Huggande v70 -98 vid 0.5bars laddtryck

CPS_V70
31 januari 2017 · 6 Inlägg

Hej!
Jag har ett rejält bekymmer med min V70 som har spökat mig i över ett år!
Började med att jag fick styrenheten optimerad (Fast chip), 3"rostfri egenbyggd downpipe, hårdare och ställbar wastegate. Bilen var optimerad att gå på ca 1.1bars ladd och den gick riktigt bra!
Men efter ett tag så tändes lambdalampan (Motorfels lampan i detta fall) och bilen börjar hugga vid 0.4-0.5 bars ladd. Det är ett rejält hugg som om du skulle rycka bort batteripolen i ca 0.3sekunder... det kastar en i framrutan och sliter motorfästen i bitar.
Jag började med att koppla upp och fick då felkod på Wastegate Solenoid Valve A, även kallat Magentventil.
bytte den, samma resultat.
Jag har bytt, testat och felsökt mig blå!
Det som är bytt är:
*Magnetventil 2 gånger
*rensat bort allt onödigt som dumpventil osv och återställt alla rör+slangar till original
*trycksatt hela trycksystemet
*kollat bränsletryck
*Bytt knacksensorer
*Bytt vevhusventilation
*mätt alla väsentliga kablar mellan styrenhet och givare
*bytt flertal luftmassemätare
*gått igenom varenda liten slang noga

Testade dock med en 850 t5 box som var chippad och då hade jag inget huggande utan gick som en dröm, men den boxen jobbade ej med min klimatanläggning så jag hade ingen luft in i kupen...

någon som har en ide?
Och förresten, ingen jag pratat med vet vad som mäter laddtrycket i bilen. Någon anna som vet??
MVH mIka

turbodeath
31 januari 2017 · 2 452 Inlägg

en grej jag ser som du inte nog gjort är o kollat tändstiften efter bytt magnetventil,jag hade samma problem o knackade ihop gapet lite samnt köpte tändstift på mekanomen istället för volvos...o nu har den gått som en dröm i 2 år

döden kommer tillbaka
trubbelturbo
31 januari 2017 · 1 460 Inlägg

På min Saab hade jag ett liknande problem. När man gasade på hårt så att laddtrycket steg nästan till max så "huggde" det som bara fan, precis så som du beskriver. Jag köpte nya tändstift, det löste alla problem och sedan dess har bilen gått silkeslent!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
CPS_V70
31 januari 2017 · 6 Inlägg

Det är inte som den missar utan det är precis som om man trampar på bromsen istället för koppling i 100 knyck hehe stiften är nybytta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang