Behöver hjälp med första bil köp

Utmarks-Loke
2 mars 2017 · 5 836 Inlägg

Harrypotta skrev:
Bmw E30, E36 (coupé) är fina tycker jag, inte för gamla och heller inte för fula för att behöva skämmas av att åka i en sådan.
Dock så verkar de flesta sådana BMW's vara slutkörda av gasglada ungdomar.

Satsa på E46 eller E39 istället, de är lika billiga och har mer kvar att ge. E30 är kul men det är en riktig entusiastbil nu. Och i din prisklass får du en riktigt fin E46 som du kan ha i många år

Notchpedro
3 mars 2017 · 38 Inlägg

Kom ihåg att du ska ha råd att serva och sköta bilen också. Om nu inte dina föräldrar tänker stå för den kostnaden.

Kan du skruva själv när det lär servas eller ska det lämnas bort?
Den detaljen kan göra bilägandet billigt eller svindyrt.
Det är ju begagnade bilar vi pratar om, så räkna inte med att bara byta olja, tändstift, tanka och köra.

Hade jag inte skruvat själv så hade jag nog kört "förnuftigare" bilar än vad jag gör.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2017 · 17 473 Inlägg

Notchpedro skrev:
Kom ihåg att du ska ha råd att serva och sköta bilen också. Om nu inte dina föräldrar tänker stå för den kostnaden.

Kan du skruva själv när det lär servas eller ska det lämnas bort?
Den detaljen kan göra bilägandet billigt eller svindyrt.
Det är ju begagnade bilar vi pratar om, så räkna inte med att bara byta olja, tändstift, tanka och köra.

Hade jag inte skruvat själv så hade jag nog kört "förnuftigare" bilar än vad jag gör.

Så sant.
Jag har slutat att skruva själv så kör Toyota och Kia. Tråkiga (nja, Kian är halvpigg) men endast service en gång per år.

Givetvis ska man ta med detta i ekvationen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Harrypotta
3 mars 2017 · 4 Inlägg

Vid närmare eftertanke så blir det nog en billigare bil, dvs en Volvo v70 (01-04) eller S70 (98?).
Helst så vill man väl ha bakhjulsdrift, till det finns ju volvo 740 men då blir man ju volvoraggare. Gränsen går ju typ vid v70/S70 anser jag!
Men med tanke på att jag inte kan stå får en försäkring på 20k+ så blir det något billigare.
Då försäkringsbolagen antagligen inte skulle betala ut en krona ifall något händer med bilen, vandaliserad osv. Den ska ändå stå parkerad ute på gatan trots alls i en "förort" i Uppsala...

Skulle inte påstå att jag är speciellt meck kunnig av mig själv men jag är motorintresserad, har renoverat en himla massa 2-taktsmotorer... Så att lära mig att mecka med bilar och 4-taktsmotor bör vara kul tongue

Några fler tips på bilar för kanske 10-20K? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2017 · 17 473 Inlägg

Harrypotta skrev:
Vid närmare eftertanke så blir det nog en billigare bil, dvs en Volvo v70 (01-04) eller S70 (98?).
Helst så vill man väl ha bakhjulsdrift, till det finns ju volvo 740 men då blir man ju volvoraggare. Gränsen går ju typ vid v70/S70 anser jag!
Men med tanke på att jag inte kan stå får en försäkring på 20k+ så blir det något billigare.
Då försäkringsbolagen antagligen inte skulle betala ut en krona ifall något händer med bilen, vandaliserad osv. Den ska ändå stå parkerad ute på gatan trots alls i en "förort" i Uppsala...

Skulle inte påstå att jag är speciellt meck kunnig av mig själv men jag är motorintresserad, har renoverat en himla massa 2-taktsmotorer... Så att lära mig att mecka med bilar och 4-taktsmotor bör vara kul tongue

Några fler tips på bilar för kanske 10-20K? smile

Har en själv. Går fint med V6:an och drar lagom om man kör som folk. Törstig när man står på och låter varvräknaren klättra in på rött.

Kia Magentis V6
https://www.blocket.se/vastmanland/Kia_ … amp;last=1

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
3 mars 2017 ·

Harrypotta skrev:
Vid närmare eftertanke så blir det nog en billigare bil, dvs en Volvo v70 (01-04) eller S70 (98?).
Helst så vill man väl ha bakhjulsdrift, till det finns ju volvo 740 men då blir man ju volvoraggare. Gränsen går ju typ vid v70/S70 anser jag!
Men med tanke på att jag inte kan stå får en försäkring på 20k+ så blir det något billigare.
Då försäkringsbolagen antagligen inte skulle betala ut en krona ifall något händer med bilen, vandaliserad osv. Den ska ändå stå parkerad ute på gatan trots alls i en "förort" i Uppsala...

Skulle inte påstå att jag är speciellt meck kunnig av mig själv men jag är motorintresserad, har renoverat en himla massa 2-taktsmotorer... Så att lära mig att mecka med bilar och 4-taktsmotor bör vara kul tongue

Några fler tips på bilar för kanske 10-20K? smile

S70 är ju okej bil. Men som sagt gammal betyder underhåll på underhåll.  Relativt lättmeckad. 
Räkna med att de dricker en del till vad de är för bil smile

Jokabsson
3 mars 2017 · 1 175 Inlägg

Harrypotta skrev:
Vid närmare eftertanke så blir det nog en billigare bil, dvs en Volvo v70 (01-04) eller S70 (98?).
Helst så vill man väl ha bakhjulsdrift, till det finns ju volvo 740 men då blir man ju volvoraggare. Gränsen går ju typ vid v70/S70 anser jag!
Men med tanke på att jag inte kan stå får en försäkring på 20k+ så blir det något billigare.
Då försäkringsbolagen antagligen inte skulle betala ut en krona ifall något händer med bilen, vandaliserad osv. Den ska ändå stå parkerad ute på gatan trots alls i en "förort" i Uppsala...

Skulle inte påstå att jag är speciellt meck kunnig av mig själv men jag är motorintresserad, har renoverat en himla massa 2-taktsmotorer... Så att lära mig att mecka med bilar och 4-taktsmotor bör vara kul tongue

Några fler tips på bilar för kanske 10-20K? smile

Fortsätt kolla på Audi om du tycker om utseendet på dem? Behöver ju inte specifikt vara Audi S8 utan en betydligt billigare A4 1.8t?

A4 1.8t Quattro (konstant fyrhjulsdrift)
https://www.blocket.se/alvsborg/Audi_A4 … 21&w=3
De är (enligt mig) betydligt trevligare bilar än en gammal Volvo.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
xXSammy
3 mars 2017 · 6 569 Inlägg

Ford Mondeo 00-07 är hyfsat billig att äga, serva och köra

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang