Bilen går inte rakt vid gaspådrag Saab 9-3 Aero -04

RandomMaister
13 mars 2017 · 556 Inlägg

Hej!

Jag köpte min saab 9-3 Aero -04 för några veckor sedan. Och har märkt att när man gasar rätt hårt på tex en påfart till motorväg, så går bilen inte rakt. Man får ratta åt båda hållen o de ser ju ut som man inte har någon kontroll alls.

Vad kan detta bero på?

Tack på förhand!

MVH
Max

Senast redigerat av RandomMaister (13 mars 2017)

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
13 mars 2017 · 1 004 Inlägg
"My drinkingteam has a racingproblem"
RandomMaister
13 mars 2017 · 556 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering

Så det är vanligt med framhjulsdrivna bilar?
Det är ingenting som är fel med bilen?

Mxrtin
13 mars 2017 · 176 Inlägg

RandomMaister skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering

Så det är vanligt med framhjulsdrivna bilar?
Det är ingenting som är fel med bilen?

Det är samma sak i min passat smile
Det är inge fel på din bil!

RandomMaister
13 mars 2017 · 556 Inlägg

Mxrtin skrev:

RandomMaister skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering

Så det är vanligt med framhjulsdrivna bilar?
Det är ingenting som är fel med bilen?

Det är samma sak i min passat smile
Det är inge fel på din bil!

Finns inget heller man kan göra åt det?
Förutom att gasa mindre? ( inte ett alternativ wink )

Tobzter
13 mars 2017 · 3 145 Inlägg

Min  är likadan ..fast tycker dessa sabbar är extremt oroliga vid gaspådrag ..hade en Leon cupra med 300hk innan och den gick så väldigt rakt i jämförelse

Senast redigerat av Tobzter (13 mars 2017)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 mars 2017 · 17 466 Inlägg

Tobzter skrev:
Min  är likadan ..fast tycker dessa sabbar är extremt oroliga vid gaspådrag ..hade en Leon cupra med 300hk innan och den gick så väldigt rakt i jämförelse

Inte haft många Saabar men det stämmer! De var extremt känsliga! Nu ser man på varvräknaren att något hjul spinner. Nåja... Men ljusår bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
14 mars 2017 · 4 816 Inlägg

RandomMaister skrev:

Mxrtin skrev:

RandomMaister skrev:
Så det är vanligt med framhjulsdrivna bilar?
Det är ingenting som är fel med bilen?

Det är samma sak i min passat smile
Det är inge fel på din bil!

Finns inget heller man kan göra åt det?
Förutom att gasa mindre? ( inte ett alternativ wink )

jo montera en diffbroms , tex en ifrån quaife ( https://shop.quaife.co.uk/ )

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Tobzter
14 mars 2017 · 3 145 Inlägg

Känns som de måste finnas någon "billigare" alternativ för att motverka det lite?
fjäderbensstag?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Jesper328
14 mars 2017 · 2 366 Inlägg

Just 9-3orna är förjävliga när det kommer till detta.
Ett gäng polybussningar och nya fjäders så blir det nog betydligt bättre, men en annan diff är ju att föredra om man har en plånbok modell större. smile

Up the RA
Tobzter
14 mars 2017 · 3 145 Inlägg

Är de bärarmar/  länkarmar som de behövs styvas upp eller något annat specifikt?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
team_larsson
14 mars 2017 · 239 Inlägg

Tobzter skrev:
Känns som de måste finnas någon "billigare" alternativ för att motverka det lite?
fjäderbensstag?

Detta gjorde skillnad på den 9-5an vi hade innan. blev en hel del stabilare.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Tobzter
14 mars 2017 · 3 145 Inlägg

Jo 9-5 verkar bli en helt annan bil med stag..blandade svar angående 9-3 SS
Bli väl ett stag förmodligen å se va som händer kan ju inte bli sämre smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
team_larsson
14 mars 2017 · 239 Inlägg

Tobzter skrev:
Jo 9-5 verkar bli en helt annan bil med stag..blandade svar angående 9-3 SS
Bli väl ett stag förmodligen å se va som händer kan ju inte bli sämre smile

sämre har jag svårt för att tro att det kan bli wink

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
kajc
15 mars 2017 · 311 Inlägg

Kolla framvagnsbussningarna, byta ut slitna bussningar gör stor skillnad. Gärna till Polybussningar.

rcy
15 mars 2017 · 1 705 Inlägg

9-3 från -03 och framåt brukar inte lida speciellt mycket av torquesteer.
9-3 före -03 däremot var helt fruktansvärd, men det är en helt annan bil.

Jag har själv en 9-3ss med över 300 häst och jag har då inga problem alls med torquesteer trots 19" fälgar.
Se till att bussningar och chassi är fräscht och gör en fyrhjulsinställning, du bör inte ha sådana väldiga problem med en 9-3ss såvida du inte har något helt brutalt mycket effekt.

Tobzter
15 mars 2017 · 3 145 Inlägg

Har fått mer å mer svar att de är så som "rcy" säger att dessa ska vara stabila vid gaspådrag.så de blir och kolla bussningar å dylikt i framvagnen ..ska bli intressant å se hur de bli och köra med sommardäcken sedan 235/30/20 wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Meaganeowner
16 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Konstigt... Det blir således aldrig fel på Saabs länkarmsbussningar?

När dessa blir mjuka eller slitna på andra framhjulsdrivna bilar, så rör sig länkarm eller länkarmarna framåt vid acceleration.

Och då ändras styrgeometrien och LdB göra att bilen skenar åt sidan.

rcy
16 mars 2017 · 1 705 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Konstigt... Det blir således aldrig fel på Saabs länkarmsbussningar?

Vem har sagt att det aldrig blir fel på bussningarna?
Jag tycker i princip varenda inlägg här har tipsat TS om att kolla just bussningarna.

Tobzter
16 mars 2017 · 3 145 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Konstigt... Det blir således aldrig fel på Saabs länkarmsbussningar?

När dessa blir mjuka eller slitna på andra framhjulsdrivna bilar, så rör sig länkarm eller länkarmarna framåt vid acceleration.

Och då ändras styrgeometrien och LdB göra att bilen skenar åt sidan.

Hänger inte riktigt med.
Står ju i inlägget ovanför att ja ska kika på bussningarna?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang