köpte 530 och motorn lät som en diesel så..

Det första jag tänker nämna är ju inte bilens fel men har man en V8 så kör man den för att gasa (tycker jag) och den drar väldigt mycket bränsle jämfört med andra bilar med mer eller samma kraft. Den drar ofantligt med bränsle för mig oavsett körstil. Den drog olja, läckte olja, Fick byta kedjespännare, och andra små saker i motorn.
SRS lampan började lysa för nån sensor i passagerarstolen. AC:n gick sönder hela tiden, tryckvakter som gick sönder osv. Nån kalllödning i ABS boxen gick sönder. Bromsskivor som blir skeva (tung bil, underdimensionerade bromsar) Displayen till färddatorn och ECC pixelfel.

Ja det jag kan komma på just nu sådär efter 3-4år säkert förträngt resten..

(edit, kom på fler saker)

Senast redigerat av ProXem (2 januari 2017)

MG e-HS (2021)
Peugeot_Power
2 januari 2017 · 59 Inlägg

Oj oj här vart det mer livat än vad jag trott big_smile Jaja jag tackar för alla svar, förstår att en V8 kostar att äga, vill inte ens veta vad försäkringen skulle ligga på... men man vill ju impa på polarna efter att blivit utpekad som "peugeot pojken" smile

Får väl först och främst leta upp några i närheten och provköra de olika motorerna, en 520 skulle troligtvis gå lagom fort i mitt tycke, men är uppväxt med slöa bilar och vore trevligt med något som gör 0-100 under 10 sek iaf. Tack än en gång för bra tips!

panda666 skrev:
är nyfiken på vad ts görsmile har han kollat på nån bil på mellandagarna? javvist e39 kan vara ett bra val men som sagt dom är gamla nu och kanske kommer börja paja, men vilken gammal bil är inte det nu?

vad finns det för andra alternativ för samma peng till ts?

Har alltid varit inne på saab, men det är nyss jag fått upp ögonen för E39, verkar vara lite mer "bil" och körglädje om du förstår smile Blir nog så att jag börjar plugga till hösten, och då behöver jag ingen bil längre, så den ska bara hålla under våren och sommaren (kanske nämnde helt tvärtom i mitt första inlägg men men) bor hemma nu så hyran är 3000 till föräldrarna, och drar jag inte ca 18k med min fasta anställning tror jag inte det blir ett enormt problem att äga en rolig V8 ett halvår!

Senast redigerat av Peugeot_Power (2 januari 2017)

Nordicawd
2 januari 2017 · 46 Inlägg

Peugeot_Power skrev:
Oj oj här vart det mer livat än vad jag trott big_smile Jaja jag tackar för alla svar, förstår att en V8 kostar att äga, vill inte ens veta vad försäkringen skulle ligga på... men man vill ju impa på polarna efter att blivit utpekad som "peugeot pojken" smile

Får väl först och främst leta upp några i närheten och provköra de olika motorerna, en 520 skulle troligtvis gå lagom fort i mitt tycke, men är uppväxt med slöa bilar och vore trevligt med något som gör 0-100 under 10 sek iaf. Tack än en gång för bra tips!

panda666 skrev:
är nyfiken på vad ts görsmile har han kollat på nån bil på mellandagarna? javvist e39 kan vara ett bra val men som sagt dom är gamla nu och kanske kommer börja paja, men vilken gammal bil är inte det nu?

vad finns det för andra alternativ för samma peng till ts?

Har alltid varit inne på saab, men det är nyss jag fått upp ögonen för E39, verkar vara lite mer "bil" och körglädje om du förstår smile Blir nog så att jag börjar plugga till hösten, och då behöver jag ingen bil längre, så den ska bara hålla under våren och sommaren (kanske nämnde helt tvärtom i mitt första inlägg men men) bor hemma nu så hyran är 3000 till föräldrarna, och drar jag inte ca 18k med min fasta anställning tror jag inte det blir ett enormt problem att äga en rolig V8 ett halvår!

Åk o pröva ett gäng .  Det är bra bilar så länge de inte strular .

Du gillar Saab det är jävligt bra bilar så länge dom rullar och det är mest bil för pengarna för man får ju en 06-08 för de pengarna men samtidigt tänker ja såhär ... du ska sälja bilen sen och saabar är svårsålda

Vad kör du nu föresten ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang