2528
Sök

Startproblem 206

11 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej,
Tänkte kolla om det finns någon kunnig Peugeot mekaniker eller mekaniker överhuvudtaget här som har svar på min fråga.
Jag har en Peugeot 206 1,4. årsmodell 2006. Gått ca 14500 mil.
Jag har problem med att starta bilen när den är varm men när den blir kall så startar den utan några problem. Den behöver inte vara överdrivet varm utan runt 90 graders strecket.
När den är varm så försöker den inte ens starta utan bara klickar när jag vrider om tändningen. Det är inga problem att springa igång den när den är varm dock.
Var och kollade hos en bilmekaniker idag och han kollade batteriet och sa att den var ok. Han trodde att det var startmotorn som måste bytas
Jag är dock skeptisk eftersom den startar utan problem när bilen är kall.
Är det någon som har haft samma problem eller misstänker vad som är problemet?

Jag vet att Peugeot är en skitbil och behöver inte höra det igen. Jag vill bara kunna starta den och komma till jobbet..

Forummoderator
18 282 Inlägg
20 mars 2017
#2
TTVV skrev:
Hej,
Tänkte kolla om det finns någon kunnig Peugeot mekaniker eller mekaniker överhuvudtaget här som har svar på min fråga.
Jag har en Peugeot 206 1,4. årsmodell 2006. Gått ca 14500 mil.
Jag har problem med att starta bilen när den är varm men när den blir kall så startar den utan några problem. Den behöver inte vara överdrivet varm utan runt 90 graders strecket.
När den är varm så försöker den inte ens starta utan bara klickar när jag vrider om tändningen. Det är inga problem att springa igång den när den är varm dock.
Var och kollade hos en bilmekaniker idag och han kollade batteriet och sa att den var ok. Han trodde att det var startmotorn som måste bytas
Jag är dock skeptisk eftersom den startar utan problem när bilen är kall.
Är det någon som har haft samma problem eller misstänker vad som är problemet?

Jag vet att Peugeot är en skitbil och behöver inte höra det igen. Jag vill bara kunna starta den och komma till jobbet..

Troligen startmotorn. Man kan ju "kortsluta den" mellan dess pluspoler för att kolla.
Kan förvisso vara dålig kontakt mellan batteri och batteripoler. Men troligen inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 966 Inlägg
20 mars 2017
#3
Be en kompis knacka på startmotorn med ett kvastskaft eller liknande samtidigt som du försöker starta bilen.

328 Inlägg
20 mars 2017
#4
Men det känns ju inte som det ska vara startmotor om den startar utan problem när bilen är kall? Kanske kan vara tempgivare eller vevaxelgivaren? smile


11 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#5
Nej, det är därför jag med är misstänksam mot startmotorn då den startar utan problem kall. Vill inte byta startmotor om det inte är problemet.

Evildan
20 mars 2017
#6
TTVV skrev:
Nej, det är därför jag med är misstänksam mot startmotorn då den startar utan problem kall. Vill inte byta startmotor om det inte är problemet.

1. Peugeot är inte någon skitbil.

2. Mät med multimeter vid startmotorns anslutningar när bilen är varm och vägrar, på så vis avgör du om det är startmotorn som felar.

Forummoderator
18 282 Inlägg
20 mars 2017
#7
beppizh skrev:
Men det känns ju inte som det ska vara startmotor om den startar utan problem när bilen är kall? Kanske kan vara tempgivare eller vevaxelgivaren? smile

Startmotorn klickar vid varm bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#8
Hybridsmurfen skrev:
beppizh skrev:
Men det känns ju inte som det ska vara startmotor om den startar utan problem när bilen är kall? Kanske kan vara tempgivare eller vevaxelgivaren? smile

Startmotorn klickar vid varm bil.

Hybridsmurfen, eftersom det klickar kan man då utesluta temp och vevaxelgivaren? Var det det du mena?

Forummoderator
18 282 Inlägg
20 mars 2017
#9
TTVV skrev:
Hybridsmurfen skrev:
beppizh skrev:
Men det känns ju inte som det ska vara startmotor om den startar utan problem när bilen är kall? Kanske kan vara tempgivare eller vevaxelgivaren? smile

Startmotorn klickar vid varm bil.

Hybridsmurfen, eftersom det klickar kan man då utesluta temp och vevaxelgivaren? Var det det du mena?

Jo, jag tycker nog det. Om inte starten går runt så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 038 Inlägg
11 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
Provat att tvångsmata startmotorn med ström?

Hur menar du?

11 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#12
Jesper328 skrev:
Provat att tvångsmata startmotorn med ström?

Eller oavsett hur du menar har jag inte provat det..

men förklara gärna hur du menar.

3 038 Inlägg
20 mars 2017
#13
Koppla ur befintliga och dra en kabel från "Switch terminal" och toucha den emot "Battery terminal".
Alternativt kan du använda en skruvmejsel och lägga i mellan B och M på bilden.

http://constructionmisc.tpub.com/TM-9-4940-568-34/img/TM-9-4940-568-34_434_1.jpg

Edit : Alltså då med allting kopplat förutom kabeln till tändningslåset om du väljer alternativ 1.
Bara att ta en kabel med lämplig kabelsko och lägga den andra änden emot kontakten som håller en tjock kabel ifrån batteriet.
Senast redigerat av Jesper328 (20 mars 2017)


11 Inlägg
21 mars 2017
Trådstartare
#14
Om det visar sig vara startmotorn. Är den svår att byta själv på en Peugeot 206:a?

1 966 Inlägg
21 mars 2017
#15
TTVV skrev:
Om det visar sig vara startmotorn. Är den svår att byta själv på en Peugeot 206:a?

Det är ju ganska trångt, men det går absolut att göra själv. Hittade en guide.

11 Inlägg
22 mars 2017
Trådstartare
#16
ehedman skrev:
TTVV skrev:
Om det visar sig vara startmotorn. Är den svår att byta själv på en Peugeot 206:a?

Det är ju ganska trångt, men det går absolut att göra själv. Hittade en guide.

Tack för guiden.. gick ut glad i hågen och skulle ta loss startmotorn men på min modell såg det annorlunda ut och den satt bra mycket krångligare. Verkstan tyckte jag skulle prova att byta start relä för att utesluta det först.

2 Inlägg
16 augusti 2019
#17
Hej! Jag har exakt samma problem. Så var låg felet?

Jag har haft upp startmotorn ett par ggr. Efter jag rengjorde polerna på solenoiden med sandpapper och la lite spray på så började allt funka igen, och gjort så en tid tills idag när det var dött!

Jag har trott att problemet är dålig kontakt mellan solenoiden och själva startmotorn, då det var rost och ärg. Jag menar det klickar ju så själva "hjulet" växlar/kuggar  ju i men startmotorn drar bara inte runt/igång.

Och så vips funkar allt igen när allt kallnat!

Normalt startar jag den kall och kör till jobbet, eller hem (också kall). Men ibland tar frun den runt  på stan och så blir hon stående. Och då måste vi knuffa eller dra igång den.

716 Inlägg
16 augusti 2019
#18
Starten som många säger här...

37 Inlägg
17 augusti 2019
#19
Ronnypeugeot skrev:
Hej! Jag har exakt samma problem. Så var låg felet?

Jag har haft upp startmotorn ett par ggr. Efter jag rengjorde polerna på solenoiden med sandpapper och la lite spray på så började allt funka igen, och gjort så en tid tills idag när det var dött!

Jag har trott att problemet är dålig kontakt mellan solenoiden och själva startmotorn, då det var rost och ärg. Jag menar det klickar ju så själva "hjulet" växlar/kuggar  ju i men startmotorn drar bara inte runt/igång.

Och så vips funkar allt igen när allt kallnat!

Normalt startar jag den kall och kör till jobbet, eller hem (också kall). Men ibland tar frun den runt  på stan och så blir hon stående. Och då måste vi knuffa eller dra igång den.

Morsan har en 206:a. Hon upplevde liknande problem att bilen helt sonika kunde bli stående efter att ha rullat bra, den vägrade starta vid flera tillfällen. Skedde rätt diffust. Det hände ibland om hon tagit bilen till någon affär i närheten, gått in och handlat, sedan startade inte bilen. Även när bilen stått kall i garaget över natten och hon sedan skulle starta den fick hon inte igång den vid några tillfällen.

I hennes fall rörde det sig om något så enkelt att batteriet felade. Minns inte om man köpte ett nytt batteri här eller om man plockade in batteriet i fråga och laddade det, fylldes eventuellt på?

Så tips där att börja kika på batteriet om man inte gjort det innan. Ingen hade någonsin pillat på batteriet eller så tidigare. Startmotorn var det inget fel alls på i hennes fall.

7 471 Inlägg
17 augusti 2019
#20
så här är det,, startar bilen när den är kall , ok,  om startmotorn ej går när bilen är varm, så byt den eller KOLEN i den,,  har själv haft dem problemen,   men startar den ej sporadiskt, meo inget speciellt man kan ta på,, så kan det vara glapp i kablar/jord, men är det systematiskt så är det startmotorn



Sök