Kylarvätska, för hög temperatur

Bulldoz
30 december 2016 · 6 Inlägg

Hej!
I januari köpte jag en ny bil (ny för mig) en Citroen c4 från 2010.
Sen dess har jag haft problem med att lampan för kylarvätskan lyser rött (Kylarvätska, för hög temperatur) samtidigt som de då blinkar stopp och de står på displayen "motortempratur för hög"
-Första gången hitta de inget fel.
-Andra gången var multiremmen sönder och byttes.
-Tredje gånge hitta dom inget fel men gissade på givaren och bytte den.
-Nu idag har vi ingen aning om vad det är...efter jag startat om bilen så lyser inte lampan och inget tecken på fel märks. Vågar man köra eller äns lita på bilen?
Kan tilläggas att jag såklart kollat oljan som är ok.
Jag ska även byta termostat i januari som är sönder till ac'n kan de va något sammband?

Tack på förhand 😄

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2016 · 14 075 Inlägg

Bulldoz skrev:
Hej!
I januari köpte jag en ny bil (ny för mig) en Citroen c4 från 2010.
Sen dess har jag haft problem med att lampan för kylarvätskan lyser rött (Kylarvätska, för hög temperatur) samtidigt som de då blinkar stopp och de står på displayen "motortempratur för hög"
-Första gången hitta de inget fel.
-Andra gången var multiremmen sönder och byttes.
-Tredje gånge hitta dom inget fel men gissade på givaren och bytte den.
-Nu idag har vi ingen aning om vad det är...efter jag startat om bilen så lyser inte lampan och inget tecken på fel märks. Vågar man köra eller äns lita på bilen?
Kan tilläggas att jag såklart kollat oljan som är ok.
Jag ska även byta termostat i januari som är sönder till ac'n kan de va något sammband?

Tack på förhand 😄

Kör med bilen för du märker ju om tempen sticker för mycket uppåt eller nån lampa börjar lysa. Ta lite kortare turer först så du märker hur motorn reagerar.
Termostat till ac:n???? Du menar inte motorns termostat?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bulldoz
30 december 2016 · 6 Inlägg

Jag kan inte jätte mycket om bilar. Men de va någon termostat som gör att ac'n som inte fungerar.
När man kör visst de inget. Utan bara börjar helt utan förvarning.

Bulldoz
30 december 2016 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221899/221899-d0d1e5d538bce888bce2dd3ce6af82b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221899/221899-38cb576756abb9bcc6983b0096d2d401.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2016 · 14 075 Inlägg

Bulldoz skrev:
Jag kan inte jätte mycket om bilar. Men de va någon termostat som gör att ac'n som inte fungerar.
När man kör visst de inget. Utan bara börjar helt utan förvarning.

Blir motortemperaturen för hög efter ungefär lika lång tid varje gång? Har det hänt från kall motor? Det kan i så fall vara motorns termostat som inte öppnar men det borde verkstaden ha kollat om det var på en verkstad du var med bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Bulldoz
30 december 2016 · 6 Inlägg

2 ggr när jag åkt ca 1 mil och 2 ggr när jag åkt ca 3 mil..
Pendlar varje dag till och från jobbet som det är 4 mil till. Så är väldigt beroende av bil.
Japp. Har vart på 3 olika verkstäder.
Tack för alla idéer iaf. Ska säga de när jag lämnar bilen igen. Har tid den 16 jan. Kan man vänta till dess tro?

Niklas1987 NO
30 december 2016 · 2 182 Inlägg

Förmodar att de har kollat så att det är kylvätska i systemet?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Hamilton
31 december 2016 · 8 864 Inlägg

På bilden syns ju en felsökning och ett pris, defekt termostat.

Fotograf på tierpidag.se
Bulldoz
31 december 2016 · 6 Inlägg

Ja. Och ja. Är ju som jag skrev. Ska byta den termostaten.. är de den som gör att lampa  lyser?

NIzmO Ollikkala Racing
31 december 2016 · 1 724 Inlägg

Enligt vad som står på pappret är det motorns termostat dom syftar på och inte till AC´n, den påverkar i högsta grad motorns kylvätsketemperatur.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 december 2016 · 14 075 Inlägg

Bulldoz skrev:
2 ggr när jag åkt ca 1 mil och 2 ggr när jag åkt ca 3 mil..
Pendlar varje dag till och från jobbet som det är 4 mil till. Så är väldigt beroende av bil.
Japp. Har vart på 3 olika verkstäder.
Tack för alla idéer iaf. Ska säga de när jag lämnar bilen igen. Har tid den 16 jan. Kan man vänta till dess tro?

Du kan väl vänta hur länge som helst om du inte kör med bilen om den är trasig. Men prova som jag skrev, kör korta sträckor och testa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bulldoz
31 december 2016 · 6 Inlägg

Tack!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2016 · 17 509 Inlägg

Köper man en läsare till diagnosuttaget, numera kallat OBDII så kan man med sin mobil läsa av exakt temperatur på kylarvätskan. Läsaren kostar cirka 400:- i en butik eller hälften på ebay. Den pluggas in och kopplar upp sig med BT. Den läser av alla givare m.m.

Enkelt att se vad som händer under huven vid körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
31 december 2016 · 4 028 Inlägg

En kompetent liten apparat för ändamålet:
http://www.kds-online.com/Shop6a/catalo … eld-p-2345

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang