Golf IV GTI sliten lamell?

totte1015
10 mars 2017 · 463 Inlägg

Vid max gaspådrag på 3ans och 4ans växel så börjar varvtalet fluktuera efter ca 3000 varv, låter lite "upp och ner" medans hastighetsmätaren går stadigt uppåt.

Och jag är mycket säker på att ingen av däcken spinner, det känns inte i ratten och det hörs inget.

Detta verkar dock inte ske på ettans och tvåans växel,

Så jag undrar, är detta bara utsliten kopplingslamell, eller kan det vara något annat?

Senast redigerat av totte1015 (10 mars 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 470 Inlägg

totte1015 skrev:
Vid max gaspådrag på 3ans och 4ans växel så börjar varvtalet fluktuera efter ca 3000 varv, låter lite "upp och ner" medans hastighetsmätaren går stadigt uppåt.

Och jag är mycket säker på att ingen av däcken spinner, det känns inte i ratten och det hörs inget.

Detta verkar dock inte ske på ettans och tvåans växel,

Så jag undrar, är detta bara utsliten kopplingslamell, eller kan det vara något annat?

Låter som lamellerna. Inte så att kopplingspedalen tar för långt upp eller ner?
Men när de inte orkar mer så brukar varvtalet bara öka hela tiden. Så lite tveksam ändå.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
10 mars 2017 · 463 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

totte1015 skrev:
Vid max gaspådrag på 3ans och 4ans växel så börjar varvtalet fluktuera efter ca 3000 varv, låter lite "upp och ner" medans hastighetsmätaren går stadigt uppåt.

Och jag är mycket säker på att ingen av däcken spinner, det känns inte i ratten och det hörs inget.

Detta verkar dock inte ske på ettans och tvåans växel,

Så jag undrar, är detta bara utsliten kopplingslamell, eller kan det vara något annat?

Låter som lamellerna. Inte så att kopplingspedalen tar för långt upp eller ner?
Men när de inte orkar mer så brukar varvtalet bara öka hela tiden. Så lite tveksam ändå.

Nej det tycker jag inte faktiskt, den tar som vanligt, och det är inget jag har tänkt "fan va långt upp/ner den tar"

Jag testade nu när det var torrt på marken och då gjorde det bara lite med varvtalet, fluktuerade inte uppåt mycket alls men man hörde att något hände i motorrummet

Farsan var med och sa att det är inte något med kopplingen att göra utan det "kanske" är turbon, men då borde man ju känna ryck eller liknande

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 470 Inlägg

totte1015 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

totte1015 skrev:
Vid max gaspådrag på 3ans och 4ans växel så börjar varvtalet fluktuera efter ca 3000 varv, låter lite "upp och ner" medans hastighetsmätaren går stadigt uppåt.

Och jag är mycket säker på att ingen av däcken spinner, det känns inte i ratten och det hörs inget.

Detta verkar dock inte ske på ettans och tvåans växel,

Så jag undrar, är detta bara utsliten kopplingslamell, eller kan det vara något annat?

Låter som lamellerna. Inte så att kopplingspedalen tar för långt upp eller ner?
Men när de inte orkar mer så brukar varvtalet bara öka hela tiden. Så lite tveksam ändå.

Nej det tycker jag inte faktiskt, den tar som vanligt, och det är inget jag har tänkt "fan va långt upp/ner den tar"

Jag testade nu när det var torrt på marken och då gjorde det bara lite med varvtalet, fluktuerade inte uppåt mycket alls men man hörde att något hände i motorrummet

Farsan var med och sa att det är inte något med kopplingen att göra utan det "kanske" är turbon, men då borde man ju känna ryck eller liknande

NORMALT sett så brukar en kass koppling bete sig enligt följande:
På ettan och kanske tvåan så släpper den inte men -som du säger- på högre växlar kan den göra detta. Och när den väl släpper för den orkar inte hålla emot så minskar friktionen lite iochmed att den väl har släppt. Då brukar varvtalet skena tills man släpper gasen eller kopplingen rasar.

Inte för du blev klokare på det kanske. Men att varven fluktuerar tyder i mina gamla ögon på annat fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 470 Inlägg

Lita inte på farsan... Om han nu inte är überjävlig på bilar... Men om koppling är frisk så ska vartalet följa hastigheten. Punkt slut.

Kan du slänga upp en video? Vore trevligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
10 mars 2017 · 463 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

totte1015 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Låter som lamellerna. Inte så att kopplingspedalen tar för långt upp eller ner?
Men när de inte orkar mer så brukar varvtalet bara öka hela tiden. Så lite tveksam ändå.

Nej det tycker jag inte faktiskt, den tar som vanligt, och det är inget jag har tänkt "fan va långt upp/ner den tar"

Jag testade nu när det var torrt på marken och då gjorde det bara lite med varvtalet, fluktuerade inte uppåt mycket alls men man hörde att något hände i motorrummet

Farsan var med och sa att det är inte något med kopplingen att göra utan det "kanske" är turbon, men då borde man ju känna ryck eller liknande

NORMALT sett så brukar en kass koppling bete sig enligt följande:
På ettan och kanske tvåan så släpper den inte men -som du säger- på högre växlar kan den göra detta. Och när den väl släpper för den orkar inte hålla emot så minskar friktionen lite iochmed att den väl har släppt. Då brukar varvtalet skena tills man släpper gasen eller kopplingen rasar.

Inte för du blev klokare på det kanske. Men att varven fluktuerar tyder i mina gamla ögon på annat fel.

Jodå jag förstår vad du menar, och logiskt sätt så tänker jag så med, därför jag frågade här då jag inte riktigt var säker på att det var lamellen

Hybridsmurfen skrev:
Lita inte på farsan... Om han nu inte är überjävlig på bilar... Men om koppling är frisk så ska vartalet följa hastigheten. Punkt slut.

Kan du slänga upp en video? Vore trevligt.

Han har jobbat som bilmekaniker, DOCK inte hanterat turbo-bilar, men det var det enda han kunde komma på, men jag är ärlig med att säga, han har haft fel, ofta. Så något turbofel tror jag inte det är alls, det beter sig inte såhär

Jag ska försöka hitta läge för video!
Jag har dubbade vinterdäck på nu, det är inte optimalt att räcerköra, men ska snart byta till sommardäcken
(och som sagt, tror inte det är däcken som spinner, hade hört det, tack vare dubbarna)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 470 Inlägg

totte1015 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

totte1015 skrev:

Nej det tycker jag inte faktiskt, den tar som vanligt, och det är inget jag har tänkt "fan va långt upp/ner den tar"

Jag testade nu när det var torrt på marken och då gjorde det bara lite med varvtalet, fluktuerade inte uppåt mycket alls men man hörde att något hände i motorrummet

Farsan var med och sa att det är inte något med kopplingen att göra utan det "kanske" är turbon, men då borde man ju känna ryck eller liknande

NORMALT sett så brukar en kass koppling bete sig enligt följande:
På ettan och kanske tvåan så släpper den inte men -som du säger- på högre växlar kan den göra detta. Och när den väl släpper för den orkar inte hålla emot så minskar friktionen lite iochmed att den väl har släppt. Då brukar varvtalet skena tills man släpper gasen eller kopplingen rasar.

Inte för du blev klokare på det kanske. Men att varven fluktuerar tyder i mina gamla ögon på annat fel.

Jodå jag förstår vad du menar, och logiskt sätt så tänker jag så med, därför jag frågade här då jag inte riktigt var säker på att det var lamellen

Hybridsmurfen skrev:
Lita inte på farsan... Om han nu inte är überjävlig på bilar... Men om koppling är frisk så ska vartalet följa hastigheten. Punkt slut.

Kan du slänga upp en video? Vore trevligt.

Han har jobbat som bilmekaniker, DOCK inte hanterat turbo-bilar, men det var det enda han kunde komma på, men jag är ärlig med att säga, han har haft fel, ofta. Så något turbofel tror jag inte det är alls, det beter sig inte såhär

Jag ska försöka hitta läge för video!
Jag har dubbade vinterdäck på nu, det är inte optimalt att räcerköra, men ska snart byta till sommardäcken
(och som sagt, tror inte det är däcken som spinner, hade hört det, tack vare dubbarna)

Kan du få upp en video på Youtube så löser jag resten om så önskas. Detta fel låter märkligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
12 mars 2017 · 463 Inlägg

Här har jag ett youtubeklipp:

https://youtu.be/o5WuxqVpVMg

Notera att exakt vid 3410RPM så släpper jag gasen för att visa att mätaren går tillbaks en aning, och även vid 3900RPM

Däremot, hade jag haft konstant gaspådrag så blir det inte att den spinner ur helt, utan vid ca 4000RPM så återfår den "fäste" och fungerar som vanligt vid full acceleration

(kan inte riktigt visa fullt gaspådrag från 4ans växel till ~6000 varv, är ju fan uppe i 140km/h då)

Senast redigerat av totte1015 (12 mars 2017)

totte1015
13 mars 2017 · 463 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Citerar dig lite snabbt här så du får notis om att jag har lagt upp en video, hoppas det går att se/förstår hur jag menar

totte1015
18 mars 2017 · 463 Inlägg

Ingen som har svar?

Hade tänkt göra en offert på lamellbyte om det nu är det, men det verkar ju vara osäkert

MickeEng
18 mars 2017 · 480 Inlägg

Testa med att köra på högsta växeln, gasa på ordentligt och tryck till kopplingspedalen hugger tar kopplingen i som den ska och inte slirar så kan du utesluta den.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
totte1015
3 april 2017 · 463 Inlägg

MickeEng skrev:
Testa med att köra på högsta växeln, gasa på ordentligt och tryck till kopplingspedalen hugger tar kopplingen i som den ska och inte slirar så kan du utesluta den.

https://youtu.be/hTfR8569GQE

Det är lamellen, förmodar jag?

Stekpannan
4 april 2017 · 83 Inlägg

Det där verkar vara lamellen, om den skulle vara frisk skulle bilen ruska till då du släpper upp kopplingen och sedan snabbt gå ner i varv igen.
Lamell byte som gäller.

totte1015
4 april 2017 · 463 Inlägg

Stekpannan skrev:
Det där verkar vara lamellen, om den skulle vara frisk skulle bilen ruska till då du släpper upp kopplingen och sedan snabbt gå ner i varv igen.
Lamell byte som gäller.

Är 6500kr billigt för lamellbyte?

MickeEng
4 april 2017 · 480 Inlägg

totte1015 skrev:

Stekpannan skrev:
Det där verkar vara lamellen, om den skulle vara frisk skulle bilen ruska till då du släpper upp kopplingen och sedan snabbt gå ner i varv igen.
Lamell byte som gäller.

Är 6500kr billigt för lamellbyte?

Ingår allt material och arbete så tycker iaf jag att det låter som ett rimligt pris.

Senast redigerat av MickeEng (4 april 2017)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Stekpannan
5 april 2017 · 83 Inlägg

^^^^^^

totte1015
15 april 2017 · 463 Inlägg

MickeEng skrev:

totte1015 skrev:

Stekpannan skrev:
Det där verkar vara lamellen, om den skulle vara frisk skulle bilen ruska till då du släpper upp kopplingen och sedan snabbt gå ner i varv igen.
Lamell byte som gäller.

Är 6500kr billigt för lamellbyte?

Ingår allt material och arbete så tycker iaf jag att det låter som ett rimligt pris.

Yes, det är AD bildelars pris, har 3 andra offerter som ligger 2000kr+ mer, så det verkar ju vara rimligt, men ack så dyrt.

Senast redigerat av totte1015 (16 juni 2017)

Nybergrobin
15 april 2017 · 2 378 Inlägg

Det är ett otroligt rimligt pris!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang