Katalysatorstrul Nissan Primera -05, endast vår och höst (!?)

h3n2
21 april 2017 · 24 Inlägg

Jag har problem med att motorlampan varnar vid start och när jag (via en kompis kompis) kollade upp felkoden så säger den katalysatorn (enligt honom). Han sa även att dessa bilar troligtvis har två katalysatorer och att det "ofta" är kommunikationen mellan dessa som är problemet. "Det blir skillnad mellan katalysatorerna och det känner systemet av och varnar".

Vid det tillfälle han kollade felkoden så släckte han också lampan och sedan var det bra i flera månader. Det är vid fuktigt väder som den tänds igen. Höst och vår. Bor i Kiruna så under vintrarna är det inga problem med slask och blött väglag.

Är det någon som har koll på vad det kan vara som jäklas?
Har denna bil två katalysatorer?
Kan det vara kablar mellan dessa som kanske "jordar" när det är slaskigt och då orsakar diff mellan katalysatorerna?

Vet inte om det kan ha med saken att göra men när vi släckte lampan så ville inte nyckeln fungera. Dvs den hittade inte chippet och bilen gick inte att starta, med nyckeln jag åkt dit med, förrän vi tog bort +polen och sedan satte dit den igen. Det låter kanske långsökt att det skulle ha med saken att göra men jag uppger allt i fall att någon varit med om något liknande. Nyckelproblemet har inte visat sig varken förr eller senare.

Eftersom lampan släcker sig själv när man passerat våren och även hösten så måste det ju vara så att den under "slaskiga förhållanden" tänds varje gång bilen startar..

Bilen går alltså utan problem sommar och vinter och även när lampan är tänd. Utöver att den just maskerar andra varningar som skulle kunna vara intressanta att ha koll på, samt att besiktningen antagligen inte blir helnöjd om den lyser den dagen.


Tacksam för alla tips/svar!

//Henrik

NIzmO Ollikkala Racing
22 april 2017 · 1 724 Inlägg

Min spontana tanke är att det är nån av lambdasonderna som strular och inte katalysatorerna, lambdasonderna läser ju av katalysatorns funktion men inte nått som hinner att mätas upp vid start.

Mitt tips är att läsa med en bättre felkodsläsare.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
h3n2
22 april 2017 · 24 Inlägg

Ok!

Men det är just det att lampan tänds direkt vid start och sedan går bilen hur bra som helst trots att varningslampan lyser.. för om lambdasonden uppmäter felaktigt värde så skulle den väl vidarebefordra felaktig information och bilen skulle då gå sämre eller?

NIzmO Ollikkala Racing
23 april 2017 · 1 724 Inlägg

Inte säkert att dom mäter fel värde, kan vara fel inuti en av lambdasonderna men som inte påverkar mätningen, t.ex uppvärmningen.

Är ju bara gissningar från min sida men det jag tycker låter rimligt.

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang