Hjälp med att tvätta förarstolen

Mxrtin
17 februari 2017 · 176 Inlägg

http://forumbilder.se/G7EOB/image.jpeg

Som ni ser på bilden är förarsätet lite skitig på det vita tyget, tror ni det går att få bort utan att lämna in på rekond?


Tacksam för tips och svar

zemet
17 februari 2017 · 4 037 Inlägg

Du får väll köpa samma medel som recondfirmorna använder och ta bort det med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Chewgum
17 februari 2017 · 79 Inlägg

Turtle wax essential textile clean funkar bra. Testa först så att den inte förstör något dock.

viccoA
17 februari 2017 · 3 109 Inlägg

Våtdammsugare är ett bra hjälpmedel smile

Zzoink
17 februari 2017 · 1 229 Inlägg

en random interiörcleaner (ic), spraya på rikligt med ic och gnugga med en finare rotborste, ta en grovdammsugare och sug ut skiten, spraya rent vatten, sug ur det, upprepa stegen tills det är rent smile exakt samma tillvägagångssätt som rekondarna gör men dom brukar använda en maskin som spolar och suger samtidigt smile

alla dom där skummen som man skummar på och borstar är värdelösa.. hur försvinner smutset av det? man gnuggar bara ut skiten på hela sätet så fläcken blir lite utsuddad..

jaka54
17 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Herre min je de är ju bara att tvätta (skura med rotbortste) med vatten och skurpulver/tvättmedel.
Sen oljar du in läderstolarna med mycket ekol läderolja)!

Senast redigerat av jaka54 (17 februari 2017)

caromania Forummoderator
17 februari 2017 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Herre min je de är ju bara att tvätta (skura med rotbortste) med vatten och skurpulver/tvättmedel.
Sen oljar du in läderstolarna med mycket ekol läderolja)!

Varför ska han använda "mycket ekol läderolja"?

Jag tycker det är viktigt att lägga till att för mycket läderbalsam/olja av oavsett sort kommer att torka ut och ge skinnet sprickor.

Jag skulle rekommendera en liten dos Gliptone conditioner som smörjs på enligt konstens regler efter att skinnet gjorts rent enligt samma konstens regler, förslagsvis med Gliptone gentle cleaner efter att skarvar borstats ur och dammsugits. Gliptone kan man köpa som paket med bägge produkterna och de heter Gliptone GT11 och GT12.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
17 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Läderolja är ju tvärt om nödvändigt om du vill slippa torksprickor. Det säger sig ju självt att har du tvättat en läderprodukt och låtit den torka långsamt så måste man olja in skinnet/lädret för att det ska bli mjukt och följsamt. Det är ju därför läderolja säljs och  används till alla läderprodukter som MC-handskar, bilsäten, läderstövlar, skinställ,sadlar osv.

Det behövs inga "specialmedel"  för att gjöra rent skinn eller läder bara man oljar in det ordentligt efter att man gjort rent det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2017 · 17 470 Inlägg

Vi hade denna på rekondfirman. Tog det mesta.

http://www.bilhuset-bildelar.com/produk … extiltvatt

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
17 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Visst kan man använda dyra rengöringsmedel men det behövs inte. Det går lika bra med skurpulver och varmt vatten. Det är ju inte "rocket science" direkt det vi håller på med eller hur!?

caromania Forummoderator
18 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Jag köpte något medel från Pingens som visade sig otroligt bra, betydligt mer effektivt än annat tvättmedel jag testat. Arctic Clean heter det om jag minns rätt, läste om det här så ville testa. 100kr för en liter outspädd, kommer räcka hela mitt liv till alla bilar jag har.

Därmed inte sagt att det inte går att få rent med vanligt skurmedel men det är lite samma sak som när de i en bok jag har från 40-talet beskriver hur man med handhållen drillborr borrar ur en avdragen pinnskruv ur ett motorblock. Det går också utmärkt, men det tar "lite mer tid".

Vad gäller läder så är det absolut inte rocket science när man smörjer in en sadel eller bälten, men skinnet i de flesta moderna bilar är tunt och eländigt. Rolls Royce rekommenderar Gliptone, jag har använt det i 10 år, det kostar hundringen för ett par flaskor som räcker i flera år. Visst ska man vara snål, jag är det också. Däremot är jag inte dumsnål.

Edit: Glömde lägga till att: Jo, för mycket och för ofta så torkar lädret ut fortare. Läderklädsel ska göras rent på rätt sätt och smörjas in måttligt 1-2ggr per år. Inte mer. Det fungerar inte att ösa på fett oavsett modell och tro att det ska bli bra. Det är som sagt ingen sadel vi pratar om.

Senast redigerat av caromania (18 februari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang