Köpråd bruksbil

Jokabsson
31 mars 2017 · 1 179 Inlägg

Gubbarna på forumet kör vidare med "japanska bilar dör aldrig". TS har ju specifikt sagt att reparationskostnaderna har börjat lägga sig på hög i sin 20 år gamla rishög och att den möjligtvis håller ihop över sommaren. Det låter ju inte som en felfri bil? Eller? Fast det kanske den är, den är ju japansk...

I stället för marknadspris på 10-20 så skulle jag tippa på mellan 5-10 000 om det är så illa som TS har beskrivit.

Gammal Mazda skulle jag inte rekommendera. Värre rostburkar får man leta efter, men Suzuki är underskattat. Körs ofta av pensionärer som lämnar in bilen på auktoriserad verkstad i alla år utan att blinka. Där kan du hitta fynd! Det är lätt att falla för BMW och Audi, men sanningen är att risken för problem är större, då de ofta körs hårt av folk som kan väldigt lite. Sad, but true.

Det går dock utan tvekan att fynda på den fronten också, men man får leta länge och vara noga. En fullstämplad servicebok är en bra början.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
beppizh
31 mars 2017 · 328 Inlägg

Jag röstar på en NG Saab 9-3 Aero, precis som jag har. Älskar komforten, älskar körglädjen och älskar kraften. Jag köpte min för 20k, dock så hade den då åkt i 24k mil men välskött och välservad och milen är absolut inget jag märker av för fem öre. Sen har jag ju lagt en del pengar på den i efterhand men om du hittar en som min så har du ju ca 20k över till annat roligt big_smile

trubbelturbo
31 mars 2017 · 1 460 Inlägg

Japaner är bra bilar, men i detta fallet skulle den se bra ut också. Därför röstar jag på Saab 9-3 NG. Snygg, komfortabel, driftsäker, prisvärd och snabb (särskilt Aero) välj en my 2004 eller framåt. smile

Ett tips om du vill se bränsleförbrukningssiffror för olika bilar, kolla https://www.spritmonitor.de/en/
Bra sida!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
kiilg
31 mars 2017 · 26 Inlägg

torsen skrev:

kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).

Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).

Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

mvh
kiilg

Hej. Nu blir jag tråkig men realist.
Din Honda har ett försäljningspris på 10 - 20.000:- om den är gatlegal, utan fel och någorlunda fräsch.
Du frågar vad du kan få för 40.000:-?
Du har inte en aning om vad du kommer att få i stället för din bil som du nu vid det här laget börjar känna.
Jag vill påstå att det inte är någon större skillnad på en 20.000:- bil mot en 40 - 80.000:- bil.
Skriver som ÖB = priset är skillnaden.
Din budget för en driftsäker bil är för snålt tilltagen.
I princip vill jag rekommendera en bil som är runt 5 år gammal och har rullat cirka 5.000 mil.
Då har du 5 år och 5.000 mil med maskinskadegaranti, som skyddar dig från dyrare kostnader, under förutsättning att du tecknar helförsäkring.
Självrisken är, hos Folksam, 2.000:-.
Nästa råd är att köpa en japansk bil, Honda, Mazda, Toyota, Suzuki eller Nissan.
Avråder på det bestämdaste från europeiska bilar såsom Fiat, Audi, VW, Skoda, Seat, BMW, Opel, Renault, Citroen, Peugeot och Santana.
Skräckisarna är Alfa Romeo, Lancia, Lada och Land Rover Freelander..
Amerikanska bilar, t ex Jeep, är driftsäkra men driftdyra.
Äldre koreaner är även de ett vågspel att köpa(och så är de ju så tråkiga).
Volvo och Saab är övervärderade och dåliga(och så är de ju så tråkiga).
Har själv provat och ägt flera varianter av ovanstående uppräknade bilfabrikaten.
Tillsammans med hustrun har vi bl a under cirka 5 år/15.000 mil vardera provat 4 Mazda, 4 VAG, 4 Suzuki, ett antal Citroen, Peugeot, Renault, BMW, Mercedes, Honda, Lexus, Nissan, Niva  m fl.

Min rekommendation blir en Mazda eller Suzuki - världens förmodligen bästa bilar.

Men allra bäst för din ekonomi blir det att behålla Honda´n och serva den under några år tills du studerat färdigt.

Tycker jag.

Nej min bil är inte gatlegal, den har fel och den är inte direkt fräsch. Om jag pungar ut 5000kr i dagsläget så tvekar jag på att den kommer sälja för mer än de jag la ut på reparationer.

Cracksoup skrev:
Gubbarna på forumet kör vidare med "japanska bilar dör aldrig". TS har ju specifikt sagt att reparationskostnaderna har börjat lägga sig på hög i sin 20 år gamla rishög och att den möjligtvis håller ihop över sommaren. Det låter ju inte som en felfri bil? Eller? Fast det kanske den är, den är ju japansk...

I stället för marknadspris på 10-20 så skulle jag tippa på mellan 5-10 000 om det är så illa som TS har beskrivit.

Gammal Mazda skulle jag inte rekommendera. Värre rostburkar får man leta efter, men Suzuki är underskattat. Körs ofta av pensionärer som lämnar in bilen på auktoriserad verkstad i alla år utan att blinka. Där kan du hitta fynd! Det är lätt att falla för BMW och Audi, men sanningen är att risken för problem är större, då de ofta körs hårt av folk som kan väldigt lite. Sad, but true.

Det går dock utan tvekan att fynda på den fronten också, men man får leta länge och vara noga. En fullstämplad servicebok är en bra början.

Suzuki må kanske vara en bra bil, men bara att ha tittat lite på blocket så är det inte så himla vackra att titta på :p ja jag förstår att jag inte bara kan titta på utseende om jag vill ha en bra bil och slitstark bil men nånstans får gränsen gå.

beppizh skrev:
Jag röstar på en NG Saab 9-3 Aero, precis som jag har. Älskar komforten, älskar körglädjen och älskar kraften. Jag köpte min för 20k, dock så hade den då åkt i 24k mil men välskött och välservad och milen är absolut inget jag märker av för fem öre. Sen har jag ju lagt en del pengar på den i efterhand men om du hittar en som min så har du ju ca 20k över till annat roligt big_smile

Ja, Saab börjar faktiskt bli lite intressant, och som sagt man kan hitta de ganska lätt och reservdelar finns det gott om.

kiilg
31 mars 2017 · 26 Inlägg

Har kollat på en liten Ford Fiesta ST någonting i denna stilen https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … 10&w=3

Inte den säkraste eller den manligaste bilen kanske, men dom är säkert jävligt roliga att köra, och relativt bra förbrukning (om man tillåter)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2017 · 17 486 Inlägg

Saab ÄR prisvärda bilar. I synnerhet i dagens läge. Men då bör man väl veta lite vad som är go eller no go i motor/modellväg. Men det finns lite Saabmän i forumet så upplys TS mina herrar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kiilg
31 mars 2017 · 26 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Japaner är bra bilar, men i detta fallet skulle den se bra ut också. Därför röstar jag på Saab 9-3 NG. Snygg, komfortabel, driftsäker, prisvärd och snabb (särskilt Aero) välj en my 2004 eller framåt. smile

Ett tips om du vill se bränsleförbrukningssiffror för olika bilar, kolla https://www.spritmonitor.de/en/
Bra sida!

Lite utanför min budget men jag tycker Kombin är riktigt snygg

https://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_ … 10&w=3

Jokabsson
31 mars 2017 · 1 179 Inlägg

kiilg skrev:

trubbelturbo skrev:
Japaner är bra bilar, men i detta fallet skulle den se bra ut också. Därför röstar jag på Saab 9-3 NG. Snygg, komfortabel, driftsäker, prisvärd och snabb (särskilt Aero) välj en my 2004 eller framåt. smile

Ett tips om du vill se bränsleförbrukningssiffror för olika bilar, kolla https://www.spritmonitor.de/en/
Bra sida!

Lite utanför min budget men jag tycker Kombin är riktigt snygg

https://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_ … 10&w=3

V6an är riktigt törstig. En Aero med 2.0T är ett mycket smartare val! Har dessutom hört en del sviktande kvalité i V6orna men vågar inte uttala mig vad de dras med för problem. En dyr bil rakt av skulle jag vilja säga.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
beppizh
31 mars 2017 · 328 Inlägg

Skulle också satsat på 2.0T Aero om jag va du. Skatt på drygt 2400kr, min dricker ca 0.95 L milen men då har jag väldigt tung högerfot och 19". Det mest omtalade problemet är väl framfjädrarna är rätt dåliga, inte svårt att byta och inte så värst dyrt. Satsa på en nyare än 2004 precis som tidigare sagt pga barnsjukdomar med bl.a elfel osv.

Pros/cons?
Pros:
-Stolarna! Underbara!
-Relativt gott om plats i baksätet också
-Riktigt pigg
-Lätt att hitta reservdelar både nytt och begagnat
-Återförsäljare som Saabparts, Maptun, Speedparts m.m
-VÄLDIGT prisvärda

Cons:
-Framfjädrarna
-Ratten går inte att dra emot sig så väldans mycket, så om man har väldigt långa ben så är det svårt att få ratten bekvämt.
-Bränsleförbrukningen är väl lite tråkig, men jag ser det som att man betalar det lilla extra för körglädjen.

trubbelturbo
31 mars 2017 · 1 460 Inlägg

V6:orna råder det delade meningar om, men 4:orna funkar bra, Inga direkta typfel. Undvik 1.8i, ingen turbo, slö, och kamrem.

Övriga alternativ, 1.8t (2-liters motor trots namnet), 2.0t och 2.0t "aero" är i grund och botten samma motor, lite olika bitar skiljer beroende på effektutag.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
kiilg
31 mars 2017 · 26 Inlägg

beppizh skrev:
Skulle också satsat på 2.0T Aero om jag va du. Skatt på drygt 2400kr, min dricker ca 0.95 L milen men då har jag väldigt tung högerfot och 19". Det mest omtalade problemet är väl framfjädrarna är rätt dåliga, inte svårt att byta och inte så värst dyrt. Satsa på en nyare än 2004 precis som tidigare sagt pga barnsjukdomar med bl.a elfel osv.

Pros/cons?
Pros:
-Stolarna! Underbara!
-Relativt gott om plats i baksätet också
-Riktigt pigg
-Lätt att hitta reservdelar både nytt och begagnat
-Återförsäljare som Saabparts, Maptun, Speedparts m.m
-VÄLDIGT prisvärda

Cons:
-Framfjädrarna
-Ratten går inte att dra emot sig så väldans mycket, så om man har väldigt långa ben så är det svårt att få ratten bekvämt.
-Bränsleförbrukningen är väl lite tråkig, men jag ser det som att man betalar det lilla extra för körglädjen.

trubbelturbo skrev:
V6:orna råder det delade meningar om, men 4:orna funkar bra, Inga direkta typfel. Undvik 1.8i, ingen turbo, slö, och kamrem.

Övriga alternativ, 1.8t (2-liters motor trots namnet), 2.0t och 2.0t "aero" är i grund och botten samma motor, lite olika bitar skiljer beroende på effektutag.

Okej, vad är de mest viktiga punkterna att checka av vid köpe av en begagnad 9-3 2.0t förutom det uppenbara (växellåda, inge missljud, rost o.s.v)

panda666
31 mars 2017 · 4 250 Inlägg

Varför inte ford mondeo st220?? 6 växlad låda, kamkedja, ganska pigg motor 220hk.
farsan har en och är jävligt nöjd me den, dom ligger på runt 30-50k väldigt fräscha. kika på dom!

xXSammy
31 mars 2017 · 6 577 Inlägg

panda666 skrev:
Varför inte ford mondeo st220?? 6 växlad låda, kamkedja, ganska pigg motor 220hk.
farsan har en och är jävligt nöjd me den, dom ligger på runt 30-50k väldigt fräscha. kika på dom!

För Duratech V6an är T Ö R S T I G

Skulle hellre köpa en 2.0a då, de slår V70N på fingrarna i hållbarhet.
Men för den budgeten får man ihop till en Mondeo MK3, trevlig bil och mycket mer kvalitetskänsla än de tidigare Fordarna.

Undvik 2.3an bara
https://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mon … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_M … 11&w=3

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2017 · 17 486 Inlägg

Hade ett kort tag en Saab 9-5 3.0TiD. Den dieseln var helt sjukt pigg! Måste väl spöa Aero med hästlängder? Fast jag har hört att de är inte så driftsäkra. Men kul var den!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
31 mars 2017 ·

torsen skrev:
Hej. Nu blir jag tråkig men realist.

Jag vill påstå att det inte är någon större skillnad på en 20.000:- bil mot en 40 - 80.000:- bil.

Din budget för en driftsäker bil är för snålt tilltagen.

Nästa råd är att köpa en japansk bil, Honda, Mazda, Toyota, Suzuki eller Nissan.
Avråder på det bestämdaste från europeiska bilar såsom Fiat, Audi, VW, Skoda, Seat, BMW, Opel, Renault, Citroen, Peugeot och Santana.

Jag vill säga emot dig på första påståendet. Jag anser att de är enorm skillnad på majoriteten av begagnatmarknaden.
Senaste bilarna jag ägt  s70 (förvisso billigare än 20) passat 01 och dessinnan cadillac cts.

S70 och passaten anser jag passar in med dina 20.000. Cadillacen var dyrare, och går inte alls att jämföra smile

Och då kommer vi vidare till varför renault är fetmarkerat.  Köpte en Megane diesel -10 förra året för runt 45 tusen i nyskick fullstämplad och inte en fläck av rost.
Faktiskt en av de mest prisvärda bilar jag någonsin ägt.   Mest ekonomiska dessutom.

Och de är ändå viktigt att påpeka att renault <10 - 10>  är inte ens samma sorts renault längre.   
Märket får mycket obefogat skit smile

Presidento Of World
31 mars 2017 · 3 329 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Hade ett kort tag en Saab 9-5 3.0TiD. Den dieseln var helt sjukt pigg! Måste väl spöa Aero med hästlängder? Fast jag har hört att de är inte så driftsäkra. Men kul var den!

Hade en Vectra med den motorn med.. rolig men törstig.... och opålitlig

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
31 mars 2017 · 3 329 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Hade ett kort tag en Saab 9-5 3.0TiD. Den dieseln var helt sjukt pigg! Måste väl spöa Aero med hästlängder? Fast jag har hört att de är inte så driftsäkra. Men kul var den!

Hade en Vectra med den motorn med.. rolig men törstig.... och opålitlig

Edit; izusu motor.. sitter i lastbilar där...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
trubbelturbo
31 mars 2017 · 1 460 Inlägg

kiilg skrev:
Okej, vad är de mest viktiga punkterna att checka av vid köpe av en begagnad 9-3 2.0t förutom det uppenbara (växellåda, inge missljud, rost o.s.v)

Egentligen inget särskilt, förutom det du säger, det "vanliga". Möjligtvis kolla skärmkanterna efter rost.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
1 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Brådhis skrev:
Utan att gnugga alltför mycket på kristallkulan förutspår jag:

Volvogänget förespråkar 940 och talar om bra totalekonomi och förbrukningssiffror på 0,7...
BMWgänget förespråkar E46 och talar om bra totalekonomi och förbrukningssiffror på 0,7...
Prius kommer att föreslås...

Bara så du är förberedd...

//Brådhis

Audi då? "De är inte sämre än någon annan bil om man sköter om de" big_smile

Det påståendet skulle jag ta med en nypa salt eller maskindiskmedel.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/6

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/273

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/55

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/186

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/89

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/245

Det är statistik gjord utan känslor eller annan subjektivitet inblandad. Rå fakta.

TS: Med detta som grund förutom den empiriska kunskapen som påvisar precis samma sak föreslår jag att du köper en Civic då den är billig att äga och rätt kul att köra (det är givetvis ingen sportbil oavsett emblem eller motor) samt går likt din Accord under sina första 20år mycket sällan sönder, efter 20års användande är det ju faktiskt så att även en asiat kan börja bli nött och trött beroende på behandling. wink

Skippa turbobilar eller andra "körglada" bedagade tyska premiumships tills du pluggat klart och skaffat dig en fast skaplig inkomst att låta pungslås månadsvis av ett dylikt bilägande.

Evildan
1 april 2017 ·

Några andra siffror att begrunda till frukostens kopp varma choklad.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/21

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/24

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Sätt inte chokladen i vrångstrupen bara... big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang