Bakgrunden till renoveringen är att jag vill ha en bil som är bra i ordning, vill ha den lika fin i motorrummet som den är utvändigt. Underredet kommer också göras till det bättre. Renoveringen påbörjades hösten 2015, och kommer... Visa mer
Nu är kamrem monterad och här kommer lite bilder. Volvo original rem. Volvo original kåpa. Nymålad remhjul. Remhjulet monterad, glömde att ta kort på special verktyget, så man kan dra muttern direkt på plats. Här är allt färdigt, fick bli nya skruvar till kåporna. Nu är det bara turbon som ska lämnas in, och sen är allt klart på motorn. Nya oljekyl till aut, är lite större än originalet. Fick skaffa nya kopplingar till kylet, då de satt slangkopplingar på den.
Idag monterade jag kabelhärvan på motorn. Tur är att man har flera 940 att titta hur härvan ska sitta! Här är allt klart. Kontakterna till spridarna. Finns lite små grejer kvar att montera när jag skickar in turbon att göra om till 15T.
Lite jobb i garaget idag. Började med att montera en ny rem till servon. Tog bort Turbon som ska lämnas in och byggas om till 15T Lyfte av motorn från motorstället, så jag kan börja med aut.
Nu är jag på G med aut lådan. Började att skruva fast den här, som jag kom på att den ska monteras efter att aut lådan är monterad. Svänghjulet monterad. Rengöring av aut lådan. Kommer att fixa lite skruv och stag, förövrigt få lådan vara som den är.
Nu är aut lådan monterad på motorn. Som man kan se på bilden, så har jag inte gjort rent aut lådan, ska putsa lite nu när den hänger på motorn. Röret till oljestickan är jag nöjd med. Det här får man vara nöjd med. Bytte Svängningsdämpare på 740 och och märkte att när jag skulle använda verktyget så fick jag inte in den i hålen på Svängningsdämparen, kollade sedan och såg att hålen inte är lika stora som på originalet.
Fick slipa ner verktyget för att få in den i hålen.