2799
Sök

Dieselgate VW, en följetong.

Cupra_
29 mars 2017
Såg denna artikel idag och tänkte dela mina erfarenheter med min passat.
Jag vet att ämnet har berörts tidigare, men ändå.

http://teknikensvarld.se/dieselgate-vol … rd-454998/

Jag har en av de drabbade bilarna (passaten).
För några veckor sedan var jag inne och gjorde ett servicearbete på bilen hos en av de större VW-anläggningarna i Stockholm.
Jag blev tillfrågad om jag ville ha uppdateringen gjord. Då jag hört en del negativt och jobbar med bilar själv så frågade jag kundmottagaren om ev nackdelar,  men blev lovad att prestanda och förbrukning inte skulle påverkas.

Sagt och gjort så valde jag uppdateringen.
Det tog inte lång tid innan jag märkte att bilen, som förvisso fungerar som den ska (inga felkoder, startar alltid osv), gick betydligt sämre.

Jag får pisk av kollegans gamla prius, som inte hade en suck tidigare.

Jag vände mig till verkmästaren på aktuell anläggning och bad dem att ta bort den nya "mappen" de installerat.
Detta var enligt honom helt omöjligt och gick inte att göra.

Då jag ifrågasatte detta och bad om en lösning så fick jag 4 alternativ.

1. Kontakta kundtjänst hos VW GROUP.

2. Köpa en beggad, icke uppdaterad databox på skroten. Varför skulle jag göra det? Det är inte jag som förstört min bil..

3. Blev erbjuden att kostnadsfritt få med en diagnostekniker på en provtur. Frågade då om de hade en recelogic, dyno, eller g-mätare för att mäta den faktiska prestandan. Svaret blev nej. 
De kunde bara se att programvaran gjorde det den skulle och att motorn gick "som den ska".

4. Vända mig till en trimfirma för att på egen bekostnad göra min bil olaglig.

Jag sa att jag kan vända mig till en trimfirma och skicka fakturan till er (VW stockholm), haha det blev tvärnej.

Så nu står jag här med en bil som dricker mer, går sämre och utan hjälp.
Jag skriver detta dels för att höra om fler har samma erfarenheter men samtidigt för att varna för den så kallade lagningen.
Senast redigerat av Cupra_ (29 mars 2017)

1 271 Inlägg
29 mars 2017
Min egen generella erfarenhet är att om man bullrar tillräckligt mycket är det någon som kommer störa sig på dig och undra vad det är frågan om.

Verkstaden kommer fullständigt strunta i dig, du behöver ligga på VW i Södertälje. VBs rapport är en bra början att dänga i huvudet på dem, googla på europeiska forum och skriv ut några hundra sidor och ta med dig det till ett möte du säger att du ska ha med någon som kan ta beslut. Officiellt kommer de förneka all kännedom om att berörda bilar kan få försämrad prestanda.

Verkställ och återkom.
Senast redigerat av Soulman (29 mars 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
29 mars 2017
Har mailat VW Södertälje nu och reklamerat uppdateringen samt skrivit det jag skrivit här.
Frågade hur vi lämpligast går vidare samt begärde svar via mail.

Jag tror någonstans att nu när den här skiten exploderar i ansiktet på dem så är det inte omöjligt att vi får ett scenario liknande det i USA.
Personligen vill jag ha tillbaka bilen som den var innan uppdateringen rent prestandamässigt. Det är det viktigaste för mig. Men rätt ska vara rätt och det innebär att det inte ska kosta mig ett öre att få den i rätt skick.

Själv ska jag ut och försöka prestandamäta lite nu..

7 524 Inlägg
29 mars 2017
tyvärr har jag läst om detta problem för minst 6 månader sen,, inget nytt,, men lycka till.. lär du behöva

Cupra_
29 mars 2017
granadadr skrev:
tyvärr har jag läst om detta problem för minst 6 månader sen,, inget nytt,, men lycka till.. lär du behöva

Till just min modell blev "åtgärden" godkänd i typ januari så..

Gjorde flertalet mätningar med GPS ikväll. Det högsta snittresultat jag kunde frambringa var 141hk och 297nm.
Även om min mätning inte är 100% exakt så är det ändå en stor skillnad mot de utlovade 170hk och 350nm..
Senast redigerat av Cupra_ (29 mars 2017)

Sök