3247
Sök

Turbon tappar trycket vid gaspådrag

468 Inlägg
30 januari 2017
Trådstartare
Hej

Min Golf IV GTI har jag upptäckt på laddtrycksmätaren att vid gaspådrag, och har pedalen i fast gaspådrag så ser jag att mätaren går upp till laddtryck, och sedan en sekund senare ser jag att mätaren sjunker lite, detta gör likadant om jag svensson-gasar eller drar full gas oavsett växel så det måste vara turboläckage?

Jag är ganska novis inom detta så jag vet inte vad jag borde göra åt detta, om något?
Jag förmodar att jag helt enkelt förlorar effekt tack vare detta, är det dyrt att reparera?

Det enda jag har gjort är att byta ut luftfilter

Forummoderator
18 270 Inlägg
30 januari 2017
totte1015 skrev:
Hej

Min Golf IV GTI har jag upptäckt på laddtrycksmätaren att vid gaspådrag, och har pedalen i fast gaspådrag så ser jag att mätaren går upp till laddtryck, och sedan en sekund senare ser jag att mätaren sjunker lite, detta gör likadant om jag svensson-gasar eller drar full gas oavsett växel så det måste vara turboläckage?

Jag är ganska novis inom detta så jag vet inte vad jag borde göra åt detta, om något?
Jag förmodar att jag helt enkelt förlorar effekt tack vare detta, är det dyrt att reparera?

Inget du känner i bilen? Kan ju vara normalt lagg/reglering.
Du har väl inte satt på ett öppet filter? För i så fall är problemet det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 014 Inlägg
30 januari 2017
Förlorar du trycket helt eller snackar vi om 0.2-0.3 bar?
Om du bara tappar lite så är det helt normalt då öppningen av wastegaten inte sker på en millisekund direkt, och trycket brukar oftast sticka iväg lite i en halv sekund eller så.

T.ex att bilen ska ladda 1.0bar och landar på 1.2bar för en sekund innans den lägger sig stabilt på 1.0 igen.

468 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
totte1015 skrev:
Hej

Det är ett öppet filter på, jo, BSRs grejer, är det "ett problem" eller bara en bieffekt?

Jag vill inte gärna förlora effekt på det tongue

Men jo, det handlar om 0,2 bar ungefär, det tappar ju inte mycket tryck, och ljudet låter likadant så att säga

Forummoderator
18 270 Inlägg
2 februari 2017
totte1015 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
totte1015 skrev:
Hej

Det är ett öppet filter på, jo, BSRs grejer, är det "ett problem" eller bara en bieffekt?

Men jo, det handlar om 0,2 bar ungefär, det tappar ju inte mycket tryck, och ljudet låter likadant så att säga

Jo. Bilen går sämre med öppet filter. Sen om det står Biltema eller BSR spelar ingen roll. Du har tappat effekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

468 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
totte1015 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Jo. Bilen går sämre med öppet filter. Sen om det står Biltema eller BSR spelar ingen roll. Du har tappat effekt.

Det var ju lite synd... Nåja inget att göra åt riktigt

3 178 Inlägg
2 februari 2017
Nu ska vi ju inte dra alla bilar över samma linje..Visa bilar mår bra av få mer luft helt enkelt..alla bilar tar inte skada av det eller sänker effekten eller tänder massa lampor.

328 Inlägg
3 februari 2017
Bara för fel KAN relatera till öppet filter så betyder det inte att felet ligger i just filtret.. Och som #7 skriver så mår vissa bilar bra av det. Nu rekommenderar jag inte öppet filter fast jag kör med det själv. Och ja man kan tappa effekt, men då snackar vi väldigt lite. Och jag kan relatera till tidigare skrivare att ditt "fel" verkar fullt normalt. Om du vill ligga på super jämnt ladd så får du nog trimma din bil en aning till. smile

468 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
Jaha, jaja men då är det inte stor risk att det är något allvarligt fel/läcka eller turbohaveri på gång

Hade en polares polare som snabbt kolla på bilen och han sa att det eventuellt kan läcka från vakumPVCn som går från (?turbon?) till laddtrycksmätaren i A stolpen, då den tidigare har haft ställbart laddtryck, och då en T-korsning i slangen till denna modul för laddtrycksreglatorn, men den är demonterad fast själva prylen sitter kvar:
http://imgur.com/tGuJZoN

Sök