NISSAN MICRA, 1998 aut rycker

Laroussi
25 mars 2017 · 13 Inlägg

Tja alla!

Har problem med min älskade nissan micra och hoppas någon här stött på samma fel eller skulle kunna gissa på vad felet är.

Har en NISSAN MICRA år 98 automat. 1.3 GX bensin.

Har kört bilen felfritt i snart ett år tills jag skulle köra den en morgon och den vägra starta.
Det är inte generator eftersom den nästan startar, den nästan hoppar igång men vill sig inte som om den inte får bensin eller kraft till att starta.

Efter felsökning såg jag en spricka i fördelarlocket så jag bytte den tillsammans med rotor.
Fick igång bilen med hjälp av starthjälp av startkablar.

Problemet är ej löst, bilen rycker till lite då och då som om den vill stanna.
Lämnade därför in den på service och där bytte de, tändstift, tändkablar, bränslefilter. De gjorde säker lite mer men minns ej vad det heter.

Efter service trodde jag att allt var löst, körde bilen i två dagar utan några problem. Den kändes mycket piggare också.
I går körde jag bilen på motorvägen och den började rycka till igen men denna gång ryckte det till lite extra hård och det sluta med att jag inte kunde gasa. Bilen hade inte stängts av utan det var som om jag la in friläge och när jag gasade varvade motorn upp.

Sluta med att jag hamna i vägrenen men varningsblinkers och då stängdes bilen av sig själv. Efter två försök till att starta bilen med nyckel kom den igång. Åkte iväg som inget har hänt, kanske ännu piggare än tidigare.

Fick tips om att köpa en STP Complete System Cleaner men jag vet inte. blääää


Är det någon som känner igen symptomerna eller stött på samma? tack

Senast redigerat av Laroussi (30 mars 2017)

caromania Forummoderator
25 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Du har ju gjort all service som bör göras så det är ju bra. Eventuellt har du en vakuumläcka/insugsläcka någonstans?

Angående STP etc så är det mest kattpiss blandat med lite lacknafta eller liknande och oftast ganska verkningslöst, men Red Line har en produkt som heter SI-1 som jag faktiskt vågar rekommendera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2017 · 17 345 Inlägg

Nissan hade lite bekymmer med sin CVT (automatlådan). Det yppar sig som ryckighet och bilen kan stoppa, förvisso i synnerhet vid rödljus o. dyl. Men ändå...

En omprogrammering/nollställning av lådan kan hjälpa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Laroussi
27 mars 2017 · 13 Inlägg

caromania skrev:
Du har ju gjort all service som bör göras så det är ju bra. Eventuellt har du en vakuumläcka/insugsläcka någonstans?

Angående STP etc så är det mest kattpiss blandat med lite lacknafta eller liknande och oftast ganska verkningslöst, men Red Line har en produkt som heter SI-1 som jag faktiskt vågar rekommendera.

Köpte en SI-1 och ryckningarna slutade efter ca 30 km. Blev glad över att jag kunde köra ca 15 mil utan problem men sen kom de tillbaka. Nu rycker det dock lite mindre och inte lika kraftigare.

Kan jag hälla i en till efter denna tank tro?

Känns som att ryckningarna kommer långt efter bilen är varm. Aldrig vid start.

Hybridsmurfen skrev:
Nissan hade lite bekymmer med sin CVT (automatlådan). Det yppar sig som ryckighet och bilen kan stoppa, förvisso i synnerhet vid rödljus o. dyl. Men ändå...

En omprogrammering/nollställning av lådan kan hjälpa.

Hmm, kan man görs detta själv eller krävs det en verkstad?


Tack båda för svar!

Xebers76
27 mars 2017 · 2 246 Inlägg

Tändspolen sitter inbyggd i fördelaren, hela den enheten kan få rediga invändiga glapp, testa en bättre begagnad fördelare, detta har hänt mig

Laroussi
30 mars 2017 · 13 Inlägg

caromania skrev:
Du har ju gjort all service som bör göras så det är ju bra. Eventuellt har du en vakuumläcka/insugsläcka någonstans?

Angående STP etc så är det mest kattpiss blandat med lite lacknafta eller liknande och oftast ganska verkningslöst, men Red Line har en produkt som heter SI-1 som jag faktiskt vågar rekommendera.

Har nu kört bilen med SI-1 med snart en halv tank.
Bilen rullar mycket bättre och ryckningarna känns svagare och kommer inte lika ofta.
Körde senast igår ca 4 mil utan att den rycker.

Xebers76 skrev:
Tändspolen sitter inbyggd i fördelaren, hela den enheten kan få rediga invändiga glapp, testa en bättre begagnad fördelare, detta har hänt mig

Men kan bilen beter sig såhär, om tändspolen är paj, borde inte bilen alltid rycka och ha sig?
(ursäkta min fråga, har för lite erfarenhet i detta)

Tack för era svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang