3924
Sök

Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad... Visa mer

62 684 Visningar
Uppdaterades senast 18 juli
252 Inlägg
29 april 2023
Trådstartare
#41
Efter många regniga dagar så blev det äntligen sol och lite meking. Grön huv för tillfället, då den svarta skulle lackas av min bror så tog jag huven från en donatorbil. Tyvärr visade sig att den svarta huven hade flera lager spackel på flera ställen så jag får skicka med en tredje huv som ser bättre ut och hoppas på gul huv inom snar framtid!

https://i.imgur.com/okeQKzz.jpg


Efter att ha fått dit alla komponenter till motorn igen så var det dags att provstarta. Jag provade snurra runt motorn manuellt för att se om jag hör att det tar i någonstans, men den snurrade på fritt. Med vatten och olja redo så startade motorn utan problem, däremot tickade den något jävulskt och läckte självklart olja ur tillförseln till turbon. Den drog jag åt för hårt och kände ett släpp i gängorna.

https://i.imgur.com/I0cZZ7O.jpg


Så bara att börja plocka av turbo för att borra och gänga om med helicoil. Första försöket misslyckades då jag borrade för grundt och helicoilen stack upp. Slipade ner försiktigt och monterade turbon. Skulle dra åt bulten till oljan och den går.. av.. Bara att häva sig under bilen och demontera igen. Borrade om, djupare. Gängade om. Använde mig av magneter för att få bort all metallflis. Ny helicoil.
Monterar och den spyr ut olja från bulten. Drar den lite hårdare. Men är skiträdd nu för jag har dels dragit sönder gängorna för att sedan dra av en bult. Osäker på om den droppar tidigare spilld olja men åtdragningen verkade hjälpa.

https://i.imgur.com/2j32Uzp.jpg

https://i.imgur.com/EEdUHK5.jpg

https://i.imgur.com/fTgtEny.jpg

https://i.imgur.com/GHZDDLn.jpg

https://i.imgur.com/IGZQTx6.jpg

https://i.imgur.com/YGZ5Mf6.jpg

Avslutar dagen här, får åka och köpa nya kopparbrickor imorgon, även ny packning till oljereturen. O-ringen till den behöver bytas såg jag också.

En fråga om någon kan svara på den. Vakuumträdet vid  tomgångsmotorn är jag rätt säker på att jag haft en vakuumslang kopplad till. Men efter montering av motorn igen så är alla mina vakuumslangar (tror jag) kopplade till något. Jag har följt diagram och;
Dumpventil -> insug
Wastegate -> vakuumstyrning
Turbo -> vakuumstyrning
Insug -> vakuumstyrning
EVAP -> insug

Motorn går på 2000 varv på tomgång, ibland upp till 3000 av sig själv. Har jag kopplat något fel? Jag har även bytt till ett insug utan nippel och ett gasspjäll utan restriktor om det nu skulle ha så stor påverkan? Jag fick plugga det tomma hålet på vakuumträdet. La märkte till att laddtrycket låg på 0 vid tomgång och inte -0,8~bar som det bör göra.

Laddar upp en video på hur bilen ligger på höga varv och går inte att få ner. Den skenvarvar lite svagt men något är ju uppenbart fel. Jag har inte läst ut felkoder.

https://i.imgur.com/dHKuIUC.jpg

https://i.imgur.com/eXdjhLB.jpg



1 483 Inlägg
30 april 2023
#42
hmm, mja.. den tomgången känns som en vacuumläcka.
Bytte du alla slangar i samband med att du rev ner turbon?
Alternativ 2 är att inte lambdasonden är tät.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

8 236 Inlägg
30 april 2023
#43
Har du satt en slang från magnetventilen som styr laddtrycket till insuget..? Den ska väl sitta på nippel som är på undersidan av röret mellan turbo och luftburk alldeles efter lmm. Och har du ingen vacuumslang till bränsletrycksregulatorn?

EDIT: Och har du det lilla röret under tändstiftskåpan kvar så ska ena anslutningen till insuget och den andra till vacuumträdet i röret mellan turbo och lmm som sitter vid början in mot turbon.
Senast redigerat av Marlboroman (30 april 2023)


252 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#44
Berglund_89 skrev:
Marlboroman skrev:
Tack för tips från er båda, visade sig att jag glömt koppla i spjällägesgivaren roll

Däremot läckte den fortfarande olja, så jag bytte packning och o-ring på oljereturen, samt kopparbrickor på oljetillförseln och drog åt tills det inte läckte mer. Jag hittade även vart en vakuumslang skulle sitta, och det var till laddtrycksmätaren i mätarhuset. Det förklarar varför jag inte såg något vakuumtryck i laddtrycksmätaren..

https://i.imgur.com/HI4ibuD.jpg

https://i.imgur.com/FgtcFSS.jpg


Jag har lite problem med en SRS lampa, felkod 2-1-2, 2-1-3. Även efter ytterligare ett airbagrulls-byte. Jag vet inte skicket på den så jag antar att jag får fixa en ny rulle eller något. Felkoder indikerar ju jordfel men jag vet inte varför. Kikade på jorden men såg inget märkvärdigt.

https://i.imgur.com/yOx0QPS.jpg


Men nu är det dags för provkörning! Bilen går på lite höga varv, 1500 på tomgång. Motorbromsar inte särskilt mycket och beter sig allmänt annorlunda. Jag tar mig upp i laglig hastighet och tycker den verkar bra men lite annorlunda. Turbon laddade inte mer än 0,5 men jag var lite försiktig på gasen. Efter hemkomst så hälsade min bror på och påpekade att han tycker att den varvar högt och börjar genast känna och klämma på kontakter och slangar. Han justerade spjället lite så tomgången hamnade på 900 varv. Efter ytterligare en provkörning men med lite pulver så kände jag igen bilen som den brukade kännas och att motorn känns annorlunda, den känns mer i varje fall. Laddtrycket var inte mer än 0,5.
Ryckte ut laddtrycksregulatorn och drog på, kände ingen skillnad, förutom kanske någorlunda piggare och den kom nästan upp i 0,6 i ladd. Wastegaten ska vara ställd på 1 bar och det har turbon laddat förut. Inget glapp och dumpen funkar som den ska. Jag ska se om jag har en i reserv som kan göra lite skillnad.

https://i.imgur.com/G2HDKJr.jpg


och en nymålad grill som antagligen får vänta tills jag har en gul huv.

https://i.imgur.com/7rhRKuy.jpg


252 Inlägg
20 maj 2023
Trådstartare
#45
Plockade en airbagrulle ur en annan 850-kaross och den släckte SRS lampan! smile Otur med en okänt trasig rulle vid tidigare försöket, men nu plockade jag med en rattkåpa med hel plast så det lönade sig gott i slutändan.

https://i.imgur.com/6t8gVuX.jpg

https://i.imgur.com/hm1yrxD.jpg


Därefter började jag läsa felkoder på A2 och fick ut dessa goa koder;

1-2-1 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
2-2-3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig
2-3-3 - Adaptiv tomgångsreglering utanför sitt reglerområde
2-4-5 - Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig
4-1-1 - Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde
5-1-4 - Elkylfläkt, halvfart felaktig
5-3-2 - Slutsteg i styrenhet grupp B, oidentifierat fel
5-3-5 - Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel

Är min styrenhet skrot? Tomgångsmotor, spjälllägesgivare och luftmassemätare ger alla 3 en sämre tomgång när de kopplas ur. Jag har kört utan tomgångsmotor tidigare och den tände lamdalampan, men nu är den inkopplad och styrenheten spottar ju ut felkoder.

Jag har provat att spraya med startgas vid vacuumskarvar men ingen skillnad i motorgång.

Såklart har jag provat radera felkoder för att se om de försvinner, men det har de inte gjort.. Någon som har något tips? smile


8 236 Inlägg
20 maj 2023
#46
Undrar om du råkat förväxla kontakterna till tomgångsmotor och spjället? 535 är lurig och kan vara flera saker, säker på att evap-ventilen är inkopplad?


252 Inlägg
27 maj 2023
Trådstartare
#47
Marlboroman skrev:
Undrar om du råkat förväxla kontakterna till tomgångsmotor och spjället? 535 är lurig och kan vara flera saker, säker på att evap-ventilen är inkopplad?
Du fick mig att börja undra också, men när jag kollade så var det inte möjligt att förväxla. Allt är inkopplat men allt är ju ca 30 år gammalt också.. Förutom LMM som jag bytte för ett par år sedan.


252 Inlägg
27 maj 2023
Trådstartare
#48
Nu var det ju hög tid för besiktning och åkte därifrån med några 2or. Fortfarande oljeläckage, handbroms tog dåligt, Felaktig lamda-värde i tomgång. Jag märker ju att bilen går lite konstigt, och provar att byta tillbaka till det förra gasspjället. Nu går bilen som vanligt, lite dåligt laddtryck och tänd lamda. Motorn får för mycket soppa, den behöver mer ladd. Säkert en läcka men jag har sprutat runt med startgas men motorgången var oförändrad.

Jag har märkt av en blöt fläck på baksidan motor (med tanke på att jag haft oljeläckage och drivaxelfett utspritt) så undrar jag om någon har koll på vad det är för lock och vilken packning ska den ha?

https://i.imgur.com/39wNV7U.jpg


Sänkte även baken med en hel cm. Det har stört mig i ett år men nu känns det betydligt bättre, med en liten funderare om det behövs ytterligare en hel cm. Fjäderbensstaget hittade även hem igen

https://i.imgur.com/uQbTdVx.jpg
Ja jag vet att jag behöver en gul huv, men livet kommer alltid ivägen roll
Senast redigerat av Reso (27 maj 2023)


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
252 Inlägg
3 juni 2023
Trådstartare
#50
Försöker klura ut laddtrycksproblemet. Med allt ikopplat så börjar bilen ladda vid 2500 varv, för att långsamt ladda upp till 0,5 bar fram tills 4500 varv, för att ligga på 0,5 till varvstopp.

Så här har den betett sig tidigare, men 1 bar istället för 0,5.

Jag har bytt vakuumkontroll till en annan jag hade, ingen skillnad. Drar jag ur LMM så går den sämre. Drar jag ur wastegate så har jag 0,5 bar vid 2500 varv och 1 bar kommer den upp i men sen släpper jag.

Vad är det som felar? Den saknar ladd bara. Men jag har sprayat startgas på vakuum-ändarna utan förändrad motorgång. Jag stångas med en vägg känns det som..


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
10 juni 2023
#51
Reso skrev:
Försöker klura ut laddtrycksproblemet. Med allt ikopplat så börjar bilen ladda vid 2500 varv, för att långsamt ladda upp till 0,5 bar fram tills 4500 varv, för att ligga på 0,5 till varvstopp.

Så här har den betett sig tidigare, men 1 bar istället för 0,5.

Jag har bytt vakuumkontroll till en annan jag hade, ingen skillnad. Drar jag ur LMM så går den sämre. Drar jag ur wastegate så har jag 0,5 bar vid 2500 varv och 1 bar kommer den upp i men sen släpper jag.

Vad är det som felar? Den saknar ladd bara. Men jag har sprayat startgas på vakuum-ändarna utan förändrad motorgång. Jag stångas med en vägg känns det som..
Spontan Gissning, Laddtrycksläckage? Spricka i något tryckrör alt anslutning till ICn?

Erik H

252 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
#52
Beställde en magnetventil för att se om det var problemet för laddtrycket, samt nytt monteringslim från Volvo för att se om jag kan limma om ventilkåpan så den slutar läcka. Jag har fått möjlighet att låna lyft, och när jag hissade upp den för att se på riktigt hur den ser ut underifrån. Och den synen var väl inte jätterolig och enligt mig är den motorn helt slut

Trött motor
https://i.imgur.com/PVGM8bp.jpg

Ventilkåpan som läcker i ena hörnet
https://i.imgur.com/VIZLilf.jpg

Hissade upp och bemöttes av detta :')
https://i.imgur.com/7ePJYYU.jpg

Här är någon kåpa högt upp på bottenblocket, man ser hur torr toppblocket är i bakgrunden
https://i.imgur.com/d21S3Tk.jpg

Samma kåpa, underifrån
https://i.imgur.com/aQHWuUf.jpg

Baksidan av vattenpumpen är helt dränkt i olja
https://i.imgur.com/qwnQEvZ.jpg

Höger sida växellåda, dränkt.
https://i.imgur.com/ta14E2b.jpg

https://i.imgur.com/ksv1vI6.jpg

Turbon läcker den med. Den ser helt blöt ut längs mitten där sidorna möts
https://i.imgur.com/EgoI2Gi.jpg

Kunde inte låta bli att ta bild på detta mästerverk
https://i.imgur.com/nMMfmhj.jpg

Subframe dränkt i olja
https://i.imgur.com/WINTPzE.jpg

Oljekylaren.. suck
https://i.imgur.com/1Lz9lK6.jpg

Droppar olja från drivremmen
https://i.imgur.com/llVhcK3.jpg

Halvsvår bild, men man ser remskivan i förgrunden och tittar upp mot vattenpumpen och kåpan runt om den som är jätteblöt med det svarta guldet
https://i.imgur.com/1ATZ8DZ.jpg

Vänstersida växellåda också blöt
https://i.imgur.com/4dm9P5z.jpg

Denna motor har blivit piskad, urvriden, gång på gång senaste 10 åren med en ägare som har noll mekanisk sympati. Men vilka år! Jag vet inte om någon som läser detta också har eller haft sin drömbil, men att kunna äga det man verkligen vill ha och bara njuta av varenda sekund man kör är en känsla som inte matchas av särskilt mycket här på jorden. Jag har tidigare lyckats spåra dessa 19449 milen som sitter fast på instrumentbrädan, tillbaka till 2007 när bilen blev importerad. Man kan ju enbart spekulera hädanefter men 50.000+ mil skulle inte få mig att höja ögonbrynen. Så att motorn har hållt så länge som den gjorde under min ägo är helt otroligt. Imponerande hur den bara gick och gick med lite småfix här och där.

För ett tag sedan så hade nog detta gjorde mig nervös och ledsen. Men på något sätt känner jag hopp, jag känner en 2.3L spis. Så nu ska jag halvdant refresha en motor utan att röra vev och kolvar! Kalla mig gärna dum och att jag borde gå all-the-way. Det kanske jag kommer behöva..

Men inget jättefancy, en gammal 94 T5 2.3 femma som stått 8-9 år men komptestad för 2 år sedan med toppenresultat. Den är isärplockad och botten står i ett annat garage så jag får börja med toppen. Den verkar inte ha några skador och allt är rakt.

https://i.imgur.com/xddDlA0.jpg

https://i.imgur.com/C4YCjKN.jpg

https://i.imgur.com/Hp7oInP.jpg

https://i.imgur.com/9cmHwgO.jpg

https://i.imgur.com/CSiEJIM.jpg

https://i.imgur.com/u3iG9SF.jpg

https://i.imgur.com/YK8mrV1.jpg

https://i.imgur.com/lYrw5rG.jpg

https://i.imgur.com/QjhtgQ7.jpg

https://i.imgur.com/84BVsTW.jpg

https://i.imgur.com/zGoB1UW.jpg

https://i.imgur.com/y9rRc33.jpg


Förhoppningsvis så är bottenblocket här imorgon, då lär jag göra rent och inspektera det också! smile


252 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
#53
EckeHolmgren skrev:
Spontan Gissning, Laddtrycksläckage? Spricka i något tryckrör alt anslutning till ICn?
Tror inte jag har någon spricka, men kan inte lova att jag inte har något läckage roll Drar jag ur wastegaten så laddar den bra som satan!


138 Inlägg
13 juli 2023
#54
Tjena . Menar du när du drar ur magnetventilen?? Då ska du ha max 0'45 bar ca i grundladd.. har du för mycket i grundladd o kopplar på magnetventilen kommer bilen vilja sänka trycket då det blir för högt.


252 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
#55
turboroger skrev:
Tjena . Menar du när du drar ur magnetventilen?? Då ska du ha max 0'45 bar ca i grundladd.. har du för mycket i grundladd o kopplar på magnetventilen kommer bilen vilja sänka trycket då det blir för högt.
Nej när jag drar ur wastegaten så friladdar turbon, men när allt är ikopplat så får jag 0,5, samma som med magnetventilen urkopplad. Bytte till en beggad jag hade utan skillnad. Så jag köpte en ny 🤠
Senast redigerat av Reso (13 juli 2023)


8 236 Inlägg
13 juli 2023
#56
Gjorde du något åt alla felkoder du hade? Vissa av dem gör ju att magnetventilen inaktiveras och då spelar det ingen roll hur många gånger man byter eftersom styrboxen inte säger åt ventilen att göra något.


252 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
#57
Marlboroman skrev:
Gjorde du något åt alla felkoder du hade? Vissa av dem gör ju att magnetventilen inaktiveras och då spelar det ingen roll hur många gånger man byter eftersom styrboxen inte säger åt ventilen att göra något.
Nej de är kvar.. Ja sån info vore skönt att sitta på. big_smile Visste inte att något kan avaktivera magnetventilen. Förhoppningsvis kommer nya givare och tillbehörande styrbox till 2.3L motorn fixa en del problem


252 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
#58
Fortsättning med rengörandet! Det blev en lång dag utan särskilt mycket rengörande, men jag fick bra resultat ändå och har nu i efterhand bestämt mig för att göra rent baksidan också.. Det tog en salig tid att skrubba rent, och skitit blir det så då måste jag ju tejpa om öppningar igen. Det ska bli roligt att plocka ihop motorn igen när allt finns, och att göra rent en hel del reservdelar!

https://i.imgur.com/EYhlPLB.jpg

https://i.imgur.com/YK3C2MV.jpg

https://i.imgur.com/sD1f9m3.jpg
-

Detta är samma cylinder som hade äckligast ventiler. Jag sitter ju inte på någon erfarenhet av öppnad motor men kan jag skrubba lite lätt med slipfilt där det är som värst?

https://i.imgur.com/2iJLaI7.jpg

https://i.imgur.com/CQe3Hpu.jpg
-

Nu lär jag få limma om oljetråget men tur var det med småbollar av olja fastkärvad i filtret till oljesugen, samt felmonterad och sönderklämd O-ring men ändå verkat hålla tätt ändå. Oljan såg ren ut, och inga konstiga bitar i botten. Jag kände efter upp-och-ner glapp i ramlagren men det fanns det inte, däremot lite systematisk sidoglapp hade alla stakarna så jag antar att det är normalt? Allt rör sig fint, det känns lite halvtrögt att snurra på veven men ändå ganska frigående på ett sätt.

https://i.imgur.com/pN2qkb3.jpg


252 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
#59
I och med motorbyte så kan jag äntligen byta ut grejer runt om. Jag vet inte om jag litar på allt, så som ett litet barn på julafton så väntar nu en hel del saker på att få monteras. Det blir en liten sneak peek då det inte får plats på bild utan att se skitrörigt ut, men jag kommer skriva ut vad som väntas. Nu är det dags för en liten level up för denna gula 850 och jag kommer fokusera på motor och dess kringutrustning. :')

https://i.imgur.com/Fmvrt7K.jpg

https://i.imgur.com/Q3jmOqw.jpg

Turbosystem
Ny komplett 16t turbo
Silikon tryckrör
Intercooler
Magnetventil
Alla O-ringar och packningar
Beg sprickfritt R grenrör

Elsystem
Ny Vattentempgivare
Oljetrycksgivare
Fördelarlock
Fördelararm
Tändkablar
Tändstift
Beg trimmad styrenhet (satt i bilen som motorn kommer ifrån)

Vattensystem
Nya vattenslangar till brandväggen
Snap-on kit till vattenslangarna
Termostat
Expansionskärl + lock
Vattenrör bakom motor
Vattenpump

Bränslesystem
Beg vita spridare (osäker på vart kommer ifrån, men gissar på 850R?)
Nya O-ringar till spridare
Bränslefilter

Luftsystem
Original luftburk
KN luftfilter

Motor
Vevhus ventilationskit
Sotningssats
Kamrem med rullar och spännare
Drivrem med rulle
Packningssats oljepump
Topplocksbult
Oljekylningsslangar

Växellåda
Packboxar inre och yttre
Packbox vevaxel
Ny olja

Diverse
Servoslang
Motorfästen runt om
Subframe bussningar
Skyddsplast för motorn (under)
Beg hjulhuskåpor
Beg frontkåpa (under)


252 Inlägg
16 juli 2023
Trådstartare
#60
Efter att ha skrivit ett utförligt inlägg 2 gånger och det har förstörts i "förhandsgranska" så blir det ett simpelt inlägg..

Provmonterade vattenröret som jag köpte från KL Racing, nice förzinkad yta vilket var en överraskning!

https://i.imgur.com/zZjiscX.jpg
-

Sen så packade jag om oljepumpen vilket verkligen behövdes. Ställde motorn i dödläge med markeringar mot varandra innan jag demonterade. Märkte en aluminiumbit från blocket som fattas bakom oljepumpen, men jag oroar mig inte allt för mycket. Sen gjorde jag rent pumpen innan den fick ny O-ring runt om, ny packbox och ny packning.

https://i.imgur.com/ImkWuhv.jpg

https://i.imgur.com/RLMeRbc.jpg

https://i.imgur.com/zyg4xSN.jpg

https://i.imgur.com/dkAAvtK.jpg
-

Sen monterades ny vattenpump från SKF

https://i.imgur.com/QwFZSGH.jpg



Sök