Audi A4 Diesel 2013 där tempmätaren pendlar

Concretum
25 januari 2017 · 67 Inlägg
#1

Bilen är en 2013 Audi A4 TDI Quattro 177hk utan dieselvärmare.

Märkte av detta mer nu i vinter när det blev kallare.

När det är runt nollan ute, så tar det bilen ungefär 1.5 mil att komma upp i 90 grader OM man ligger
på runt 100 km/h konstant.

Men så fort man åker i tätbebyggt område i lägre hastigheter så sjunker den ganska snabbt ner till 60-70 grader, och om den står på tomgång så åker den till botten.

Vissa säger att detta är normalt på dagens dieslar, att det inte blir nån värme direkt att värma upp motorn. Visst, den ligger på vääldigt låga varvtal när man kör så. Men även många säger att det är något fel och de har själva rätt moderna dieslar som går upp som vanligt i temp men sjunker ej.

Så tog de säkra före de osäkra och felsökte med dator och inga felkoder och har även bytt termostat men ingen skillnad. Även monterat motorvärmare men nålen rör sig inte direkt nå fortare tycker jag. 

Vad säger ni?

simlar
25 januari 2017 · 4 089 Inlägg
#2

Helt normalt på bilar utan tillsatsvärmare när det är runt -10°C och kallare ute, blir värre desto kallare det är.
Av just den anledningen sitter det ett PTC-element "Brödrost" i värmepaketet på moderna bilar så man ändå får värme i kupén.

Däremot låter det märkligt att det händer redan vid nollgradigt, det tyder på att något inte står rätt till.

Är det en automatare?  Arbetar tyvärr inte med Audi men på VW/Skoda/Seat sitter det en liten termostat på slangen till automatlådans oljekylare, hänt på några bilar att den termostaten fastnat i öppet läge och då cirkulerar alltid kylarvätskan genom kylaren.

Monterat motorvärmare, slangvärmare eller blockvärmare?
Tänkte då en blockvärmare värmer endast oljan så det hjälper inte kylarvätskan att bli varm märkbart snabbare.

Concretum
25 januari 2017 · 67 Inlägg
#3

simlar skrev:
Helt normalt på bilar utan tillsatsvärmare när det är runt -10°C och kallare ute, blir värre desto kallare det är.
Av just den anledningen sitter det ett PTC-element "Brödrost" i värmepaketet på moderna bilar så man ändå får värme i kupén.

Däremot låter det märkligt att det händer redan vid nollgradigt, det tyder på att något inte står rätt till.

Är det en automatare?  Arbetar tyvärr inte med Audi men på VW/Skoda/Seat sitter det en liten termostat på slangen till automatlådans oljekylare, hänt på några bilar att den termostaten fastnat i öppet läge och då cirkulerar alltid kylarvätskan genom kylaren.

Monterat motorvärmare, slangvärmare eller blockvärmare?
Tänkte då en blockvärmare värmer endast oljan så det hjälper inte kylarvätskan att bli varm märkbart snabbare.

Okej tackar. Ja jag får värme i kupén fort, inga problem alls där.

Ja alltså det går ju segare ju kallare det är som du säger. Men att tempen sjunker när man kör långsamt händer även när det är lite plusgrader ute.. fast det går då fortare upp till arbetstemperatur.

De är en manuell, hört att det kan finnas en till termostat ändå?

Ja blockvärmare är det, tänkte inte på det. smile

Senast redigerat av Concretum (25 januari 2017)

Liwgren
17 mars · 42 Inlägg
#4

Hej!

Väcker liv i tråden, någon som gick till botten med detta? :-)

Having a fast VOLVO is like coming out of the closet You might surprise people, but you're still gay.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang