Inget oljetryck v70n 140 hk

kunghippe
7 mars 2017 · 197 Inlägg

Hej kära bilnördar . Jag har en v70 01 140 hk som efter en stunds körning när motorn är varm säger inget oljetryck stanna omgående när jag då slår av bilen väntar 30 sek så kan ja köra vidare en stund sen klagar den igen. Vart börjar jag min felsökning ? Någon som haft samma fel ? Bilen är fullservad och har aldrig varit hårt körd eller använt någon skitolja ? Tips motages gärna

Volvo 740 (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 mars 2017 · 4 917 Inlägg

Ska vi chansa på oljetrycksgivare. .?
Nästa blir BETYDLIGT dyrare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
7 mars 2017 · 2 834 Inlägg

Givare som spökar, eller är det så det inte finns oljetryck då den blir varm?....... Oljepump.

Sätt en oljetrycksmätare på den då du kör ser du vilket det är.

Brådhis * Voff voff *
7 mars 2017 · 10 278 Inlägg

Inte helt ovanligt med trasig oljetrycksgivare på dessa motorer. Men förvissa dig till 100% om att det är ju givaren och inte trycket som gett upp innan du kör vidare. Blir dyrt annars...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kunghippe
8 mars 2017 · 197 Inlägg

Får nog ta de säkra före de osäkra och plocka av tråget rengöra oljesilen och byta oljetryckskontakt så får ja hoppas de är ok

Volvo 740 (1986)
kunghippe
8 mars 2017 · 197 Inlägg

Tack för tipsen

Volvo 740 (1986)
kunghippe
22 mars 2017 · 197 Inlägg

HJÄLP jag plockade ner sumpen rengjorde silen (som var väldigt ren) bytte olja filter samt oljetryckskontakt men får fortfarande inget vidare tryck någon som har en ide ?

Volvo 740 (1986)
viccoA
22 mars 2017 · 3 109 Inlägg

Kan vara dålig pump, troligen inte igenkoksade oljekanaler om tråget är rent och fint.

OM pumpen är dålig och du fått upp meddelandet många gånger vet jag inte om jag hade köpt ny pump, då lager och annat fått mycket stryk i motorn. Skulle tro det är enklare att hinka i en ny maskin alt byta bort/sälja bilen som gör-det-själv objekt.

engolf
22 mars 2017 · 3 235 Inlägg

När lämpan tänds, låter motorn annorlunda då? En motor utan oljetryck låter och går som en traktor...

kunghippe
24 mars 2017 · 197 Inlägg

Nä de som är de knepiga motorn låter o går som en klocka börjar fan undra om de är kabelbrott eller nått skit på sladden till oljetryckskontakten men skall mäta oljeyrycket manuellt först. Och plocka en ny oljepump

Volvo 740 (1986)
Meaganeowner
26 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Separat oljetrycksmätare!
Låna eller köp nåt billigt på t ex Biltema.

På en bil jag hade så var det kortslutning mellan chassit och kabel till oljetryckskontakten. Larmade hela tiden.

Nu var det bara en kontakt och en kabel till denna.

Föreslår att du drar bilen till någon kunnig meck, innan det blir mycket dyrt för dig.

turbodeath
26 mars 2017 · 2 452 Inlägg

hur ser det ut med olja,är som sagt känsligt om nivån är för lite....jag vet det blev resultat av motorbyte för min del.....tyvär så är det svårt o stanna om man är på en motorväg där man inte kan stanna så var det för mig....är oljepumpen kass så kostar den ca 1500 kr utan rabbat på volvo.

döden kommer tillbaka
kunghippe
27 mars 2017 · 197 Inlägg

Löste problemet rev ned sumpen rengjorde allt . Nua oringar i tråget i med billig olja körde en engine flush rev ned tråget igen rengjorde silen igen samt ny olja efter detta mätte jag upp trycket och allt är som de ska nu . Ska köra denna oljan några hundra mil sen ska de nog va rent o fint. Tack för alla tips

Volvo 740 (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang