Hög bränsleförbrukning efter mappning

Mooser
18 mars 2017 · 6 Inlägg

Lämnade in bilen på mappning hos bsr och nu har bränsleförbrukningen skjutigt i höjden. Bilen drar ca 0.9l/h på tomgång och ca 1-1.5l/mil fram tills 6 e växel där det står att den drar ca 0.7-0.9l/mil. Dessa siffror är ungefärliga då jag är osäker på exakta värdena. Det jag har märkt är att man kan nästan se soppa mätaren sjunka när man kör(!). Är det inte så att bränsleförbrukningen skulle sjunka något vid mappning eller har jag fått det helt om bakfoten? Kan det vara så att datorn bara tror att bilen drar så pass mkt medans den inte gör det i verkligheten? Väntar även på nytt avgas som ska monteras, kommer det ändra någe?
Modell: golf gti -09
Standard effekt: 210hk
Mappad effekt: 240hk
Vrid orginal: 288nm
Vrid mappat: 342nm

simlar
18 mars 2017 · 5 525 Inlägg

Kör du likadant som innan mappningen?

Ringt och snackat med BSR om "problemet" ?

Hur mycket drog bilen innan mappning?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mooser
18 mars 2017 · 6 Inlägg

Jag har väl gasat lite mer  men även när man ligger och puttrar i 100 i ca 2 mil så drar den mer än annars. Större skildnad desto högre cruising hastighet. I uppförsbackar så går den från 0.8 till 1.1 ca. Får ej tag på bsr då dem har stängt på helgerna här.
Om man rullar på 1 an och 2 an så drar den mellan 1.1 - 3.5. Innan mappning drog väl bilen mellan 0.6-0.7 om jag inte missminner mig.

Brådhis * Voff voff *
18 mars 2017 · 10 279 Inlägg

Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mooser
18 mars 2017 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

Ok ska ut på en långtur idag ändå men om vi säger sågär så har bilen dragit 1/2 tank på 1 och en halv dag med vardagsåkande dvs åka butik etc.

Brådhis * Voff voff *
18 mars 2017 · 10 279 Inlägg

Mooser skrev:

Brådhis skrev:
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

Ok ska ut på en långtur idag ändå men om vi säger sågär så har bilen dragit 1/2 tank på 1 och en halv dag med vardagsåkande dvs åka butik etc.

En halv tank på en och en halv dag? Min V70 drog en halv tank bara igår... Återigen, det säger ingenting. Kör en längre sträcka som du VET tidigare förbrukning för och jämför sedan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Soulman
18 mars 2017 · 1 271 Inlägg

Mooser skrev:

Brådhis skrev:
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

Ok ska ut på en långtur idag ändå men om vi säger sågär så har bilen dragit 1/2 tank på 1 och en halv dag med vardagsåkande dvs åka butik etc.

Det låter jättekonstigt. Min drar faktiskt ingenting när den står parkerad.

Allvarligt talat. Jag har inga problem att köra upp en hel tank på några timmar. Din mätmetod behöver du fullständigt göra om.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
xXSammy
18 mars 2017 · 6 570 Inlägg

Vilka hastigheter ligger du i då?

De/Dem
Mooser
18 mars 2017 · 6 Inlägg

Soulman skrev:

Mooser skrev:

Brådhis skrev:
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

Ok ska ut på en långtur idag ändå men om vi säger sågär så har bilen dragit 1/2 tank på 1 och en halv dag med vardagsåkande dvs åka butik etc.

Det låter jättekonstigt. Min drar faktiskt ingenting när den står parkerad.

Allvarligt talat. Jag har inga problem att köra upp en hel tank på några timmar. Din mätmetod behöver du fullständigt göra om.

Jo det verkar så. Nollställt mätaren nu å fyllt tanken så får se hur det blir.

Mooser
18 mars 2017 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Vilka hastigheter ligger du i då?

Över 110 så drar den som fan. Verkar ligga bra till nu om man ligger runt 90 knyck å puttrar landsväg.

xXSammy
18 mars 2017 · 6 570 Inlägg

Hastigheter över 90-100 är ointressanta då tillverkades siffror bara gäller till landsväg hastighet, 70-90 (Motorväg klassas inte som landsväg)

Ska en bil dra 0.8 landsväg och drar 1.2 liter på motorvägen är det inget fel

De/Dem
Mooser
18 mars 2017 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Hastigheter över 90-100 är ointressanta då tillverkades siffror bara gäller till landsväg hastighet, 70-90 (Motorväg klassas inte som landsväg)

Ska en bil dra 0.8 landsväg och drar 1.2 liter på motorvägen är det inget fel

Jaha så då är det inte konstigt att den drar mer efter mappning? Trodde det skulle gå ner något efter mappningen. Är väl bara ovan med det.

Rensvinf
18 mars 2017 · 528 Inlägg

Mooser skrev:
Lämnade in bilen på mappning hos bsr och nu har bränsleförbrukningen skjutigt i höjden. Bilen drar ca 0.9l/h på tomgång och ca 1-1.5l/mil fram tills 6 e växel där det står att den drar ca 0.7-0.9l/mil. Dessa siffror är ungefärliga då jag är osäker på exakta värdena. Det jag har märkt är att man kan nästan se soppa mätaren sjunka när man kör(!). Är det inte så att bränsleförbrukningen skulle sjunka något vid mappning eller har jag fått det helt om bakfoten? Kan det vara så att datorn bara tror att bilen drar så pass mkt medans den inte gör det i verkligheten? Väntar även på nytt avgas som ska monteras, kommer det ändra någe?
Modell: golf gti -09
Standard effekt: 210hk
Mappad effekt: 240hk
Vrid orginal: 288nm
Vrid mappat: 342nm

Som *alltid* när man talar om förbrukning så kör du från full tank till full tank.  Dela sedan mängden bensin mot sträckan och få en verklig förbrukning på genomsnittsmilen. DEN siffran kan vara intressant, men bara om du kört ungefär i samma stil som du brukar.

xXSammy
18 mars 2017 · 6 570 Inlägg

Mooser skrev:
Jaha så då är det inte konstigt att den drar mer efter mappning? Trodde det skulle gå ner något efter mappningen. Är väl bara ovan med det.

Vissa drar mindre, vissa lika mycket
men oftast drar det mer eftersom bilen blev roligare att köra wink

De/Dem
Bawten
13 april 2017 · 7 Inlägg

Har själv en Golf GTI 2011 och mappade den hos Stertman. Det har liknande siffror (0.7-0.9l/mil från A-B på cirka 3-6mil). Över en tank(räknat för hand vid tankning och kollat mätaren i bilen för långdistans) så drar den i medel 0.86-0.9(dock gas-glad på fredagar tongue)
Dock ingen koll på "1-1,5L/mil under 6ans växel", men brukar se normalt ut när jag kollar lite snabbt och ligger i en konstant hastighet(50-70km/h vägar)

Jag har även loggat förbrukning från Dag 1 när jag köpte bilen för cirka ett år sen(Via en app, Drivvo), om du vill kan du få dom uppgifterna också smile

Senast redigerat av Crowling (13 april 2017)

Miblo
14 april 2017 · 88 Inlägg

En mappad motor kan både bli snålare men även dra mer bränsle.

Generellt sjunker förbrukning något vid normalkörning, dock vid belastningen ökar förbrukningen då motorn kan utveckla mer kraft.
Mera kraft behöver mer luft och då även mera bränsle.

I ditt fall tror jag den ökade förbrukningen beror på dels programmet ska "köras in" dvs den ska göra en adaption.
Sen beror det säkerligen också på högerfoten, det är roligt med den extra effekten.
Körs bilen hårt en stund liggen kvar i det läget och drar mycket, kör du försiktigt mappar bilen ner sig själv.

Ge det lite tid och kör lite försiktigt så ska du se på andra siffror.

Janneutanb
14 april 2017 · 7 271 Inlägg

Du kan ju inte jämföra olika körstilar och momentana förbrukningar mot vad den drog i snitt förut.
Kör samma sträcka I samma hastighet med dom olika mapparna så lovar jag att det är i princip ingen skillnad.

Soulman
14 april 2017 · 1 271 Inlägg

Jag har optimerat fem av mina senaste  bilar. Alla ligger väldigt nära 10% lägre förbrukning.

Det TS antagligen inte fattar är att gasar man mer drar bilen mer. Detta gäller ju oavsett optimering...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
TurbOla Reservdansk
14 april 2017 · 6 271 Inlägg

Mooser skrev:
Jaha så då är det inte konstigt att den drar mer efter mappning? Trodde det skulle gå ner något efter mappningen. Är väl bara ovan med det.

Tja, mer effekt = mer soppa. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
SeniorRC
17 april 2017 · 31 Inlägg

Någon i tråden skrev det bästa förslaget, fyll tanken full och nolla trippmätaren och kör till färddatorn visar 70-80km till tom tank.
Dela bränslemängden med miltalet så får du liter/mil, gör det med två decimaler på båda.
T.ex. 49,87l / 55,34mil = 0,90 l/mil eller 9l/100km om man nu hellre vill ha den siffran.
Detta är det enda sättet att säkert mäta förbrukningen då färddatorn jobbar med en algoritm och beräknar fram förbrukningen med hjälp av en faktor (parameter) i kalibreringen.
Denna parameter måste baseras på en längre tids körning och om du ändrar en massa andra parametrar så som bränsleparametrar, tändvinklar och laddtryck så kan den ursprungliga faktorn från fanrik ge dig en falsk bild av verklig förbrukning. Km till noll brukar dock vara hyfsat trygg fortfarande.

Men till din verkliga fråga, skall inte förbrukningen gå ned med en mjukvara?
Om du kör likadant som före trim eller åtminstone något sånär likvärdigt så är min bild att det skall vara samma eller möjligen något lägre. Miljötrim är bara ett argument och det håller inte i verkligheten.
Får du markant lägre förbrukning så går motorn konstant magert och det är inte bra för motorn och det är inte bra för miljön. Flera stora biltillverkare har fått kännbara straff efter att ha försökt med denna taktik borta i USA.
Låt oss veta vad du kommer fram till när det gäller förbrukning!

BMW i4 M50 Black on Black "Carbon Package" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang