7409
Sök

Skarvning av bromsrör

31 Inlägg
29 mars 2017
Trådstartare
Hej!

Då bromsrören på en utav bilarna har börjat rosta tänker jag byta ut den sektionen som är rostskadad och då frågorna:

1. Är det rekommenderat att skarva bromsrör eller ska man byta ut hela?
2. Spelar det någon roll om man skarvar vanliga stålrör med t.ex koppar? Kommer det orska något problem då det är två olika metaller?

Mvh
Iz0r

7 833 Inlägg
29 mars 2017
Kanske inte att rekommendera nu för tiden.
Men till bilar som det förr var svårt att skaffa bromsrör så gjordes det som så:
Den skadade delen rengjordes noga.
Röret kapades.
Ett passande kopparrör träddes utanpå.
Silverlod smältes in mellan bromsrör och kopparrör.
Lite svårt på böjda rör.
Och det är ju där det brukar rosta.

Annars har bl a Biltema utmärkta verktyg för att skarva bromsrör med.

Ett annat tips är att ta med det demonterade/skadade bromsröret till t ex Mekonomen så tillverkar de ett nytt medan du väntar.

1 966 Inlägg
29 mars 2017
Byt ut hela istället för att skarva. Köp lite bromsrör, ett gäng nipplar och dubbelkoningsverktyg om du ska byta flera, annars köper du bara det specifika rör du behöver. Ett tredje alternativ kan vara t.ex. Mekonomen som jag vill minnas tar 100 kr/m konat och klart att bocka.

Det kan vara dumt att blanda olika ädla metaller, men just rostfritt stål och koppar är hyfsat jämbördiga för att svara på din andra fråga.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 mars 2017
ehedman skrev:
Byt ut hela istället för att skarva. Köp lite bromsrör, ett gäng nipplar och dubbelkoningsverktyg om du ska byta flera, annars köper du bara det specifika rör du behöver. Ett tredje alternativ kan vara t.ex. Mekonomen som jag vill minnas tar 100 kr/m konat och klart att bocka.

Det kan vara dumt att blanda olika ädla metaller, men just rostfritt stål och koppar är hyfsat jämbördiga för att svara på din andra fråga.

Vilka fler än koppar tänkte du skulle ingå i sammanhanget "bromsrör"? Platina?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 mars 2017
ehedman skrev:

Bara en liten detalj, att det inte är rostfritt som efterfrågas. Nipplarna brukar vara mässing dock. Men jag säger som påpekats, byt hela röret. Köp en rulle kopparrör, böj det så det löper längs med det gamla, montera nipplar och byt. Glöm inte att blåsa rent röret efter att det kapats. Kapa med rörkap, inte bågfil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 966 Inlägg
29 mars 2017
iz0r skrev:
Hej!

Då bromsrören på en utav bilarna har börjat rosta tänker jag byta ut den sektionen som är rostskadad och då frågorna:

2. Spelar det någon roll om man skarvar vanliga stålrör med t.ex koppar? Kommer det orska något problem då det är två olika metaller?

Mvh
Iz0r

it_mutt skrev:

Läs, begrunda och förstå TS... Jag har fetmarkerat det viktigaste för din skull.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 mars 2017
ehedman skrev:
iz0r skrev:
Hej!

Mvh
Iz0r

it_mutt skrev:

Läs, begrunda och förstå TS... Jag har fetmarkerat det viktigaste för din skull.

Så vilka FLER ädelmetaller tänkte du på. Jag fetmarkerade vad du skrev, men jag stryker undan det du verkar missa i vad du själv skrev

ehedman skrev:

Den enda ädla metallen du nämner är koppar, så vilken mer ädel( )metall, utöver koppar, hade du i åtanke i sammanhanget "bromsrör"? (igen).
Senast redigerat av it_mutt (29 mars 2017)

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 mars 2017
För att återgå till TS fråga.
Oavsett vilket rör du använder så är en skarv bra att undvika. Stålrör rostar och spricker då de är hårda. (De rostar inte för att de är hårda, men jag vill gardera mig för off topic-trams) Koppar klarar sig bra då de inte oxiderar (jag hoppas inte begreppet leder till off topic-trams) i samma utsträckning. Att byta hela röret är bäst och Mekonomen etc kan hjälpa dig kona röret i rätt längd om du mäter det först. Det gamla röret måste ändå bort och det är då ganska lätt att mäta. Lägg gärna på några centimeter men överdriv inte.
Senast redigerat av caromania (29 mars 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 966 Inlägg
29 mars 2017
it_mutt skrev:
Så vilka FLER ädelmetaller tänkte du på. Jag fetmarkerade vad du skrev, men jag stryker undan det du verkar missa i vad du själv skrev
...
Den enda ädla metallen du nämner är koppar, så vilken mer ädel( )metall, utöver koppar, hade du i åtanke i sammanhanget "bromsrör"? (igen).

Jaha, du ville bara märka på ord. Jag trodde - i min enfald - att när "olika ädla metaller" nämns i bilsammanhang så är det tydligt att det handlar om att jämföra normalpotentialer för att undvika otrevliga reaktioner.

EDIT: slänger in en wiki-länk för den intresserade
Senast redigerat av ehedman (29 mars 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
29 mars 2017
ehedman skrev:
Jaha, du ville bara märka på ord. Jag trodde - i min enfald - att när "olika ädla metaller" nämns i bilsammanhang så är det tydligt att det handlar om att jämföra normalpotentialer för att undvika otrevliga reaktioner.

Om du anser att det är att "märka på ord" att ifrågasätta hur en "grupptillhörighet" används rätt eller inte, så för all del, då var det det.

Jag trodde, i min enfald, att när folk använder uttrycket "ädla metaller", så är det just vad som åsyftas. Fast jag borde kanske ha lärt mig efter alla år på forum, att _inte_ läsa vad folk faktiskt skriver och utgå från att det folk skriver är vad de egentligen menar.

- - - EDIT - - -

Slänger in en wiki-länk för den intresserade

1 966 Inlägg
29 mars 2017
it_mutt skrev:
Om du anser att det är att "märka på ord" att ifrågasätta hur en "grupptillhörighet" används rätt eller inte, så för all del, då var det det.

Jag trodde, i min enfald, att när folk använder uttrycket "ädla metaller", så är det just vad som åsyftas. Fast jag borde kanske ha lärt mig efter alla år på forum, att _inte_ läsa vad folk faktiskt skriver och utgå från att det folk skriver är vad de egentligen menar.

- - - EDIT - - -

Jag ska försöka hålla isär begreppen, "olika ädla metaller" har en annan betydelse än "olika ädla ädelmetaller". Det är mycket lättare att sätta tonfallet på "rätt ord" i en mening när man säger det än skriver det.

Naturligtvis måste man ta hänsyn till grupptillhörighet, en kemist och en guldsmed ser väldigt olika på begreppet ädelmetall.
Senast redigerat av ehedman (29 mars 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
29 mars 2017
ehedman skrev:
it_mutt skrev:

- - - EDIT - - -

Jag ska försöka hålla isär begreppen, "olika ädla metaller" har en annan betydelse än "olika ädla ädelmetaller".

Naturligtvis måste man ta hänsyn till grupptillhörighet, en kemist och en guldsmed ser väldigt olika på begreppet ädelmetall.

Nog för att vi trillar långt från topic (även om frågan blivit besvarad), men rostfritt stål är ingen "ädel metall" hur du än vänder och vrider på det.

- - Edit - -

Skit sak samma, jag var mest nyfiken på om du faktiskt hade någon annan ädel i åtanke

Sök