Nya däck!

Kennyrc
2 april 2017 · 98 Inlägg

Köpt 2 nya däck till framhjulen, dem bak är fortfarande fina. Det sägs ju att man ska lägga dem bästa bak för att ger bättre grepp osv, men vad säger ni? Vad skulle ni gjort?
Dem slits ju tydligen snabbare fram (iaf på min)

Evildan
2 april 2017 ·

Alltid bästa däcken bak. 

.

Kennyrc
2 april 2017 · 98 Inlägg

Evildan skrev:
Alltid bästa däcken bak. 

.

Varför tycker du det? smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2017 · 14 079 Inlägg

Kennyrc skrev:
Köpt 2 nya däck till framhjulen, dem bak är fortfarande fina. Det sägs ju att man ska lägga dem bästa bak för att ger bättre grepp osv, men vad säger ni? Vad skulle ni gjort?
Dem slits ju tydligen snabbare fram (iaf på min)

Kan det möjligen bero på att du har FWD kanske? Mina bilar sliter alltid mest bak.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2017 · 13 776 Inlägg

rwd så stter alltid dom sämsta bak..varför döda bra däck.
och exakt raka motsatsen på en fwd.   

på vintern därimot har jag dom bästa däcken fram.  oavsätt
på vintern är det dock sällan någon skillnad på kvaliten på däcket för jag byter när dubben börjar saknas inte att mönstret är dåligt...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kennyrc
2 april 2017 · 98 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kennyrc skrev:
Köpt 2 nya däck till framhjulen, dem bak är fortfarande fina. Det sägs ju att man ska lägga dem bästa bak för att ger bättre grepp osv, men vad säger ni? Vad skulle ni gjort?
Dem slits ju tydligen snabbare fram (iaf på min)

Kan det möjligen bero på att du har FWD kanske? Mina bilar sliter alltid mest bak.

/Benny

Japp, har en seat cupra r och dem är ju framhjulsdrivna smile så är ju därför den slits snabbare fram men tänkte mest om jag skulle sätta dem fram för att få bättre fäste vi gaspådrsg osv smile

Kennyrc
2 april 2017 · 98 Inlägg

Growe skrev:
rwd så stter alltid dom sämsta bak..varför döda bra däck.
och exakt raka motsatsen på en fwd.   

på vintern därimot har jag dom bästa däcken fram.  oavsätt
på vintern är det dock sällan någon skillnad på kvaliten på däcket för jag byter när dubben börjar saknas inte att mönstret är dåligt...

Tänkte väl mest för att det kanske är bättre fäste vid gaspådrag osv om jag har dem nya fram smile

Evildan
2 april 2017 ·

Kennyrc skrev:

Evildan skrev:
Alltid bästa däcken bak. 

.

Varför tycker du det? smile

För annars ökar risken att bakdäcken tappar greppet före framdäcken och du får en svårkontrollerad sladd.

Det finns de bilförare som har någon typ av övertro till sin förmåga att upphäva dom fysikaliska lagarna och bestämt hävdar att dom bra däcken skall sitta fram för då kan man styra sig från faran, lyssna inte på dom rådgivarna är mitt råd.

Här finns ytterligare information om varför dom bästa däcken skall sitta bak.

https://www.google.se/search?ei=prrgWJi … _PsaTbZYjM

Detta är ooumkullrunkeligt!

torsen
2 april 2017 · 7 285 Inlägg

Evildan skrev:

Kennyrc skrev:

Evildan skrev:
Alltid bästa däcken bak. 

.

Varför tycker du det? smile

För annars ökar risken att bakdäcken tappar greppet före framdäcken och du får en svårkontrollerad sladd.

Det finns de bilförare som har någon typ av övertro till sin förmåga att upphäva dom fysikaliska lagarna och bestämt hävdar att dom bra däcken skall sitta fram för då kan man styra sig från faran, lyssna inte på dom rådgivarna är mitt råd.

Här finns ytterligare information om varför dom bästa däcken skall sitta bak.

https://www.google.se/search?ei=prrgWJi … _PsaTbZYjM

Detta är ooumkullrunkeligt!

X 2.
Redan i mitten på 60-talet genomförde RPS och dåvarande motsvarigheten till nuvarande Transportstyrelsen praktiska prov med olika kombinationer av mönsterdjup på axlarna.
Bl a på Malmby flygfält utanför Strängnäs.
Allt, skriver allt, pekade redan då på att däcken med bästa mönsterdjupet ska placeras bak.
Varför? - jo för att då behåller bilen riktningen och rullar med fronten först mot ev hinder.
Bilar är främst konstruerade för att skydda vid frontalkollisioner - inte kana med sidan eller bakdelen först in i en mötande bil eller fast föremål.
Spelar ingen(större) roll om bilen har ABS och ESP eller andra hjälpmedel.
Mot naturlagarna står de sig slätt, men de kan medverka till att följderna lindras.

Basta Cosi!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2017 · 13 776 Inlägg

dom gångerna jag tappat greppet ofrivilligt på en fwd bil så har den alltid understyrt först innan sladden kommer..  men då har man ju redan styrt i mot.  men sen är det meningslöst att slita ut 2nya däck fram på fwd bil och bakdäcken på en rwd bil.. nu kör jag inte normalt så mina bilar sliter ALLTID mest däck där det driver. 
det skulle i slutänden betyda att på en rwd bil åka runt med dåliga däck runt om hela tiden om man bara byter 2 itaget..   man får inte bara sladd på en bil.   man väljer om en bil sladdar till eller inte genom att inte köra bil på rätt sätt..  kört bil så pass länge och röven har ALDRIG släppt på någon bil utan att jag gjort något aktivt.    har ni varit med om att röven skickar iväg bara helt utav sig själv utan att ni kört för fort eller inte anpassat hastigheten?!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Power-krille
2 april 2017 · 672 Inlägg

Growe skrev:
dom gångerna jag tappat greppet ofrivilligt på en fwd bil så har den alltid understyrt först innan sladden kommer..  men då har man ju redan styrt i mot.  men sen är det meningslöst att slita ut 2nya däck fram på fwd bil och bakdäcken på en rwd bil.. nu kör jag inte normalt så mina bilar sliter ALLTID mest däck där det driver. 
det skulle i slutänden betyda att på en rwd bil åka runt med dåliga däck runt om hela tiden om man bara byter 2 itaget..   man får inte bara sladd på en bil.   man väljer om en bil sladdar till eller inte genom att inte köra bil på rätt sätt..  kört bil så pass länge och röven har ALDRIG släppt på någon bil utan att jag gjort något aktivt.    har ni varit med om att röven skickar iväg bara helt utav sig själv utan att ni kört för fort eller inte anpassat hastigheten?!

Stolt anhängare av "bästa däcken bak"!  fick en sladd på motorväg då bakänden på bilen stack iväg en bit, tursamt nog så blev det ingen olycka, och provokationen bestod av en alldeles för hög hastighet i relation till en glashal körbana

"Väx inte upp! det är en fälla"
Djo
2 april 2017 · 10 158 Inlägg

Körde alltid bästa fram på 240in.

v70ins var lika bra runt om så brydde mig inte mer om det där.

Men jag har fått fram hjulsläpp med 240in och med en sådan bil tar man alla dagar i veckan hellre ett bakvagns kast.

Men man ska aldrig ha dåliga däck oavsett fram eller bak wink

Men att bilar är konstruerade för frontlalkrock, så ja ska man i en sladd krocka tar jag också hellre fronten.

så ja bästa bak är lämpligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ehedman
2 april 2017 · 1 966 Inlägg

Denna ständigt återkommande fråga. Bästa däcken ska sitta bak.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 7#p4412797

MrPontus
3 april 2017 · 69 Inlägg

vid hårda inbromsningar så bromsar väl framdäcken 90% ungefär. gissa var bäst däck då gör mest nytta?
jag var mycket nära på att bromsa in i några betongsuggor pga usla däck fram.

men jag brukar tillämpa bästa däcken på den icke drivande axeln

Evildan
3 april 2017 ·

MrPontus skrev:
vid hårda inbromsningar så bromsar väl framdäcken 90% ungefär. gissa var bäst däck då gör mest nytta?
jag var mycket nära på att bromsa in i några betongsuggor pga usla däck fram.

men jag brukar tillämpa bästa däcken på den icke drivande axeln

Läs länken ovan ditt inlägg, matnyttig information.

caromania Forummoderator
3 april 2017 · 9 296 Inlägg

Att folk fortfarande envisas och inte förstår bättre. Det borde vara snudd på straffbart att raljera kring denna fråga. Att det fortfarande efter så många år och så många rapporter finns de som på fullaste allvar hävdar att de bästa däcken ska sitta fram är ta mig fan en gåta. Om sedan du tror att du är bättre än Björn Waldegård, gör det då i tystnad.

Läs länkarna. Sök på nätet. Bästa däcken bak!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
3 april 2017 · 10 158 Inlägg

caromania skrev:
Att folk fortfarande envisas och inte förstår bättre. Det borde vara snudd på straffbart att raljera kring denna fråga. Att det fortfarande efter så många år och så många rapporter finns de som på fullaste allvar hävdar att de bästa däcken ska sitta fram är ta mig fan en gåta. Om sedan du tror att du är bättre än Björn Waldegård, gör det då i tystnad.

Läs länkarna. Sök på nätet. Bästa däcken bak!

Jaja men sanningen är att det bästa är att ha jämnt slitna runt om och köra efter bilen,däcken, och vägens rådande skick och kvalité, Då finns det inget att diskutera längre.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ainok
3 april 2017 · 439 Inlägg

Bästa däcken bak. Oavsett vart det driver.
Jag satte alltid mina bästa däck fram, det är ju där det bromsar mest.
-Men vad gör du om du får bakvagnskast sa någon.
-Parerar det för jag har minsann kört 740 hela vintern och är gud på att sladda, sa Rally Kalle aka Ainok.

På senare år, (läs senaste året) har jag i vuxen ålder på 20 år kommit fram till att de bästa däcken ska vara bak. Det är mycket lättare att upptäcka understyrning än att bakvagnen helt plötsligt sticker iväg. Det är också bättre att det bara går rakt fram istället för att bilen förvandlas till en karusell mitt på E4:an och plockar med sig familjen Svensson, Hassan och buss 131 fullsmockad med småungar.

Senast redigerat av Ainok (3 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
DasAuto
3 april 2017 · 2 751 Inlägg

Beror lite på hur man kör.
Jag skiftar mina oftast, kör man normalt så brukar inte slitaget vara nämnvärt
mera på framdäcken kontra bakdäcken. Skiftar man då så slits dem jämnt istället.
Tror inte 1-2mm påverkar nämnvärt mycket ifall en sladd skulle uppstå.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Ainok
3 april 2017 · 439 Inlägg

DasAuto skrev:
Beror lite på hur man kör.
Jag skiftar mina oftast, kör man normalt så brukar inte slitaget vara nämnvärt
mera på framdäcken kontra bakdäcken. Skiftar man då så slits dem jämnt istället.
Tror inte 1-2mm påverkar nämnvärt mycket ifall en sladd skulle uppstå.

1-2mm kanske inte gör stor skillnad när sladden väl har uppstått, men 1-2mm extra mönster kan förhindra att man för sladd öht.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang