Saab 9-3 Aero, knackar och blinkande interiörbelysning

zippiZ
1 mars 2017 · 74 Inlägg

Har fått ett skitskumt problem med bilen.
Jag kan starta den utan problem och den spinner på fint på tomgång, varvar jag upp och SLÄPPER gasen eller lägger i en växel (automat) så börjar det rasslar/knacka från motorutrymmet samtidigt som interiörbelysningen blinkar.... Vad fasen kan vara fel?? hmm

zippiZ
1 mars 2017 · 74 Inlägg

Provade starta nu igen och det rasslar direkt vid start. Rasslar ganska ordentligt, ljudet kommer ifrån generatorn eller strax bakom.. en kass en eller liknade kan ju inte föra sånt oljud väl!?

Meaganeowner
2 mars 2017 · 2 250 Inlägg

På många generatorer i dag sitter det ett s k frihjul inbyggt i remskivan. Tanken är remskivan ska snurra fritt åt ett håll, men dra med sig rotorn inne i generatorn åt andra.

Jag tror att frihjulet kuggar, d v s  greppar i bara ibland. Det förklarar även blinkande.

Lossa generatorremmen och starta motorn för ett kort ögonblick och lyssna om rasslandet är borta.
Tänk på att remmen kanske även driver annat.

Frihjulet finns som reservdel.

Senast redigerat av Meaganeowner (2 mars 2017)

citrouz
2 mars 2017 · 168 Inlägg

Sitter det inte kedja på dessa bilar?0

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 mars 2017 · 4 917 Inlägg

Knappast kedja till generatorn..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
citrouz
2 mars 2017 · 168 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Knappast kedja till generatorn..

Haha, njaaaa det tror jag inte heller. Läste snabbt och tänkte om kamkjedjan blivit slapp. Såg nu att instrumentpanelen blinkade

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Utmarks-Loke
2 mars 2017 · 5 878 Inlägg

De där frihjulen är ofta ett riktigt skit och vanlig felkälla. Relativt dyra kan de vara också, man blir ju frestad att stelsvetsa dom. Vad kan hända, förutom lite mera slitage på generatorremmen?

zippiZ
2 mars 2017 · 74 Inlägg

Var förbi en verkstad idag, dock så lät det ingenting när jag körde dit så jag försöka förklara problemet så gott jag kunde. Han slog ett öga i motorutrymmet och konstaterade snabbt att generatorn måste bytas, tydligen var den missfärgad vilket tyder på att ett lager är kasst. Kan detta stämma eller är det mer troligt att det är remskivan med det inbyggda frihjulet?

Tack för era svar, uppskattas mycket!!

Utmarks-Loke
2 mars 2017 · 5 878 Inlägg

I första hand är det dieselbilar som har frihjulet så jag vet inte ens om du har något på din saab

Meaganeowner
3 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Laddar generatorn, så är den inte sopslut. Räcker kanske med just lager- och frihjulsbyte, om det nu sitter sånt på.

Gammal bil... så köp beg komplett via typ bildelsbasen, skulle jag gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang