Hjälp angående turbo konvertering på V6 2.8

tobiasberglundd
19 mars 2017 · 28 Inlägg

Hallå. Har länge nu funderat på att göra en turbo konvertering på min Passat V6 2.8 -99. (syncro).

Har sökt runt lite. Jag hittar inte någon sida i Sverige där dom säljer nåt turbo kit. Kanske någon av er vet?

Det går ju att köpa delarna separat, men då vill jag ha hjälp att veta just vilka delar jag behöver. Nån av er kanske vet precis vilka delar man behöver för ett komplett bygge?

Tacksam för svar.

Ps. Ge mig ett gott tips också hur man får plats med två styckna turbo, en turbo räcker nog ej? Med vänlig hälsning.

zleepy Trucker
19 mars 2017 · 1 391 Inlägg

Varför skulle en turbo inte räcka?

Samt det är en del jobb, är väl enklare att du köper en bil med turbo istället? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
ehedman
19 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Tydligen så ska eBay-kitten ha blivit mycket bättre på bara några år.

tobiasberglundd
19 mars 2017 · 28 Inlägg

zleepy skrev:
Varför skulle en turbo inte räcka?

Samt det är en del jobb, är väl enklare att du köper en bil med turbo istället? smile

Vill helst inte köpa ny bil. Har för mycket tycke om min bil. Mycket nytt och påkostat! smile En turbo skulle nog räcka, men många kör ju med dubbla turbo nu på v6orna väl?

Jesper328
19 mars 2017 · 2 333 Inlägg

Är det inte syncrodrivlinan i Golf 3 & Passat som inte pallar över 300 kusar?
Tänk även på att om du vill få det bra så lär du köra med ett eftermarknadssprut och ha någon som mappar det.

Kolla som skrivet annars på eBay-kitten.
Annars kan du knåpa ihop grenrör och sånt där själv och tjacka en turbo från skroten.

Up the RA
tobiasberglundd
19 mars 2017 · 28 Inlägg

ehedman skrev:
Tydligen så ska eBay-kitten ha blivit mycket bättre på bara några år.

Jag va in där och kollade men dom skulle ju ha nästan 2000kr i frakt också.. hmm typiskt.

tobiasberglundd
19 mars 2017 · 28 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är det inte syncrodrivlinan i Golf 3 & Passat som inte pallar över 300 kusar?
Tänk även på att om du vill få det bra så lär du köra med ett eftermarknadssprut och ha någon som mappar det.

Kolla som skrivet annars på eBay-kitten.
Annars kan du knåpa ihop grenrör och sånt där själv och tjacka en turbo från skroten.

Det du nämner om drivlinan på passat syncro har jag ingen aning om. Det kanske stämmer? Får kolla upp det. Tycker dom vore klena då om dom ej skulle klara av det. Audi har ju liknande fyrhjulsdrift och dom orkar ju med näst intill 480hk?

TurbOla Reservdansk
19 mars 2017 · 6 271 Inlägg

Tror du tänker på Audis Quattro-drivlina, det är något helt annat.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
tobiasberglundd
19 mars 2017 · 28 Inlägg

TurbOla skrev:
Tror du tänker på Audis Quattro-drivlina, det är något helt annat.

Okej. Då vet jag. Vet du om det går att anpassa min bil med en 2.5 tdi passat v6a? Passar grenrör därifrån?

TurbOla Reservdansk
19 mars 2017 · 6 271 Inlägg

tobiasberglundd skrev:
Okej. Då vet jag. Vet du om det går att anpassa min bil med en 2.5 tdi passat v6a? Passar grenrör därifrån?

Tyvärr så har jag väldigt dålig koll på det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
SportPilot Ubåtsingenjör
19 mars 2017 · 7 218 Inlägg

TurbOla skrev:
Tror du tänker på Audis Quattro-drivlina, det är något helt annat.

har inte passaten liknande drivlina ? Är ju rakställd motor under huven vilket brukar betyda torsen istället för haldex som hos de tvärställda

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
tobiasberglundd
19 mars 2017 · 28 Inlägg

CHEEVA skrev:

TurbOla skrev:
Tror du tänker på Audis Quattro-drivlina, det är något helt annat.

har inte passaten liknande drivlina ? Är ju rakställd motor under huven vilket brukar betyda torsen istället för haldex som hos de tvärställda

Jag tycker också det. Min passat har torsen. (syncro) men det är ju klart, Quattro har väl bara 4-motion? Har ingen aning egentligen.., skriver bara för om nån kommer på nåt! smile

tobiasberglundd
19 mars 2017 · 28 Inlägg

Är det någon som kan länka mig ett passande eBay turbo kit med rätt intercooler till min passat? 1999, 2.8 V6 manuell. Skulle vara tacksamt smile

Alkeruden
19 mars 2017 · 227 Inlägg

Som vanligt råder det lite förvirringar om VAG:s 4WD system. Quattro, Syncro o 4-motion är bara varumärken.

Passat 3B/G  (1997-2005) med längsmonterad motor har samtliga Audi:s Torsen system oavsett om det står Syncro eller 4-motion på bakluckan (samma system som i syskonen A4/A6)

tobiasberglundd
19 mars 2017 · 28 Inlägg

Alkis skrev:
Som vanligt råder det lite förvirringar om VAG:s 4WD system. Quattro, Syncro o 4-motion är bara varumärken.

Passat 3B/G  (1997-2005) med längsmonterad motor har samtliga Audi:s Torsen system oavsett om det står Syncro eller 4-motion på bakluckan (samma system som i syskonen A4/A6)

Ok! Tack för ditt svar. Vet du om man kanske kan sno grenrören ifrån en v6 2.5 tdi och sätta på min bil?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang