Köpråd bruksbil

Jokabsson
1 april 2017 · 1 177 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Jahaaaa... Nu blev det lite misstolkning här märker jag. Statistiken har självklart inget med Garagets forum att göra. Och den sovande draken är väl just de som envist hävdar att tyska bilar generellt håller lika bra som japanska. Nu är det måhända vanskligt att generalisera utifrån tillverkarland, men jag gör det gärna ändå eftersom statistiken är solklar.

Blev det? Eller det du skrev först gäller helt plötsligt inte längre?

caromania skrev:
Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. [...]

Precis omvänt ja, men självklart skulle det misstolkas -två gånger.

Det huggs inte speciellt mycket i alla "Min BMW kokar"-trådar numera. Däremot skrivs det fortfarande saker i stil med "gubbarna på forumet kör vidare med "japanska bilar dör aldrig" "och liknande. Tack och lov har ju forumet nyligen städats på de värsta trollen som sänkte nivån i varenda eviga tråd. Kanske är det som Soppan skriver nu senare att  tonen ändå är ovanligt civiliserad. Som du ser så nämner exempelvis jag i min inledande post både Saab och Audi i positiv mening.

Att sedan forumet fylls av problemfyllda tyska bilar bör ju ha en viss koppling till den tydliga statistiken som ändå är solklar. De går ju trots allt sönder oftare. Eller hur?

Det fetatilta står jag bakom, just pga ett tidigare inlägg: "Det låter inte troligt att den ska rasa faktiskt..." (Dvs trådskaparens Honda)
Såvida du inte vet något som vi andra inte vet om bilen så undrar jag hur man kan uttala sig så? Det var precis det jag menade med min kommentar.

Pajkastning mot tyskar har bytts ut mot ytterst sarkastiska inlägg med exakt samma innebörd så skillnaden är väl inte så stor egentligen.

Soppan rekommenderade även Suzuki i ett föregående inlägg som ett klokt bilval, men utseendet på samtliga modeller gjorde att den föll bort för trådskaparen. Med lite fingertoppskänsla så kunde jag ana att den rekommendationen inte skulle gå hem, eftersom TS har tittat på exempelvis Audi och Saab Aero.

Jag tycker att din rekommendation om senare Honda Accord är klockren för TS. Det är riktigt snygga bilar i sedan-utförande, tillräckligt kraftiga och ska vi ta till statistiken så håller de ihop fantastiskt bra. Men man får inte vara hjärndöd för det när man tittar på bil. Även en Honda kan bli ett svart hål för plånboken.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
kiilg
1 april 2017 · 26 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Brådhis skrev:
Utan att gnugga alltför mycket på kristallkulan förutspår jag:

Volvogänget förespråkar 940 och talar om bra totalekonomi och förbrukningssiffror på 0,7...
BMWgänget förespråkar E46 och talar om bra totalekonomi och förbrukningssiffror på 0,7...
Prius kommer att föreslås...

Bara så du är förberedd...

//Brådhis

Audi då? "De är inte sämre än någon annan bil om man sköter om de" big_smile

Det påståendet skulle jag ta med en nypa salt eller maskindiskmedel.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/6

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/273

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/55

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/186

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/89

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/245

Det är statistik gjord utan känslor eller annan subjektivitet inblandad. Rå fakta.

TS: Med detta som grund förutom den empiriska kunskapen som påvisar precis samma sak föreslår jag att du köper en Civic då den är billig att äga och rätt kul att köra (det är givetvis ingen sportbil oavsett emblem eller motor) samt går likt din Accord under sina första 20år mycket sällan sönder, efter 20års användande är det ju faktiskt så att även en asiat kan börja bli nött och trött beroende på behandling. wink

Skippa turbobilar eller andra "körglada" bedagade tyska premiumships tills du pluggat klart och skaffat dig en fast skaplig inkomst att låta pungslås månadsvis av ett dylikt bilägande.

Detta må vara det smartaste valet (kanske inte de roligaste) men ibland lär man vara tråkig också. Som tur är, är det inte jättepanik. Bilen rullar än så länge, men bromsskivor, bränsle"rör?" bromsservo, handbromsvajer av, rostigt avgassystem the list goes on... alla dom lever just nu på en tunn tråd. Det lilla roliga är på utsidan ser bilen jävligt fräsch ut rosten som finns är under bilen så märks inte av den. *host* den har bara gått 15kmil *host*, men motor och växellåda går kungligt så kanske kan kränga de som reservdelar när tiden kommer.

caromania skrev:
Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. Allas åsikter är respekterade men vi ska inte fara med osanning. Japsen håller bättre och kostar mindre att äga. Så enkelt är det. Om sedan den personliga imagen inte håller för att ha en japanare på garageuppfarten så är väl kanske det värt de högre merkostnaderna en tysk betyder, om man nu mår bättre vill säga. (08-123 492 00)

Sedan hör det till sanningen, vilket jag tycker kan vara bra att höra från mig, att den generationen Accord TS har är den sämsta vad gäller kvalitet och teknik i förhållande till ålder. Fabrikerna som skruvade ihop dem låg i England och det var ingen vidare kvalitetskontroll på vad som lämnade bandet. Vi kan tacka samarbetet med Rover för det. Rover 620 var det betydligt högre kontroll på, så en Rover 620si från andra halvan av 90-talet är egentligen en betydligt bättre bil på alla plan även om vissa tekniska detaljer är äldre. Nyare generationer Accord är däremot byggda i Japan och håller generellt mycket högre kvalitet. (Edit: Med det sagt så ska jag även säga att en 90tals Accord fortfarande är bättre än det mesta, om nu någon skulle vilja missuppfatta och ge sig på ett taffligt försök att våldcitera mig.)

Jag läste Torsens inlägg och håller ganska mycket med. Att behålla bilen och ta hand om den är mest ekonomiskt. Tycker du den är trist så för all del, sälj den och köp en nyare Accord eller något annat som faller i smaken. Du lär inte bli besviken på hur nyare Accord är vad gäller komfort, pålitlighet, vägkänsla, motorteknik och kostnader jämfört med din gamla.

Saab: mycket bil för pengarna som redan konstaterats men risken för hål i plånboken är större än i en asiat.

Må så vara att i 9/10 är fallet så att det är mest ekonomiskt att reparera bilen, men det tror jag inte i mitt fall. Lämnade in den hos en kollega, han känner en kompis som jobbar på en auktoriserad honda-verkstad som kom över och tog en titt. Han påstod att den här bilen har sett sina bästa dagar och att det vore att kasta pengar i sjön om jag bestämde mig för att reparera den. Inte för jag har någonting emot japanska bilar (jag kör en duuhh) men de har inte bara billiga reservdelar som vissa tror...

panda666
1 april 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Personbilen jag använder till och från jobbet och skit.

gasbilen?  kör du den på bara gas?  eller pratar du om priusen?

En gasbil tankas även den, att fylla med gas, bensin, diesel eller absolut miljöbov (E85) brukar just kallas att tanka.
Jag omformulerar mig för enkelhetens skull och samtidigt specifierar jag mig, jag har fyllt på drivmedel i mars månad för 197kr samt laddat 6.7kw = 10kr högt räknat.
Detta har tagit mig till och från jobbet "och skit" under hela mars månad.

Det relevanta är väl ändå hur långt jag eller din far har förflyttat sig i förhållande till drivmedelskostnaden?
Har jag 900 meter till arbetet och har abetat 14 dagar i mars samt kört 4km utöver arbetsresorna vilket ihopräknat blir 29.2km, är drivmedelskostnaden per mil 70.89kr! Men det är ändå billigt för det har bara kostat 207kr...
Förstår du nu?

Personbilen du använder sa du, vilken av dom? gasbilen?priusen? men absolut, 200kr är jättebra, det är väldigt billigt och bra, sen hajar ja inte vad mer du försöker säga till mig faktiskt, eller om du trollar mig, det enda jag ville ha sagt är att st220 är billig i drift, om inte för dig, iaf för min far är det ok, vi kan släppa det här dåwink

@trubbelturbo, absolut det blir säkert jättebilligt, ts kan väl också skippa ciggaretter/alkohol/flickvän om han har samt resten av det goda livet har för att han ska spara in på pengar. Lika bra spara på det också medans man e där för man behöver inte köra över 120 det är maxgränsen;)


Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

trodde ts kanske ville ha nån roligare bil o köra eftersom denne påpeka hk över 100 och att ögonen inte ska börja blöda;) enligt mig är inte corolla så jäkla fina och har inte dom max runt 100hk?^^

Evildan
1 april 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

gasbilen?  kör du den på bara gas?  eller pratar du om priusen?

En gasbil tankas även den, att fylla med gas, bensin, diesel eller absolut miljöbov (E85) brukar just kallas att tanka.
Jag omformulerar mig för enkelhetens skull och samtidigt specifierar jag mig, jag har fyllt på drivmedel i mars månad för 197kr samt laddat 6.7kw = 10kr högt räknat.
Detta har tagit mig till och från jobbet "och skit" under hela mars månad.

Det relevanta är väl ändå hur långt jag eller din far har förflyttat sig i förhållande till drivmedelskostnaden?
Har jag 900 meter till arbetet och har abetat 14 dagar i mars samt kört 4km utöver arbetsresorna vilket ihopräknat blir 29.2km, är drivmedelskostnaden per mil 70.89kr! Men det är ändå billigt för det har bara kostat 207kr...
Förstår du nu?

Personbilen du använder sa du, vilken av dom? gasbilen?priusen? men absolut, 200kr är jättebra, det är väldigt billigt och bra, sen hajar ja inte vad mer du försöker säga till mig faktiskt, eller om du trollar mig, det enda jag ville ha sagt är att st220 är billig i drift, om inte för dig, iaf för min far är det ok, vi kan släppa det här dåwink

@trubbelturbo, absolut det blir säkert jättebilligt, ts kan väl också skippa ciggaretter/alkohol/flickvän om han har samt resten av det goda livet har för att han ska spara in på pengar. Lika bra spara på det också medans man e där för man behöver inte köra över 120 det är maxgränsen;)


Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

trodde ts kanske ville ha nån roligare bil o köra eftersom denne påpeka hk över 100 och att ögonen inte ska börja blöda;) enligt mig är inte corolla så jäkla fina och har inte dom max runt 100hk?^^

Då du inte anger om din far kör 20mil på 1000kr bränsle eller om han kör 100mil är det du skriver fullständigt värdelöst.
Förstår du nu då?

Finns Corollor med 217hk när dom lämnade monteringen även om majoriteten har 110hk vilket iofs räcker för detta
https://youtu.be/2i3mXBJNb0s

Pinsamt dåliga kunskaper här ovan det är ju ändå ett bilforum vi är på.

trubbelturbo
1 april 2017 · 1 460 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
gasbilen?  kör du den på bara gas?  eller pratar du om priusen?

En gasbil tankas även den, att fylla med gas, bensin, diesel eller absolut miljöbov (E85) brukar just kallas att tanka.
Jag omformulerar mig för enkelhetens skull och samtidigt specifierar jag mig, jag har fyllt på drivmedel i mars månad för 197kr samt laddat 6.7kw = 10kr högt räknat.
Detta har tagit mig till och från jobbet "och skit" under hela mars månad.

Det relevanta är väl ändå hur långt jag eller din far har förflyttat sig i förhållande till drivmedelskostnaden?
Har jag 900 meter till arbetet och har abetat 14 dagar i mars samt kört 4km utöver arbetsresorna vilket ihopräknat blir 29.2km, är drivmedelskostnaden per mil 70.89kr! Men det är ändå billigt för det har bara kostat 207kr...
Förstår du nu?

Personbilen du använder sa du, vilken av dom? gasbilen?priusen? men absolut, 200kr är jättebra, det är väldigt billigt och bra, sen hajar ja inte vad mer du försöker säga till mig faktiskt, eller om du trollar mig, det enda jag ville ha sagt är att st220 är billig i drift, om inte för dig, iaf för min far är det ok, vi kan släppa det här dåwink

@trubbelturbo, absolut det blir säkert jättebilligt, ts kan väl också skippa ciggaretter/alkohol/flickvän om han har samt resten av det goda livet har för att han ska spara in på pengar. Lika bra spara på det också medans man e där för man behöver inte köra över 120 det är maxgränsen;)


Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

trodde ts kanske ville ha nån roligare bil o köra eftersom denne påpeka hk över 100 och att ögonen inte ska börja blöda;) enligt mig är inte corolla så jäkla fina och har inte dom max runt 100hk?^^

Nej jag står fortfarande fast vid att Saab 9-3 skulle passa ts bra.

Mitt Corolla-inlägg var skrivet med en stor gnutta ironi. Jag menar just det du påpekar, ibland fattar man inte det mest förnuftiga valen. Jag exempelvis kör Saab, risken att något går sönder är större än på en reguljär japs, den kunde varit snålare och det hade gått fint att åka med hålften så många hästkrafter. Men jag har inget emot att behöva betala ett par extra hundralappar i månaden och ha en rolig, snygg (i mitt tycke)bil, gentomet att åka så snålt och billigt och pålitligt som möjligt smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
1 april 2017 · 9 296 Inlägg

Nåja, tramset får silas ibland när det blir för tröttsamt. (Även mitt trams.) "Kött är godare än fisk tycker jag så det är så." Man kan säkert vinna en miljon på triss också, jag har aldrig gjort det så jag vet alltså inte att det går.

Vi har väl kokat ner det hela till att det är en djungel att köpa bil. Självklart ska man handla med hjärtat. Vill man ha en BMW eller en Volvo eller en Toyota så ska man såklart köpa det, och så vidare. Bara viktigt att som köpare ta "ansvaret" att undersöka pålitlighet/kostnader hos olika märken inte bara genom att lyssna på de som äger bilarna, de som alltså en gång köpte dem med hjärtat.

Min Honda köptes inte med hjärtat utan med hjärnan. Samma med min nya Lexus. Helt och håller hjärna. Inget annat. Köpa bil med hjärnan är oerhört smart om man vill spara pengar. Inte alltid så kul, men smart.

Senast redigerat av caromania (1 april 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
1 april 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

En gasbil tankas även den, att fylla med gas, bensin, diesel eller absolut miljöbov (E85) brukar just kallas att tanka.
Jag omformulerar mig för enkelhetens skull och samtidigt specifierar jag mig, jag har fyllt på drivmedel i mars månad för 197kr samt laddat 6.7kw = 10kr högt räknat.
Detta har tagit mig till och från jobbet "och skit" under hela mars månad.

Det relevanta är väl ändå hur långt jag eller din far har förflyttat sig i förhållande till drivmedelskostnaden?
Har jag 900 meter till arbetet och har abetat 14 dagar i mars samt kört 4km utöver arbetsresorna vilket ihopräknat blir 29.2km, är drivmedelskostnaden per mil 70.89kr! Men det är ändå billigt för det har bara kostat 207kr...
Förstår du nu?

Personbilen du använder sa du, vilken av dom? gasbilen?priusen? men absolut, 200kr är jättebra, det är väldigt billigt och bra, sen hajar ja inte vad mer du försöker säga till mig faktiskt, eller om du trollar mig, det enda jag ville ha sagt är att st220 är billig i drift, om inte för dig, iaf för min far är det ok, vi kan släppa det här dåwink

@trubbelturbo, absolut det blir säkert jättebilligt, ts kan väl också skippa ciggaretter/alkohol/flickvän om han har samt resten av det goda livet har för att han ska spara in på pengar. Lika bra spara på det också medans man e där för man behöver inte köra över 120 det är maxgränsen;)


Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

trodde ts kanske ville ha nån roligare bil o köra eftersom denne påpeka hk över 100 och att ögonen inte ska börja blöda;) enligt mig är inte corolla så jäkla fina och har inte dom max runt 100hk?^^

Då du inte anger om din far kör 20mil på 1000kr bränsle eller om han kör 100mil är det du skriver fullständigt värdelöst.
Förstår du nu då?

Finns Corollor med 217hk när dom lämnade monteringen även om majoriteten har 110hk vilket iofs räcker för detta
https://youtu.be/2i3mXBJNb0s

Pinsamt dåliga kunskaper här ovan det är ju ändå ett bilforum vi är på.

hah jag hade missat totalt att det fanns corolla med 190hk såg jag på blocket, där lärde jag mig nått, ser också att dom inte är så snabba endå med 190hk. 0-100 på runt 8 sec, inte så jätteimponerande när den väger runt 1200kg bara,

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=3316

Farsan kör väl runt 20km om dan 6 dagar i veckan, stadskörning för det mesta, men varje gång jag frågar honom så landar väl hans nota för runt 1000kr, och då har vi inte räknat in att han även handlar mat och grejer varje vecka samt åker o besöker mig varje helg då vi ses o äter nått. Så vi kan väl knappast kalla det att han bara kör till kiosken och det kostar 1000kr. Så med det menade jag att st220 är bränslesnål för att vara 3liters motor. Behåll byxorna på nu, fattar inte varför du är så spänd idag. Du har fortfarande inte sagt vad tusan det är du kör som kostar dig 200kr i bränsle/el. men de skitsamma,  är vi eniga nu om att farsans bil är snål? eller ska vi fortsätta hoppa på varandra nu i 10 sidor till;)=?

Evildan
1 april 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Personbilen du använder sa du, vilken av dom? gasbilen?priusen? men absolut, 200kr är jättebra, det är väldigt billigt och bra, sen hajar ja inte vad mer du försöker säga till mig faktiskt, eller om du trollar mig, det enda jag ville ha sagt är att st220 är billig i drift, om inte för dig, iaf för min far är det ok, vi kan släppa det här dåwink

@trubbelturbo, absolut det blir säkert jättebilligt, ts kan väl också skippa ciggaretter/alkohol/flickvän om han har samt resten av det goda livet har för att han ska spara in på pengar. Lika bra spara på det också medans man e där för man behöver inte köra över 120 det är maxgränsen;)


Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

trodde ts kanske ville ha nån roligare bil o köra eftersom denne påpeka hk över 100 och att ögonen inte ska börja blöda;) enligt mig är inte corolla så jäkla fina och har inte dom max runt 100hk?^^

Då du inte anger om din far kör 20mil på 1000kr bränsle eller om han kör 100mil är det du skriver fullständigt värdelöst.
Förstår du nu då?

Finns Corollor med 217hk när dom lämnade monteringen även om majoriteten har 110hk vilket iofs räcker för detta
https://youtu.be/2i3mXBJNb0s

Pinsamt dåliga kunskaper här ovan det är ju ändå ett bilforum vi är på.

hah jag hade missat totalt att det fanns corolla med 190hk såg jag på blocket, där lärde jag mig nått, ser också att dom inte är så snabba endå med 190hk. 0-100 på runt 8 sec, inte så jätteimponerande när den väger runt 1200kg bara,

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=3316

Farsan kör väl runt 20km om dan 6 dagar i veckan, stadskörning för det mesta, men varje gång jag frågar honom så landar väl hans nota för runt 1000kr, och då har vi inte räknat in att han även handlar mat och grejer varje vecka samt åker o besöker mig varje helg då vi ses o äter nått. Så vi kan väl knappast kalla det att han bara kör till kiosken och det kostar 1000kr. Så med det menade jag att st220 är bränslesnål för att vara 3liters motor. Behåll byxorna på nu, fattar inte varför du är så spänd idag. Du har fortfarande inte sagt vad tusan det är du kör som kostar dig 200kr i bränsle/el. men de skitsamma,  är vi eniga nu om att farsans bil är snål? eller ska vi fortsätta hoppa på varandra nu i 10 sidor till;)=?

Vad förbrukar farsans bil?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2017 · 17 485 Inlägg

Jag köpte en KIA av alla biljävlar... Inte för att brudar vid Sibylla folkas runt den eller för all del att grannen blir grön av avund. Utan för att de är bra helt enkelt.

Mina krav på ACC, automat begränsade utbudet men hittade en till slut. Det handlar ju att bli nöjd själv i första hand. Driftsäkerhet vs premium är inte riktigt samma sak längre. Man kan få en av dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 april 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Då du inte anger om din far kör 20mil på 1000kr bränsle eller om han kör 100mil är det du skriver fullständigt värdelöst.
Förstår du nu då?

Finns Corollor med 217hk när dom lämnade monteringen även om majoriteten har 110hk vilket iofs räcker för detta
https://youtu.be/2i3mXBJNb0s

Pinsamt dåliga kunskaper här ovan det är ju ändå ett bilforum vi är på.

hah jag hade missat totalt att det fanns corolla med 190hk såg jag på blocket, där lärde jag mig nått, ser också att dom inte är så snabba endå med 190hk. 0-100 på runt 8 sec, inte så jätteimponerande när den väger runt 1200kg bara,

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=3316

Farsan kör väl runt 20km om dan 6 dagar i veckan, stadskörning för det mesta, men varje gång jag frågar honom så landar väl hans nota för runt 1000kr, och då har vi inte räknat in att han även handlar mat och grejer varje vecka samt åker o besöker mig varje helg då vi ses o äter nått. Så vi kan väl knappast kalla det att han bara kör till kiosken och det kostar 1000kr. Så med det menade jag att st220 är bränslesnål för att vara 3liters motor. Behåll byxorna på nu, fattar inte varför du är så spänd idag. Du har fortfarande inte sagt vad tusan det är du kör som kostar dig 200kr i bränsle/el. men de skitsamma,  är vi eniga nu om att farsans bil är snål? eller ska vi fortsätta hoppa på varandra nu i 10 sidor till;)=?

Vad förbrukar farsans bil?

ska väl dra runt litern så antar att den drar ungefär så mycket men han är iaf nöjd och klagar aldrig på förbrukning, han är heltnöjd, kanske ligger där nånstans mellan 0.9/1.0 ,  det enda han klagade på va generatorn som sket sig på semestern^^

Evildan
1 april 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
hah jag hade missat totalt att det fanns corolla med 190hk såg jag på blocket, där lärde jag mig nått, ser också att dom inte är så snabba endå med 190hk. 0-100 på runt 8 sec, inte så jätteimponerande när den väger runt 1200kg bara,

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=3316

Farsan kör väl runt 20km om dan 6 dagar i veckan, stadskörning för det mesta, men varje gång jag frågar honom så landar väl hans nota för runt 1000kr, och då har vi inte räknat in att han även handlar mat och grejer varje vecka samt åker o besöker mig varje helg då vi ses o äter nått. Så vi kan väl knappast kalla det att han bara kör till kiosken och det kostar 1000kr. Så med det menade jag att st220 är bränslesnål för att vara 3liters motor. Behåll byxorna på nu, fattar inte varför du är så spänd idag. Du har fortfarande inte sagt vad tusan det är du kör som kostar dig 200kr i bränsle/el. men de skitsamma,  är vi eniga nu om att farsans bil är snål? eller ska vi fortsätta hoppa på varandra nu i 10 sidor till;)=?

Vad förbrukar farsans bil?

ska väl dra runt litern så antar att den drar ungefär så mycket men han är iaf nöjd och klagar aldrig på förbrukning, han är heltnöjd, kanske ligger där nånstans mellan 0.9/1.0 ,  det enda han klagade på va generatorn som sket sig på semestern^^

Det tog förbannat många inlägg att få till något konkret!
Men då vet vi, runt litern vilket är normalt för den bilen enligt körcykeln.
(10.3 blandad och 14.4 i stan)

Senast redigerat av Evildan (1 april 2017)

ehedman
1 april 2017 · 1 966 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Vad förbrukar farsans bil?

ska väl dra runt litern så antar att den drar ungefär så mycket men han är iaf nöjd och klagar aldrig på förbrukning, han är heltnöjd, kanske ligger där nånstans mellan 0.9/1.0 ,  det enda han klagade på va generatorn som sket sig på semestern^^

Det tog förbannat många inlägg att få till något konkret!
Men då vet vi, runt litern vilket är normalt för den bilen enligt körcykeln.

Vadå, jag tankar bara för en hundring jämt så förbrukningen är väl skitsamma...

trubbelturbo
1 april 2017 · 1 460 Inlägg

kiilg skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Audi då? "De är inte sämre än någon annan bil om man sköter om de" big_smile

Det påståendet skulle jag ta med en nypa salt eller maskindiskmedel.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/6

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/273

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/55

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/186

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/89

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/245

Det är statistik gjord utan känslor eller annan subjektivitet inblandad. Rå fakta.

TS: Med detta som grund förutom den empiriska kunskapen som påvisar precis samma sak föreslår jag att du köper en Civic då den är billig att äga och rätt kul att köra (det är givetvis ingen sportbil oavsett emblem eller motor) samt går likt din Accord under sina första 20år mycket sällan sönder, efter 20års användande är det ju faktiskt så att även en asiat kan börja bli nött och trött beroende på behandling. wink

Skippa turbobilar eller andra "körglada" bedagade tyska premiumships tills du pluggat klart och skaffat dig en fast skaplig inkomst att låta pungslås månadsvis av ett dylikt bilägande.

Detta må vara det smartaste valet (kanske inte de roligaste) men ibland lär man vara tråkig också. Som tur är, är det inte jättepanik. Bilen rullar än så länge, men bromsskivor, bränsle"rör?" bromsservo, handbromsvajer av, rostigt avgassystem the list goes on... alla dom lever just nu på en tunn tråd. Det lilla roliga är på utsidan ser bilen jävligt fräsch ut rosten som finns är under bilen så märks inte av den. *host* den har bara gått 15kmil *host*, men motor och växellåda går kungligt så kanske kan kränga de som reservdelar när tiden kommer.

caromania skrev:
Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. Allas åsikter är respekterade men vi ska inte fara med osanning. Japsen håller bättre och kostar mindre att äga. Så enkelt är det. Om sedan den personliga imagen inte håller för att ha en japanare på garageuppfarten så är väl kanske det värt de högre merkostnaderna en tysk betyder, om man nu mår bättre vill säga. (08-123 492 00)

Sedan hör det till sanningen, vilket jag tycker kan vara bra att höra från mig, att den generationen Accord TS har är den sämsta vad gäller kvalitet och teknik i förhållande till ålder. Fabrikerna som skruvade ihop dem låg i England och det var ingen vidare kvalitetskontroll på vad som lämnade bandet. Vi kan tacka samarbetet med Rover för det. Rover 620 var det betydligt högre kontroll på, så en Rover 620si från andra halvan av 90-talet är egentligen en betydligt bättre bil på alla plan även om vissa tekniska detaljer är äldre. Nyare generationer Accord är däremot byggda i Japan och håller generellt mycket högre kvalitet. (Edit: Med det sagt så ska jag även säga att en 90tals Accord fortfarande är bättre än det mesta, om nu någon skulle vilja missuppfatta och ge sig på ett taffligt försök att våldcitera mig.)

Jag läste Torsens inlägg och håller ganska mycket med. Att behålla bilen och ta hand om den är mest ekonomiskt. Tycker du den är trist så för all del, sälj den och köp en nyare Accord eller något annat som faller i smaken. Du lär inte bli besviken på hur nyare Accord är vad gäller komfort, pålitlighet, vägkänsla, motorteknik och kostnader jämfört med din gamla.

Saab: mycket bil för pengarna som redan konstaterats men risken för hål i plånboken är större än i en asiat.

Må så vara att i 9/10 är fallet så att det är mest ekonomiskt att reparera bilen, men det tror jag inte i mitt fall. Lämnade in den hos en kollega, han känner en kompis som jobbar på en auktoriserad honda-verkstad som kom över och tog en titt. Han påstod att den här bilen har sett sina bästa dagar och att det vore att kasta pengar i sjön om jag bestämde mig för att reparera den. Inte för jag har någonting emot japanska bilar (jag kör en duuhh) men de har inte bara billiga reservdelar som vissa tror...

Även om det är "smågrejor" så kommer det ändå kosta en slant att fixa allting. Hade det varit min bil så hade jag nog skickat den till skroten.

Svår bedömning att göra, man vet vad man har men man vet aldrig vad man får.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Muttley
1 april 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

hah jag hade missat totalt att det fanns corolla med 190hk såg jag på blocket, där lärde jag mig nått, ser också att dom inte är så snabba endå med 190hk. 0-100 på runt 8 sec, inte så jätteimponerande när den väger runt 1200kg bara,

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=3316

Farsan kör väl runt 20km om dan 6 dagar i veckan, stadskörning för det mesta, men varje gång jag frågar honom så landar väl hans nota för runt 1000kr, och då har vi inte räknat in att han även handlar mat och grejer varje vecka samt åker o besöker mig varje helg då vi ses o äter nått. Så vi kan väl knappast kalla det att han bara kör till kiosken och det kostar 1000kr. Så med det menade jag att st220 är bränslesnål för att vara 3liters motor. Behåll byxorna på nu, fattar inte varför du är så spänd idag. Du har fortfarande inte sagt vad tusan det är du kör som kostar dig 200kr i bränsle/el. men de skitsamma,  är vi eniga nu om att farsans bil är snål? eller ska vi fortsätta hoppa på varandra nu i 10 sidor till;)=?

Vad förbrukar farsans bil?

ska väl dra runt litern så antar att den drar ungefär så mycket men han är iaf nöjd och klagar aldrig på förbrukning, han är heltnöjd, kanske ligger där nånstans mellan 0.9/1.0 ,  det enda han klagade på va generatorn som sket sig på semestern^^

Fast 1 liter milen är ju inte billigt om man pendlar, förvisso kör inte han så många mil.   Men man ska ändå ha i åtanke att bensin ligger på ca 13,50.

Jag hade en s70 själv förra året,  den var i mina ögon en pissdyr bil i drift, 0.9 per mil.   Jag drog ner dagliga kostnaden med 53 kr när jag bytte bil till en miljödiesel wink

Min far kör även s70 och den är dyr anser jag att pendla så mycket som han gör.  Men sen betalar han förvisso inget bränsle ur egen ficka för att köra till jobbet så de är ju skitsamma smile

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
2 april 2017 · 1 128 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag köpte en KIA av alla biljävlar... Inte för att brudar vid Sibylla folkas runt den eller för all del att grannen blir grön av avund. Utan för att de är bra helt enkelt.

Mina krav på ACC, automat begränsade utbudet men hittade en till slut. Det handlar ju att bli nöjd själv i första hand. Driftsäkerhet vs premium är inte riktigt samma sak längre. Man kan få en av dessa.

Ni som bara kör nya bilar har ingen aning om vad driftsäkerhet är, sitta och skryta om att er helt nya bil eller nästintill nya bil är driftsäker. Skojar ni? (Jag vet att ni inte gör det.) neutral

Nöjeskör närproducerat
Muttley
2 april 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag köpte en KIA av alla biljävlar... Inte för att brudar vid Sibylla folkas runt den eller för all del att grannen blir grön av avund. Utan för att de är bra helt enkelt.

Mina krav på ACC, automat begränsade utbudet men hittade en till slut. Det handlar ju att bli nöjd själv i första hand. Driftsäkerhet vs premium är inte riktigt samma sak längre. Man kan få en av dessa.

Ni som bara kör nya bilar har ingen aning om vad driftsäkerhet är, sitta och skryta om att er helt nya bil eller nästintill nya bil är driftsäker. Skojar ni? (Jag vet att ni inte gör det.) neutral

Nu har jag ju bara brukat en helt ny bil av vw, vilket faktiskt var skrot.

Men haft diverse av moderna bilar.  Just nu en 2010, och har lagt 0 kronor i reperationer hittills, får hoppas de håller i 3000 mil till.

Tror ändå majoriteten har kört gamla bilar någon gång i sitt liv. Bla jag, och jag anser att de inte är större driftsäkerhet om vi ska räkna antal reperationer när de blir lite äldre. smile 
Nästa bil hoppas jag blir fabriksny om jag klarar av att hålla fingrarna i styr.  Då miljöbil och snål utavhelvete.

Senast redigerat av Muttley (2 april 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2017 · 17 485 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag köpte en KIA av alla biljävlar... Inte för att brudar vid Sibylla folkas runt den eller för all del att grannen blir grön av avund. Utan för att de är bra helt enkelt.

Mina krav på ACC, automat begränsade utbudet men hittade en till slut. Det handlar ju att bli nöjd själv i första hand. Driftsäkerhet vs premium är inte riktigt samma sak längre. Man kan få en av dessa.

Ni som bara kör nya bilar har ingen aning om vad driftsäkerhet är, sitta och skryta om att er helt nya bil eller nästintill nya bil är driftsäker. Skojar ni? (Jag vet att ni inte gör det.) neutral

Kia Magentis -05... Ny? big_smile
Se nedan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
2 april 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag köpte en KIA av alla biljävlar... Inte för att brudar vid Sibylla folkas runt den eller för all del att grannen blir grön av avund. Utan för att de är bra helt enkelt.

Mina krav på ACC, automat begränsade utbudet men hittade en till slut. Det handlar ju att bli nöjd själv i första hand. Driftsäkerhet vs premium är inte riktigt samma sak längre. Man kan få en av dessa.

Ni som bara kör nya bilar har ingen aning om vad driftsäkerhet är, sitta och skryta om att er helt nya bil eller nästintill nya bil är driftsäker. Skojar ni? (Jag vet att ni inte gör det.) neutral

Kia Magentis -05... Ny? big_smile
Se nedan.

din bil påminner mycket om opel omega;)

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
2 april 2017 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag köpte en KIA av alla biljävlar... Inte för att brudar vid Sibylla folkas runt den eller för all del att grannen blir grön av avund. Utan för att de är bra helt enkelt.

Mina krav på ACC, automat begränsade utbudet men hittade en till slut. Det handlar ju att bli nöjd själv i första hand. Driftsäkerhet vs premium är inte riktigt samma sak längre. Man kan få en av dessa.

Ni som bara kör nya bilar har ingen aning om vad driftsäkerhet är, sitta och skryta om att er helt nya bil eller nästintill nya bil är driftsäker. Skojar ni? (Jag vet att ni inte gör det.) neutral

Nu har jag ju bara brukat en helt ny bil av vw, vilket faktiskt var skrot.

Men haft diverse av moderna bilar.  Just nu en 2010, och har lagt 0 kronor i reperationer hittills, får hoppas de håller i 3000 mil till.

Tror ändå majoriteten har kört gamla bilar någon gång i sitt liv. Bla jag, och jag anser att de inte är större driftsäkerhet om vi ska räkna antal reperationer när de blir lite äldre. smile 
Nästa bil hoppas jag blir fabriksny om jag klarar av att hålla fingrarna i styr.  Då miljöbil och snål utavhelvete.

Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Hybridsmurfen skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag köpte en KIA av alla biljävlar... Inte för att brudar vid Sibylla folkas runt den eller för all del att grannen blir grön av avund. Utan för att de är bra helt enkelt.

Mina krav på ACC, automat begränsade utbudet men hittade en till slut. Det handlar ju att bli nöjd själv i första hand. Driftsäkerhet vs premium är inte riktigt samma sak längre. Man kan få en av dessa.

Ni som bara kör nya bilar har ingen aning om vad driftsäkerhet är, sitta och skryta om att er helt nya bil eller nästintill nya bil är driftsäker. Skojar ni? (Jag vet att ni inte gör det.) neutral

Kia Magentis -05... Ny? big_smile
Se nedan.

Nja, det var faktiskt en rätt hög ålder för en Kia.

Nöjeskör närproducerat
it_mutt Avstängd
2 april 2017 · 10 388 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

För sakens skull; dra lite reservdelspriser. Bromsok, Generator osv. Och nej...inte "det hittar man på skroten för 100kr, utan nypriser)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang